Jump to content

Mest överskattade filmer


Sang-drax

Rekommenderade inlägg

Som ny på detta forum så kommer jag nog få en del emot mig nu men jag måste säga Sagan om ringen-trilogin.

 

Visst det är definitivt bra filmer, ingen tvekan om den saken. Men så otroligt fantastiska är de inte i min mening.

 

Ett exempel är exempelvis den tredje filmen som har ca 3-5 scener där man tror filmen är slut, men icke, utan man får vänta 30 min till innan man får resa sig ur biostolen som man i praktiskt taget sitter fast i efter ca 3,5 h :)

 

Sammanfattningsvis - Bra filmer -JA! Överskattade - JA!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Svar 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...

Bröderna Lejonhjärta brukar anses som den bästa svenska barnfilmen, och en av de bästa svenska filmerna överhuvudtaget. Överskattad.

 

Instängd fick många fina recensioner. En helt vanlig, dålig skräckis.

 

Crash - du tror du vet vem du är (eller vad den nu hette). Inget nytt, känns mest som en kopia av en Tarantino-film fast utan den snitsiga dialogen.

Link to comment
Share on other sites

Såg att jag inte lättat mitt hjärta här så jag lägger in mina;

 

Citizen Kane - Försökt förstå storheten varje gång jag försökt mig på att se den men går helt enkelt inte. Welles är bra men historian är bara trist och krystad.

 

Magnolia - Paul Thomas Anderson är en duktig regissör med Boogie Nights och Punh-Drunk Love i bagaget men denna blev bara ett magplask i all sin menade storhet. Livsöden som korsar med varann har gjorts bättre i Robert Altmans Shortcuts, här är det i stort sett bara slutet (dom som sett vet vad jag menar) som räddar från bottennapp.

Link to comment
Share on other sites

Såg att jag inte lättat mitt hjärta här så jag lägger in mina;

 

Citizen Kane - Försökt förstå storheten varje gång jag försökt mig på att se den men går helt enkelt inte. Welles är bra men historian är bara trist och krystad.

 

Magnolia - Paul Thomas Anderson är en duktig regissör med Boogie Nights och Punh-Drunk Love i bagaget men denna blev bara ett magplask i all sin menade storhet. Livsöden som korsar med varann har gjorts bättre i Robert Altmans Shortcuts, här är det i stort sett bara slutet (dom som sett vet vad jag menar) som räddar från bottennapp.

 

 

Vill bara kolla så jag hängde med i svängarna men du menar att slutet av Magnolia räddar den från bottennapp?

 

Själv gillar jag den filmen men tycker nog Short cuts är bättre.

 

Citizen Kane kan jag hålla med om. Det är en okej film men inget mästerverk

Link to comment
Share on other sites

*SpoilerGrodregnetSpoiler* fick mig att lyfta på mina annars så trötta ögonbryn, att det åtminstonde händer något efter ca 3 timmar... kan ha förstått filmen helt fel på något sätt som får mig att tycka som jag gör men knappast skådespelet eller manuset...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ännu några överskattade filmer:

Moulin Rouge (2001) - Irriterande snabba klipp. Jag gillar heller inte idén med att blanda gammalt med nytt, som Baz Luhrmann verkar vara överförtjust i. Att ha med rock & popmusik i en film som handlar om förra sekelskiftets Paris är ju t.ex. helidiotiskt.

 

Fight Club (1999) - Börjar bra, men förlorar kvalitén när Brad Pitt kommer in i bilden.

 

Rädda menige Ryan (1998) - Första halvtimmen: helt underbar. Mycket bra, inte minst fotot av Janusz Kaminski. Resten av filmen: tråkig, seg och livlös.

 

Fahrenheit 9/11 (2004) - Jag gillar inte Bush, men denna film är bara tråkig. Se Michael Moores Bowling for Columbine istället. Den är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Citizen Kane..ja..så överskattad. ska ses om dock..

 

King Kong av Jackson absolut..näst intill usel. förstår inte hur man kan växla så mellan lysande grejer till riktigt b-aktiga grejer. slarvigt..

 

Lost in translation..förstod inte varför den e så hypad..nu ska jag dock se om den för jag va nog inte riktigt på humör för den när jag såg den. nu e det en 2/5 för mig.

Link to comment
Share on other sites

Citizen Kane..ja..så överskattad. ska ses om dock..

 

King Kong av Jackson absolut..näst intill usel. förstår inte hur man kan växla så mellan lysande grejer till riktigt b-aktiga grejer. slarvigt..

 

Lost in translation..förstod inte varför den e så hypad..nu ska jag dock se om den för jag va nog inte riktigt på humör för den när jag såg den. nu e det en 2/5 för mig.

 

Är egentligen King kong överskattad. För anses den så bra egentligen?? Inte många jag känner tycker det i alla fall.

 

Jag håller dock med dej den var icke alls bra.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Citizen Kane..ja..så överskattad. ska ses om dock..

 

King Kong av Jackson absolut..näst intill usel. förstår inte hur man kan växla så mellan lysande grejer till riktigt b-aktiga grejer. slarvigt..

 

Lost in translation..förstod inte varför den e så hypad..nu ska jag dock se om den för jag va nog inte riktigt på humör för den när jag såg den. nu e det en 2/5 för mig.

 

Är egentligen King kong överskattad. För anses den så bra egentligen?? Inte många jag känner tycker det i alla fall.

 

Jag håller dock med dej den var icke alls bra.

Nä, håller nog med om att de flesta inte tyckte att filmen var så bra som de hade hoppats.
Link to comment
Share on other sites

Är egentligen King kong överskattad. För anses den så bra egentligen?? Inte många jag känner tycker det i alla fall.

 

Håller med dig lite där. Visst har den fått relatvit bra kritik. Men inte överväldigande. Och katastrofal tycker jag inte filmen är. Duger o pissa på :)

 

Angående Citizen Kane tycker nog de flesta här att den är extremt överskattad. Jag är dock ingen av dem och anser den faktiskt som en utav filmhistoriens främsta mästerverk. Men på grund av all positiv kritik den får överallt i världen så får man ju genast skyhöga förväntningar på den. Det var efter en andra titt på den som jag verkligen fattade tycke för den. Eftersom jag då redan hade skapat en egen uppfattning av den. Så ni som bara har sett den en gång tycker jag ska ge den en chans till.

 

En utav de mest överskattade filmer under senare år toppar Crash listan överlägset. Man blir ju som åskådare dumförklarad genom hela filmen med Haggins ständiga övertydliga budksap. Utjatad och långtråkig. Enligt mig förstås=)

Good Night and Good Luck förstjänade den Oscarstatyetten betydligt mer!

Link to comment
Share on other sites

Angående Citizen Kane tycker nog de flesta här att den är extremt överskattad. Jag är dock ingen av dem och anser den faktiskt som en utav filmhistoriens främsta mästerverk. Men på grund av all positiv kritik den får överallt i världen så får man ju genast skyhöga förväntningar på den. Det var efter en andra titt på den som jag verkligen fattade tycke för den. Eftersom jag då redan hade skapat en egen uppfattning av den. Så ni som bara har sett den en gång tycker jag ska ge den en chans till.

 

jag såg den för över ett år sen..taskig version..ska se om den..men gillar inte Welles in general dock..

Link to comment
Share on other sites

jag såg den för över ett år sen..taskig version..ska se om den..men gillar inte Welles in general dock..

 

Det finns tyvärr ingen riktigt bra version av filmen. Har två olika utgåvor och det är lika dålig kvalite på båda trots att den ena var dyrare och betydligt nyare. Men jag tror nog förhoppningsvis att du kommer uppskatta den betydligt mer andra gånge.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...