Jump to content

Snacka sport


Ingoman

Rekommenderade inlägg

Vad säger vi om Usain Bolt då? Helt jävla sjuka världsrekord han slår gång på gång. Först 9.58 på 100 meter, och nu 19.19 på 200 meter. Hur fan han klarade av den tiden och dessutom stumna som han gjorde på slutet är för mig helt offatbart. Han är verkligen friidrottskungen nu.

 

Det har varit ett ganska roligt VM överlag, en del skrällar och en del favoriter som hållit. Alltid lika roligt med friidrott.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 202
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

Ja, det har varit kul att titta på friidrotts-VM. Har varit hemma förkyld i över en vecka nu och kunnat titta på det mesta. Det Bolt gjort är riktigt stort med tanke på att ingen annan är i närheten. Att han slår båda rekorden (sina egna) med så pass stor marginal är verkligen enormt stort. Och att han är så avslappnad gör det bara mer imponerande. Man är så van vid att idrottsmän (och kvinnor) har en enorm koncentration, men han är verkligen tvärtom och det smittar av sig.

 

Det är inte så ofta det slås världsrekord, men han har gjort det två gånger vid två stora mästerskap på raken. Jag kommer ihåg när jag såg, och häpnades av, när Michael Johnson sprang 200 meter och slog världsrekordet. Det var en sannslös prestation och något man inte trodde skulle slås på många många år. Och så kommer Bolt och krossar det.

 

Ska bli kul att följa resten, även om det bästa väl varit. Men det blir lätt så att man följer det mesta under ett VM. Det jag kan vara utan är gången (fast det är bara i början) och kanske långdistanser som 10.000 meter som blir trist att titta på. Fast spurterna i de längre loppen brukar kunna bli raffinerade.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Ja, sätter man sig väl framför TVn så blir man ju sittande. Åtminstånde om det är den rätta kanalen, SVT, som sänder. TV4s jävla reklam hatar jag. Tio minuter reklam då man får slå över till Eurosport (som visserligen också har reklam), och när reklamen i 4an är slut så sänder de allt som hänt under pausen med skylten "direkt" framme, fast det uppenbarligen är bandat. Tycker det är kass.

 

Ja Bolt är en skön karaktär. Jag har ju inget emot hans spexande, så länge det inte går ut över motståndarna. I jämförelse med Linford Christie, som stod som en staty hela tiden under presentationerna och skapade sin "tunnel" så är Bolt mycket roligare att se.

 

Är mycket glad övar att Blanca Vlasic vann igår. Hon har lite svårt att ta hem mästerskap, men igår visade hon på en stor koncentrationsförmåga. Synd att hon aldrig får slå sitt världsrekord bara.

 

Svenskarna har ju varit en flopp så långt, men det visste vi ju på förhand så det stör inte så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Såg både 100- och 200-metersfinalen och Bolts prestationer är ju magi. För några år sedan var det fortfarande ingen som hade varit i närheten av Michael Johnsons oslagbara världsrekord på 19.32 - att någon skulle slå det utan doping trodde jag inte skulle hända. Och 100 meter under 9.78 var också nästintill omöjligt att komma i närheten av ända tills Asafa Powell kom in i bilden och visade att det inte var omöjligt. Det var surrealistiskt att en man under ett och samma mästerskap förra året gick in och först krossade 100-metersrekordet och sedan slog det omöjliga 200-metersrekordet. Och nu går han in och fullständigt krossar båda de nya rekorden ännu en gång!

 

Jag tror inte att Usain Bolt är dopad, men det är inget annat än rimligt att tro att han är det, med de prestationer han åstadkommit.

 

Svenskarna har ju varit en flopp så långt, men det visste vi ju på förhand så det stör inte så mycket.

Här får den dålige förloraren gå in och påpeka att ingen jag vet hade räknat med några medaljer eller att ens komma i närheten av dem, så flopp vet jag inte. Det är något man får vänja sig vid helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Håller med om TV4 och deras reklamavbrott. Och de tar dem vid fel tillfällen många gånger. Eurosport ligger någon sekund efter tyvärr, men kommentatorerna är skönare att lyssna på och de har inte lika många reklamavbrott. Och när de väl har reklam är det korta sådana. TV4 håller ju på i en evighet känns det som. Så jag håller med, SVT eller Eurosport blir det.

 

Jag var också glad över att Blanka Vlasic vann igår. Ryssar brukar jag inte heja på och tyskan Friedrich kändes lite jobbig. Men jag måste erkänna att det hade varit lite kul om hon klarade 2,06 för att fortsätta hoppandet. Tror ändå Vlasic hade vunnit till slut. Så som det blev nu blev det ingen riktig kamp, det tog slut lite för fort.

 

Angående Bolt och dopning så är det inget jag ens tänker på. Han verkar helt enkelt vara en perfekt idrottsman för 100 och 200 meter. Han är längre än alla andra och utnyttjar det till max genom att kunna ta längre steg, men lika snabbt eller snabbare än alla andra.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Svenskarna har ju varit en flopp så långt, men det visste vi ju på förhand så det stör inte så mycket.

Här får den dålige förloraren gå in och påpeka att ingen jag vet hade räknat med några medaljer eller att ens komma i närheten av dem, så flopp vet jag inte. Det är något man får vänja sig vid helt enkelt.

Nä, jag uttryckte mig kanske lite dumt, vad jag menade var att vi på förhand inte kunnat vänta mer av svenskarna än vad de presterat. Så att kalla det flopp var kanske lite fel. :)
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...