Jump to content

Omgång 9 - District 9


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Jaså, visste inte att regissören sagt att han vill återvända och göra en uppföljare. Men som du säger, med det slutet är det ganska givet att det blir så. Det var en av sakerna jag gillade minst med filmen, att man lämnar det öppet för en uppföljare. Jag hade velat ha ett avslut på det hela, även om det inte hade varit ett gott slut.

 

Och jag tror definitivt uppföljaren inte skulle bli lika bra. Tror också det skulle bli en massa pang-pang utan en bra story. Här har man ju ett intresse rakt igenom. Iofs skulle det kunna bli intressant att få se hur han ska komma tillbaka till sitt gamla liv igen och om hans alien vän återvänder som han lovade (klart han skulle göra det). Jo, tror nog de skulle få till det ganska bra trots allt, men man vill alltid se nya idéer och D9 var ju en sådan.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nit89ram: Haha du har verkligen hängt upp dig på pang-pang-delen...

 

Det står ju skrivit i sten att det blir en uppföljare, nästan förvånad att det inte redan nu är officiellt. Tror faktiskt att uppföljaren kan bli minst lika bra som den första filmen - framförallt med tanke på att den första filmen slutade med så många obesvarade frågor och många lösa trådar... Så det finns mycket att bita i.

Link to comment
Share on other sites

Här står bland annat om att regissören vill återvända:

http://popwatch.ew.com/2009/08/17/district...neill-blomkamp/

 

Men nu börjar jag bli mer och mer intresserad över en uppföljare.

Om Blomkamp och Jackson verkligen känner att de har en bra historia att berätta, och inte enbart tack vare påtryckningar från andra, så är jag helt på det.

 

Om man kanske tar sig an uppföljaren från en helt annan approach, och gör en annan typ av film fast - med samma tema som ettan, så kanske det fungerar.

Några av världens bästa uppföljare, Terminator 2 och Aliens, har ju bevisat att detta fungerar.

 

 

Plox: Haha! Ja, jag tyckte det inte riktigt fungerade hela vägen ut. Framförallt vid en viss "hjälte-som-stannar-kvar"-scen, så tappade jag intresset lite för historien under en kort stund.

När en sådan i övrigt originell och intressant film använder en sådan tröttsam kliché, så sänkes åtminstone mitt omdöme om filmen en aning.

 

 

 

Edit: Hur kommer det sig att man inte får länka till en viss svensk filmsida, som förkortas MZ? Jag hittade nämligen nyheten där, men den fanns inte någon motsvarighet på Bio.nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag ger mig in i leken och tillför lite kritik. Jag är inte lika positiv till District 9 som ni andra verkar vara. Jag blev faktiskt lite besviken på den och hade förväntat mig mer.

 

Till at börja med så kan jag ändå säga att jag tyckte filmen var annorlunda mot de vanliga sci-fi och att det var en frisk fläkt. Tyvärr så håller filmen inte riktigt måttet, enligt mig. Effekterna var bra och trovärdiga. Storien däremot tyckte jag var tunn och mindre trovärdig. Inte alls så originell som andra kan tycka utan full av klichéer. Tex den korkade, elaka, rasistiska huvudpersonen som på en femöring vänder och blir snäll, klok och vänder sig mot sina egna. Den elaka, totalt okänslige militära ledaren. 1,5 miljoner primitiva, handlingsförlamade utomjordingar. Det kändes inte trovärdigt alls.

 

Jag tyckte där var massor av luckor i storien. Hur kan det komma sig att rymdskeppet bara slutade fungera och ingen fick liv i det igen? 1,5 miljoner utomjordingar som har en avancerad teknik och har tagit sig massor av ljusår genom rymden blir helt plötsligt apatiska, handlingsförlamade och primitiva. Finner sig i att bli behandlade som djur av människorna och är inte ett dugg intresserade av att förbättra sin situation eller ta sig hem till sin egen planet. Känns inte heller speciellt trovärdigt.

 

Sen funkar inte dokumentär-stuket på mig. En film är en film. Det ska vara fantasi och fiction. Inte låtsas vara på riktigt.

 

Slutligen så tycker jag inte att rasist-biten heller funkar. Det blir bara överdrivet och meningslöst.

 

Filmen greppade inte mig alls utan lämnade mig med ett tomt ”jaha”.

 

Betyget blir ändå en 3:a då den kändes lite annorlunda jämfört med de flesta filmer som görs numera.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Hur kommer det sig att man inte får länka till en viss svensk filmsida, som förkortas MZ? Jag hittade nämligen nyheten där, men den fanns inte någon motsvarighet på Bio.nu.

Tror att vår kära forumövervakare Peo har en ont öga till konkurrerande filmsidor... :twisted:

 

1,5 miljoner primitiva, handlingsförlamade utomjordingar. Det kändes inte trovärdigt alls.

Trovärdigt? Men just att utomjordningarna var handlingsförlamade och primitiva tyckte jag kändes nytt och kul på något sätt. I 99 fall av 100 så är ju annars utomjordningar väldans elaka och vill utrota hela mänskligheten innan de ens hunnit landa. Men visst smaken är ju olika.

 

Vilken rasist-bit är du du syftar på Rockatansky?

Link to comment
Share on other sites

Trovärdigt? Men just att utomjordningarna var handlingsförlamade och primitiva tyckte jag kändes nytt och kul på något sätt. I 99 fall av 100 så är ju annars utomjordningar väldans elaka och vill utrota hela mänskligheten innan de ens hunnit landa. Men visst smaken är ju olika.

 

Vilken rasist-bit är du du syftar på Rockatansky?

 

Jag tycker inte det känns trovärdig när man fick se så pass primitiva utomjordingar som i princip bara var intresserade av att äta och röja, när man tänker på att de har så avancerad teknik att de kan ta sig genom universum och har väldigt avancerad vapenarsenal (vilket för övrigt ingen alien var intresserad av att använda trots att de blev behandlade som de blev).

 

Jag menar att om man har så avancerad teknik bör man vara så pass utvecklad så att man inte beter sig som de gjorde.

 

Med rasist-biten menar jag sättet de blev behandlade på. Vilket man då kan koppla till hur vi människor behandlar varandra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det känns trovärdig när man fick se så pass primitiva utomjordingar som i princip bara var intresserade av att äta och röja, när man tänker på att de har så avancerad teknik att de kan ta sig genom universum och har väldigt avancerad vapenarsenal (vilket för övrigt ingen alien var intresserad av att använda trots att de blev behandlade som de blev).

Nä det argumentet köper jag alla dar i veckan. Men å andra sidan så höjer ju deras iq-befrielse underhållningsvärdet på filmen ganska kraftigt och skulle utomjordningarna vara lika utvecklade som sina vapen så hade vi ju fått en ny Independence Day och filmen hade antagligen tappat sin charm rejält.

 

Med rasist-biten menar jag sättet de blev behandlade på. Vilket man då kan koppla till hur vi människor behandlar varandra.

Fast det var väl ett ganska troligt scenario?

Link to comment
Share on other sites

Nä det argumentet köper jag alla dar i veckan. Men å andra sidan så höjer ju deras iq-befrielse underhållningsvärdet på filmen ganska kraftigt och skulle utomjordningarna vara lika utvecklade som sina vapen så hade vi ju fått en ny Independence Day och filmen hade antagligen tappat sin charm rejält.

 

Håller absolut med om att det hade sänkt värdet på filmen rejält, då det är en del av charmen. Men det blir liksom inte logiskt och det stör mig lite.

 

Med rasist-biten menar jag sättet de blev behandlade på. Vilket man då kan koppla till hur vi människor behandlar varandra.

Fast det var väl ett ganska troligt scenario?

 

Jo, det är iofs ett troligt scenario men tycker det är väldigt överdrivet. Kanske inte så överdrivet i vissa länder men för oss här i trygga Sverige känns det överdrivet. För överdrivet för att det ska engagera.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kan hålla med om att storyn inte var särskilt originell, men att utomjordingarna var de "goda" och människan de "onda" var lite annorlunda. Det slog mig också att utomjordingarna med all high-tech borde göra mer av sin situation än att vandra runt som hemlösa och inte göra något vettigt. De har ju ändå avancerade vapen som de kan använda och allt annat tyder på att de borde vara välutvecklade och någorlunda intelligenta. Men det kan mycket väl vara så att de inte har verktygen/utrustningen som krävs för att laga sin farkost på Jorden.

 

Jag tycker iofs inte att huvudpersonen är så värst rasistisk. Hans jobb är ju att informera utomjordingarna och visst kan han slänga ur sig roliga kommentarer om dem, men jag ser det inte som rasistiskt. Hade det varit människor hade jag kanske tyckt annorlunda iofs, men nu blir det mest roligt pga att det är utomjordingar.

 

Att han vänder sig mot sina egna är väl inte så konstigt. De vill ju DÖDA HONOM :o Vem skulle inte vända sig emot dem, det är ju en självklarhet. Plus att han ju blir allt mer utomjording, så det är klart han känner sig allt mer utanför. Detta hade iaf jag inga problem med.

 

Angående att de blir primitiva och passiva kan ju ha att göra med att de inte har något val. Rymdskeppet fungerar inte (och som jag skrev tidigare hade de väl inte utrustningen för att kunna fixa det på Jorden), de fråntas vapnen (de flesta iaf) och de får leva i en kåkstad. Det är ju inte som att de får jobb och tjänar pengar osv. Så det är inte direkt konstigt.

 

Jag gillade dokumentär-stuket och även om de kom i början av 80-talet så kändes det som något som skulle kunna hända och att det vi fick se var riktiga bilder. Det gjorde också att det kändes som man var där på något sätt, så det hade jag definitivt inte problem med. Det var ju också det som var lite grejen - att få det att kännas verkligt och inte bara som fantasi och fiction. Det lyckades t.ex. Cloverfield också med på ett liknande sätt. Hade dessa två filmer gjorts på vanligt filmaktigt sätt hade det blivit mer ordinärt.

 

Att det skulle vara rasistiskt tänkte jag faktiskt inte på. Visst gillade människorna inte utomjordingarna, men det var ju inte så konstigt. Det kostade regeringen mycket pengar och de tillförde inget till samhället mer än en massa huvudvärk.

 

Just det faktum att människorna utförde experiment på utomjordingarna fann jag klart intressant och självklart trovärdigt. Sen att de kanske gick till överdrift är en annan sak, men det tyckte jag funkade och gav filmen lite extra djup och nerv. Och det finns alltid giriga människor, speciellt inom militären som vill komma åt andras vapen och utveckling som kan bli guld värt.

 

Så jag gillade det mesta och filmen funkade bra för min del. Jag blev ju positivt överraskad efter att inte ha haft så värst stora förväntningar efter en trailer som inte kändes speciellt intressant. Effekterna var klart tillfredsställande och bättre än det mesta man sett på senare tid, kändes äkta på något sätt.

 

EDIT: Kul med lite diskussion, speciellt när det dök upp en mer kritisk syn som skiljer sig från mängden.

Link to comment
Share on other sites

Nä jag gillade också den dokumentära-stilen, men samtidigt kan jag hålla med om att det blir lite dubbelt i slutändan. Detta då den dokumentära-stilen - som försöker få upp trovärdigheten med filmen - skär sig lite mer framställandet av de "korkade" utomjordingarna. Men jag vet inte jag - det är ändå inget som stör mig. Gillade att den var så pass lättsam som den ändå var och som jag skrev tidigare hade det blivit en helt annan film om de valt att skildra allt trovärdigt och seriöst...

Link to comment
Share on other sites

Men det är att utomjordingarna är korkade och apatiska tycker jag fungerar något sånär ändå.

 

När de kom hit till jorden, så såg man ju ett stort rum full med till synes sjuka varelser. Detta kan ju tänkas att de till en början inte klarade av vår atmosfär, och således så hade människorna ett försprång att fånga in dem.

 

I själva bosättningen sen, när utomjordingarna har acklimatiserat till vår planet, så har de under tiden blivit beroende av kattmat och tänker således endast på det. Lite likt dagens samhälles allra värsta missbrukare.

 

Det är först när en av "räkorna" får se att vi människor utför expriment på dem, som de hittar en gemensam sak att slåss för. I filmen så märker man ju tydligt skillnaden före och efter den händelsen.

 

Ja, jag vet att det inte håller särskilt bra, men det är åtminstone en liten förklaring bakom det hela.

 

 

Det jag däremot inte alls förstår är hur styranordningen försvinner helt och hållet, för att sedan placeras under ett skjul - utan människornas vetskap. Den detaljen tycker jag är den värsta plotholen i hela filmen.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Det jag däremot inte alls förstår är hur styranordningen försvinner helt och hållet, för att sedan placeras under ett skjul - utan människornas vetskap. Den detaljen tycker jag är den värsta plotholen i hela filmen.

 

Hmm, rätta mig om jag har fel nu då jag inte är 100% säker, men är det inte så att det lossnar en del från det stora rymdskeppet (styranordningen) som då säkert borras ner i marken och "försvinner". Människan bygger sedan skjulen åt utomjordingarna och ett av dem hamnar ovanför denna plats. Så uppfattade jag det, men jag kanske minns fel ?

Link to comment
Share on other sites

Det jag däremot inte alls förstår är hur styranordningen försvinner helt och hållet, för att sedan placeras under ett skjul - utan människornas vetskap. Den detaljen tycker jag är den värsta plotholen i hela filmen.

 

Hmm, rätta mig om jag har fel nu då jag inte är 100% säker, men är det inte så att det lossnar en del från det stora rymdskeppet (styranordningen) som då säkert borras ner i marken och "försvinner". Människan bygger sedan skjulen åt utomjordingarna och ett av dem hamnar ovanför denna plats. Så uppfattade jag det, men jag kanske minns fel ?

 

Jo, det stämmer bra det.

 

Men hur kan denna stora pjäs bara försvinna, utan att människorna hittar den?

Borde inte människorna har förtur till platsen och på så sätt kunna undersöka platsen innan utomjordingarna placeras där?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Det beror på. Om människorna vet att det lossnade och föll ner i det området borde de ha letat efter det och hittat det. Alternativet att utomjordingarna gömde det. Jag tror dock att människorna inte letade efter det då de antingen inte visste att något hade fallet alternativt att de kanske visste det, men inte trodde det var viktigt och/eller inte hittade det om de letade efter det då det var begravt i marken.

 

Jag vet inte, spekulationer. Men inget jag hakade upp mig på som ologiskt, även om det kanske är det om man börjar gräva i det...

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...