Jump to content

Ödesfrågan


Achtung

Är SW sci-fi eller fantasy?  

30 members have voted

  1. 1. Är SW sci-fi eller fantasy?

    • sci-fi
      19
    • fantasy
      11


Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Fantasy = Icke-realistisk genom att berättelsen utspelas i ett av författaren fritt skapat universum där naturlagar, orsak-verkan osv kan vara helt annorlunda än i vår verklighet.

 

Sci-fi = Utspelas i den värld vi känner och med de regler vi känner, men bygger på något antagande som inte får vara uppenbart irrationellt men som inte heller är något vi vet verkligen har hänt.

 

Dessa definitioner gör det ganska svårt att genrebestämma Star Wars, men det lutar ju bra mycket mer åt Fantasy för min del.

Link to comment
Share on other sites

Ju mer jag tänker på det ju mer fantasy är det ju. Star wars är som en forntida hjältesaga, med alla de ingredienser som achtung gav!

 

Blade runner tex, där har vi en sci fi filmsom utspelar sig i ett kännt universium, som skulle kunna inträffa och som förefaller rationellt. Star wars däremot innehar ett alldeles eget universium inte långt i från det som finns i Lotr (om än inte lika omfattande). Iallafall jag har svårt att placera Star wars som en verklig händelse. Visst det där med krigen mellan rymdflottor är ju en sak, men det finns ju så mycket mer. Nej jag anser det nog vara fantasy.

Link to comment
Share on other sites

Trots allt så har ju GL talat om att han blev inspirerad av LOTR.

 

Och om man ser på vad SW verkligen handlar om så är det till stor del kampen mellan gott och ont, samt lite religiösa undertoner här och där.

 

Den följer även den klassiska fantasyformeln dvs:

 

Ungdom som plågas av tonårens alla problem upptäcker plötsligt att han innehar magiska krafter. Möter äldre vis man som lär upp honom om världen och hans magiska krafter så att han blir redo inför sitt ofrånkommliga möte med ondskan. Sammlar en skara följeslagare(däribland princessan som han senare blir kär i) som ger sig ut med honom på ett heligt uppdrag för att hitta/förstöra/dricka/leverera den magiska stenen/ringen/pezen/ritningarna till dödsstjärnan alternativt för att rädda prinsessan som sitter inlåst i den ondes borg/dödsstjärna.

Link to comment
Share on other sites

Det är så väldigt svårt att dra en gräns mellan dessa två genrer, så att många automatiskt sätter gränsen mellan framtid/dåtid, vilket jag gjorde första gången jag såg Star Wars, eller snarare andra gjorde åt mig, då jag var såpass liten att jag inte kände till några exempel, utan SW fick bli min referens till vad SF är för något, och Fantasy kände jag ännu mindre till. Och "long ago in a galaxy far away" fastnade aldrig helt, så det var helt enkelt en framtid som SW utspelade sig i, då det var mest logiskt då. (Det enda jag kunde relatera till var familjen Jetsons, och det utspelar sig ju i framtiden) :)

 

På fantasy-sidan Lestat länkat till, står det om "Low Fantasy". Den genren utspelar sig alltså i en annan värld, för att få en annan historia, men i övrigt lik vår värld. Alltså uppfyller den alla våra krav på SF, förutom att det ska utspela sig i vårt universum. Dock skulle ju dessa påhittade världar lika gärna kunna vara andra planeter i universum. Och då uppfylls alla kraven och low fantasy har blivit en form av SF. Visst är det aldrig sagt att dessa världar är planeter i vårt universum, men det är en möjlighet, och om något inte kan motbevisas, så kan det existera i SF.

 

Vidare till Star Wars då. Visst pratas det i episod 1, ifall jag inte missuppfattat det, om några små organismer som ger kraften till de som har dem. Dock finner jag det väldigt svårt att få detta förklarat från vårt sätt att se på saker, och känns inte som någon rimlig framtid. Dock har jag svårt att motbevisa att något sådant skulle kunna ske, men jag får nog välja att kalla SW fantasy i alla fall.

 

En annan film som brukar klassas som SF är ju Matrix. Där har vi ett tänkbart scenario för vår värld, men samtidigt inför den nya regler som inte stämmer på de som vi har. Dessutom inför den en ny värld utanför, alternativt låter den yttre världen vara vår värld, som är förstörd. I det tidigare fallet fungerar SF-principen, men om vi använder oss av den andra, så känns vissa saker som inträffar i den yttre världen väldigt emotgående vår världs regler.

 

Och om man tillåter möjligheten att ett datorprogram styr hela världen, så skulle man lika gärna kunna säga att till exempel LOTR-världen kan ha varit vår värld som den såg ut för många tusen år sedan, och att datorprogrammet då tillät magi osv.

 

Det är inte konstigt att man ofta klumpar ihop SF och Fantasy, för det är ju verkligen inte lätt att skilja dem åt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För fantasy:

-utspelar sig för länge sen

 

För sci-fi:

-utspelar sig i rymden

 

Jag röstade iallafall för science fiction, men helt solklart är det ju inte. Ett argument för att det inte är science fiction är att det faktiskt inte alls handlar så mycket om vetenskap (åtminstone inte i de tre första filmerna).

Link to comment
Share on other sites

Varför kan inte sci- fi handla om kampen mellan gott och ont, eller bortrövande av prinsessor?

Jag förstår inte argumentet med att bara för att dessa ingredienser är med i filmen är det fantasy. Sci-fi handlar väl också ofta om liknande saker eller?

 

Jag tycker man kan göra det enkelt:

 

Rymden eller framtiden= Sci-fi

 

Jorden fast i en gammal och bortglömt tid= Fantasy.

 

Annars kan de handla om precis samma saker om de vill.

Link to comment
Share on other sites

För fantasy:

-utspelar sig för länge sen

 

För sci-fi:

-utspelar sig i rymden

 

Jag röstade iallafall för science fiction, men helt solklart är det ju inte. Ett argument för att det inte är science fiction är att det faktiskt inte alls handlar så mycket om vetenskap (åtminstone inte i de tre första filmerna).

Förlåt för att jag kanske är lite kritisk till ditt tankesätt. Men skulle inte följande beskrivning fungera bättre:

 

Fantasy:

Hanterar magi och andra världar.

 

Sci-Fi:

Hanterar framtidsvisioner. Både vetenskapliga och övrigt.

 

Historiska romaner:

Utspelar sig för länge sen.

 

----

 

Då får man ju även medel att förklara varför 1984 och En Världsomsegling under havet som inte utspelar sig i rymden är sci-fi medans böcker som Narnia och Harry Potter som utspelar sig i vår samtid är Fantasy.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tyckte det var riktigt intressant det här så jag måste dra igång tråden igen. Själv så hade jag aldrig ens tänkt tanken att SW skulle varit någon annat än Sci-Fi föränn jag läste den här tråden. Har nog fastnat i det här med att allt som utspelar sig i rymden är Sci-Fi helt enkelt. Ändrad uppfattning efter att ha läst den här tråden i alla fall, SW är från och med nu fantasy även för mig. Jag är helt övertygad!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...