Jump to content

Fight Club


Rekommenderade inlägg

Kunde jag inte jämföra Fight Club med 2 Fast 2 Furious och XxX? Det fanns ju inte några rätta sätt att tycka om en film?

 

Jag sa aldrig att jag tycker någon av filmerna du nämnde var dålig. Blev bara väldigt chockad över att du jämförde dom med Fight Club eftersom det är så pass olika filmer.

 

Ja, men de har gemensamt att de alla tre är väldigt populära och vänder sig till liknande målgrupper. Jag tycker att Fight Club utklassar både 2 Fast 2 Furious och XxX, men behöver för det inte tycka att Fight Club är i närheten av något mästerverk.

 

Dessutom är väl iaf The Fast and the Furious helt olik Fight Club egentligen. Visst är Fight Club bättre, men de behandlar lite utav samma ämne. I förstnämnda stillar män sin hunger genom att ta stora risker och köra snabbt med dyra bilar. I Fight Club genom att starta en "slagsmålsklubb", som i sin tur utvecklas till en terroristorganisation. Fast det är klart att det är kvalitéskillnad på filmerna.

 

EDIT: Missa inte mitt inlägg på förra sidan.

Ändrad av Reptile
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar
Det är kanske det som jag är ute efter egentligen, många säger sig gilla Fight Club för att den inte är ytlig och inte för att den är enbart tuff. Samtidigt då som man inte kan ta till sig andra liknande filmer, med samma slags "outtake" som kom tidigare och därmed har större "originalitetspoäng" om man nu skulle kunna föreställa sig något sådant. Jag tycker Fight Club är en bra film, men mycket mer än så kan jag inte få det till tyvärr.

Ok, alltså anser du att den inte är original. Ok, jag förstår att du kan tycka det om man jämför med tidigare klassiker. Jag väljer däremot att låta bli att tänka på inspirationskällor och se det som en ny och väldigt bra egen film. Sen att den blandar in en skön kritik mot konsumering, inrutat liv osv tycker inte jag förekommer så ofta precis. Det är skönt att den visar dessa faktorer, trots att den är "ny".

 

Dessutom är väl iaf The Fast and the Furious helt olik Fight Club egentligen. Visst är Fight Club bättre, men de behandlar lite utav samma ämne. I förstnämnda stillar män sin hunger genom att ta stora risker och köra snabbt med dyra bilar. I Fight Club genom att starta en "slagsmålsklubb", som i sin tur utvecklas till en terroristorganisation. Fast det är klart att det är kvalitéskillnad på filmerna.

 

Hehe, ja det där är ju faktiskt inte något vidare till jämförelse, du :P Fight Club lyckas ju baka in en stor portion ironi, sarkasm och kriticism på ett smart sätt. Fast and the furious är ju bara...dum?

Link to comment
Share on other sites

Dessutom är väl iaf The Fast and the Furious helt olik Fight Club egentligen. Visst är Fight Club bättre, men de behandlar lite utav samma ämne. I förstnämnda stillar män sin hunger genom att ta stora risker och köra snabbt med dyra bilar. I Fight Club genom att starta en "slagsmålsklubb", som i sin tur utvecklas till en terroristorganisation. Fast det är klart att det är kvalitéskillnad på filmerna.

 

Hehe, ja det där är ju faktiskt inte något vidare till jämförelse, du :P Fight Club lyckas ju baka in en stor portion ironi, sarkasm och kriticism på ett smart sätt. Fast and the furious är ju bara...dum?

 

Fight Club är både smartare och bättre än Fast and the Furious, men man kan inte helt ignonera att regissören kanske är ute lite på samma spår, till viss del. Fast Fast and the Furious faller pladask och Fincher är skickligare än öh... vem det nu är som regisserat Fast and the Furious.

 

Jag har kanske låtit lite mer upprörd än vad jag egentligen är över Fight Clubs popularitet. Jag kan, som sagt, förstå varför man gillar den. Hur som helst: Gillar man Fight Club bör man kolla in Clockwork Orange, Persona, Vertigo, Crash (1996) och Taxi Driver. Om man efter detta ogillar de flesta av dessa filmer, så tycker jag man verkligen bör fråga sig själv (igen) varför man gillar Fight Club.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid bra med diskussioner tycker jag. Man lär sig alltid något nytt och får andra perspektiv på saker och ting. Jag hoppas inte Davvie har tagit illa upp bara, jag menar inget ont men ibland så blir ju diskussioner ganska heta, och mellan just oss två var det kanske lite väl hett. Ser det däremot inte som någon dispyt och har inget emot dig Davvie!

Link to comment
Share on other sites

Vad som däremot stör mig är hur så många kan tycka att den verkligen är en utav världens absolut bästa filmer. Att dessutom lägga till att den som inte tycker det har fel, är ännu värre. Det finns en bred fansgrupp för Fight Club (främst killar i ungdomsåren) och det skulle ju kunna ses som ett argument för att filmen är bra, men för mig är det snarare tvärtom. Jag tror att det finns en anledning att det är just ungdomskillar som gillar filmen, och dessutom finns det diverse strunt filmer som är väldigt populära: 2 Fast 2 Furious och XxX för att nämna två exempel.

Antar att du inte kollar på porrfilm utav anledningen att ungdomskillar tittar på det med motiveringen att de gillar nakna tjejer med stora bröst och att dessa ungdomskillar blir agressiva när någon när någon hävdar att porrfilm är dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid bra med diskussioner tycker jag. Man lär sig alltid något nytt och får andra perspektiv på saker och ting. Jag hoppas inte Davvie har tagit illa upp bara, jag menar inget ont men ibland så blir ju diskussioner ganska heta, och mellan just oss två var det kanske lite väl hett. Ser det däremot inte som någon dispyt och har inget emot dig Davvie!

 

Ingen fara här inte. Och hoppas verkligen inte du har någonting emot mig för jag har just addat dig som vän på filmtipset ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad som däremot stör mig är hur så många kan tycka att den verkligen är en utav världens absolut bästa filmer. Att dessutom lägga till att den som inte tycker det har fel, är ännu värre. Det finns en bred fansgrupp för Fight Club (främst killar i ungdomsåren) och det skulle ju kunna ses som ett argument för att filmen är bra, men för mig är det snarare tvärtom. Jag tror att det finns en anledning att det är just ungdomskillar som gillar filmen, och dessutom finns det diverse strunt filmer som är väldigt populära: 2 Fast 2 Furious och XxX för att nämna två exempel.

Antar att du inte kollar på porrfilm utav anledningen att ungdomskillar tittar på det med motiveringen att de gillar nakna tjejer med stora bröst och att dessa ungdomskillar blir agressiva när någon när någon hävdar att porrfilm är dåligt.

 

Du har uppenbarligen missuppfattat. Jag tycker inte filmen är dålig pga. dess målgrupp, jag konstaterade snarare att själva populariteten i sig, för mig, oftast tyder på att filmen är dålig och inte på att den är bra. Nu finns det en hel del undantag, men just att en film är populär gör den inte bra, det var min tes just i det avseendet. Dessutom har jag redan sagt att jag inte tycker att Fight Club är dålig, och dessutom har jag förklarat mer ingående varför jag finner det konstigt att den är såpass populär bland många människor utav den anledningen att den är intelligent. Jag gillar inte att upprepa mig, men om man hävdar att Fight Club är bra pga. att den är just väldigt smart, så bör man även uppskatta andra tidigare, liknande filmer som också är smarta. Det är därför min fasta övertygelse att den större delen av Fight Clubs fanbas inte gillar Fight Club utav anledningen att den är smart utan för att den är "tuff" och att Brad Pitt är "så himla cooool" och säger sååå många "tuffa" saker. Det finns dessutom tendenser till aggressivitet hos vissa personer (däremot ingen på forumet, vad jag vet) när man säger att man inte tycker Fight Club är bra eller rent av dålig. Det gäller väl inte bara Fight Club däremot. Fast därför har ditt sista påstående viss revelans.

Ändrad av Reptile
Link to comment
Share on other sites

Dessutom har jag redan sagt att jag inte tycker att Fight Club är dålig, och dessutom har jag förklarat mer ingående varför jag finner det konstigt att den är såpass populär bland många människor utav den anledningen att den är intelligent. Jag gillar inte att upprepa mig, men om man hävdar att Fight Club är bra pga. att den är just väldigt smart, så bör man även uppskatta andra tidigare, liknande filmer som också är smarta.

Men om du nu begriper varför Fight Club är smart och varför de andra filmerna är smarta så borde du också begripa varför Fight Club är smart på ett sätt som kan uppskattas av flera än smartheten i de andra filmerna. Den, Fight Club, skildrar ju både mycket klokt och omstörtande sådant som ligger nära mångas vardag och natur, till skillnad från de filmer du nämnde som skildrar mer isolerade företeelser. Jag tror de flesta kan uppskatta det även om de inte kan uttrycka det i vettiga ord. Det var det jag menade med exemplet med ungdomskillars motiveringar till att de gillar porrfilm.

Ändrad av Harry Lime
Link to comment
Share on other sites

Dessutom har jag redan sagt att jag inte tycker att Fight Club är dålig, och dessutom har jag förklarat mer ingående varför jag finner det konstigt att den är såpass populär bland många människor utav den anledningen att den är intelligent. Jag gillar inte att upprepa mig, men om man hävdar att Fight Club är bra pga. att den är just väldigt smart, så bör man även uppskatta andra tidigare, liknande filmer som också är smarta.

Men om du nu begriper varför Fight Club är smart och varför de andra filmerna är smarta så borde du också begripa varför Fight Club är smart på ett sätt som kan uppskattas av flera än smartheten i de andra filmerna. Den, Fight Club, skildrar ju både mycket klokt och omstörtande sådant som ligger nära mångas vardag och natur, till skillnad från de filmer du nämnde som skildrar mer isolerade företeelser.

 

Jag kan uppskatta den smarthet som återfinns i Fight Club, men jag tycker att många grepp som andvänds i filmen i mångt och mycket är rippade från en rad andra filmer. Att Fight Club skulle skildra något som ligger i vardagen och naturen, men inte Taxi Driver eller Persona är ju heller inte korrekt. Personligen tycker jag att Fight Club skildrar just personklyveriet ungefär lika dåligt som A Beautiful Mind gör. Jag kan inte se vad som just gör Fight Club till mer nära mängas vardag och natur. Det enda är väl att många känner sig utanför och finner sin livsnäring i materialism. Just personklyveriet, fightingen, terrorisbildningen (som jag också tycker innehåller många logiska brister) mm har ju ingenting med var mans vardag att göra. Dessutom har jag redan påpekat att jag inte riktigt gillar skådespelet i filmen. Eftersom det annars vore att sätta sina värderingar framför andras, så menar jag ju självklart att det är en personlig åsikt att skådespelet är bristfälligt. Dessutom är de rent filmiska inslagen i Fight Club ganska ordinära och tråkiga. Det är inga långa scener, inget innovativt kameraarbete, intressanta kameraåkningar som framhäver vad som händer i filmen osv.

Jag tror de flesta kan uppskatta det även om de inte kan uttrycka det i vettiga ord. Det var det jag menade med exemplet med ungdomskillars motiveringar till att de gillar porrfilm.

 

Om det nu vore så att de allra flesta ungdomarna, som gillar Fight Club för dess smarta grepp, verkligen gjorde det så tycker jag det är konstigt hur man kan ogilla exempelvis Persona. Alltså gillar man inga filmer som inte innehåller lika mycket "tuffa" och "coola" repliker, med lite mindre populära skådespelare, men som är minst lika smarta så finns det ingen annan logik än att det faktiskt är den "tuffa" ytan och de snygga skådespelarna som lockar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan uppskatta den smarthet som återfinns i Fight Club, men jag tycker att många grepp som andvänds i filmen i mångt och mycket är rippade från en rad andra filmer. Att Fight Club skulle skildra något som ligger i vardagen och naturen, men inte Taxi Driver eller Persona är ju heller inte korrekt.

Som jag skrivit tidigare i den här tråden så tror jag att författaren av boken Fight Club har sneglat på eller ”rippat” från Nietzsche, men inte några filmer. I varje fall inte vad jag kan komma på. Vilka filmer menar du att Fight Club har rippat från och på vilket sätt? Ingen av de filmer du nämnt tycker jag har varit särskilt lik på djupet.

 

Angående Taxi Driver, Persona, vardagen och den männskliga naturen: Vill du att jag ska ordna fram statistik åt dig på hur många medlemmar ung vänster har (kan vara lite svårt dock…) eller som är kampsportutövare eller dömda för gatuslagsmål kontra personer som har tagit lagen i sina egna händer eller blivit stumma?

 

Sen undrar jag varför du egentligen nämner Taxi Driver. Om du kollar på imdb så är killar under 18 de som gett filmen högst betyg.

 

Jag kan inte se vad som just gör Fight Club till mer nära mängas vardag och natur.
Har du aldrig ifrågasatt om extramaterialet på specialutgåvan av dvd:n verkligen gjorde dig lyckligare eller undrat om det inte var väldigt kul att utföra hyss, brottas och leka herren på täppan när du var ung? Själv svarar jag ”ja” på båda frågorna och jag tror många andra skulle göra det.

 

Läs dessutom artikeln som La Diva länkade till.

 

När Chuck Palahniuk signerade böcker i London kom en ung man fram och berättade hur mycket han gillade kapitlet i "Fight Club" där anarkistiska kypare saboterar maten på lyxkrogar. Själv jobbade han på en femstjärnig restaurang. "Margaret Thatcher har ätit min sperma", sa han. "Minst fem gånger."

 

Försök att hitta någonting liknande för någon av de filmer du nämnt.

 

Just personklyveriet, fightingen, terrorisbildningen (som jag också tycker innehåller många logiska brister) mm har ju ingenting med var mans vardag att göra.

Personklyveriet handlar ju mycket om vem man skulle vilja vara (Tyler Durden) och vad som hindrar en från att bli denna, så visst är det en del av var mans vardag. Fightingen är mer en del av människans natur än vardag, slå upp valfri bok i historia för exempel. Terroristbildningen i sig, alltså inte gruppgemenskapen eller ”hyssen”, kommer ju först på slutet och den tror jag det finns en djupare tanke bakom än det andra i film.

 

Dessutom är de rent filmiska inslagen i Fight Club ganska ordinära och tråkiga. Det är inga långa scener, inget innovativt kameraarbete, intressanta kameraåkningar som framhäver vad som händer i filmen osv.
Lika bra att du slutar att se på film med det samma då om du ska vara så petig.

 

Om det nu vore så att de allra flesta ungdomarna, som gillar Fight Club för dess smarta grepp, verkligen gjorde det så tycker jag det är konstigt hur man kan ogilla exempelvis Persona.

Varför kolla på Persona när man kan läsa Dostojevskij eller Tolstoj? Persona kanske är trist för tv-spelande ungdomar.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrivit tidigare i den här tråden så tror jag att författaren av boken Fight Club har sneglat på eller ”rippat” från Nietzsche, men inte några filmer. I varje fall inte vad jag kan komma på. Vilka filmer menar du att Fight Club har rippat från och på vilket sätt? Ingen av de filmer du nämnt tycker jag har varit särskilt lik på djupet.

 

Så själva boken är detsamma sak som filmen? Hur många, som hyllar Fight Club (filmen), har läst boken? Kan man inte ogilla/gilla en film utan att ha läst boken? Det finns goda förutsättningar att jag skulle kunna gilla boken däremot, då man slipper många utav problemen som jag upplever med filmen. Är den gode Chuck Palahniuk nöjd med hur boken blev på film? Mycket tveksamt om han egentligen är nöjd med den förutom att hans bok troligen höjt sin försäljning med många hundra procent. Det är ju alltid spännande att vara en del av det man kritiserar...

 

Sen undrar jag varför du egentligen nämner Taxi Driver. Om du kollar på imdb så är killar under 18 de som gett filmen högst betyg.

 

Som sagt: Jag har aldrig sagt att det är själva målgruppen som filmen vänder sig emot som är problemet. Snarare av vilka anledningar man gillar filmen. Detsamma kan nog mycket väl gälla Taxi Driver faktiskt.

Dessutom är de rent filmiska inslagen i Fight Club ganska ordinära och tråkiga. Det är inga långa scener, inget innovativt kameraarbete, intressanta kameraåkningar som framhäver vad som händer i filmen osv.
Lika bra att du slutar att se på film med det samma då om du ska vara så petig

 

Så det är alltså fel att uppskatta det som just är specifikt med själva mediet? En bra story kan du få i en bok, men att kalla det att vara petig med hur själva filmen presenteras med hjälp av kameran är iaf för mig en avgörande faktor för vad jag tycker om filmen. Självklart kan man inte enbart koncentrera sig på något sådant, men det är en mycket viktig del. Annars kan man ju bara ställa upp kameran och låta skådespelarna prata. Det är snarare du som borde sluta kolla på film, eftersom du inte bryr dig om det som är specifikt för mediet.

Varför kolla på Persona när man kan läsa Dostojevskij eller Tolstoj? Persona kanske är trist för tv-spelande ungdomar.

 

Jag har inget emot att läsa varken Dostojevskij, Tolstoj, Freud eller vilken författare som helst som har skrivit stora, välerkända texter. Persona är däremot en mycket ingående psykologisk studie i det freudianska psykologitänkandet, och som också är ett högt erkänt filmhistorisk verk. Skillnaden mellan Dostojevski och Fight Club är däremot att Dostojevski har skrivit något som för alltid kommer klassas som ett högst viktigt verk för människan i historien, medan Fight Club aldrig kommer att klassas som något större filmhistorisk verk. Sedan kan man tycka att Dostojevski är en sopa och att Fincher är skitbra, men faktan kommer ändå vara att det är Dostojevski som överlever.

Ändrad av Reptile
Link to comment
Share on other sites

Angående Taxi Driver, Persona, vardagen och den männskliga naturen: Vill du att jag ska ordna fram statistik åt dig på hur många medlemmar ung vänster har (kan vara lite svårt dock…) eller som är kampsportutövare eller dömda för gatuslagsmål kontra personer som har tagit lagen i sina egna händer eller blivit stumma?

 

Ursäkta? Menar du här att Ung Vänster är någon form utav terrorisorganisation!? Eller kanske ska omformulera mig: Vad menar du med exemplet Ung Vänster? Är det själva gemenskapsgrejen du är ute efter?

 

Du kan kolla hur många som känner sig ensamma i New York, trots att det bor flera miljoner invånare där. Troligen är det ganska många. Du kan kolla hur många Vietnamnveteraner, eller krigsmän överhuvudtaget, som på något sätt lider utav krigets verkningar. Du kan kolla hur många killar som försökt ragga på en tjej, blivit nobbade, och sedan helt oförstående inte förstår varför. Personligen finner jag ganska avgörande likheter i Taxi Drivers och Fight Clubs tematik.

 

Blivit stumma är väl fel ord, då Fru Vogler valt att inte tala. Det är däremot ganska oviktigt gentemot filmens tematik, och hur de båda kvinnorna agerar gentemot varandra. Deras beteende har hela tiden orsaker och dessa går ganska lätt att känna igen sig vid.

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan man fråga sig varför våldsavvikelser från normen, säljer så himla mycket bättre än sexavvikelser utifrån normen. Varför välkomnar vi våldet, men stöter bort sexet? Varför hurrar så många åt Fight Club, men kräks över Crash? Vad är det i den sexuella naturen som är värre än våldets natur? Det är frågor jag finner intressanta. Inget som någon behöver svara på egentligen. Jag skulle kunna skriva en del om vad jag tror med, men det orkar och vill jag inte...

 

EDIT: Kom att tänka på ordspråket "När orden tar slut, tar nävarna vid" som ofta genom studier bekräftats. När någon har svårt att hävda sig med hjälp utav ord, höjs ofta aggressiviteten, vilket kanske kan förklara varför debatter på tv (eller ja, var som helst) ofta blir ganska hetsiga. Inte för att det direkt har något att göra gentemot vad vi diskuterar nu. :) Kom bara att tänka på detta. Raging Bull kanske är en bra film, som försöker reda ut ordspråket och mycket där till.

Ändrad av Reptile
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...