Jump to content

Omgång 9 - District 9


Plox

Rekommenderade inlägg

district_9_poster.jpg

 

District 9 (2009) av Neill Blomkamp

 

Denna gång kör vi ett lite annorlunda upplägg, nämligen vi kör en film som är bioaktuell. Hoppas så många som möjligt är sugna på att hänga med i diskussionen (som vi som vanligt tar i denna tråd och det är bara att köra på när ni känner för det).

 

Bästa pris: En biograf nära dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag som har absolut noll förväntningar på filmen kommer nog bara bli positivt överraskad.

Då har du ju alltså numera förväntningar om att nog bli positivt överraskad. B)

 

Själv har jag inte sjukt höga förväntningar precis då jag inte tror att den kommer vara bra, men den verkar hyfsat lovande och den är nog ganska annorlunda ändå, fast jag inte trodde det av första intrycket. Visst är det ju annorlunda att göra filmen som en typ av fejkdokumentär (eller är det bara handhållen kamera?), men mina förväntningar är att den ska bjuda på något mer spännande utöver det.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nit89ram: Har precis läst dina tankar om filmen och det summerar bra vad jag tyckte. Just det du säger om slutpartiet stämmer bra överens med vad jag kände. Det blev lite för uppenbart att man vill hålla det öppet för en District 10 inom några år. Det är lite synd då man tappar lite av helheten av att inte avsluta denna film. Samtidigt hade jag inget emot hur filmen slutade. Mycket lämnades dock osagt och om man hade velat ha med allt hade den varit minst en halvtimme till en timme längre.

 

Just det faktum att människan för en gångs skull är de onda och utomjordingarna faktiskt är ganska så fredliga (trots att de har en hel del coola vapen de kan använda). Varför de kommit till Jorden och just Johannesburg förklaras aldrig, något som kan komma i District 10.

Link to comment
Share on other sites

Czechflash: Jo, dels det att slutet lämnades öppet, men samtidigt så tyckte jag att det blev lite väl mycket action och pang-pang mot slutet. Det tyckte jag förstörde upplevelsen lite.

 

Men jag ser faktiskt fram emot Disctrict 10, men även Blomkamps kommande filmer.

 

Dessutom så var ju Sharlto Copley i filmens huvudroll klockren. Att han inte hade agerat tidigare, märktes inte något nämnvärt.

Sen är det även lite roligt att veta hur han fick rollen från första början.

 

Copley var ju med i kortfilmen och han fick rollen där, för att han var den som anställde Blomkamp som en 16-årig effektmakare.

Detta var Neill sätt att visa sin tacksamhet :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jo, kan hålla med att det blev lite mycket action ett tag mot slutet, men det störde mig inte så mycket då det aldrig kändes som det gick till överdrift. Det var trots allt Wikus som blev en beskyddare för utomjordingarna och tog det på största allvar.

 

Håller med dig, och jag gillade Wikus som karaktär. Till en början ganska komisk och lite fjantig, men allt mer blev han tvingad att ta sakerna i egna händer. Jag trodde faktiskt han skulle dö tidigt i filmen då trailern inte visade honom mer än när han får den svarta vätskan sprutad i ansiktet. Det var något positivt och gjorde att jag blev överraskad att han blev huvudkaraktären som allt kretsade kring.

 

Gillade också upptäckten med experimenterandet och hur hans arm blev vetenskapligt viktig. Och allt var skickligt genomfört, något jag inte trodde när jag såg trailern. Men Blomkamps bakgrund som effektmakare antar jag gjorde att han kunde genomföra filmen med näst intill perfekta effekter trots en relativt blygsam budget i jämförelse med alla blockbusters. Och effekterna var definitivt mer tillfredsställande här än vad man är van vid.

Link to comment
Share on other sites

Jo, effekterna är något som jag gillade mycket med filmen. De tog aldrig över historien och med små medel så lyckades man skapa en solid historia.

 

Allt för många storslagna filmatiseringar så undrar var alla pengar har tagit vägen under produktionen.

Här var det snarare tvärtom: Hur lyckades man skapa så mycket, med så lite pengar.

 

Man märker också i Blomkamps kortfilm, Alive in Joberg, att han kan göra effekter, utan några egentliga pengar:

 

Sen skulle kanske Blomkamp kunna ta sin an kommande film i Transformers serien, då han redan vet hur det är att jobba med transformerande fordon:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Visst ja - hade nästan glömt att vi hade denna filmen som månadens-film. Såg ju i alla fall den för någon dag sedan och inte helt oväntat gillade jag den skarpt. Överraskande lättsam och kul rakt igenom. Min recension.

 

SPOIL SPOIL SPOIL

Var det förresten bara jag som tyckte att delen då Wikus och hans alien-kompis stormade huset - påminde väldigt mycket om Halo-spelet?

 

Och att Sharlto Copley påminde en hel del om en ung och orutinerad Bruce Campbell?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
SPOIL SPOIL SPOIL

Var det förresten bara jag som tyckte att delen då Wikus och hans alien-kompis stormade huset - påminde väldigt mycket om Halo-spelet?

 

Har aldrig spelat det så jag kan iaf inte hjälpa dig. Men den sekvensen tyckte jag var bra och snyggt filmad, speciellt kameran som var monterad på vapnet.

 

Och att Sharlto Copley påminde en hel del om en ung och orutinerad Bruce Campbell?

 

Inget jag tänkte på, men om man ska jämföra de två tycker jag förstnämnda skötte sig bättre och kändes klockren i rollen.

 

EDIT: Vad tror du förresten, blir det en District 10 ? Lutar väl åt det, eller sant ?

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Vad tror du förresten, blir det en District 10 ? Lutar väl åt det, eller sant ?

 

Med tanke på slutet, och att regissören själv har gått ut och sagt att han vill återvända, så är jag ganska säker på att det kommer att komma en uppföljare.

 

Men kommer den att vara bättre än sin föregångare? Det är frågan och jag är rädd att det blir lite väl för mycket explosioner och pang-pang i en eventuell uppföljare.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...