Jump to content

Ateism och religion


Greenleaf

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Tänkte att forumet skulle behöva en ny diskussionstråd därför tänkte jag fråga er var ni tycker och tror på i religionsväg.

 

Själv är jag född och uppväxt lite halvt med katoliken, men nu är jag faktist absolut ateist. Jag tror inte på högre makter eller ödet på något vis, utan jag tror att människan bestämmer själv vad den ska göra i livet.

 

Angående jordens skapelse så litar jag på professorerna och säger att Big Bang skapade jorden med dess organismer som senare blev det som vi nu lever i.

 

Bibeln:

Enligt mig så fanns det en författare som ville verkligen skriva en djup bok som många tänkte köpa. Därför skrev han hur han tyckte att jorden kom till och han uppfann en egen gud. Människor började senare tro att det verkligen fanns en gud och har sen dess litat helt på högre makter.

 

Ateist var ordet för mig. Vad står ni i detta ämne?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har växt upp i en ortodox släkt. Min mormor tillexempel är väldigt troende men det som är bra är att min familj inte tvingar på mig kristendomen, tillskillnad från många andra får jag själv bestämma om jag vill till kyrka eller ej, vilket jag inte vill för det är så tråkigt.

 

Som greenleaf tror jag inte på bibeln utan på Big Bang, inte på Eva och Adam utan apmänniskan. Människan formar själv sin livsmening och det är bara löjligt att säga att gud 'straffar" oss när något hemskt händer någonstans på jorden. För övrigt tycker jag att det är jobbigt med alla som knackar på dörr'n för att övertyga mig om att gud finns.

Sådana människor som tror helt och hållet på bibeln är rent av fega för den verklighet som finns idag, de gömmer sig bakom tron.

 

Jag vill inte angripa någons tro men gällande islam tycker inte jag att det är någon tro, utan en massa regler om hår och slöjor och hur kvinnor ska vara. Man får inte ha sina åsikter heller viklet är helt sjukt.

Men, men alla tror på vad dem vill...

 

jag kan säga så här att jag hoppas att det fins ett paradis som väntar efter döden men jag tror att allt bara svartnar...man är helt enkelt död.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet (som de flesta andra skulle jag tor) inte vad jag tror :)

Jag tror att jag tror på något övernaturligt, eller det kan te sig naturligt eller... äh, det körde sig. Något "onaturligt" måste det finnas! Allt har sin början och allt har sitt slut och allting bör ha kommit till på något sätt. Det kan inte ha funnits i oändlighet! Varför finns det tid? det är naturligt att allt rör sig och att tiden går. borde det då inte vara naturligt med en paralell värld också. Nej är antagligen svaret :). Tror att människan är för liten för att kunna ta reda på sådana frågor så man kan nog lätt påverkas till att tro både det ena och det andra då man aldrig vet säkert. Fast det borde ligga någon sorts kraft bakom det faktum att det går omkring människor på en jord mitt i Rymden!

Link to comment
Share on other sites

jag tror det är lätt att blanda ihop religionen islam med kulturen i många muslimska länder. min kompis var tillsammans med en kille från libanon som var ortodoxt kristen, han hade samma värderingar som man traditionellt kopplar ihop med muslimer.

jag förstår inte hur du kan tycka att islam inte är någon tro, bara en massa regler. islam och kristendom kommer från samma kärna, det är förvillande lika om man tittar lite bakåt i tiden.

kristendomen har också massa konstiga regler, det är bara det att vi inte tänker på dem, eftersom de har blivit mer upplösta i vårt moderna samhälle, och att vi dessutom är födda och uppvuxna med kristendomen. religionen har större del i våra liv än vad vi tänker på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har vuxit upp med den kristna religonen, fast har aldrig själv varit troende, det är inte direkt så att mina föräldrar tvingat mig att gå i kyrkan, eller så.

Nu är jag inte troende utan som du Greenleaf säger, jag tror inte att det är någon Gud som har skapat detta, utan att det är big bang som gjorde detta, och för att få det ut i luften... jag är stolt över att ha en apa som förfäder.. :D

Link to comment
Share on other sites

jag tror det är lätt att blanda ihop religionen islam med kulturen i många muslimska länder. min kompis var tillsammans med en kille från libanon som var ortodoxt kristen, han hade samma värderingar som man traditionellt kopplar ihop med muslimer.

jag förstår inte hur du kan tycka att islam inte är någon tro, bara en massa regler. islam och kristendom kommer från samma kärna, det är förvillande lika om man tittar lite bakåt i tiden.

kristendomen har också massa konstiga regler, det är bara det att vi inte tänker på dem, eftersom de har blivit mer upplösta i vårt moderna samhälle, och att vi dessutom är födda och uppvuxna med kristendomen. religionen har större del i våra liv än vad vi tänker på.

förstår du inte det???

kolla i muslimländerna där kvinnor blir omskurna för att de inte ska känna någon sexuell njutning och sedan säger de att det tillhör deras religion..

Det är de själva som har fått oss andra att blanda ihop kultur med religion..

Sedan hat jag inte sagt att jag tycker att kristendomen är bättre, det är en massa sjuka regler där också..en massa regler om att kvinnor ska inte göra si och så för männens skull och sedan säger de att det tillhör deras religion...finns det en gud tror jag inte att han/hon bryr sig om om en kvinna har samma rättigheter eller ej...det är allt anpassat för män

Link to comment
Share on other sites

Jag är ateist.

 

Jag känner flera människor som ser sig som religiösa trotts att de inte tror på nån helig skrift eller så. De är väll bara nån sorts oberoende deister. Sen så finns det de bokstavstroende som tror att jorden för 5000 år sen skapades av gud/allah. Och så finns det de som anser sig vara kristna men som inte tror på bibeln. Jag själv har svårt att förstå mig på de två senare sorterna ärligt talat.

 

Och för alla er som tycker att kristendomen är bättre än islam på grund av hur de behandlar kvinnor så är ni ganska kortsynta. För hundra år sedan så hade kristna kvinnor det lika dåligt som muslimska har det idag.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, som sagt är jag ateist men jag måste bara få göra lite reklam för deism som jag tycker är en så härlig religionsuppfattning. Den utgår från antagandet att en gud skapade världen men att han sen inte bryr sig om den eftersom han redan har gått vidare till nästa uppfinning och att världen klarar sig bra utan honom. Det förklarar de flesta vetenskapliga framsteg och är inte så orimligt att tänka sig.

 

lästipps: Candide av Voltaire

Link to comment
Share on other sites

Jag håller här med ovän

Vi alla är uppväxta med någon form av religion.

Visst vissa saker inom den muslimska tron är inte riktigt klok ur vår synpunkt, men för dem faller det helt normalt, att kvinnorna bli omskurna för att inte de skall känna den sexuella njutnigen stämmer till en viss del, men det går längre bak än så, männens omskärelse inom den muslimska tron är ju för att skydda dem från sand och smuts..

 

Om man vill blir respekterad för sin tro och sitt tänkande så måste man också acceptera andras tänkande, detta sa min lärare till mig under min utbildning, mycket väl valda ord tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller här med ovän

Vi alla är uppväxta med någon form av religion.

Visst vissa saker inom den muslimska tron är inte riktigt klok ur vår synpunkt, men för dem faller det helt normalt, att kvinnorna bli omskurna för att inte de skall känna den sexuella njutnigen stämmer till en viss del, men det går längre bak än så, männens omskärelse inom den muslimska tron är ju för att skydda dem från sand och smuts..

De flesta levnadsregler i religioner har naturliga förklaringar.

 

Muslimer äter inte griskött eftersom dåligt tillagat griskött innehåller farliga bakterier ofta medans nötkött kan ätas rått.

 

Kristna vänder andra kinden till och vet att fattiga har företräde till paradiset. <ironi>Konstigt att makthavare som förtrycker sitt folk gillar den här religionen</ironi>

Link to comment
Share on other sites

Och för alla er som tycker att kristendomen är bättre än islam på grund av hur de behandlar kvinnor så är ni ganska kortsynta. För hundra år sedan så hade kristna kvinnor det lika dåligt som muslimska har det idag.

tack, precis vad jag tänkte säga...

 

Det går helt enkelt inte att resonera ett ämne som religion..

håller inte med dig. det går inte att diskutera trosuppfattningar med avsikten att försöka ändra den andres uppfattning, det urartar oftast bara i fåniga ja och nej-diskussioner, eftersom det inte finns några rätt eller fel eller konkreta bevis för det man tror på.

men däremot går det att diskutera kring religion, vad religion gör med människor, och samhällen, vilken betydelse religionen har, etik, osv... sånt tycker jag är jävligt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Det går helt enkelt inte att resonera ett ämne som religion..

håller inte med dig. det går inte att diskutera trosuppfattningar med avsikten att försöka ändra den andres uppfattning, det urartar oftast bara i fåniga ja och nej-diskussioner, eftersom det inte finns några rätt eller fel eller konkreta bevis för det man tror på.

men däremot går det att diskutera kring religion, vad religion gör med människor, och samhällen, vilken betydelse religionen har, etik, osv... sånt tycker jag är jävligt intressant.

Instämmer

Link to comment
Share on other sites

Det går helt enkelt inte att resonera ett ämne som religion..

håller inte med dig. det går inte att diskutera trosuppfattningar med avsikten att försöka ändra den andres uppfattning, det urartar oftast bara i fåniga ja och nej-diskussioner, eftersom det inte finns några rätt eller fel eller konkreta bevis för det man tror på.

men däremot går det att diskutera kring religion, vad religion gör med människor, och samhällen, vilken betydelse religionen har, etik, osv... sånt tycker jag är jävligt intressant.

Instämmer

det beror på vem man disskuterar med.....och eftersom alla verkar tro att jag tycker aii kvinnor inom islam har det mycket mer hemskare än kristna så har jag faktiskt aldrig påstått det...jag sade tillochmed att kristna och muslimska kvinnor har det likadant.... men om man tänker tillbaka 100 år som någon här gjort för att jämföra blir det helt fel..

Vi lever på 2000-talet och ska inte jämföra vad som hänt med idag, annars kommer vi aldrig någonstans. Vi borde tänka såhär istället:

Går det att vara kristen om 100 år, kommer det vara anpassat efter samhället. Men det finns nack-fördelar med allting, vad jag har tagit upp är nackdelar det mesta..

Sen är det lätt för mig att tycka en massa saker, men eftersom jag inte är så jättereligiös själv så uttrycker jag bara vad jag tycker....

Bibeln är säppad enligt mig och samma sak med koranen....dem talar bara om för dig att du föddes på jorden för att tjäna gud o.s.v..

Men ingen kan säga att varken islam eller kristendomen är bra för en själv...tänk på allt som händer inom religion:Mord, avrättning,omskärelse o.s.v

Som slutsats kan jag säga att jag tycker att de som tror att Eva och Adam var de första människorna på jorden, och att nån gud har skapat världen är nog mer hjärntvättning..

Och eftersom jag vill ha lika rättigheter för män och kvinnor kan jag även säga att denna värld är anpassad för män...tar en tjej för mycket plats blir hon smutskastad och får en massa hemska rykten...Detta kan ni inte säga är fel...förresten är inget fel, för det är mina åsikter!

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...