Jump to content

Star Wars


TonyMarklund

Bästa Star Wars filmen?  

42 members have voted

  1. 1. Bästa Star Wars filmen?

    • Episode 1 Phantom Menace
      2
    • Episode 2 Attack of The Clones
      1
    • Episode 4 A New Hope
      11
    • Episode 5 The Empire Strikes Back
      17
    • Episode 6 Return of The Jedi
      11


Rekommenderade inlägg

  • Svar 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar
Det går ju inte att jämföra Episod 4-6 med varandra och inte heller dem med den "nya" trilogin. Det enda som är klart är att ettan är bland det sämsta som gjorts  :down:( Med tanke på förväntningarna).

Håller med Off the ground. Det går inte att jämföra dem med varandra.

Den gamla trilogin är otroligt mycket bättre än den nya, och det skiljer väldigt lite åt mellan de gamla (ÄKTA) Star Wars-filmerna, så detta är verkligen svårt.

 

Jag måste ändå säga att den första filmen, A new Hope, är den som står närmast mitt Star Wars-hjärta. Det var den som inledde mitt Star Wars-tittande och jag blev helt fascinerad av den. Tatooine, sprängningen av första dödsstjärnan, Vader och Obi-Wans duell, lightsabres och allt annat i filmen. Det var en vändpunkt i mitt filmtittande och sen dess har jag verkligen uppskattat Sci-Fi och allt vad det innebär. Sedan är alla tre gamla SW-filmerna femmor för mig, men A New Hope är vassast.

 

EDIT: TonyMarklund, eftersom du startade tråden så borde man få en kommentar om vad du själv tycker om ämnet.

Ändrad av Greenleaf
Link to comment
Share on other sites

Episode 5 The Empire Strikes Back är ganska klart den bästa enligt lilla mig. Den har den bästa känlsan och den passar så bra mellan dom två andra filmerna. Ett mästerverk som binder ihop hela triologin.

 

Det har sagts förr och tål att sägas igen, Episod 1 är värdelös. Jar Jar kan gå och dö.

Link to comment
Share on other sites

Därför att jag känner för det. :P

 

Nej, men allvarligt talat så har alla filmerna sina styrkor och svagheter.

 

ANH har alla de härliga scenerna i början på tatooine och den riktiga fantasykänslan. Allt är nytt och spännande. Den har också världens pampigaste slut(kan bli för pampigt ibland).

 

ESB har den fantastiska Hoth-striden. Den har lite mer äventyrskänsla och är lite mörkare och mer mystisk än de andra. Och så är det ju här vi först stöter på imperial march.

 

RotJ står och faller mycket på sista halvan. Det är en orgie av känsloladdade scener. Framför allt Lukes och Vaders duell. Den har iofs ochså lite ewoker som vissa retar sig på. Första delen kan nog bli lite långdragen men när man kommer förbi det så är den fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Min röst föll på "Empire" men "a new hope" är jäkligt bra också. Sammanfattar vad jag tycker om filmerna:

 

Phantom Menace

Bra: Introtexten är lika mäktig som vanligt. Neeson och McGregor är ok som jedi.

Dåligt: det mesta, men Anakins attack mot rymdflottan i slutet är direkt plågsam.

 

Clones

Bra: introtexten, McGregor är ok som Obi-Wan, dom "Seismiska laddningarna" är coola.

Dåligt: Allt annat. Dialogen får Melrose Place att kännas som Gudfadern. Anakin förstör allt vi lärt oss gilla hos Vader. All respekt man hade för Yoda försvinner med den gräsliga fäktscenen. Den överlägset sämsta SW-filmen.

 

A New hope

Bra: Det mesta, anfallet mot dödsstjärnan är en av de bästa actionsekvenser som gjorts.

Dåligt: ?

 

Empire:

Bra: Hoth-scenerna, SW-världen blir mer komplex med Yoda, Kejsaren, och Lukes släktskap med Vader. "I Know"-kommentaren från Solo.

Dåligt: ?

 

Jedi:

Bra: Smart att filmen enleds med Jabba-episoden. Den slutliga duellen mellan Vader/Luke.

Dåligt: Ewokerna besegrar stormtroopers, slutscenerna lite för splittrade - egentligen är det bara duellen mellan Luke/Vader som känns riktigt intressant.

 

Hmm, jag fick verkligen fundera över vad som var bra med episode I och II. Mina försväntningar på III:an kunde inte vara lägre.

Link to comment
Share on other sites

TonyMarklund, eftersom du startade tråden så borde man få en kommentar om vad du själv tycker om ämnet.

Vad jag tycker? Jag tycker att ingenting kan slå Star Wars, om än det verkligen var den första trilogin som startade min entusiasm.

Ep. 1 & 2 är inga dåliga filmer om man ställer dem enskilt ifrån de andra. Och visst, de har sina missar (och Jar-Jar) och är aningen ytliga, men de är inte dåliga.

 

Jag röstade på Ep. 4, då det var den första jag såg och verkligen älskade. Jag tycker fortfarande att det är vackert, romantiskt och fantasieggande den där scenen när Luke står och tittar mot Tattoines två solar.

 

Men jag tycker att många klagar för mycket över de nya episoderna, det är min åsikt. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Kan till viss del hålla med om att det klagas lite för mkt på de två första episoderna, men det är väl ofrånkomligt om man jämför med originaltrilogin.

 

När det gäller Jar-Jar så gillar jag inte honom heller, men han är långt ifrån det största problemet med dom nya filmerna. Överhuvudtaget köper jag det mesta som är originellt och inte har något med originaltrilogin att göra i de nya filmerna. Det är när bra karaktärer som Vader, Yoda och Boba Fett "förstörs" genom usla repliker och kalkonscener som jag har svårt för. Dock tycker jag att Palpatine och Obi-Wan är hysfat återgivna i ep 1 & 2.

 

:whistling: Hmm, nu fortsatte jag min klagan på de nya filmerna, men tråden handlar ju trots allt om att jämföra alla 5 rullarna.

 

För min del har jag lite svårt med Sagan om ringen filmerna av samma anledning, man har referenser som är överlägsna (i det fallet böckerna). Visst vore det trevligt att kunna se filmerna utan att jämföra med varesig originaltrilogier eller böcker, men det är ju omöjligt. För mig är Episod 1 & 2 samt Ringen-trilogin imponerande spektakel att titta på men dom engagerar inte särskilt mkt. Det gjorde, och gör, däremot originalen.

 

Det ska bli väldigt intressant att se hur Lucas lyckas knyta ihop säcken i ep 3, det känns som en omöjlig uppgift.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag stör mig speciellt på ep.2 är att de har tagit med Boba Fett som rent publikfrieri enbart för att en mycket liten biroll i de första filmerna råkade bli populär.

 

En bra regisör/manusskrivare låter sig inte påverkas av fansens önskemål.

Menar du verkligen att det inte finns en liten chans att George Lucas själv gillade karaktären Boba Fett och därmed tagit med honom...

 

Skulle han istället ha valt att skriva ett manus utan Boba Fett p.g.a. att fansen egentligen skulle vilja att han var med... Löjligt. Visst är det spekulationer, men nog tror jag att George Lucas ville ha med Boba Fett (i de nya episoderna) utan påverkan från fansen

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så tror jag faktiskt att det är så. Baba Fett blev kultförklarad av för mig okänd anledning och sen så vet man ju hur mycket integritet GL har haft i sina nya filmer och hur mycket som har varit ren marknadsföring.

 

Och även om det är som du säger att han kom med enbart för att GL gillar karaktären så sänker de realismen när biroller som Boba(och R2D2 och C3P0) återkommer i prequeller. De är bara där för att skapa igenkänningsfaktor men sänker totalt filmens trovärdighet i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...