Jump to content

Omgång 16 - Fanny & Alexander


Plox

Rekommenderade inlägg

Fantastisk film. Bergmans främsta verk enligt mig men så e jag ju ett stort fan oxå. Därför känns filmen aldrig seg eller trist för mig trots 5 timmar. De bara flyger fram :)

Håller med. Vilken som är Bergmans bästa beor för mig oftast på vilken jag har sett mest nyligen och har klarast i minnet, men Fanny & Alexander ligger definitivt i den absoluta toppen och är väldigt gripande, vilket är väldigt skickligt beroende på att innehållet och berättandet inte är av den typiska karaktären som brukar göra det så där riktigt gripande - det är liksom inte den typiskt filmiska motsvarigheten till en "sidvändare", men ändå är det så det känns när jag ser den. :)

Link to comment
Share on other sites

En av få Bergmanfilmer som utspelar sig under en längre tid..Vet inte exakt hur lång tid det är men de flesta filmer jag sett utspelar sig oftast högst under några dagar. Fanny och Alexander känns så som Bergman sa, att den är en summering över hela hans filmskapande.

 

Kommer bara på Scener ur ett äktenskap som oxå är lite längre tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såg en dokumentär om Ingmar Bergman där han berättade att om det var scenografin i vardagsrummet? som han tagit som inspiration från hans mormors lägenhet, ett ställe som han verkligen älskade att vara på.

 

Tycks inte bli något med denna film, någon som har sett den under tiden? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Hur går det för er andra? Har ni sett den eller hoppar ni den nu när Oscarssäsongen är igång?

Vi får se. Har inte känt att det funnits tid och framförallt läge att se den (tänker ju se fem timmars-versionen). Har ingen tidsplan och eftersom jag sett det mesta som är intressant inför Oscarsgalan har jag inte det att klaga på.

Link to comment
Share on other sites

Hur går det för er andra? Har ni sett den eller hoppar ni den nu när Oscarssäsongen är igång?

Nej nej, jag ska se den. Letar bara efter ett tillfälle då jag känner för att sätta mig ner och verkligen ägna så många timmar jag kan åt 5-timmarsversionen på en gång. Men det ska bli av snart. Sedan ska jag skriva om det också, men det ska bli av, det har jag bestämt. :)

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat Nit89ram! Skönt att i alla fall någon tog tjuren vid hornen, haha.

 

Jag ska ta mig fan också se den. Men tar det efter Göteborgsäventyret. Vill också sätta mig och se hela altet på en och samma gång. Gärna lite bakom-material också. Så ja, jag jobbar på det.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Bra recension, Nit89ram! Har bara hört skyhöga lovprisningar av filmen här tidigare, så det känns lite befriande med en ärlig recension som kan ge både ris och ros. Det var länge sedan jag såg filmen, men så vitt jag minns var min upplevelse liknande den du hade.

Får återkomma när jag sett om den med detaljerna.

Link to comment
Share on other sites

Plox: Hehe, det satt långt inne och jag har försökt ta och se filmen nu under många år, men har aldrig gjort det. Tur då att vi beslutade att den skulle bli får Filmklubben-film, så att jag får tvinga mig själv till att se den. Ska även bli intressant att få höra hur bakom-materialet är, då jag har förstått att Criterion-utgåvan är fullmatad med sådant.

 

Härligt och höra att ni andra inte har helt släppt tanken på att se den. Då de flesta verkar välja femtimmarsversionen, ska det bli intressant att få diskutera skillnaderna mellan de båda versionerna framöver.

 

Manetheren: Tusen tack! Just "snefördelningen" mellan inledningen och resten av filmen tyckte jag var intressant på ett sätt och märkligt på ett annat. Filmen kändes "framtung" om ni förstår hur jag menar? Kan tänka mig att detta justeras och är bättre i femtimmarsversionen. Men såg du tre- eller femtimmarsversionen, Manne?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...