Jump to content

Omgång 8 - Irréversible


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Jag är helt inne på Yojimbos spår och ja, jag har inte så mycket att tillägga. Det summerar ungefär exakt vad jag tycker och tänker. Just det du nämner om att den drogpåverkade Marcus har ett starkt hämndbegär och att Pierre, som till en början är den lugnare av dem, också blir tagen av vad som hänt att han i det ögonblicket bara vill hämnas. Tänk att du är i deras situation och flickvännen/ex-flickvännen blivit så brutalt misshandlad och våldtagen. Tror att många skulle göra saker man vanligtvis inte skulle vara i närheten av. Att filmen visar våldet så extremt tycker jag bara förhöjer detta och för min del känns det äkta och inte särskilt överdrivet. Filmen visar vad vi är rädda för, vad vi vanligtvis inte får se.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur går det för er andra som inte har sett filmen än?

 

Hade förresten varit intressant att höra hur filmen är ur ett kvinnligt perspektiv och framförallt hur våldtäktsscenen upplevs. Kan tänka mig att den känns värre för en kvinna, men hade varit intressant att höra lite om detta från en säker källa i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Jag vill se filmen - nån gång. Men jag har inget sug just nu och det känns som man måste gå in 100%-igt när såna här filmer ska ses. Jag får se ifall formen förbättras den närmaste tiden. :D

 

Vet precis hur du menar och kände likadant när det gällde Gå och se som jag aldrig fann rätt tillfälle för.

Link to comment
Share on other sites

Måste ju citera mig själv för snart två år sedan, den 26 september, då jag berättade om en incident som skedde efter min första tittning av Irréversible. Nämnde det i recensionen, men här är hela historien. Har aldrig varit med om något liknande förut.

 

Jag kände att jag var tvungen att återkomma till den här tråden för att berätta en märklig sak som hände när jag såg filmen Irreversible för första (och hittills enda gången).

 

Det var nämligen så att jag läste om filmen i den här tråden och blev riktigt sugen på att se den. Jag beställde den och med alla kommentarer om att den skulle vara riktigt obehaglig i bakhuvudet så kände jag mig förberedd på det värsta. Jag är absolut inte en känslig människa när det gäller äckliga och obehagliga filmer - men, andra som sagt så innan de sett denna film verkar ha fått tänka om. I alla fall så tyckte jag att filmen var jävligt bra och egen och obehaglig och allt det där och jag kände mig nöjd med att ha köpt filmen.

 

Men när jag vaknade, tidigt morgonen efter, så var det som om jag vaknat ur den värsta mardröm som jag någonsin drömt - men jag kunde inte minnas någonting av vad jag hade drömt. Jag var helt omtumlad och det kändes som om mitt liv hade passerat revý i en våldsam fart under natten. Jag kunde knappt tänka under hela den förmiddagen - och jag överdriver absolut inte! Det värsta var att samma procedur hände även morgonen efter det och mina föräldrar blev faktiskt lite oroliga över vad jag hade sett för film egentligen.

 

Jag kände själv att jag hade tagit mitt intryck från filmen på ett bra sätt, men jag är övertygad om att detta berodde på Irreversible ändå. Min hjärna hade nog ganska svårt att bearbeta det jag hade sett helt enkelt, trots att jag själv inte tänkt så mycket på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill se filmen - nån gång. Men jag har inget sug just nu och det känns som man måste gå in 100%-igt när såna här filmer ska ses. Jag får se ifall formen förbättras den närmaste tiden. :D

 

Vet precis hur du menar och kände likadant när det gällde Gå och se som jag aldrig fann rätt tillfälle för.

 

Jag håller på att komma i form. :) Nu återstår det bara att få tag i filmen...

Däremot har jag fått tag i Noes första film I Stand Alone. Spännande.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Däremot har jag fått tag i Noes första film I Stand Alone. Spännande.

 

Kan vara intressant att se den innan Irréversible då det finns en referens till den i början av filmen. Har själv inte sett den, men vet att det är så. Lite sugen på att se den själv då den lär vara bra.

Link to comment
Share on other sites

Däremot har jag fått tag i Noes första film I Stand Alone. Spännande.

 

Kan vara intressant att se den innan Irréversible då det finns en referens till den i början av filmen. Har själv inte sett den, men vet att det är så. Lite sugen på att se den själv då den lär vara bra.

 

Vilken referens är det du pratar om? Det hade varit intressant att veta och dessutom hur du har fått reda på den, med tanke på att du inte har sett filmen i fråga.

:)

Link to comment
Share on other sites

Däremot har jag fått tag i Noes första film I Stand Alone. Spännande.

 

Kan vara intressant att se den innan Irréversible då det finns en referens till den i början av filmen. Har själv inte sett den, men vet att det är så. Lite sugen på att se den själv då den lär vara bra.

 

Vilken referens är det du pratar om?

Referensen i sig är i alla fall att den nakne gubben som snackar om att "tiden förstör allt" i ett rum i början av filmen spelas av Phillipe Nahon, som också är huvudrollen i I Stand Alone och prequel-kortfilmen Carne. Karaktären i Irréversible skulle rent av kunna vara den samma som i I Stand Alone och Carne, då hans förflutna påminner starkt om karaktärens i dessa.

Link to comment
Share on other sites

Czechflash, Yojimbo: Där ser man; tack för informationen. Får väl spana in både I Stand Alone och kortfilmen.

 

Läste förövrigt i det senaste numret av Empire, följande om filmen - i en intervju av Vincent Cassel:

 

"I remember being in Cannes that night", says Cassel, now 42, although he doesn't look it. "I knew what was going to happen. My brother, who is a rapper, stood up and yelled, 'Gaspar Noé, we are going to find you and we are going to fuck you up!" remembers Cassel. "I mean, that was my brother! But we knew we'd get walkouts. We'd be shooting a scene and Gaspar would say, 'Well, that's 30 people out...' But I think it's an important movie. When we were doing it I said to Gaspar. 'They will study this movie in film schools.' And they do."

 

Intressant läsning, helt klart :)

Link to comment
Share on other sites

Jag såg Irréversible i går kväll och jag har ju inte direkt hämtat mig än. Oj oj oj. Oj. Vilken film. Verkligen en upplevelse, om än jobbig. Det blir högsta betyg från min sida. Ska försöka komma med en recension så snart som möjligt.

Ska bli kul att höra! Kul också att alla verkar tycka att omtumlande filmer är omtumlande även fast man kan förvänta sig det redan på förhand och därmed vara förberedd.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...