Jump to content

Vilket slut vill vi se?


Rekommenderade inlägg

Ofta har man ju suttit och sett på film och när den är över så hade man hellre velat att den skulle sluta på något annat sätt än just det som filmer har. Personligen kan jag tycka att många filmer slutar lite väl lyckligt (även om jag älskar lyckliga slut). Läste någonstans att Rambo: First blood igentligen slutade med att John dog, men testpubliken gillade inte slutet så det skrevs om. Hur bra hade det inte varit om John faktiskt skulle ha dött? (Det hade ju iofs inte blivit någon tvåa och trea men det hade ju inte gjort någon :lol: )

 

Det måste finnas massor av sånna exempel där man tyckt att, vafan, kunde den inte slutat så istället...eller?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Så känner jag i princip med 2/3 av de filmer jag ser. Det värsta är när det är uppenbara slut som gör att man bara suckar och tänker "vad var det jag sa". Några av de bästa filmerna jag sett är de med slut som egentligen är fel, där hjälten faktiskt dör, trots att han inte borde det. Det är skillnad på såna slut och såna där man kan ana att hjälten faktiskt kommer dö, främst för att han kanske gjort något dumt under filmens gång eller att det är en kärlekshistoria med som ska förstärkas genom ett olyckligt slut.

 

Många filmer hade givetvis blivit bättre med slut som är olyckliga och som är realistiska. För det mesta slutar inte verkliga historier lyckligt. Jag gillar lyckliga slut i romantiska filmer och komedier, där ska det för det mesta vara så. Ett romantiskt drama kan dock vara gripande och vara bäst med ett olyckligt slut där ett lyckligt slut bara hade blivit fjantigt och overkligt.

 

För det mesta misslyckas man dock med att låta skurkarna vinna och det tycker jag är synd. Om en skurk vinner så är det oftast en sympatisk skurk som tittaren vill ska klara sig. Men jag tycker det är så ovanligt och annorlunda när det väl händer att en riktig skurk "vinner".

 

Det finns många exempel på slut som borde varit bättre. Eftersom de är så många så känns det nästan inte som någon idé att ens börja...

Link to comment
Share on other sites

Det finns två svenska filmer som slutar lite oväntat och faktiskt inte alls som jag förväntat mig. Det är Klassfesten och Mamma, pappa, barn (Med Torkel Pettersson). I dom trodde jag absolut att det skulle bli det sedvanliga att familjelivet skulle ordna upp sig och dom skulle ta sig i kragen om leva lyckliga i alla sina dagar, men tji fick jag då de faktiskt valde att leva antingen singelliv eller ihop med någon annan.

Link to comment
Share on other sites

Vet faktiskt inte. Visst var sluten passande men lite oväntat då jag trodde att de skulle sluta typiskt sötsliskigt svenskt. Då jag inte tycker att det är några kvallitetsfilmer direkt så gjorde väll slutet det samma men de är ändå lite oväntade för att vara just svensk dussinfilm tycker jag.

 

Tänk om tex Den bästa sommaren (som förvisso är en av de bästa svenska filmer jag har sett) hade slutat med att barnen faktiskt var tvugna att lämna dom, det slutet hade varit mer gripande på något sätt, fast jag gillar ju lyckliga slut och det är det ju verkligen i den.

Link to comment
Share on other sites

den bästa sommaren.. slutet.. jag tycker det är grymt då man igentligen ser igenom hela filmen att han är för snäll å nästan bara tar skit... å tillsist rinner det liksom över.... lite förutsägbart men ändå inte...

 

Självklart, slutet är grymt i den. Men det skulle ju även kunna sluta olyckligt och ändå vara en mycket bra film

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Yes så har man provlyssnat då. Lyssnade igenom båda klippen utan att läsa tråden något.

 

Röstade iallafall på 1a vilket visade sig i slutändan var rätt. Hade bara mina Akg 24 lurar till datorn.

 

Första gången tyckte jag att 2a klippet hade mer detaljrik, men efter lyssnat på båda några gånger tyckte jag främst att 2a hade något konstigt basmässigt, kändes som onaturlig. Fick ju sin förklararing närjag senare läste igenom tråden.

 

// Sat

Link to comment
Share on other sites

Yes så har man provlyssnat då. Lyssnade igenom båda klippen utan att läsa tråden något.

 

Röstade iallafall på 1a vilket visade sig i slutändan var rätt. Hade bara mina Akg 24 lurar till datorn.

 

Första gången tyckte jag att 2a klippet hade mer detaljrik, men efter lyssnat på båda några gånger tyckte jag främst att 2a hade något konstigt basmässigt, kändes som onaturlig. Fick ju sin förklararing närjag senare läste igenom tråden.

 

// Sat

 

? Tog någon minut innan jag fattade att du svarat i fel tråd Glory... :up:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...