Jump to content

Blu-ray


Plox

Rekommenderade inlägg

Nej, då har du inte HD-kompatibel utrustning, eftersom allt hänger på om förstärkaren är anpassad för de nya bluray-ljuden, som Dolby Digital Plus, DTS-HD, Dolby True-HD, Cinema Master HD och allt vad de heter - alltså ljud med bättre bithastighet än Dolby Digital och vanlig DTS och vissa blurays kan spela 7.1-kanalers ljud om man har så pass många högtalare och som sagt en förstärkare med 7.1-kanalsystem. Allt som allt så hänger det på om förstärkaren är gjord för dessa ljud och är den det så brukar den kosta ganska rejält.

 

Men det jag menade var om du kan spela typ Dolby Digital Plus eller något annat av de här ljudformaten jag nämnde och om det då lät "normalt" eller om det låter över huvud taget? För jag vet när farsan hade en förstärkare som inte kan spela DTS så märktes det och jag undrade om det märks om du spelar de så kallade HD-formaten på din "icke- HD-kompatibla" utrustning?

 

Hoppas du hängde med något i alla fall? :)

Jag tror inte ens jag provat spela upp några av de nya bluray-ljuden, jag köttar mest in skivan i spelaren och tar det ljud som är förinställt. Märker hur som helst ingen skillnad om man ser till en dvd-film. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Svar 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag ville nämna några högoktaniga titlar som ännu inte finns på blu-ray, men som verkligen kräver det...

 

Star Wars IV-VI

Konstigt att det ännu inte går att få tag på dessa på blu-ray, men precis som med "den kompletta Star Wars-boxen" så låter tydligen producenterna oss vänta. Det höjer dock förväntningarna på att uppgraderingen kommer vara extra bra.

 

Star Wars I-III

Med fler effekter och flashigheter så måste den nya trilogin göra sig extremt bra på blu-ray. Rymdskepp som svävar förbi i bakgrunden kommer förhoppningsvis vara en fröjd för ögat i HD.

 

Titanic

Cameron har snackat om att den kommer snart, och eftersom det är Cameron vi talar om så lär blu-ray-kvaliteten vara av högsta standard och filmens innehåll har givetvis potentialen för en maffig blu-ray-utgåva.

 

Härskarringen (bioversionerna släpps på blu-ray i vår)

ytterligare en trilogi som ska vara varje blu-ray-samlares måste i hyllan, och det är bekräftat att den kommer släppas nu i vår. Med tanke på att jag tyckte att dvd-kvalitén var under normal standard på Extended-boxarna så är jag mycket glad att datumet är spikat och klart så att jag kan se filmerna i bättre format.

 

Once Upon a Time in The West

En äldre film med minst sagt pampigt foto och som gärna får släppas i en liknande utgåva som den på dvd (som har reats ut för 50-lappen i ett flertal år nu).

 

Once Upon a Time in America

En tokvacker film som kanske kommer göra sig ännu bättre på blu-ray än Once Upon a Time in The West. Dessutom en mastodontfilm som behöver en fin utgåva där man slipper byta skiva i mitten av filmen (vilket behövs i nuläget).

 

Paris, Texas (Criterion har tillkännagivit en blu-ray-release under 2010 nån gång)

Det breda biofotot är extremt snyggt och med utpräglade färger m.m så är jag glad att det är Criterion som så småningom kommer få äran att releasa filmen.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Diskuterade lite med en vän idag som hade sett några filmer på BR i dagarna. Blev faktiskt lite sugen på att införskaffa mig några filmer (vilket betyder spelare och hela köret också). Två saker som talar för att detta händer är några omständigheter som dykt upp. Den ena är att jag fått en del pengar som gör att jag inte behöver snåla, vilket jag aldrig gillar att göra, den andra är att jag planerar att bl.a. åka till Hong Kong och då blir det säkert en del BR-köp. Vi får se vad som händer, men helt klart blev jag sugen efter att han pratat om Heat i BR och lite andra filmer jag gillar som han sa gjorde sig bra i BR.

 

Han pratade även om en sida där man jämför BR-utgåvorna med DVD-utgåvorna och där en del filmer inte gjorde sig nämnvärt bättre i BR (främst äldre filmer som Terminator, Predator etc.), däremot skulle Terminator 2 vara riktigt snygg. Någon som vet vilken sida det kan vara ? Annars ska jag fråga honom i helgen...

Link to comment
Share on other sites

Titanic

Cameron har snackat om att den kommer snart, och eftersom det är Cameron vi talar om så lär blu-ray-kvaliteten vara av högsta standard och filmens innehåll har givetvis potentialen för en maffig blu-ray-utgåva.

 

Härskarringen (bioversionerna släpps på blu-ray i vår)

ytterligare en trilogi som ska vara varje blu-ray-samlares måste i hyllan, och det är bekräftat att den kommer släppas nu i vår. Med tanke på att jag tyckte att dvd-kvalitén var under normal standard på Extended-boxarna så är jag mycket glad att datumet är spikat och klart så att jag kan se filmerna i bättre format.

 

Once Upon a Time in The West

En äldre film med minst sagt pampigt foto och som gärna får släppas i en liknande utgåva som den på dvd (som har reats ut för 50-lappen i ett flertal år nu).

Längtar sjukt mycket efter releaserna på dessa filmer. OUATITW har en grym bild på DVD, så det vore ju intressant att se hur den skulle te sig i Blu-Ray.

Link to comment
Share on other sites

Titanic

Cameron har snackat om att den kommer snart, och eftersom det är Cameron vi talar om så lär blu-ray-kvaliteten vara av högsta standard och filmens innehåll har givetvis potentialen för en maffig blu-ray-utgåva.

 

Härskarringen (bioversionerna släpps på blu-ray i vår)

ytterligare en trilogi som ska vara varje blu-ray-samlares måste i hyllan, och det är bekräftat att den kommer släppas nu i vår. Med tanke på att jag tyckte att dvd-kvalitén var under normal standard på Extended-boxarna så är jag mycket glad att datumet är spikat och klart så att jag kan se filmerna i bättre format.

 

Once Upon a Time in The West

En äldre film med minst sagt pampigt foto och som gärna får släppas i en liknande utgåva som den på dvd (som har reats ut för 50-lappen i ett flertal år nu).

Längtar sjukt mycket efter releaserna på dessa filmer. OUATITW har en grym bild på DVD, så det vore ju intressant att se hur den skulle te sig i Blu-Ray.

Ja, några av de bästa bluray-filmerna har lustigt nog inte kommit i "rätt format" ännu. Jag glömde nämna en till film som jag längtar mycket efter i blu-ray-kvalitet:

 

Jurassic Park

Den har miljöerna, detaljerna och ljudet som gynnar för en bluray-utgåva. Blandningen av dataeffekter och användandet av dockmodeller gör att dinsoaurierna än idag håller bättre kvalitet än alla andra effektvarelser som skapats därefter.

Link to comment
Share on other sites

Kom på ytterligare en film som måste måste måste släppas på blu-ray fort fort fort!

 

Taxi Driver

En av de bästa filmerna genom tiderna och som med sitt färgrika, neonfyllda foto har bland de bästa restaureringsmöjligheterna för blu-ray. Filmen borde ha blivit en av de första att släppas i högupplöst format och med Martin Scorsese i ryggen finns ingen orsak att vänta längre. Filmen är gjord som en bioupplevelse!

Link to comment
Share on other sites

Ögnade lite på min nyinköpta North by Northwest nu ikväll. Och jäklar vilken fin bild! Bland det bästa jag sett hittills. Rekomenderas varmt - både när det kommer till kvalitén och filmen som sådan!

 

Blir till att och se hela under morgondagen. Känns dessutom som att det är dags att spika Hitchcocks andra femma.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Ögnade lite på min nyinköpta North by Northwest nu ikväll. Och jäklar vilken fin bild! Bland det bästa jag sett hittills. Rekomenderas varmt - både när det kommer till kvalitén och filmen som sådan!

 

Blir till att och se hela under morgondagen. Känns dessutom som att det är dags att spika Hitchcocks andra femma.

Mmm, definitivt en femma i min bok. Vilken är din andra femma ? Känns lite som det kan vara dags att se om några av hans filmer som jag minns minst. Men det får nog bli efter Oscarsgalan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, North by Northwest i blu-ray ska vara bland de absolut bästa restaureringarna av en äldre film och jag har den på min kommande import-inköpslista. Eftersom jag inte har sett den i sin helhet (och den halvheten var när jag var kanske 12 år) så känns det kul att få avnjuta den för öfrsta gången på blu-ray!

 

Dessutom ska jag köpa The Fall på blu-ray som jag blev sugen på efter att någon recenserade den här. Filmens foto ska vara outstanding och blu-ray-kvalitén i referensklass för blu-ray som format. Filmen är inspelad i över 20 länder och innehåller många läckra miljöer.

 

Jag ska också utan tvekan köpa Nature's Great Events som med lång speltid och en rejäl överblick över naturen kan vara den bästa naturfilmen som finns utgiven i blu-ray-formatet. Tro mig, ni har inte upptäckt formatets fulla kvalitet förens ni sett en sån här film. :up:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...