Jump to content

Omgång 16 - Fanny & Alexander


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Moderator

Ska bli intressant att följa recentionerna här. Hoppas på lite orginella reflektiner nu, eftersom jag har lite svårt att se storheten med filmen. Alltså, jag kan uppskatta det "gamla gardet" skådespelare väldigt mycket, jag kan uppskatta scenografin och en del scener, men som helhet har jag nog aldrig fångats av Fanny och Alexander.

 

Så skriv ur hjärtat nu alla, för det är ska bli spännande. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju faktiskt sett båda versionerna tidigare. Och tråkigt nog gillar jag ju filmen och kommer antagligen gilla den även vid kommande omtitt. :lol:

 

Tycker F&A känns som en av Bergmans enklare filmer att gilla, har nästan lite svårt att se hur man inte kan gilla den. Så ser fram emot din recension Manne. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag är inne på att se den längre versionen, men är det verkligen den man ska se först ? Det är väl ändå en TV-version medan den kortare är bioversionen, så som den är tänkt att se som film.

 

Eller vad säger ni som sett båda versionerna ? Jag vill inte "förstöra" den genom att se den längre om det visar sig att den då bara känns lång och seg istället för att kanske vara lagom om man ser den kortare.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

För mig råder det ingen tvekan. Jag har sett båda versionerna och jag tycker den långa är bättre. Men det är ju vad jag tycker. Om man liksom inte gillar stilen så är ju inte längre bättre utan sämre. Jag skrev bl a så här om den långa versionen:

 

De fem timmarna gick snabbt. Jag satt på helspänn, koncentrerad hela tiden. Vilka skådisar, vilket foto, vilken scenografi.

 

Då hade jag sett 3-timmarsversionen två gånger tidigare. Så jag tror faktiskt inte det gör nåt om man ser den korta först (även om jag tycker den långa är bättre). Om man nu gillar den korta väntar man ett tag och sen ser man den långa. Det blir liksom bara en extra bonus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Puh ja, vad ska man skylla på nu, haha.

 

Optimalt hade ju varit att se den i juletid, men det fanns det ju inte utrymme för.

 

Men, den ska tas.

När du väl sätter dig ner tror jag inte det blir så svårt - det gäller bara att sätta sig ner. :D Perfekt eftermiddagsfilm.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nä, jag har personligen problem att finna plats för en tretimmars film. Ska försöka att se den under slutet av veckan, men jag lovar inget.

 

Hur går det för er andra?

Jag satsar på femtimmars-versionen, men andra filmer har gått före. Ska försöka se den till helgen eller under nästa vecka när jag är ledig några dagar, men lovar inget jag heller. Eftersom den inte lockar så jättemycket är det svårt att bli peppad för en så lång film. Men någon gång blir det av...

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag har personligen problem att finna plats för en tretimmars film. Ska försöka att se den under slutet av veckan, men jag lovar inget.

 

Hur går det för er andra?

Jag satsar på femtimmars-versionen, men andra filmer har gått före. Ska försöka se den till helgen eller under nästa vecka när jag är ledig några dagar, men lovar inget jag heller. Eftersom den inte lockar så jättemycket är det svårt att bli peppad för en så lång film. Men någon gång blir det av...

 

Bergman var ju tvingad till att klippa ner den till en bioversion. Nåt som var väldigt smärtsamt enligt honom själv. Den långa versionen är den version Bergman ville visa, därför visades den som tv-serie i fyra delar.

 

Fantastisk film. Bergmans främsta verk enligt mig men så e jag ju ett stort fan oxå. Därför känns filmen aldrig seg eller trist för mig trots 5 timmar. De bara flyger fram :)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...