Jump to content

Omgång 11 - Avatar


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Själv så gick jag på mitt andra biobesök av Avatar igår, i 3D igen. Jag uppskattade den mer denna gången, det kändes som en mer komplett film och till skillnad från förra gången försvann speltiden fort. Det var lättare att njuta av detaljerna denna gång och det finns verkligen en del som man just kan njuta av i världen som James Cameron skapat.

 

Det finns egentligen inte så mycket att säga om filmen som inte sagt tidigare, och det enda jag kan klaga på är musiken. Den klickade inte riktigt, utan stundtals så drog det ner mitt intryck av filmen. Dock har jag inga som helst problem med manuset eller storyn. Visst har man sett det förut, i viss utsträckning, men det spelar ingen roll, det fungerar perfekt för den sortens film det är.

 

Jag måste bara nämna att jag älskar inledningen, den sätter hög standard och jag känner att det jag kommer att se är något speciellt. Otrolig känsla.

 

Cameron har återigen skapat filmmagi och jag kommer troligen att se filmen i 2D en gång innan den slutar gå på bio. Detta är verkligen en upplevelse utöver det vanliga och definitivt årets biofilm.

 

4/5

Jag gillade musiken och tycker inte alls att den hämmade filmen, även om det inte är ett Titanic-score av James Horner men däremot har den vissa partier då jag tycker att det låter lite som Titanic innan musiken tar en annan vändning. Na´vi-musiken är också bra, men för att vara musik som ska spegla deras kultur så tycker jag att den låter lite "vanlig". Det kunde lika gärna vara musik från en människostam på jorden - men jag har nog kanske lite för höga förväntingar om jag tror att musiken ska vara "nyskapande infödingsmusik". :)

Link to comment
Share on other sites

Nej, det gör den inte. Det brukar släppa programmet inför kommande veckor på onsdagar.

 

Inte längre, tydligen. Nu i jultiderna har de släppt före onsdagarna.

 

Cooper har rätt. Fler visningar har tillkommit. :)

 

Jag vann biljetter till filmen men biljetterna räknas inte ifall föreställning beräknas bli utsåld och det går heller inte att boka platser. Så jag får helt enkelt vänta ett tag tills publiktrycket minskar. Apropå filmens kvalité bryr jag mig inte så mycket om story, just nu är jag bara sugen på spektaklet!

Link to comment
Share on other sites

Däremot är ju Leona Lewis låt (som rullar till eftertexterna) bland det sämsta jag hört. Fruktansvärt dåligt.

Det vill jag inte påstå. Jag märkte inte ens att det var Leona Lewis utan min första tanke var att det var någon som skulle hålla samma stil som Celine Dions "My heart will go on" i Titanic och Faith Hills låt i Pearl Harbour. Låten var väl ingen "My heart will go on" i kvaliteten, men inte dålig heller. Dock känns Leona Lewis kanske inte som mitt val då hon kanske är en het artist nu men inte kommer hålla för en längre tid (vilket i och för sig kanske inte filmen kommer göra heller eftersom det bara är ett stort steg i en framskenande teknisk utveckling).

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst igenom allas recensioner på filmen nu och de flesta verkar vara överens om att Avatar är ett visuellt storverk, men mer fokus borde ha legat på själva historien.

 

Vad tror ni förresten om en eventuell uppföljare? Är ni positiva inför en sådan och vad hoppas/tror ni att den ska handla om? Själv tycker jag att Cameron efter allt hans hårda arbete med Avatar, att han förtjänar att besöka Pandora minst en gång till. Men om han ska göra ett återbesök en gång till så måste han verkligen ha lyckats skapa en intrig utan dess like ;)

 

Jag ska förövrigt se om Avatar i 3D på söndag. Den här gången ska jag helt koppla bort min analytiska förmåga och bara njuta av Pandors vildvuxna fauna och flora.

Link to comment
Share on other sites

Ja det känns ju verkligen som att vi kommer att få se åtminstone en uppföljare. Jag är ju inte positiv till uppföljare generellt, men med tanke på att Cameron legat bakom hyfsade uppföljare som T2 och Aliens, så har han verkligen ett par dåliga uppföljare tillgodo.

 

Själv hade jag gillat en uppföljare med mer tid i Pandoras skogar och mindre tid hos människorna. Känns ju förvisso lite som att människan spelat ut sin roll lite och har svårt att tänka mig att Cameron skulle nöja sig med en återupprepning. Men får i alla fall hoppas att Cameron lägger lite mer krut på storyn till kommande filmer.

 

Funderar själv på att klämma den en gång till på bio. Lär ju dröja innan man får se något liknande på bio igen, inte från Avtar 2 vankas om 10 år eller så. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev i min recension så hoppas även jag på en uppföljare eller två. The Terminator är ju som bekant en fantastisk film och uppföljaren blev åtminstone enligt mig 10 gånger bättre. Det skulle vara grymt om Cameron lyckas göra en 10 gånger bättre uppföljare till Avatar också. Då behövs främst en mer komplex story som inte är lika förutsägbar.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som känner att det inte direkt finns något att diskutera djupare kring Avatar. Visst det är en visuellt vacker film och tekniken bakom detta är ju revolutionerande i mångt och mycket. Men vad finns det mer att prata om?

 

Här finns inga svåra frågar att ta upp eller något oklart, utan allt är ganska självförklarande.

 

Om jag frågar så här då många inte verkar gilla filmen fullt ut: Tror ni att filmen skulle ha varit ett mästerverk med en mer komplex historia, eller kommer tekniken framför alltid att överskugga innehållet bakom?

 

Och i ett större sammanhang: Är 3D-filmer dömda i framtiden att behöva överbräcka varandra i effekter, vilket för att en bra grundhistoria får komma lite i skymundan?

 

Tog bort din dubbelpost Nit89ram. Inte helt hundra på att man kan radera sina inlägg som standard medlem. // Plox

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nä jag känner precis som dig Nit89ram. Känns inte som att det finns särskilt mycket att kasta sig in i och de flesta är ju mer eller mindre överens om att Avatar är en fantastiskt bioupplevelse med en något tunn story.

 

Om jag frågar så här då många inte verkar gilla filmen fullt ut: Tror ni att filmen skulle ha varit ett mästerverk med en mer komplex historia.

 

Nej, inte i min bok i alla fall. Vad tycker du själv?

 

Och i ett större sammanhang: Är 3D-filmer dömda i framtiden att behöva överbräcka varandra i effekter, vilket för att en bra grundhistoria får komma lite i skymundan?

 

Känns ganska oundvikligt även om jag hoppas att det inte blir så.

 

Jag vet inte jag, snygga "digitala effekter" i all ära. Men hos mig ger funkar "the real deal" fortfarande bäst. Filmer som Alien, The Thing, Blade Runner och Terminator känns alltjämt som mer gedigna filmhantverk än tex Avtar, 300 eller Transformers. Och jag är nästan lite glad att mitt filmintresse växte fram i början av 90-talet och inte i slutet av 00-talet då "effektfilmen" mer eller mindre blivit standard.

 

Nu inte sagt att dessa "effektfilmer" inte kan vara bra. Men jag tycker inte de känns lika magiska.

Link to comment
Share on other sites

Om jag frågar så här då många inte verkar gilla filmen fullt ut: Tror ni att filmen skulle ha varit ett mästerverk med en mer komplex historia.

 

Nej, inte i min bok i alla fall. Vad tycker du själv?

 

Nja, jag är också tveksam.

 

Jag såg om filmen ikväll i 2D och jag kunde inte alls uppskatta den lika mycket den här gången. Det var tänkt att jag skulle se den i 3D igen, men efter lite missförstånd med biljetterna blev så inte fallet. Jag tyckte inte Avatar fungerade fullt ut i 2D och filmen kändes ovanligt platt jämfört med min första titt.

 

Den tunna historien var för tydlig i den "platta versionen". Nä, det var snarare som ett ambitiöst datorspel och "the real deal" - som du nämner - fanns där inte. Jag är tveksam om en välkomponerad historia gör det mycket bättre. Trots att tekniken är riktigt bra gjord, så försvinner ändå något speciellt med motion-capture-tekniken.

 

Tråkigt, då jag hade större förhoppningar på filmen i "vanligt" uppförande.

 

 

Och i ett större sammanhang: Är 3D-filmer dömda i framtiden att behöva överbräcka varandra i effekter, vilket för att en bra grundhistoria får komma lite i skymundan?

 

Känns ganska oundvikligt även om jag hoppas att det inte blir så.

 

Jag vet inte jag, snygga "digitala effekter" i all ära. Men hos mig ger funkar "the real deal" fortfarande bäst. Filmer som Alien, The Thing, Blade Runner och Terminator känns alltjämt som mer gedigna filmhantverk än tex Avtar, 300 eller Transformers. Och jag är nästan lite glad att mitt filmintresse växte fram i början av 90-talet och inte i slutet av 00-talet då "effektfilmen" mer eller mindre blivit standard.

 

Nu inte sagt att dessa "effektfilmer" inte kan vara bra. Men jag tycker inte de känns lika magiska.

 

Du har helt rätt om "the real deal". Effektfilmer har egentligen alltid funnits genom filmhistorien, men det är först när du kombinerar det med bra filmhantverk som man får ett mästerverk att minnas.

Det finns en anledning att Terminator 2, Star Wars-original trilogin och Aliens fortfarande fungerar, trots att de har relativt stort fokus på effekter.

 

Men om det samtidigt blir mycket fokus på effekter - som i början av 90-talet - så blir det oftast en motreaktion. Dogma 2.0 lär så sakteliga dyka upp , så det finns fortfarande hopp för oss som fortfarande kan uppskatta ett riktigt bra manus och skådespelarprestationer av rang.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

En intressant iaktagelse är ju att det i Camerons filmer är ett återkommande tema, att ett storföretag anväder tvivelaktiga metoder för egen vinnings skull. Vi har sett det i Aliens (även om nu inspirationen hämtades från Alan Dean Fosters bok ursprungligen), i Terminator (där företaget Cyberdyne Systems orsakar världsfallet), i Titanic, där rederiet sätter vinning före säkerhet) och nu även i Avatar.

 

Man undrar ju om stenrike Cameron ändå ser kapitalismen som något av ondo? Dock tjänar han ju de stora filmbolagen själv.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...