Plox Skriven 18 November, 2005 Report Share Skriven 18 November, 2005 Hoppas det är fler än jag som är helt såld på asiatisk film. Vilken är den bästa? Själv säger jag "Old boy", den hade verkligen allt och lite till. Slår sig lätt in på min totala topptio-lista. Vilken tycker ni är den absolut bästa asiatiska filmen? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 27 Mars, 2006 Report Share Skriven 27 Mars, 2006 Inte sett tråden tills nu och väcker den. Lika svårt att kåra en favorit av asiatiska filmer som det är att kåra en favoritfilm överhuvudtaget så jag kör en lista i stället; The Killer Hard-Boiled Oldboy Ringu Battle Royale Ichi the Killer Pulse - Kaïro Audition Hero Flying Daggers In the mood for love 2046 Chungking Express Falling Angels Själv tycker jag mest om asiatisk skräck och splatter, och uppskattar hur b.la. Takashi Mikee öppnat mina ögon för en värld bortom våra västerländska filmer. John Woo hör till favoriten då det kommer till action, blandar poetiskt vackra skottdueller med vackra miljöer och Chow Yun-Fat flygande omringad av vita duvor. Hoppas även att Chan-Wook Park fortsätter att göra film efter att han avslutat sin hämndtrilogi. Har inte haft möjlighet att varken se Three Extremes som han har gjort en del i. Även han blandar fint bildspråk med våldsamma scenarion som är oerhört vackert. Sist ut är Wong Kar-Wai som jag beundrar väldigt mycket likaså. Av dom filmer jag sett utav honom (förutom Happy Togheter) har han trollbundit mig med sina spännande historier, oftast blandade med en bra portion humor. Christopher Doyle bidrar ju till stor del även att hans filmer är som dom är, hans sätt att blanda färger och ljus får mig att tappa andan. Han förtjänar desto mer uppmärksamhet... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spicoli Skriven 27 Mars, 2006 Report Share Skriven 27 Mars, 2006 Brukade inte se så mycket asiatiska filmer förr, ser inte se mycket numera heller men allt mer och mer blir det iaf. Så har lite svårt att uttala sig om vilka som är dom bästa, tyckte dessa har varit riktigt bra som jag sett: Brotherhood of War Oldboy In the mood for love Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Street Skriven 27 Mars, 2006 Report Share Skriven 27 Mars, 2006 Ser inte så jätte mkt asiatiskt. Dock så hoppar jag det blir mer.. Infernal Affairs 4/5 Oldboy 3.5/5 Brotherhood Of War 3/5 Hero 3/5 Crouching Tiger 3/5 Flying Daggers 3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donnie Darko Skriven 27 Mars, 2006 Report Share Skriven 27 Mars, 2006 Har inte tagit tag i de asiatiska filmerna riktigt ordentligt än men några riktigt bra filmer är Hero 5/5 och Battle Royal 4/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Skriven 27 Mars, 2006 Report Share Skriven 27 Mars, 2006 Har inte sett mycket asiatiskt, men jag gillar verkligen stilen i Hero och House of Flying Daggers. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
La Diva Skriven 27 Mars, 2006 Report Share Skriven 27 Mars, 2006 Ser en hel del asiatiskt Det går väl överhuvudtaget inteatt kategorisera det som ett enhetligt begrepp, alltså "asiatisk film", när vi faktiskt talar om en uppsjö av genrer och helt olika kulturer. Omöjligt att säga en favorit så här kommer några jag verkligen gillar: In the mood for Love Happy Together Chungking Express Helgon i neon Livets Hjul Oldboy Hämnarens resa Järn 3:an Ju Dou Den röda lyktan Farväl min konkubin Peppermint Candy Cyclo När solen står som högst Ran Kagemusha Kejsaren och mördaren Vägen hem Sen skulle jag gärna vilja se många fler av Hayao Miyazakis filmer Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puffie Skriven 28 Mars, 2006 Report Share Skriven 28 Mars, 2006 Svårt att egentligen säga vilken som är bäst, finns ju ganska många att välja på. Men för mig är det nog Flying Daggers(5/5) eller The Killer(5/5), två underbara filmer som verkligen föll mig i smaken. Även Infernal Affairs får 5/5 av mig och ska absolut räknas till de bästa från Asien. Andra som jag verkligen gillar är(utan inbördes ordning): Hard Boiled (4+/5) Bullet in the Head(4/5) Heroes Shed No Tears(4/5) A Better Tomorrow(4/5) Hero(4/5) Old Boy(4-/5) A Tale of two sisters(4/5) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donnie Darko Skriven 28 Mars, 2006 Report Share Skriven 28 Mars, 2006 Oj va dum jag är!Glömde de tre Kurosawa filmerna jag sett. De sju samurajerna 5/5 Yojimbo 4/5 Ran 4/5 Till skillnad från Puffie är jag inte särkilt förtjust i Flying Daggers. Bortsett från de otroligt vackra färgerna och de underbara landskapsbilderna är inte filmen något specielt tycker jag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 28 Mars, 2006 Filmstar Report Share Skriven 28 Mars, 2006 Det finns en del mycket bra asiatisk film. Men som andra sagt så är det svårt att nämna en favorit eftersom det finns så många olika typer av filmer. Här följer en lista på de jag tycker varit bäst: Memories of Murder +4/5 Livets hjul 4/5 The Killer 4/5 Harakiri 4/5 The Sword of Doom 4/5 Oldboy 4/5 My Sassy Girl 4/5 A Dirty Carnival 4/5 A Bittersweet Life 4/5 Joint Security Area -4/5 Il Mare -4/5 Dark Water -4/5 Lady Snowblood -4/5 Infernal Affairs -4/5 Winners & Sinners: My Lucky Stars 2 -4/5 Failan -4/5 The City of Violence -4/5 Christmas in August -4/5 Ju-on: The Grudge 2 -4/5 Barnen som inte fanns -4/5 Shogun Assassin -4/5 Cure +3/5 Ringu +3/5 Chungking Express +3/5 Helgon i neon +3/5 Kan ha glömt någon, får se om jag orkar kolla upp det eller inte. Och några av betygen skulle nog ändras om jag såg om dem. Det finns en tråd om sydkoreanska filmer där jag bl.a. listat mina sydkoreanska filmer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcer Skriven 29 Mars, 2006 Report Share Skriven 29 Mars, 2006 All About Lily Chou-Chou 5/5 Crying Out Love, in the Center of the World -5/5 April Story +4/5 Grave of the fireflyes +4/5 Il Mare 4/5 Battle Royale 4/5 Crouching Tiger, Hidden Dragon 4/5 Nobody Knows 4/5 Hana & Alice 4/5 osv... Har säkert glömt några, men överlag gillar jag Shunji Iwajis filmer och andra liknande lugna draman om ungdommar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoopy Skriven 11 April, 2006 Report Share Skriven 11 April, 2006 Är egentligen inte heller insatt i asiatisk film men nog har man ju ändå lyckats att se ett par kanonrullar: - Hero 4/5 - Underbart vacker film. Är inte så mycket för Jet Li, men hans karaktär är för välslipad och välberättad! - House of Flying Daggers 3/5 - En självklarhet är ju Battle Royal och - Ringu (gäller inte Ringu 0 och Ringu 2) båda 3/5. Välgjort, men tyvärr inte fulländat. Enligt mig iallafall. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 13 April, 2006 Author Report Share Skriven 13 April, 2006 Jäklar vad liv det har blivit i denna gamla tråd, kul. Jag har sett ganska många asiatiska filmer sen jag postade mitt första inlägg i denna tråd men jag håller fortfarande fast vid att Oldboy är den bästa. Jag har sett den 5-6 gånger nu men kan nog se den 4-5 gånger till utan att tröttna, den är briljant helt enkelt. Har också sett Sympathy for Mr Vengance (Hämnarens resa), som är första episoden i "Oldboy" triologin, som också var bra - dock inte på samma nivå som Oldboy. Nu återstår ju bara Sympathy for Lady Vengance, som dock inte fått allt för bra kritik, men som man bara måste se. Sen kan man ju hoppas på att denna trilogi släpps på en grymt snygg utgåva också. För då vet jag en som ska köpa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hartigan Skriven 13 April, 2006 Report Share Skriven 13 April, 2006 Här är några jag sett: Oldboy 4/5 Infernal Affairs 4/5 Yojimbo 4/5 Kagemusha 4/5 Crouching Tiger, Hidden Dragon 4/5 Kung Fu Hustle 4/5 Flying Daggers 4-/5 Hero 3/5 Kids Return 3/5 Sonatine 2/5 Kokpunkten 2/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 April, 2006 Filmstar Report Share Skriven 13 April, 2006 Plox: Själv tycker jag Lady Vengeance är snäppet bättre än Mr. Vengeance. Dock är Oldboy bäst av de tre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.