Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)


Czechflash

Rekommenderade inlägg

28693.jpg

 

Titel: Assault on Precinct 13

Genre: Action / Thriller

Land: USA

År: 1976

Regi: John Carpenter

I rollerna: Austin Stoker, Darwin Joston, Laurie Zimmer, Tony Burton

 

Hans dotter dog i korselden i kriget mellan några av L.A:s gatugäng. Han hämnades genom att döda en av gängmedlemmarna. Med ett antal gängmedlemmar efter sig tar han skydd i en halvt övergiven polisstation.

 

Redan i DVD-menyn märker man att denna filmen har ett underbart soundtrack. Och det blir inte direkt sämre när subben dånar varje gång syntmusiken drar igång. Jag blev rätt så förvånad när det i förtexterna stog, Music by John Carpenter. Av musiken och av filmen att dömma verkar Carpenter vara en man med många talanger.

 

a13_se_shot1l.jpg

 

Förutom musiken så är även stämningen på topp. Det känns som om Carpenter va lite inspirerad från Romeros Night of the Living Dead. Det är samma kusliga stämning inne i huset. Hela situationen i Assault on Precinct 13 påminner lite om den i Night of the Living Dead, ett antal personer som är fast i ett hus och onda typer vill in i huset.

 

assaul20.jpg

 

Nu till det negativa. Jag läste att Carpenter hade en väldigt liten budget. Han måste ha prioriterat att lägga pengarna på actionscenerna och själva skapandet av filmen och mindre pengar på skådespelarna. Skådespelarinsatserna är alltså inte direkt på topp och i vissa scener förstörde det faktist stämningen lite. Men jag förstår ändå varför denna filmen är med i Czechflash filmer med 70-tals känsla ;)

 

2 - Skådespelare

4 - Handling

5 - Känsla

5 - Musik

4 - Foto

_____________________

20 - Totalt

 

Betyg: +4/5

IMdb 7.3

Rekommenderas: Ja

Ändrad av Hawa!i
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Czechflash

    4860

  • Jojje

    1240

  • Plox

    1056

  • roadwarrior

    911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Såg min tredje Hitchcock film igår...

Strangers on a Train

[...]

4/5

Jag tyckte inte riktigt den kom upp i samma klass som North by Northwest eller Rear Window, men 3/5 borde den väl kunna få i vart fall. Polisen agerade mycket skumt i slutet av filmen. Mest såg jag väl filmen för att det var den sista jag hade kvar att se på IMDB:s top-100.

Ändrad av Sang-drax
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Hawa!i: Jag håller med dig om att skådespelarna är det svagaste kortet i filmen. Det var ju inte direkt några kändisar, men de flesta sköter sig ändå helt ok tycker jag, med några undantag. Känslan är på topp och precis som du säger så var Carpenter inspirerad av Night of the Living Dead, men även Rio Bravo. Detta säger han bl.a. på kommentatorspåret.

 

Att han kan göra musik har han bevisat flera gånger. Han gör alltid musiken till sina filmer och det är också därför känslan blir bra i de flesta fallen (främst hans tidiga filmer). Musiken till Halloween, The Thing (iofs har Ennio Morricone stått för delar av musiken), Flykten från New York, Prince of Darkness m.fl. är utmärkt.

 

Sang-drax: Jag håller absolut med dig. Tycker också Strangers on a Train var en besvikelse och är inte mer än en trea. Upplägget och början är intressant, men den når inte upp till sin potential som de andra Hitchcock-klassikerna som t.ex. Rear Window och North by Northwest gör.

Link to comment
Share on other sites

Såg The Boondock Saints för några dagarsen för andra gången..Och det behövdes verkligen för nu inser jag vilken underbar film det är...

Härlig story..Härliga Karaktärer(William Dafoe är klockren)..Och underbar känsla, av t.ex. smärta, hat och brödernas kärlek till varandra..Jag rekomenderar absolut denna film!

 

5/5

Link to comment
Share on other sites

Såg Attack mot polisstation 13 i förrgår och kan säga att jag blev grymt besviken. Orkar inte skriva mer just nu men betyget hamnar nånstans mellan en tvåa och en stark tvåa. Återkommer nog imogon med mer med mer angående vad jag tyckte om den.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Såg Attack mot polisstation 13 i förrgår och kan säga att jag blev grymt besviken. Orkar inte skriva mer just nu men betyget hamnar nånstans mellan en tvåa och en stark tvåa. Återkommer nog imogon med mer med mer angående vad jag tyckte om den.

 

Jag måste säga att det inte kommer som en stor överraskning. Antingen gillar man det hela och ger den högt betyg eller så uppskattar man den inte alls. Mitt emellan brukar den inte ligga på i betyg vad jag sett. Tråkigt att du inte gillade den iaf.

Link to comment
Share on other sites

En liten minirecension på Colleteral..

 

Hade rätt så höga förväntningar och jag blev lite besviken. Otroligt välspelad och mycket snyggt foto men handlingen är inte så jättebra. Jag tycker att alldeles för mycket i handlingen förs framåt av tillfälligheter...och när det är ca 20 minuter kvar så sjunker filmens kvalité avsevärt.

 

För många tillfälligheter och ett nästintill genomruttet slut gör att det blir en normal fyra i betyg.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Hawa!i om att Collateral försämras när det är ca 20 minuter kvar. Då övergår handlingen liksom i någon vanlig action eller äventyr och mister hela den snygga instängdhetsthirillern liksom (Kom inte på något bättre namn än så=/)

Ändrad av NewDay
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag håller med och har sagt det tidigare angående sista 15-20 minuterna på Collateral. Den blir mer lik en ordinär actionfilm och frångår sitt koncept. Detta tror jag främst beror på att Michael Mann inte skrivit manuset till filmen (vilket han brukar göra) och därav hamnar den snett på slutet. Hela storyn skulle egentligen kunna vara från en ganska ordinär action/thriller, men han har lyckats ge den djup som höjer den flera nivåer över standarden.

 

Men med en bättre avslutningskvart hade den varit bättre, utan tvekan.

Link to comment
Share on other sites

37713.jpg

Titel: Cannibal Holocaust

Genre: Skräck

Land: Italien

År: 1979

Regi: Ruggero Deodato.

I rollerna: Robert Kerman, Francesca Ciardi, Luca Barbareschi, Ricardo Fuentes.

 

cannibal%20holocaust%20ss%20tribe.jpg

 

Handling:

 

Cannibal Holocaust tar med oss in i Amazonasdjungeln. Ett filmteam som ska göra en dokumentär om de olika stammarna i djungeln har försvunnit och en professor bestämmer sig för att ge sig ut och leta efter dem.

Väl ute i djungeln träffar han på olika kannibalstammar, likaså filmteamets lik... Bredvid liken ligger deras filmkamera. När professorn är hemma i USA igen börjar han kolla på filmen teamet har spelat in. Och det är inga trevliga syner precis... Filmteamet har betett sig som svin, och till slut ger infödingarna igen.

 

Omdöme:

 

Då har man sett Kannibalernas kannibalfilm!. Jag gillar inte så mycket skräck och splatter men jag blev väldigt sugen på något nytt och fick syn på en massa olika Kannibal filmer på discshop. Jag kolla igenom alla dom olika filmerna och betygen

Och bestämde mig för att fixa filmen Cannibal Holocaust Som är regisserad av Ruggero Deodato.

Holocaust är väldigt lik Blair Whitch Project med manus och kamera stil och det gjorde filmen väldigt realistisk men bilden och ljudet är ingen vidare.

Filmen får ett plus för mycket bra och passande musik av Riz Ortolani.

Skådisarna var väldigt bra även om jag aldrig hade sett dom innan i någon film men har inte så mycket att säga om det.

Nackdelen var att filmen var dubbad till engelska men det funka bra ändå.

Men jag pallade inte att se flera scener i filmen och fick spola över det, För det fick mig att må dåligt även om jag brukar klara av att se mycket gore m.m. Så kändes det så värkligt eftersom dom andvände handkamera som om det var filmat på riktigt.

Jag tycker filmen var väldigt chockande och hemsk men den var ändå väldigt bra och intressant.

 

2.jpg

Minnesvärd scen

 

Varning inte för känsliga tittare!

Jag måste varna känsliga tittare med för även om ni har sett bilder av filmen på nätet och tror att ni är förberedda, de är man inte. Så fort dödscenerna är i rutan så vill man bara lämna rummet och stänga av TV''n men det går inte heller eftersom det är något lockande med filmen och dessa scener.

Och dom har verkligen dödat och pinat djur i denna film Te.x. De skär av en apas skalle på mitten, skjuter en grisunge, hackar och hackar i en sköldpadda tills inget finns kvar och mera hemskheter... många våldtäkter på unga kvinnor ses också.

 

Har inte lust att skriva mer om filmen

 

Betyg: 3/5

IMDb: 5.8/10

Rekommenderas: Ja varför inte men mest till er som inte är känsliga och vill testa gränser.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

post-462-1112154753.jpg

 

Titel: Cheaters / Livets skola

Genre: Drama

Land: USA

År: 2000

Regi: John Stockwell

I rollerna: Jeff Daniels, Jena Malone, Paul Sorvino, Luke Edwards

 

Handling: Kanske en gång i livet träffar du en lärare som verkligen ger dig något positivt för livet. Det händer sju elever på Chicago Steinmetz High School. Dr Gerard Plecki lär dem betydelsen av lojalitet och samarbete. Men han lär dem också hur de skall ljuga och bedra.

 

Omdöme: Filmen hade en allvarligare ton än jag hade väntat mig. Detta berodde främst på att det var en verklighetsbaserad historia som utspelade sig i Chicago 1995 då eleverna ställde upp i en kunskapstävling för att sen bli anklagade för fusk. Filmen tar upp både skolfusk och vanligt fusk som man får stå ut med i vardagen.

 

post-462-1112155611.jpg

 

En annan sak jag inte hade väntat mig var att filmen lyckades hålla intresset uppe från början till slut. Den kändes inte så tillgjord som ungdomsfilmer oftast gör och kanske var det just för att den är verklighetsbaserad. Jeff Daniels gör nog sin bästa rollprestation jag sett honom i (brukar främst spela i komedier) när han spelar läraren som visar eleverna vägen genom att fuska. En annan intressant sak är att man genom hela filmen får se olika sätts "fusk". Dels av eleverna, men även av de "vuxna" som har hand om systemet. Så jag tycker filmen funkar på flera olika nivåer. Bättre än väntat helt enkelt.

 

3 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

4 - Musik

3 - Foto

--------------

16 - Totalt

 

Betyg: 3/5

IMDb: 6.8

Rekommenderas: Ja, varför inte

Link to comment
Share on other sites

Ralle-San Har inget emot gore och splatter filmer, tycker till och med att det är ganska underhållande. Men Cannibal Holocaust går över gränsen. Visst är flera dödsscener väldigt snyggt gjorda men att döda och plåga djur och sedan visa det i filmen är fan sjukt. Scenen med sköldpaddan är skitäcklig och jag känner bara för att slå ihjäl personerna som är med i scenen.

 

Man får alltså, i ett klipp, se flera personer dra upp en sköldpadda ur en flod. Sedan slår dom av huvvet på den och sliter av skalet. Och det är ingen såndär liten vattensköldpadda utan en riktigt stor landsköldpadda. Och precis som Ralle-San skriver är detta inte det enda exemplet med djur i filmen.

 

Ger den en etta, kanske en tvåa för den är väldigt snyggt gjord.

 

Czechflash Precis som du blev jag också ganska överaskad när jag såg Cheaters. Jag tyckte inte den va särskilt bra men defenitivt inte vad jag hade förväntat mig. Håller med dig angående Daniels insats.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...