Jump to content

Hultsfred 06


Pumbaa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jodå jag hade det hur jävla bra som helst. Väldigt bra väder, skönt folk, musik och alkohol – kan det bli mycket bättre? Ja det var synd att vi inte träffades, vi får göra det nästa år. Tänkte skriva lite om spelningarna jag såg, det hade varit roligt om ni andra som var där också gjorde det

 

Deftones (Hawaii) – Den första spelningen jag gick på. Konserten var ganska tråkig och jag tyckte aldrig att varken Deftones eller publiken kom igång. De flesta låtarna lät väldigt lika vilket gjorde det hela ännu tråkigare. Betyg: 2/5

 

 

Soulfly (Pampas) – Helt klart bättre än Deftones men jag saknar fortfarande det riktiga trycket ute i publiken som man upplevde flera gånger förra året. Men spelningen var ändå bra och helt klart sevärd. Betyg: 3-/5

 

Within Temptation (Pampas) – Riktigt dålig spelning som inte bjöd på någonting. Dåliga låtar som alla lät exakt likadant blandas med ett dåligt framträdande och en sångerska som är usel på att skapa publikkontakt. Jag gick efter 4-5 låtar. Betyg: 1+/5

 

Strapping Young Lad (Teater) – Den första spelning där jag verkligen blev imponerad, detta är ett band som jag aldrig hört talas om men min granne drog med mig och det ångrar jag verkligen inte. Det här var riktigt hårt och ljudet för högt som fasiken. Påminde ganska mycket om Mastodons spelning i teaterladan förra året. Betyg: 4-/5

 

Raised Fist (Atlantis) – Ännu ett band jag aldrig hört talas om, men även detta visade sig vara ett bra liveband. Det var hårt och scenshowen var bra. Riktigt gott tryck inne i Atlantistältet. Dock är det här inget jag kommer att lyssna på hemma för det passar mig ändå inte riktigt, men live var det bra. Betyg: 3+/5

 

Lou Reed (Hawaii) – Fy fan vilken tråkig gubbe. Det här måste ha varit festivalens tråkigaste spelning. Det var nästan tomt vid Hawaiiscenen och de som var där verkade inte ha så kul. Själv satt jag och kämpade mot sömnen så tråkigt det var. Och sen ovanpå allt så spelar han inte ”walking on the wild side”. Nä det här var riktigt uselt. Betyg: 1/5

 

Opeth (Pampas) – Förväntade mig inte att gilla Opeth men det här var en riktigt tajt och bra spelning. Låtarna var varierande och bra. Ljusshowen var snygg och de rockade verkligen loss på scen, men det bästa på spelning var nästan mellansnacket, underbart avslappnat och kul. Betyg: 4-/5

 

Stone Sour (Atlantis) – Efter att Korn ställt in så var Stone Sour det enda band jag verkligen ville se på festivalen. Och fy fan vilken jävla spelning. Trycket framme vid scen var sjukt och man fick mer eller mindre slåss för att överleva. Som vanligt lyckas Corey Taylor få med sig hela publiken, även de som inte är ”fans”. Corey måste nog vara den artist som är skickligast i världen på att skapa en kontakt med publiken. Det märkte man både på den här spelningen, men framförallt på Slipknots spelning förra året. Men åter till Stone Sours spelning, låtvalet var mycket bra man spelade flera nya låtar från albumet som kommer i augusti, men självklart spelade man även mycket låtar från det gamla albumet. Det var väldigt skönt att de spelade den lugna Bother i mitten så man fick en chans att andas ut. Det här var utan tvekan festivalens bästa spelning. Betyg: 4+/5

 

In Flames (Hawaii) – En helt underbar ljus och pyroteknisk show, utan tvekan den visuellt snyggaste spelningen på festivalen. Låtar som Cloud Connected, System och Take This Life var helt underbara. Dock tyckte jag faktiskt de var ganska dåliga på att få igång publiken, det var bara de längst fram som verkligen var med på noterna. Men överlag en bra spelning som tillhör festivalens bästa. Betyg: 4/5

 

Lordi (Pampas) – Det sista bandet jag såg på Hultsfred 06. Och precis som väntat var det inte särskilt bra. Musiken är intetsägande och låtarna alldeles för lika varandra. Det pyrotekniska var ganska kul att se, men efter att ha sett In Flames show så blev det ändå inte så imponerande. Såg ungefär halva spelning innan jag gick tillbaka till campingen. Betyg: 2/5

 

Så vad kan man säga, konsertmässigt var Hultsfred 06 helt klart underlägset Hultsfred 05, men jag hade ändå lika trevligt som förra året och man kan inte annat än att gilla Hultsfred, hur dåliga spelningar där än är.

Link to comment
Share on other sites

Jättekul att höra dina åsikter om alla spelningarna Puffie! Hoppas vi får höra Donnie Darkos åsikter och betyg också. Nu är det dags för mig att ge betyg på allt jag såg.

 

Som bekant är ju min musiksmak lite bredare än Puffies men jag hoppas att ni läser den ändå ;)

 

Sture Alléns Dansorkester

Första spelningen jag gick på på Hulsfred 06. Teaterladan var späckad med allt reggaefolk på hela festivalen, då denna genre inte direkt var överrepresenterad. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om denna spelning faktiskt, jag såg inte hela då det inte blev det gunget jag ville att det skulle bli, och Sture Allén spelade inte låten Lita på Mig förrän en halvtimme efter att vi gått, men jaja, en tvåa är väl spelningen värd i alla fall, för helusel var den inte.

2/5

 

Petter

Här var Teaterladan om möjligt ännu fullare än på Sture, och en sak jag absolut inte fattar är hur de kan placera röjiga dansspelningar som de här på Teaterladan där golvet faktiskt lutar och där det finns stängsel som gör att man inte kan hoppa så mycket man vill. Minus på det. I övrigt tyckte jag spelningen var lite rörig och jag fattade inte vad allt folk gjorde där. Petter uppträdde aldrig själv och det blev inte bra över huvud taget. En till tvåa.

2/5

 

Deftones

Första spelningen jag och Puffie verkade se gemensamt, och jag håller också med Puffie. Tråkig spelning och faktiskt inte alls bra live. Sångaren stod bara still i mitten av scenen och jag undrade lite om han kanske inte orkade hoppa runt, så fet som han blivit. Ingen rolig spelning över huvud taget och på några stadium, och jag kan inte låta bli att hålla mig till mitt mönster.

2/5

 

Soulfly

Första spelningen jag verkligen uppskattade på Hultsfred, och jag gillar sättet som Soulfly blandar riktigt hård metal med folktoner och musik från deras hemland Brasilien. Jag tänker då framförallt på gitarristens grymma spel på sin dubbelhalsade gitarr. Fråga mig inte vad det var för instrument han spelade sitt femminuterssolo på men skulle jag gissa var det en sitar eller nått sånt, dock är den från Indien.

Spelningen var i alla fall riktigt bra och jag hoppas sannerligen att jag får chansen att se dem någon mer gång i framtiden.

4/5

 

Sverige-Paraguay

Självklart var jag otroligt ledsen när jag fick höra att KoRn hade ställt in och att jag inte skulle få se dem detta år, men man får ta läget som det kommer och jag gick istället på fotbollen, som jag också väldigt gärna ville se. Ganska spännande match och Sverige hade många härliga lägen på mål, och i åttionionde minuten nickade (!) Fredrik Ljungberg, som är Sveriges sämsta luftspelare, in bollen i mål, och ett öronbedövande vrål spred sig över Hawaii-scenen. Kul!

4/5

 

The Sounds

Egentligen gick jag bara på dem för att min kompis qvinna ville gå på dem och ha sällskap utav oss, och jag trodde aldrig att jag faktiskt skulle gilla spelningen, men det var faktiskt bra! En mer energisk kvinna än Maja Ivarsson är nog svår att hitta, och det märks att Sounds verkligen inte är ett studioband. Maja var också den sexigaste frontpersonen jag såg på Hulstfred, kolla bara bilden längst ner. Fräsch!

Det här diggade jag som fan, och det blir lätt till att se dem på nästa festival jag ska på, nämligen Peace & Love i Borlänge.

4/5

 

Lou Reed

Helt fel scen, helt fel låtar, helt fel artist, helt fel framträdande, helt fel, helt fel.

1/5

 

Snook

Enligt mig är detta nästbästa konserten på hela Hultsfred i år. En otrolig allsångsstämpel på många av låtarna och Dannes improvisationsparti i slutet är fasen inte att leka med. Jag tycker synd om alla som missade detta, för detta skulle man gilla efter ifall man är arg och hård metal-fan som Puffie :)

4+/5

 

Gnarls Barkley

Denna konserten har jag sett fram emot sedan jag hörde dem första gången, och mycket blev vad jag hade förväntat mig, men mycket blev också vad jag inte hade förväntat mig. Gnarls Barkley hade ett stort liveband med sig och många av låtarna fungerade visserligen väldigt bra med riktigt band, men på vissa låtar saknade man samplingarna och de störda syntharna. Att de inte spelade Crazy först var också en miss, då stora delar av publiken gick efter att denna låt spelats. Men trycket på denna låten var grymt!

3/5

 

Pharrell

Tro mig, jag är absolut ingen person som gillar amerikansk, ursäkta uttrycket, "negerhiphop", men Pharrell tar denna kategori till en annan dimension när han inte rappar ett enda stycke, utan kör alla låtarna i soultappning med grymma distade rockriff på alla låtar. I slutet blev det en skön konsert, mycket på grund av nytänkandet, och att Pharrell var den enda artisten gick ner och pratade med fansen vid kravallstaketet efter konserten.

3/5

 

The Strokes

Haha, jag diggar fan Julian Casablancas, ingen annan artist kan vara packad på scenen men ändå vara så grym som honom. Han sluddrade något otroligt på mellansnacken, men han bedyrade samtidigt att han älskade Hultsfred och lovade att komma tillbaka. De spelade massor av hits från alla tre skivorna, och byggde upp en skön konsert som blev perfekt för en fredagkväll efter några öl och en hel del Jägermeister.

4/5

 

HIM

Jag orkade inte göra som mina kompisar och sitta vid kravallstaketet från The Strokes spelning till Him började spela klockan 00.00, och jag gjorde rätt i det, då jag hörde att ljudet längst fram i mitten var väldigt sunkigt. Jag fick en väldigt bra plats ute vid en av sidorna istället (något som jag märkte under festivalen var att det är grymt bra att stå ute vid sidorna, man ser grymt och kan ta väldigt fina kort) och jag fick en perfekt, eller ja, konsertupplevelse av den finska mumintrollet.

Fyra stora ljuskronor på scenen utgjorde en fin stämning när Ville Vallo framförde sin depprock med glans. Skön konsert och jag ser gärna HIM igen någon gång.

4/5

 

Babyshambles

Man kan inte annat än att tycka synd om den stackars Pete Doherty. Innan spelningen hade han blivit stoppad i tullen på Arlanda och fått böta fjortontusen kronor, och väl kommen till festivalen skrattade många i publiken åt honom för att han var hög på scenen och uppförde sig ganska barnsligt. Jag tyckte detta var en härlig spelning och man märker att potentialen finns i Petes kropp, och jag önskar så att han kunde sluta med droger för då skulle vi ha en framtida stor stjärna här. Nu blir han tyvärr lite överdriven, men dock skön.

3/5

 

Dia Psalma

Okej, här har vi årets felplacering. Dia Psalma drog cirka 14000-15000 personer till Atlantistältet, som tar in 7000 personer. De skulle lugnt spelat på Pampas, något jag hoppas de ska göra något annat år, för denna spelning gick inte av för hackor. Hög allsångsfaktor var det och även jag hade lyssnat in mig på dem i någon månad i förväg. Ett riktigt bra band på comeback-turné och jag ska sannerligen försöka se dem igen.

4+/5

 

Stone Sour

Håller med dig Puffie, spelningen var riktigt härlig och Corey är grym på att skapa publik-kontakt. Bother i mitten var otroligt bra och en skön avslappning och lugnhet i mitten av spelningen som verkligen behövdes, för detta var svettigt till tusen.

Dock föredrar jag Slipknot framför Stone Sour, även fast Inhale är riktigt bra.

3+/5

 

Alice In Chains

Aldrig hade jag trott att William DuVall skulle vara bättre än Lane Stacey vid micken, men det var han faktiskt och spelningen hade ett riktigt glöd! Sorry förresten att jag är kortfattad nu i slutet, jag börjar jobba snart och borde sova :)

Men jag är grymt besviken för att jag gick ifrån denna spelning för att se på Kent, något som jag blev grymt besviken på.

3/5

 

Kent

Jag har nog aldrig sett något tråkigare live alltså. Musikaliskt var de väldigt duktiga men så länge de ser ut som döda fiskar på scenen får de bara en etta av mig. Skärpning Kent, ni ska ju föreställa Sveriges största band, inte Sveriges största statyer som man somnar av att titta på!

1/5

 

In Flames

Fy fasen säger jag bara, det slår aldrig fel. Nu har jag sett In Flames live fyra gånger och de har verkligen aldrig gjort någonting dåligt. Anders Fridén gör en glad med sin grymma energi samt otroligt roliga mellansnack. På denna konsert hjälpte även gitarristerna Björn Gelotte och Jesper Strömblad till med att göra en glad när de retade Anders Fridén något såpass under hans mellansnack genom att spela glamrocksriff och När vi gräver guld i USA.

Visuellt var denna konsert också bäst på hela Hultsfred, och på låtar som Cloud Connected och Black and White lyfter de scenen Hawaii till sjunde himlen och på Only For The Week får de hela stadion, från alla fans längst fram till rescensenterna på sidorna till föräldrarna längst bak att hoppa och stundtals tror jag att marken under Hawaii ska brista. Denna spelning är verkligen otrolig och värd de 1400 som biljetten till Hultsfred kostade.

5/5

 

Hela festivalen får ett helhetsbetyg på fem också, då vädret var på topp, alla människor var glada, stämningen var helt sjukt bra och allting bara klickade. Hultsfred, vi syns nästa år! Då kommer KoRn, det kan jag lova allihopa som undrar genom en säker källa.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag var onekligen inte lika aktiv som ni var när det gällde banden, möjligtvis lite mer aktiv när det gällde bärsen :)..Och det var en del konsteret jag inte fullföljde men jag ska recensera så utförligt jag kan.

 

Men här kommer de banden jag såg:

 

Timbuktu

För mig har han alltid varit en svartrappade skåning som vill till himmelen men helst inte dö. Så det var mest på grund av mina polare jag hängde med till hawaiiscenen. Men vilken jävla show han (och damn) bjöd på. Otrolig karisma och hans uppträdande och mellansnack kändes så bekvämt och naturligt. En störtskön kille som givetvis gick publiken i högvarv. +4/5

 

The Cardigans

Som hemlig beundrare till Nina stod jag bara och dräglade framför henne. Och det var jag garanterat inte ensam om. När Don't blame your daughter och Comunication spelades var jag inte ensam om att få gåshud och folk bredvid mig prast till och med ut i tårar. Oroligt mäktigt NINA!

(+)4/5

 

Petter

Lyckades ta mig längst fram här men jag trivdes inte särkligt mycket i Teaterladan och det tycktes inte Petter heller göra. Trots förväntningarna blev jag uttråkade och bestämde mig för att bärsen underhåller mig mer än Petter gör nu.

-2/5

 

Pharrell

En rappare som i första hand är en framgångsrik producent och som jag även från början inte hade någon aning om vem han var. Men numera vet hela hultsfred vem han är och kommer nog sent glömma hans konsert. Fantastisk utstrålning och troligtvis en utav de coolaste stilrena rappare vi har idag. Marken bokstavligen gungade och alla var lyrisk. Sen att jag blev polare med trummisen (utan att jag visste vem det var först) är ju givetvis ett stort plus.

4/5

 

Backyard Babies

Det band jag i särklass lyssnar mest på och därför blev det självklart den personligen "bästa" konserten eftersom jag kunde de flesta låtarna. På scen rockade dem helt okey men det var inget uppseendeväckande och om jag i vanliga fall inte hade lyssnat på dem hade jag inte lagt märke till dem men ändå ett relativt högt betyg.

+3/5

 

The Soundtrack Of Our Lives

Såg bara en bit av Soundtrack och fick mest en skymt eller två av Ebbot. Men visst e dom bra och publiken var på G. Men hade behövt se hela showen för att sätta ett högre betyg.

+2/5

 

Alice in Chains

Ett utav dem banden jag mest hade sett fram emot. Var, som många andra, hoppfull till att Duff skulle stå vid basen men chansen var ju väldigt liten.

Med William DuVall som ersättare till den fantastiska Layne Staley kändes lite som ett osäkert kort. Man hade ju ingen direkt koll på DuVall. Men med vilket självförtroende han gick ut på scenen och vilken show han och framförallt den fantastiska basisten Mike Starr bjöd oss på. Alice in Chains överaskade och dom hade utan tvekan fyllt ut en större scen.

4/5

 

Sverigematchen var givetvis den också fantasitks och Ljungberg räddade dagen.

 

Som ni ser så lyckades jag mest se bra band :D

Men helhetsintrycket på hela festivalen är precis som Pumbaa säger. Underbart väder, fantastiska människor (så fort vi kom dit blev vi bemötta av ett störtskönt gäng som hjälpte oss att bära packningen), otrolig stämning och bärs i mängder. Ska göra allt för att ta mig dit nästa år men är rädd att det krockar med studenten :angry:

Sen kan jag inte låta bli att nämna att jag och några av mina polar hamnade på första sidan i Dagens nyheter på fredagen. En stor och vacker bild på fulla och glada människor :up:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...