Jump to content

Vinter-OS


Manetheren

Rekommenderade inlägg

  • Moderator

Nu har OS pågått några dagar, men än har inga ord skrivits om det här. Kan hända intresset är svalt för vintersport, men jag drar igång en tråd ändå, så får vi se.

 

Tycker inledningen varit rätt bra på spelet. "Givna" guld som Jonsson i Skidskytte och Jönsson i sprint har slagit snett, men iställe har Kalla visat klass och framför allt Ferry har verit bäst när det gäller.

 

Vi har haft några stolpe ut, har en del fjärdeplatser redan, men på det sätt de kommit till tycker jag jag ändå de svenska deltagarna varit med bra.

 

I natt drog hockeyn igång också. Gillade det jag såg Sverige prestera, även om det inte blev många mål. Tror laget behöver trimmas in lite innan de når full kapacitet.

Nån annan som såg matchen (ja, eftersom Foppa är med så räknar jag inte med att Czechflash såg den, :P )?

 

För övrigt var Anjas crash i störtloppet riktigt otäckt, det är inte ens så att man tycker det är synd på silvret, är snarare glad att hon lever. Om hon kommer tävla mer i OS är det helt otroligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg första två perioderna av hockeyn, ser lovande ut. Tar ju alltid ett tag att få igång spelet å hitta varandra. Tror dock Canada, Ryssland och USA har medaljerna ganska säkra.

 

I väntan på hockeyn tittade jag även på herrarnas Curlingmatch mot Tyskland, har egentligen aldrig tittat på Curling innan men fan vad intressant det var. Definitivt något jag ska försöka se ngn mer match av.

Link to comment
Share on other sites

Jippi, brons för Anja Pärsson! Igår trodde jag att karriären kunde vara över och att OS definitivt var över för hennes del - idag tar hon brons! Första gången på ett bra tag som en bragd i ordens rätta bemärkelse har gjorts, även om Björn Ferrys guld också var riktigt, riktigt bra.

 

Jag har sett en del OS och är förvånad över att tv-tiderna är så pass bra. Det sänder i princip bara när man är hemma från skolan, vilket annars är ett ständigt dilemma.

 

Jag följde Kallas guld genom webb-tv samtidigt som jag var i upploppet av att göra klart ett skolarbete, men det var verkligen värt det då jag trodde på guld där!

 

Tråkigt med Anna Olsson, skidsprintmotgångarna och alla fjärdeplatser, men just fjärdeplatser är något som Sverige är experter på i OS-sammanhang både vad gäller sommar- och vinter-OS.

 

Ja, curling är en kul sport att se med all strategi den innehåller. Det är dock så många matcher att jag började tröttna på att det jämt visades vid förra vinter-OS, men det är skönt att se när man vill vara lite avslappnad och ändå inne i tittandet.

Link to comment
Share on other sites

Har också sett en jäkla massa OS. Tycker det är trevligt.

 

Någon som har koll på fjärdeplats-ligan i detta OS? Sverige måste ju ligga bra till i den tabellen i alla fall.

 

Hockeyn är ju givetvis höjdpunkten, såg inte hela Tysklands-matchen, men det lilla jag såg lovande ganska gott.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Ja, är lika impad av Anja Persson som alla andra. Begriper inte hur människan kan resa sig och ta OS-brons efter den nära-döden-upplevelsen!

 

Tillhör de som kan fastna så bedrövligt i sport under såna här sammanhang. Kan sitta och glo hur länge som helst i soffan på kvällarna. Fast inte så mycket på sporter där sverige inte är med givetvis.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ja, orsaken till att jag inte ser någon film just nu stavas OS. Har helt vänt på dygnet, tagit ledigt från jobbet, och bara njuter på nätterna. Beroende på vilka som spelar hockey kan jag stanna uppe till halv nio-nio på morgonen innan jag går och lägger mig, haha. Man vill ju inte missa något. Många gånger kör jag även två sändningar samtidigt (en på TV och en på datorn via SVT:s livesändningar).

 

Tittar på det mesta och man får sina favoriter lite här och där som man börjar hålla på. Tvärtemot alla andra så håller jag oftast på kanadensare och lite andra som man önskar ska göra bra ifrån sig.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Fast jag håller nog lite på kanadensarna, är ju alltid roligt om hemmanationen får vinna lite medaljer.

 

Gjorde samma sak som Czech igår faktiskt, körde hockey på TV-n och skidåkning på datorn. Var faktiskt tvungen att byta när damerna bytte till skate i dubbeljakten, för jevlar va spännande det blev på sista varvet. Otroligt kul att Anna Haag tog en medalj.

Måste också imponeras av Marit Björgen, hon var totalt överlägsen, lite synd var de om Steira som blev fyra igen.

 

Patrik Jerbyns vurpa var rätt otäck, med tanke på hur han slog i huvudet, tur att det gick förhållandevis bra för honom. Surt att avsluta sitt sista OS på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt kul att följa loppet och se hur svenska idrottsmän kämpar för varandra! Perfekt regisserat! Jag satt mitt i en spännande film och tänkte pausa för att se sluttampen av skidracet, men jag började kolla med hälften kvar och kunde ju knappast slita mig ens om jag var tvungen! Det kändes så skönt att se hur den svenska taktiken höll de andra åkarna bakom - något som vi själva har blivit utsatta för ett antal gånger av norrmän och afrikaner i mer än en sport (det där lät lite sjukt visserligen). Jättekul!

 

Jag tippade innan OS började på tre svenska guld och nu har vi uppnått det! Jag tyckte det lät så uppfriskande att höra hur Anders Södergren blev så glad när han som 10:e man gick i mål, då han visste att hans insats hade gett två medaljer till slut!

Link to comment
Share on other sites

Ja jisses, småskakig här borta. Sinnessjukt lopp och vilken finish! Och så kommer den där kaxiga norrmannen på 11:e-plats och dessutom nerspurtad av Södergren. :up: :up: :up:

Haha Ja, att se norrmannen falla bakom Södergren var, nästan, det bästa i loppet! Nä, det var det ju inte. Men otroligt bra jobbat av alla Sverige! Och för gudsskull: Glöm in Södergren! En 10:e plats är en stor bragd och han kämpade hårt i team-körningen tidigare i loppet! :)

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vilken hockeymatch Canada-USA bjöd på, underhållning på hög nivå. Jag tror vi kommer få se mötet i repris i finalen.

I jämförelse så var Sverige-Finland rena sömnpillret. Speciellt eftersom jag håller på Finland i ishockey så sög det, frågan är om de är så dåliga eller om de förlorade taktiskt. Ska bli sjukt kul oavsett nu när slutspelet drar igång.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...