Jump to content

De Bästa Svenska Filmerna


Spicoli

Rekommenderade inlägg

uCj: Om jag ber snällt, skriver du ner en recension på Körkarlen då?Eller också någon annan som har sett den.

Är ordentligt sugen på att se den men kruxet är att det verkar inte gå att få tag på den. ALLS!

 

Det var verkligen synd att du missade den när den gick på SVT! Det var inte alltför länge sedan nu. Själv inhandlade jag den på VHS från smultronstället, som just nu är stängt. Men jag har läst att de åter igen ska öppna den, och då kanske du kan finna den där igen?

 

Jag vill inte avslöja för mycket av filmen, så här följer en kort och kanske återhållsam recension på några rader.

 

Det var ganska länge sedan jag såg filmen nu, 29/11 2004, så jag har den inte i så färskt minne. Det jag minns med den här filmen, den bästa stumfilmen jag har sett, är att den sakta men säkert lyckades bygga upp en oerhörd sympati för David Holm. En man som på nyårsafton sitter och super tillsammans med två andra män. Under olyckliga omständigheter så påbörjas ett bråk som leder till Holms död, och här får man för första gången skönja dubbelexponeringen som låter oss se hur han lämnar sin kropp. Holm får snart besök av döden, som hämtar alla själar som lämnat sina kroppar. Men det som är en myt hos de levande är ett faktum för Holm, som sista människa som förlorar livet på det gångna året så faller det på honom att ta över bördan. Men först, innan han tar över efter vad som visar sig vara en gammal drickarvän till Holm, så får han gå tillbaka i tiden för att bevittna hur hans handlingar har påverkat folk omkring honom, och se vad han har försummat. Som den excellenta filmskapare som Victor Sjöström var så lyckas han med sitt skådespel, och regi, på ett finurligt sätt skapa en genuint deprimerande men också rörande bild av livsödet Holm, vilken nog inte bör gå någon förbi. Filmen känns mer levande och flytande i sitt berättande än många andra klassiska filmer jag har fått se från denna tid, närmast kommer Häxan i att lyckas engagera. Men fortfarande står Körkarlen ensam som bästa film från tidiga 1900-tal. Det enda som eventuellt kan slå Victor Sjöström är nog han själv.

 

Ok, ja hoppas det här kan väcka hungern ännu ett snäpp :P Jag glömde nämna att man använder sig ganska flitigt av överexponering, vilket filmen är väl känd för.

 

Om du råkar bo nära Stockholm så bör du kanske göra ett besök på Smultronstället då jag hört att man ska rea ut en del filmer (vilka säkerligen inte kan vara Körkarlen, men man kan ju inte vara säker), dessa blir ju säkert inte kvar tills sidan öppnar igen.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...

Bästa svenska filmer?

 

Hets (1944) - Alf Sjöberg

I dur och skur (1953) - Stig Olin

Sommarnattens leende (1955) - Ingmar Bergman

Smultronstället (1957) - Ingmar Bergman

Släpp fångarne loss - det är vår! (1975) - Tage Danielsson

Sven Klangs kvintett (1976) - Stellan Olsson

Mannen på taket (1976) - Bo Widerberg

Picassos äventyr (1978) - Tage Danielsson

Fanny och Alexander (1982) - Ingmar Bergman

Link to comment
Share on other sites

Kommer med en ny lista;

 

Det sjunde inseglet

Smultronstället

Persona

Tystnaden

Jungfrukällan

Fanny och Alexander

Mannen på taket

Storm

Tick Tack

Beck 2 - Spår i mörker

Att angöra en brygga

Hets

Thriller - En grym film

Link to comment
Share on other sites

Tycker alla svenska filmer är skit.

Jalla jalla är iaf rolig och dramatisk! men iofs är det en blatte som gjort den...

 

Jag själv hade tragiskt nog också samma åsikt för några år sedan men efter ett tag fick jag lyckosmat upp ögonen över regissörer som Bergman och Andersson vars filmer jag genast blev stormförtjust i. Ändå har jag ett par svenska mästerregissörer kvar att utförska då jag i synnerhet syftar på Widerberg och Sjöström. Så lägg dina dumma fördomar bakom dig och skaffa ett nytt perspektiv på svensk film :smartass:

Link to comment
Share on other sites

Tycker alla svenska filmer är skit.

Jalla jalla är iaf rolig och dramatisk! men iofs är det en blatte som gjort den...

 

Jalla Jalla! har sina kvalitéer, men är långt ifrån ett mästerverk. Svensk film har inte alltid varit skit. Nu görs det i stort sett bara usla filmer i Sverige, men regissörer som Sjöström, Stiller, Sjöberg, Bergman, Troell och Widerberg är alla bevis på att många bra filmer har gjorts i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Läste artikeln i DN om Ang Lee som varit på Fårö under Bergmanveckan eller vad det heter och träffat Bergman. Tydligen så har hans filmer betytt mycket för Lee och det får en ju att än en gång inse att Bergman är stor i världen. Blir sugen igen på att försöka ge mig på hans filmer, men det brukar inte bli mer än så.

Link to comment
Share on other sites

Suck. Måste säga att jag blir trött på folk som hela tiden tjatar om att svensk film är så dålig.

 

Det har länge gjorts och görs fortfarande mycket bra svensk film anser jag. Mena jämför med mycket av den smörja som pumpas ut från hollywood som inte skulle va ett skit om det inte vore för ett känt namn. Man har gjort hundratals filmer som är tamejfan likadana.

 

Tycker också att vi har många intressanta regissörer idag.

Fares fares, Ulf Malmros, Lukas Moodyson.

 

Kan nämna ett helt gäng

 

Den bästa sommaren

Smala Sussie

Tjenare kungen

Fucking Åmål

Under ytan

Tic Tac

Tillsammans

Lilja 4ever

Fanny och Alexander

Koppsarna

Jalla jalla

Jägarna

Ondskan

Det sjunde inseglet

Fyra nyanser av brunt

Dag och natt

Nionde kompaniet

Änglagård

Juloratoriet

Mitt liv som hund

 

Ja listan kan ju fortsätta ett tag. Nu säger jag inte att alla dessa är mästerverk men nog fan slår det mycket amerikansk smörja som kommer upp på bio.

Link to comment
Share on other sites

Med filmer som "Elina - som om jag inte fanns", och nu "Den bästa av mödrar", så tycker jag att den finska regissören Klaus Härö har bidragit med riktigt bra filmer som ju känns lite svenska också med tanke på sammarbetet.

 

Vad jag hört om den andra filmen så är det inte omöjligt att den blir "mer svensk" än de två tidigare. Är det bara jag som är så glad för att den här regissören finns?

Link to comment
Share on other sites

Med filmer som "Elina - som om jag inte fanns", och nu "Den bästa av mödrar", så tycker jag att den finska regissören Klaus Härö har bidragit med riktigt bra filmer som ju känns lite svenska också med tanke på sammarbetet.

 

Vad jag hört om den andra filmen så är det inte omöjligt att den blir "mer svensk" än de två tidigare. Är det bara jag som är så glad för att den här regissören finns?

 

Den bästa av mödrar har jag inte sett men däremot Elina och den gillade jag mycket

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Anledningen till att många (inklusive mig) är skeptiska till svensk film kan nog vara att man är så känslig för tonfallet i det språk man känner. Alltså, det är lätt att dialogen känns onaturlig eller styltig.

I utländsk film har man (oftast) inte samma känsla för nyanser i språket och därför blir man lite mer tolerant.

 

Mina favoriter i svensk film är ändå som följer (jag är extra svag för filmer om det gamla svenska bondesamhället):

 

En kärlekshistoria (En film jag inte trodde på, men oj vilken positiv överraskning)

Fru Marianne (TV-serie egentligen, men den finns på Filmtipset)

Emil i Lönneberga (av nostalgiska skäl)

Ronja rövardotter

Utvandrarna/Nybyggarna

Raskens

Driver dagg faller regn ( Berätta det inte för nån! :) )

Smala Sussie

Sällskapsresan II

Smultronstället

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Anledningen till att många (inklusive mig) är skeptiska till svensk film kan nog vara att man är så känslig för tonfallet i det språk man känner. Alltså, det är lätt att dialogen känns onaturlig eller styltig.

I utländsk film har man (oftast) inte samma känsla för nyanser i språket och därför blir man lite mer tolerant.

Tror du har helt rätt där!
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...