Jump to content

Dario Argento


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Svar 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ah, precis. Men hellre det än att de dubbar sönder huvudkaraktären.

 

Har nu avverkat Inferno. Måhända den inte starkaste storyn som skrivits, men estetiken: scenografin, fotot, färgerna, ljuset, skuggor och allt sådant är helt underbart att bara sitta och njuta av i nästan två timmar.

 

Härliga mord också, surrealistiskt och drömlikt. :)

 

Filmen gjorde sig mycket bra på bluray, förvisso ingen större skräll.

Link to comment
Share on other sites

Fast de är väl dubbade hur man än ser på det? Eller dubbat och dubbat - ljudet är pålagt i efterhand - oavsett om man kör på engelska eller italienska. Så själv föredrar jag ju i så fall hellre att se de med engelsk dialog (dvs dubbad). Ha, blev luddigt det här. :)

Link to comment
Share on other sites

Engelsk dialog är att föredra alla gånger – även om det är pålagt i efterhand känns det inte alls på samma sätt som när det är italiensk dialog med amerikanska skådespelare.

 

Tenebre avverkad! Välskriven story och många överraskningar mot slutet. Riktigt bra den här, men musiken tycker jag inte alls är lika bra som Phenomena. Trots allt en ganska skön rulle med några riktigt fräcka mord.

 

Goblins soundtrack till Phenomena – löjligt bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Engelsk dialog är att föredra alla gånger – även om det är pålagt i efterhand känns det inte alls på samma sätt som när det är italiensk dialog med amerikanska skådespelare.

 

Tenebre avverkad! Välskriven story och många överraskningar mot slutet. Riktigt bra den här, men musiken tycker jag inte alls är lika bra som Phenomena. Trots allt en ganska skön rulle med några riktigt fräcka mord.

 

Goblins soundtrack till Phenomena – löjligt bra!

Tenebre-musiken tycker ju jag är den bästa, i hård konkurrens med Deep Red och Suspiria, med Phenomena strax därefter. Också min favoritfilm rent allmänt av Argento. Blir alltid sugen på att se den igen efter att den kommer på tal.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Gamle Dario ja. Jag tycker att det bästa med hans filmer är det visuella och musiken. Handlingen är oftast ganska dålig samt skådespeleriet. Men filmerna är snygga och underhållande men inte så mycket mer. Därför har inte någon av de jag har sett fått något högre betyg.

 

Den första Argento filmen jag såg var Suspiria som satte tonen direkt med sin grymma inledningsscen i regnet. Dock tyckte jag att filmen blev ganska seg på sina ställen och inte nå vidare. Jag gav den en tvåa och höll mig undan från Argento ett tag. Jag såg senare om Suspiria och tyckte att den var bättre men den räcker fortfarande bara till en trea. Jag skulle dock vilja se den igen!

 

Jag såg senare L'uccello dalle piume di cristallo (Ljudet från kristallfågeln) och tyckte om den från första början. Den var underhållande hela vägen men den var fortfarande inte mer än en trea, dock en stark sådan. Profondo rosso (Deep Red) var den tredje Argento filmen jag såg och blev väldigt besviken då det var den enda som var en rekommenderad fyra på Filmtipset. Jag blev inte alls engagerad och jag håller den som hans näst sämsta av dem jag har sett. En väldigt svag trea.

 

Jag fick senare upp ögonen för Argento igen i.o.m. Phenomena som jag såg för att Jennifer Connelly var med. Filmen var en av de bättre Argento filmerna jag har sett och mycket underhållande och snygg för det mesta. En stark trea. Bara några dagar senare såg jag Tenebre som jag just nu håller som Argentos bästa film. Engagerande och bra var den och den når nästan fyran. Vid en omtitt kanske jag höjer den. Jag fick sedan tag på Il Gatto a nove code (De nio heta spåren) som jag hade förväntningar på. När jag läste om den verkade den spännande och att Karl Malden är med sänker ju inte direkt filmen. Dock var det en stor besvikelse då storyn inte alls var något att hänga i granen och jag blev snabbt uttråkad. Argento fick sin första tvåa.

 

Den enda som jag har kvar som jag är intresserad av att se är Opera. Vet dock inte om det är något att ha, men jag gillar Argento som underhållning när han väl är bra. Annars blir det mest tråkigt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

SvartNoir: Vi verkar tycka ganska lika, bara att jag kanske gett aningen högre betyg till vissa av filmerna du nämner (svaga fyror till vissa). Håller med om att Tenebre är en av hans bästa, och gillar du den tror jag du kommer gilla Opera. Jag blev iaf överraskad av den då den trots allt är från 1987 och jag trodde hans "storhetstid" var bakom honom. Men i den visar han upp mycket av det man gillar med hans filmer. Så mitt tips är att du ser den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...