Jump to content

Boktips som berör film


Plox

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • Svar 48
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fick i det senaste avsnittet av Kobra ett trevligt boktips som jag inte kunde motså.

Boken heter Me Cheeta och är en självbiografi, satir och fiktiv roman kombinerad i en bok.

 

a3jyfk.png

 

Både Johnny Weissmuller, som vi känner som Tarzan, och Maureen O'Sullivan, hans Jane, har gått bort. Johnnys kista sänktes ner i marken till inspelningen av hans kända djungeltjut. Men Cheeta, deras chimpans, lever vidare. Han är nu sjuttiosex år och den äldsta primaten vi känner till. Det här är hans egen historia.

 

Cheeta blev internationellt känd när han 1934 var med i sin första film, Tarzan och den vita kvinnan. Sedan dess har han medverkat i nio Tarzan-filmer och några Doktor Dolittle-filmer innan hans missbruk tvingade honom att gå i förtidspension. Här är berättelsen som tar oss med in bakom kulisserna till det fascinerande gamla Hollywood med dess glittrande stjärnor, mytiska regissörer och välkända och älskade filmproduktioner. Vi får ta del av de glamorösa kändisarnas liv på ett sätt vi aldrig tidigare gjort. Det här är första gången en chimpans har vågat berätta allt - inget djur har hittills blivit fällt för ärekränkning. Resultatet är en av de roligaste, ärligaste och mest rörande kändis-självbiografierna genom tiderna.

 

Låter helt klart som en intressant bok i mina öron. Kan ju även passa på att tipsa om att spana in det berörda avsnittet av Kobra.

SVT Play

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

laterna.jpg

 

För ett tag sen läste jag Ingmar Bergmans "självbiografi" Laterna Magica (1987). Efter att ha läst den kom jag fram till några saker: Bergman var bra på att skriva, helt klart (ibland väldigt underhållande och självutlämnande); han verkade vara en lögnare och skitstövel; han var paranoid och hypokondriker; han var ganska osäker och hade i vissa situationer väldigt dåligt självförtroende och hatade ibland sig själv. En sympatisk typ med andra ord. :lol:

 

Sen stod det några ord om Persona också. Måste leta upp dem nu efter att sett filmen igen. Det fanns även några ord om Tystnaden, en film jag inte gillade alls. Kanske kan vara värt att se om den och kanske gilla den mer.

Är det ingen riktigt självbiografi eller varför ""?

 

Tror jag beställer den ändå, men kan ju vara kul att veta. :)

 

Edit: Japp det blev den och några andra:

 

9113018388.jpg

Laterna Magica av Ingmar Bergman

 

0452271878.jpg

Rebel Without a Crew: Or How a 23-Year-Old Filmmaker with $7,000 Became a Hollywood Player av Robert Rodriguez

 

0312288646.jpg

Make Your Own Damn Movie!: Secrets of a Renegade Director av Lloyd Kaufman, Trey Parker, James Gunn

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Läser just nu Movie Mutations: The Changing Face of World Cinephilia av Jonathan Rosenbaum och Adrian Martin. Den handlar delvis om såna som oss: cineaster de sista 10-15 åren. Texterna går på djupet men det är lättläst (nåja). Dem delar ut kängor till de gamla relikerna som proklamerar filmen död (Godard) men även den "antiintellektuella fan-kulturen." Intressant läsning.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...