Jump to content

Lotr quiz


Rekommenderade inlägg

  • Svar 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

(Jag fegar inte genom att ta hjälp av The Encyclopedia of Arda.)

 

Dewil

Det gör inte jag heller :huh:

Jag tog med en text därifrån för att ge en lite mer detaljerad beskrivning.

om du tror mig eller inte är upp till dig. :angry:

Det var inte riktat till dig utan mest för att markera att jag skulle kunna hitta svaren på precis vad som helst m.h.a. diverse webbtjänster, men jag avstår.

 

Därför svarade jag inte på frågan om dvärgsläkten, trots att den hade varit en baggis (30 sekunder?) att ta reda på.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

17. Vem dödade orchen Azog genom ett slag i nacken?

Jag förstod nog inte frågan riktigt.

uppfattade det som att frågan gällde vem som dödade Azog, inte vem Azog dödade.

tyckte frågan var lite oklar, kan ju vara vilket av det som helst. men men... :)

 

Ville bara tillägga att man kan naturligtvis inte förbjuda användningen av The Encyclopedia of Arda, men det fördärvar ju själva idén med hela frågetävlingen.

Jag menar inte att någon har använt The Encyclopedia of Arda, men jag ville bara påpeka det.

Link to comment
Share on other sites

1. Cirion

2. Nenya

3. Tror du syftar på de sju de nio de tre och den enda det blir då 20

4. Sam

5.Elanor för att Frodo tyckte han skulle döpa hon efter en blomma

6. vet ej och orkar inte kolla

7. Det är när han pratar med Gimli om skogan Fagorn. Då säger ahn nått om att han inte känt sig så ung sen han vandrade med sina barn vilket är helt fel!!

8. Secker

9. Det står att Merry utdelade det dödande hugget vilket är omöjligtt om den skall stämma!

10. Uruk-hai blandning av människor

11. Vättar

12. Grishnack

13. Beleg

14. Luthien

18. Gimli

19. Mithrandir

20. Palladin och pallando

 

Fuskade INTE!

Link to comment
Share on other sites

17. Vem dödade orchen Azog genom ett slag i nacken?

Jag förstod nog inte frågan riktigt.

uppfattade det som att frågan gällde vem som dödade Azog, inte vem Azog dödade.

tyckte frågan var lite oklar, kan ju vara vilket av det som helst. men men... :)

 

Ville bara tillägga att man kan naturligtvis inte förbjuda användningen av The Encyclopedia of Arda, men det fördärvar ju själva idén med hela frågetävlingen.

Jag menar inte att någon har använt The Encyclopedia of Arda, men jag ville bara påpeka det.

Frågan blev som jag mörker nu väldigt otydlig. det var vem som fick sitt banesår av orchen Azog. Dock sade det fakum att han fick det i nacken en del...

 

.

.

.

 

Använding av vad som helst är tillåten. Det kommer ni nog att behöva till nästa quiz som kommer ikväll (om inte någon annan gör ett innan :))...

Link to comment
Share on other sites

hehe... En till. Tror att den här är lite svårare. Vi kan ju se vad ni kan först, sedan får ni använda vilka medel ni vill...

 

Tolkiens liv.

1. Tolkien var vän till en författare som skapade världen med lejonet Aslan som en av förgrundsfigurerna. Vem?

2. Kallade Tolkien sitt Te-sällskap…

3. Såg Ronald som Luthien…

4. Halvspansk präst som tog hand om Tolkien och hans broder Hilary efter Mabels diabetesdöd…

Tolkiens källor.

5. Från detta verk sägs historien om den förbannade människan Turin Turambar härstamma…

6. Hrothgar av Danmark får problem med monstret Grendel… Vilken historia är det här? (namnet på historian betyder Björn och verket skrevs runt 700 e kr.)

7. Denna isländska författare Snorre Sturlason döpte sin bok till vadå?

Tolkien språk

8. Khazâd ai-mênu betyder?

9. Quenya och sindarin är två alvspråk… Vilket hör till vilket släkte alver??

10. Elendil betyder på vadå på quenya?

Namnöversättningar

11. Striders fula övrsättning (lätt men förstå hur ful översättningen är!)

12. Vem är quickbeam på svenska?

13. Midgewater förekommer innan brödraskapet bildas. Var e frodo o co då?

Varelser som fanns innan jorden blev till.

14. Kallar Arda Iluvatar…

15. Guden Melkors kallades vadå i arda?

16. Mithrandirs var en sådan…

17. Vem var Gorthaur

18. Hästen till den som fann alverna hette…

Noldoralverna

19. Tillverkade silmarillerna…

20. Gav melkor namnet morgoth…

21. vad säger Nordprofetian?

22. Denna stad var i slutet Noldors stora hopp. Vad hett staden och dess konung?

23. Konungens (från förra frågan) brorson dödades under kriget med Sauron. Vad hette han?

Tuor och Turin.

24. Vart möts de någonstans?

25. Hur är dem besläktade?

26. Vad kallas Turins beryktade svärd och vilken stor kreaturs liv tas av svärdet?

27. Vad heter den lilla dvärg som får känna på Turins förbannelse?

28. Tuors guide Voronwë har hög försiktighetsgrad på sin väg för att ingen ska upptäcka dem tills han upptäcker att vägen är säker. Hur vet han det?

29. Vart får Turin sin uppfostran?

 

30. Hur många miljoner ungefär har FOTR och TTT dragit in ungefär här i Sverige om man tänker bioduk?

 

 

Jag blir impad om ni klarar mycket av det här, särskilt om ni grejar tolkeinkällorna. Jag kan mycket lite om dem, det där är väl invecklat om dem jag kan.

Link to comment
Share on other sites

Frågan blev som jag mörker nu väldigt otydlig. det var vem som fick sitt banesår av orchen Azog. Dock sade det fakum att han fick det i nacken en del...

Jo det säger en del, jag missade nog den biten...

men med tanke på att Azog flydde inför dvärgarna, och att Dain då sprang ifatt honom och högg huvudet av honom, kan man ju tänka sig att också Azog fick sitt banesår i nacken. :)

 

Nåväl nog om detta, nu är det dags för nya frågor.

De om Tolkien kan jag inte utan hjälpmedel, så jag börjar någonstans i mitten:

 

15. Morgoth

16. Istari (var väl en maia från början och hette då Olórin)

17. Sauron på sindarinska

18. Nahar

19. Feanor

20. Feanor

22. Gondolin och konung Turgon

26. Gurthang hette svärdet och han dräpte Glaurung

27. Mîm

29. I Doriath

Nästas tur...

Link to comment
Share on other sites

Tolkiens liv.

1. Tolkien var vän till en författare som skapade världen med lejonet Aslan som en av förgrundsfigurerna. Vem? CS Lewis

2. Kallade Tolkien sitt Te-sällskap… The Inklings eller möjligen Coalbiters(?)

3. Såg Ronald som Luthien… Edith

4. Halvspansk präst som tog hand om Tolkien och hans broder Hilary efter Mabels diabetesdöd… Fader Francis (fusk)

 

Tolkiens källor.

5. Från detta verk sägs historien om den förbannade människan Turin Turambar härstamma… Kalevala

6. Hrothgar av Danmark får problem med monstret Grendel… Vilken historia är det här? (namnet på historian betyder Björn och verket skrevs runt 700 e kr.) Beowulf

7. Denna isländska författare Snorre Sturlason döpte sin bok till vadå? Eddan

 

Tolkien språk

8. Khazâd ai-mênu betyder? "Dvärgarna är över er" (fusk)

9. Quenya och sindarin är två alvspråk… Vilket hör till vilket släkte alver?? Quenya till noldor och sindarin till sindar, låt vara att sindarin var det allmänna språket bland alver (och lärda människor) i Midgård och att quenya var det allmänna språket i Valinor.

10. Elendil betyder på vadå på quenya? "Stjärnvän", "Stjärnälskare", "Den som studerar stjärnor", låt vara att namnet även låtits betyda "Alvvän", ett litet språkligt missförstånd. (fusk)

 

Namnöversättningar

11. Striders översättning Vidstige

12. Vem är quickbeam på svenska? Snabba Solstrålen

13. Midgewater förekommer innan brödraskapet bildas. Var e frodo o co då? Strax nordost om Bri. (Jaja, det heter Myggavatten. Men som man frågar får man svar.)

 

Varelser som fanns innan jorden blev till.

14. Kallar Arda Iluvatar… Eru?

15. Guden Melkors kallades vadå i arda? Morgoth

16. Mithrandirs var en sådan… En trollkarl, Istar

17. Vem var Gorthaur Sauron

18. Hästen till den som fann alverna hette… Nahar (fusk)

 

Noldoralverna

19. Tillverkade silmarillerna… Feanor

20. Gav melkor namnet morgoth… Feanor

21. vad säger Nordprofetian? Den förutsäger många tragiska händelser som följer på noldors flykt och Feanors ed. (fusk)

22. Denna stad var i slutet Noldors stora hopp. Vad hett staden och dess konung? Gondolin var staden, Turgon kungen.

23. Konungens (från förra frågan) brorson dödades under kriget med Sauron. Vad hette han? Gil-Galad, fast det är omstritt vilket släktskapsförhållande han hade med Feanors ätt. Tolkien själv var inte på det klara med det hela.

 

Tuor och Turin.

24. Vart möts de någonstans? Vid Ivrins dammar ser i alla fall Voronwe och Tuor Turin. (fusk)

25. Hur är dem besläktade? Kusiner

26. Vad kallas Turins beryktade svärd och vilken stor kreaturs liv tas av svärdet? Gurthang

27. Vad heter den lilla dvärg som får känna på Turins förbannelse? Mim smådvärgen

28. Tuors guide Voronwë har hög försiktighetsgrad på sin väg för att ingen ska upptäcka dem tills han upptäcker att vägen är säker. Hur vet han det? Nä du. Den går jag bet på.

29. Vart får Turin sin uppfostran? I Doriath.

 

30. Hur många miljoner ungefär har FOTR och TTT dragit in ungefär här i Sverige om man tänker bioduk? Hehe, skönt med en fråga jag inte bryr mig om. :)

 

Jag blir impad om ni klarar mycket av det här, särskilt om ni grejar tolkeinkällorna. Jag kan mycket lite om dem, det där är väl invecklat om dem jag kan.

 

Låt er imponeras.

 

Dewil

Ändrad av Dewil
Link to comment
Share on other sites

Jahaja... Helt otroligt! :blink:

Ni har alltså svrat på alla utom en. Trodde att det här skulle vara svårt. Det här var alltså lätt, för lätt. Får i alla fall ta och berätta svaret på den fråga ni inte kunde, samt ett par små rättningar:

 

2. Tänkte på T.C.B.S men du har ju inte heller helt fel...

9. Helt rätt inget att tillägga mer än att sindar : gråalv och quenya : Högalv

 

16. (maia) ..

 

MEN...

VARFÖR KUNDE NI INTE 28?!!! FY VAD DÅLIGT :P

28. Woronwë ser långt upp i himlen örnar. Därför kan han vara säker på att området är säkrat och att de inte behöver se sig om efter förföljare. Det är helt enkelt bara att satsa mot gondolin.

 

30 tror jag e 4 mille men den är jag inte heller så intresserad av... Gör en ny i morgon men jag börjar tro att mina små (i jämförelse) kunskaper om tolkien inte räcker någon vart! Fast då blir det inte lätt! Det lovar jag!!!

Link to comment
Share on other sites

2. Tänkte på T.C.B.S men du har ju inte heller helt fel...

9. Helt rätt inget att tillägga mer än att sindar : gråalv och quenya : Högalv

 

16. (maia) ..

 

MEN...

VARFÖR KUNDE NI INTE 28?!!! FY VAD DÅLIGT :P

28. Woronwë ser långt upp i himlen örnar. Därför kan han vara säker på att området är säkrat och att de inte behöver se sig om efter förföljare. Det är helt enkelt bara att satsa mot gondolin.

 

30 tror jag e 4 mille men den är jag inte heller så intresserad av... Gör en ny i morgon men jag börjar tro att mina små (i jämförelse) kunskaper om tolkien inte räcker någon vart! Fast då blir det inte lätt! Det lovar jag!!!

TCBS, står det möjligen för The Coal Biter Society? (Det var lääääänge sedan jag läste Humphrey Carpenters biografi.) Kolbitare kom i alla fall av att de satt så nära brasan att de "bet" i kolbitarna.

 

Istari var maiar.

 

28 hade varit en baggis om jag hade haft ett exemplar av Silmarillion eller Sagor från Midgård här, men det har jag inte.

 

Skulle filmerna ha spelat in 4 (fyra) miljoner i Sverige? Det låter väldigt lite. Sagan om ringen spelade in knappt 100 miljoner i Danmark och drygt 1,8 miljoner biljetter har sålts till Sagan om de två tornen i Sverige.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Skulle filmerna ha spelat in 4 (fyra) miljoner i Sverige? Det låter väldigt lite. Sagan om ringen spelade in knappt 100 miljoner i Danmark och drygt 1,8 miljoner biljetter har sålts till Sagan om de två tornen i Sverige.

Inte för att jag på nåt sätt hävdar att jag är bra på matte(det är underförstått :P ) men blir inte det väldigt billiga billjetter.

Link to comment
Share on other sites

Skulle filmerna ha spelat in 4 (fyra) miljoner i Sverige? Det låter väldigt lite. Sagan om ringen spelade in knappt 100 miljoner i Danmark och drygt 1,8 miljoner biljetter har sålts till Sagan om de två tornen i Sverige.

Inte för att jag på nåt sätt hävdar att jag är bra på matte(det är underförstått :P ) men blir inte det väldigt billiga billjetter.

4 milhoner som sett filmerna förståss :P ibland kan man göra fel förstås men jag tror bara att jag behöver ett inlägg för att förstå det hur mycket språkfascist man än må va.. (som du ser så har jag gjort lite fel som du gärna får klaga på i det här inlägget :))...

 

nästa quiz är svårare och kommer i kväll.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...