Jump to content

Plasma, LCD eller projektor?


Plox

Rekommenderade inlägg

Står i valet och kvalet om jag ska dra till med en plasma eller satsa slantarna på en projektor. Vad föredrar ni, vad har ni och vad förespråkar ni?

 

Det mesta lutar för stunden åt att det blir en '42 plasma. Men har som sagt inte bestämt mig ännu.

 

Eftersom man tittar på TV/film X antal timmar om dagen och har det som sitt största intresse, ser jag inget problem i att lägga ut 25-30 tkr på plasma/projektor. Frågan är ju bara vilket man ska välja.

 

Ordet är fritt :D

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hmm... bra fråga. Projektor är skönt att ha. Då har man den där vita duken, men det är nog dyrare än 25 000 kr. Vad jag har hört håller LCD bättre än Plasma eftersom Plasma har någon form av gas i sig. Jag vet inte så mycket, men jag hade tagit projektor eller LCD. Själv är jag nöjd med min 33 tums tv och dvd på rummet :up:

Link to comment
Share on other sites

Vilken Plasma har du Ingo? Jag funderar på dessa;

LG 42"

Pioneer 43"

 

Pioneer är cirkus 10 tkr dyrare än den LG´n, men frågan är om den inte är värd det i längden.

 

Hur fungerar det med TV på en projektor? Bild, format osv...

 

Hartigan: Nja Projektor är inte så mycket dyrare än en Plasma, kan väl få en helt okej Projektor för under 20 tkr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderator

Bra att du inte valde projektor. Jag tror inte på projektor som TV. Du har trots allt bara ett par tusen timmars brinntid på en projektorlampa och det går fort om du ska använda den för TV. Dessutom tar det en stund för projektorn att komma till bästa skärpa.

Om du bara skulle ha den till film är det en anna sak. Den dagen jag skaffar mig en seriös hemmabio så blir det projektor. Kvaliteten är ju inte alls lika bra som LCD, men det är ju formatet man är ute efter i en hemmbio, åtminståne jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

Några av mina vänner var i samma sits. De hade svårt att bestämma sig för vad dom skulle inhandla.

Den första som köpte någonting köpte en LCD 40 tums sony 1080p, alltså full HD. Den var grym som fan men den återlämnades pga för dålig responstid när man kopplade tv:n till en dator.

 

Plasma tv apparater med full HD är grymt bra och det är detsamma när det gäller projektorer.

Men plasma och projektorer med full HD är ju grymt dyrt så det funkar helt klart med LCD televisioner.

 

Har hört att Samsung ska vara riktigt bra när det gäller LCD i Full hd så det kanske kan vara nåt.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl dryga 3,5 år sedan jag inskaffade min projektor (Infocus X1). Jag var inne på widescreenTV också, som ju också kunde kosta en bra bit över 10 000 kr då. Denna projektor kostade mig nästan 15 000 kr vilket var en av de billigare projektorerna då, men denna hade fått enbart goda recensioner osv osv.

 

Såhär 3,5 år senare så har jag faktiskt fortfarande inte passerat 1000 timmar trots att jag ser på film jämt. Jag använder dock datorskärmen ibland som omväxling. Lampan var tänkt att räcka i 3000 timmar vid köpet, men jag fick sedan veta att man kunde använda den i 4000 timmar om man först "uppgraderade" mjukvaran i projektorn. Fick det inte att funka, men jag kommer ju ändå inte fram till dessa timmar :P

 

För något halvår sedan såg jag att samma projektor kostade hälften så mycket, typ 7 500 kr! Och för samma pris som jag gav för den får man idag förståss en riktigt bra projektor. Jag kan inte påstå att jag är missnöjd, den uppfyller mina krav och känns som en bra kompromiss mellan filmintresse och budget!

 

Ett stort plus med projektor är att den är lätt att ta med sig i flytten :) Skulle bli mer orolig om jag ska släpa på en gigantisk TV!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Projektor är drömmen men så länge jag bor i en studentlya får det stanna vid en dröm. I dagsläget innehar jag en Samsung LE-40M87BD (Här ) och enligt mig har den klart bäst bild för det priset. Jag valde att köpa LCD eftersom jag kommer att titta på mycket sport, spela 360 varvat med en hel del filmtittande. Är det endast film som lockar hade jag valt plasma direkt, den svärtan går inte av för hackor! Nackdelarna du får på köpet är dock eftersläpningar och en stor risk för inbränningar.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...