Jump to content

Fight Club


Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • Svar 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den här diskussionen har spårat ur analysfåran fullständigt. Såklart är fria diskussioner tillåtna i ett fritt land men som ni alla innan har uttalat eran åsikt kommer jag här med min. Jag vill även påpeka att jag sett filmen två gånger för några år sedan så jag kan inte gå in med en egen analys, utan analyserar mest analysen.

 

Varför vissa grupper tycker om vissa kulturfenomen (ex. filmer) är snarare en fråga för sociologer ("cultural studies" och Birmingham-skolan för de intresserade) än för filmintresserade, även om ämnet såklart är oerhört intressant. Men att relatera till testosteron känns en aning för biologistiskt.

 

Jag kan inte säga att ursprungsanalysen var särskilt dålig men den saknade argument. Den pratar om att saker och ting är på vissa sätt i filmen utan att för den sakens skull prata om filmen i sig. Det mediespecifika borde väl ändå vara vad som är intressant i en analystråd på www.filmsnack.se? Visst inkulderas icke filmspecifika aspekter som narratologi i en analys, liksom symptomatiska tolkingar (marxistisk teori, feministisk teori etc), men att totalt utesluta kameravinklar, åkningar, skärpedjup, dekor, belysning et cetera utesluter även en relation till mediet. Att dessutom tycka att det är petigt med mediespecifika kommentarer är för mig obegripligt i en seriös diskussion. Det är en sak att raljera i goda vänners lag när man kommer ut ur biografen med filmen i färskt minne och är överväldigad av det så kallade budskapet, men tar man sig väl tid att skriva en så pass ambitiös analys borde man ägna sig mer åt argument än antaganden. Man kunde lika gärna ha läst manuset (eller boken?). Även symptomatiska tolkningar som feministisk filmteori inkluderar ju det filmspecifika i analysen.

En fråga: Hur förmedlas budskapet i filmen "Fight Club" om inte genom det filmspecifika?

Link to comment
Share on other sites

Den här diskussionen har spårat ur analysfåran fullständigt. Såklart är fria diskussioner tillåtna i ett fritt land men som ni alla innan har uttalat eran åsikt kommer jag här med min. Jag vill även påpeka att jag sett filmen två gånger för några år sedan så jag kan inte gå in med en egen analys, utan analyserar mest analysen.

 

Varför vissa grupper tycker om vissa kulturfenomen (ex. filmer) är snarare en fråga för sociologer ("cultural studies" och Birmingham-skolan för de intresserade) än för filmintresserade, även om ämnet såklart är oerhört intressant. Men att relatera till testosteron känns en aning för biologistiskt.

 

Jag kan inte säga att ursprungsanalysen var särskilt dålig men den saknade argument. Den pratar om att saker och ting är på vissa sätt i filmen utan att för den sakens skull prata om filmen i sig. Det mediespecifika borde väl ändå vara vad som är intressant i en analystråd på www.filmsnack.se? Visst inkulderas icke filmspecifika aspekter som narratologi i en analys, liksom symptomatiska tolkingar (marxistisk teori, feministisk teori etc), men att totalt utesluta kameravinklar, åkningar, skärpedjup, dekor, belysning et cetera utesluter även en relation till mediet. Att dessutom tycka att det är petigt med mediespecifika kommentarer är för mig obegripligt i en seriös diskussion. Det är en sak att raljera i goda vänners lag när man kommer ut ur biografen med filmen i färskt minne och är överväldigad av det så kallade budskapet, men tar man sig väl tid att skriva en så pass ambitiös analys borde man ägna sig mer åt argument än antaganden. Man kunde lika gärna ha läst manuset (eller boken?). Även symptomatiska tolkningar som feministisk filmteori inkluderar ju det filmspecifika i analysen.

En fråga: Hur förmedlas budskapet i filmen "Fight Club" om inte genom det filmspecifika?

 

 

*Pheu*... tog ett tag att läsa igenom! :lol: Tror nog att de flesta här inte orkar lägga så jättestor möda på att göra riktiga proffesionella analyser av filmerna utan vädrar mest sina åsikter om vad man kände för filmen första, andra, tredje o.s.v gången man såg den. Eller? Antagligen pratar jag för mig själv men detta använder jag forumet till då jag inte har kamrater som alltid delar mitt intresse för just film så har jag just hittat dom här, och som du säger,

Det är en sak att raljera i goda vänners lag när man kommer ut ur biografen med filmen i färskt minne
, det är just DET jag personligen använder forumet till!
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag kan hålla med om att våldavvikelser säljer bättre än sexavvikelser. Men i Fight Club har jag svårt att dra gränsen mellan just sex och våld. Våldet gestaltas väldigt sexuellt, klippen, fotovinklarna skapar en lust i det hela, en sexuell puls mellan män. Det finns faktiskt ganska mycket i denna film som är homoförespråkande. Man ifrågasätter den heterosexuella normen å det grövsta, man slår bokstavligt sönder den framför våra ögon.

 

Men framför allt ser jag filmen som en buddhistisk missionsfilm, jag brukar faktiskt använda denna film som ”prov” för mina religionselever. Framför allt gällande de fyra sanningarna, Allt är ett lidande, lidandet beror på begäret, begäret besegras när man släcker livstörsten. Vägen dit går genom den 8 faldiga vägen. Alla finns de med i filmen, för klubben har ju 8 regler

Link to comment
Share on other sites

Jag vill egentligen inte ta upp en diskussion om Fight Club igen. Däremot tycker jag att filmen framförallt handlar om action och att den, bland annat, genom den mycket traditionella och snabba klippningen är utformad som främst en actionfilm. Den berör starka ämnen, men jag tycker att det är så otroligt mycket yta. Något som kan kompenseras upp på många sätt, men jag tycker inte att det finns någon kompensation för det i Fight Club. Det är också just för detta den har fått kritik från en rad kritiker. Fast den har ju också fått väldigt mycket ros, inte minst i Sverige. Den var ju dessutom 4 i någon brittisk filmtidnings "bästa filmer genom tiderna-lista". Jag tyckte dock listan var dålig pga. dess otroligt anglosaxiska dominans.

 

Jag tycker att den är mycket lättvindig vad det gäller att ifrågasätta den heterosexuella normen. En norm jag tycker att man bör ifrågasätta, starkt. Jag kanske får kolla på den en fjärde gång, och kolla in våldet ännu mer. Just nu känns det däremot som om våldet är utformat i action-syfte.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kanske lite udda att ta upp en uråldrig tråd igen, men jag är ny och fastnade i läsningen av den här diskussionen, heh.

 

Det var ganska befriande att läsa Reptiles kommentarer, där fanns mycket att instämma i. Själv är jag lite av en gröngöling vad gäller film, men jag har åtminstone sett både Taxi Driver och Fight Club, och t.o.m. för mitt oerfarna sinne är likheten i tema uppenbar (dock inte i utförandet, dessvärre). Rent filmtekniskt minns jag förstnämnda film som oerhört välgjord, nästan varje kamerarörelse hade en baktanke, som var central för handlingen. Fight Club verkade, som sagt, inte alls ha denna kvalitet.

 

Egentligen är jag inte heller förvånad över att båda dessa filmer ofta verkar missuppfattas. Visst är det lockande att precis som de Niro eller Norton flumma iväg på ett slags rebelliskt korståg utan någon riktigt konkret kurs, men det är ju just detta filmerna ironiserar över. I stället för en hyllning av dessa "hjältar", tyckte jag filmerna var en uppenbar kritik av deras oförmåga; visst passar man på att kritisera massans "materialistiska" samhälle, men framför allt visar man på hur dessa "heroiska" rebeller inte kan bidra med ett konstruktivt alternativ. Visst, terrorismen i Fight Club var ju en aning mer organiserad än i Taxi Driver, men det handlar ju fortfarande om det där tonårsgriniga sparkandet på symptom, medan man saknar något att ersätta tomrummet med.

 

Tack för mig. :nerd:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...