Jump to content

"Hej jag är ny-tråden"


Jontelito

Rekommenderade inlägg

  • Svar 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Moderator

Instämmer i välkomnandet, Nit89ram!

 

Jag får ju säga att jag syndar emellanåt då. Jag kan börja se en film men känna att det här fungerar verkligen inte! Visst det finns filmer som växer med sin twist, typ Sixth Sense, men jag tycker att om en film som fortfarande är dålig när halva filmen passerat inte kan kompensera för det under den andra halvan. Det är som att äta ett halvt äpple som smakar illa, varför fortsätta äta det när resten av äpplet knappas kommer smaka så mycket bättre?

 

Kul med nya ansikten här hur som helst, hoppas på många fina inlägg från dig framöver. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för välkomsthälsningarna! Filmsnack.se verkar vara ett trevligt ställe med trevliga personer, så jag ska nog kunna trivas här.

 

Det verkar som vi har en del gemensamt i filmsmak och tyckande om film, Nit89ram! Välkommen till forumet!

 

Speciellt det där med synden att inte se klart en film stör jag mig på hos en nära vän. Jag ska försöka dra det kort...

 

Lynch-älskare som jag är så övertygade jag honom att se Mulholland Drive (då han gillade Twin Peaks väldigt mycket), men vi var tvungna att se den med låg volym, det var sent, och han satt och knappade med mobilen stup i kvarten. När 45 minuter hade gått var han trött och ansåg att filmen var tråkig och jag gav upp - motivationen fanns tydligen hos annat håll för honom just då. Nu nyligen övertygade jag honom att se om hela filmen - med bästa förutsättningar, vilket han till slut gått med på efter att först varit skeptisk till förslaget då han påstod att förutsättningarna var bra redan förra gången typ. Denna typ av människor är svåra att ha att göra med... <_>

 

Förstår precis. Men då gäller det att försiktigt försöka övertyga honom om att filmen är någoting för honom.

Att knappa på mobilen under filmens gång, speciellt i en Lynch-film, är inget att rekommendera precis :P

 

Välkommen hit Nit89ram!

 

Hoppar du ska trivas här hos oss, vi är inte många men vi är alla snälla! :)

 

Kul med fler skåningar här också, det behövs alltid.

 

Mängden användare bryr jag mig inte om, bara här finns intressanta diskussioner :)

 

Skåningar är alltid ett trevligt släkte och behövs överallt.

 

Instämmer i välkomnandet, Nit89ram!

 

Jag får ju säga att jag syndar emellanåt då. Jag kan börja se en film men känna att det här fungerar verkligen inte! Visst det finns filmer som växer med sin twist, typ Sixth Sense, men jag tycker att om en film som fortfarande är dålig när halva filmen passerat inte kan kompensera för det under den andra halvan. Det är som att äta ett halvt äpple som smakar illa, varför fortsätta äta det när resten av äpplet knappas kommer smaka så mycket bättre?

 

Kul med nya ansikten här hur som helst, hoppas på många fina inlägg från dig framöver. :)

 

Jo, jag förstår precis hur du menar, men jag bibehåller ändå min åsikt om att man måste ha sett hela filmen. Då får man hela bilden klart för sig och kan senare, utan några problem, kunna såga den längs fotknölarna.

 

Gillade förövrigt din liknelse med äpplet, men då har jag en liten invändning. En film vars trailer eller plot inte intresserad er (= äpplet ser dåligt), smakar man oftast det inte heller :)

Link to comment
Share on other sites

Det är som att äta ett halvt äpple som smakar illa, varför fortsätta äta det när resten av äpplet knappas kommer smaka så mycket bättre?

Just för att du faktiskt då bara antar utan att veta vad den smakar. Enda sättet att ta reda på om den sista tuggan smakar precis som alla andra är ju att äta den också. Först då kan du, som Nit89ram säger, spotta precis hur mycket du vill. :)

 

Men visst, jag har också sett filmer och sedan struntat i att se klart dem, men då har jag alltid ställt in mig på att se om hela vid ett senare tillfälle. Annars går jag bara omkring och stör mig på att jag missat något, vilket är en dryg känsla.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Välkommen till forumet Nit89ram !

 

Har läst dina inlägg så här långt och det märks att du har ett brinnande filmintresse. Och håller än så länge med om det mesta du skrivit ;)

 

Just att stänga av en film är självklart ett stort no-no. En sak om man är riktigt trött och stänger av för att se klart eller se om den senare, men att bara ge upp gillar jag inte. Och att hålla på med annat under filmen är inte heller rätt.

 

Ser också fram emot lite tankar om filmer du ser i "Filmer du just sett"-tråden.

 

Och är det något du undrar över eller så, så är det givetvis bara att fråga.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Det är som att äta ett halvt äpple som smakar illa, varför fortsätta äta det när resten av äpplet knappas kommer smaka så mycket bättre?

Just för att du faktiskt då bara antar utan att veta vad den smakar. Enda sättet att ta reda på om den sista tuggan smakar precis som alla andra är ju att äta den också. Först då kan du, som Nit89ram säger, spotta precis hur mycket du vill. :)

Haha, lysande, ännu än gång är det ME AGAINST THE WORLD! :D

Nä, jag förstår absolut vad ni alla är ute efter, och jag säger samma sak till kamrater som ser tio minuter av en film och sedan stänger av. Men jag anser att om man tar sig genom halva filmen, och där känner att man helst skulle vilja tugga i sig skivan så är det ok att stänga av. Men det sker väääldigt sällan för min egen del kan jag säga.

 

Det där med att avbryta filmen för att se klart den vid ett senare tillfälle funkar dock inte alls för mig. Risken är då stor att jag aldrig kommer mig för att fortsätta. Senast var det väl Fight Club jag var tvungen att bryta, men sen fick jag aldrig upp intressent igen och såg klart den. Det däremot är lite olyckligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Det känns för mig fel att kämpa mig igenom en film eller somna, och sedan såga den. Alla filmer förtjänar en chans, så är det. Och är det en film som verkligen är jobbig att se, så ser jag fram emot att få såga den när jag sett klart den, haha. Men att inte se klart den, då kan jag faktiskt inte säga något om HELA filmen.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Välkommen, Nit89ram!

 

Är lite nyfiken på hur du definierar kvalitet när det gäller filmforum? Kanske att kvalitet går före kvantitet?

 

Förresten, vilka personer är det i din avatar resp. signatur.

 

Till alla: Glad Midsommar och skål! :D

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan stänga av filmer om det är alldeles för påfrestande. Vissa filmer är så dåliga att dom inte förtjänar min tid. Inte hänt många gånger men jag har gått från biografen och använt Open-knappen på dosan här hemma några gånger.

 

Välkommen förresten!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Välkommen, Nit89ram!

 

Förresten, vilka personer är det i din avatar resp. signatur.

 

Till alla: Glad Midsommar och skål! :D

 

Det är en ung/yngre Stanley Kubrick på båda.

 

Själv jobbar jag i midsommar, men tack ändå ;) Och önskar detsamma till er andra.

Link to comment
Share on other sites

Tack ännu en gång för välkomshälsningarna. Det värmer :)

 

Välkommen, Nit89ram!

 

Är lite nyfiken på hur du definierar kvalitet när det gäller filmforum? Kanske att kvalitet går före kvantitet?

 

Förresten, vilka personer är det i din avatar resp. signatur.

 

Till alla: Glad Midsommar och skål! :D

 

När det gäller kvalitet på ett filmforum, så ska det finnas intressanta trådar och ämnen att diskutera. Dessutom så vill jag helst undvika inlägg där någon skriver en mening, exempelvis "Den är filmen är en av världens bästa", utan att argumentera varför.

 

Men av det jag har läst än så länge, så verkar Filmsnack.se hålla en hög nivå. Alla som skriver har någonting vettigt att säga, och är inte enbart ute efter fler inlägg i sin räknare.

 

 

Angående avataren/bannern så är det Czechflash, en Stanley Kubrick modell yngre. Avataren är hämtad från inspelningen av Dr. Strangelove och bannern är ett självporträtt från när han jobbade på tidningen Look.

 

 

Och glad Midsommar på er alla! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, ni får ha en glad midsommar nu. Själv blir jag väl till att sitta hemma och se fotbollen och Att angöra en brygga, på sin höjd.

 

Jag gillar förresten Kubrick-citatet du har i signaturen. Jag har inte läst den tidigare, men den beskriver ju klockrent hur jag ser på film också. Handlingen är inte det viktigaste, utan känslan. Jag såg Mulholland Drive för första gången på länge ikväll, och ja, jag känner mig lika tom som vanligt just nu. Har sett den minst 11 gånger, men om känslan i en film är stark så suger den ju tag.

Link to comment
Share on other sites

Yojimbo: Precis! Det är känslan man vill åt och alla mina fullpoängare är sådana filmer där det skapas en viss känsla hos mig, som jag gillar.

Vissa filmer är snygga hantverk, som jag förstår varför dem är så populära. Men för mig så upplever jag inte just den speciella känslan och således så blir mitt betyg en aning lägre.

Ett bra exempel på detta är Sagan om Ringen-trilogin. Hoppas jag inte sa något dumt nu :)

 

Det är två citat som sammanfattar på ett ungefär hur jag ser på film. Första är givetvis citatet i min signatur och det andra är sagt av den välkände sydkoreanske regissören Chan-wook Park.

Han sa följande om hans syn på film:

 

"I don't feel enjoyment watching films that evoke passivity. If you need that kind of comfort, I don't understand why you wouldn't go to a spa."

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...