Jump to content

VM 2010


Tjalan

Rekommenderade inlägg

Sydafrika-Mexico var en kul match med mycket chanser. Uruguay-Frankrike gav jag upp efter en halvlek och gick och stekte upp en en god middag istället (hade förvisso ett halvt öga på den).

 

Jag slängde iväg ett 128 raders på VM-tipset och det har ju börjat ganska bra (fyller på det efterhand).

 

1. Sydafrika-Mexico X2 (slutade 1-1)

2. Uruguay-Frankrike X2 (slutade 0-0)

Idag spelas:

 

3. Sydkorea-Grekland 1X

4. Argentina-Nigeria 1

5. England-USA 1

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar

Kul, Plox ! Själv har jag tippat följande idag:

 

Sydkorea-Grekland 0-2

Argentina-Nigeria 2-1

England-USA 1-1

 

Efter en halvlek i första matchen känns det som en klar miss. Har inte sett Sydkorea på länge medan Grekland inte är lika bra som på hemmaplan. Men det får man ta. Argentina-matchen kan sluta lite hur som helst, tror dock Lagerbäcks taktik borde göra matchen ganska jämn siffermässigt. Sen tror jag USA kan kriga sig till oavgjort mot England, men det kan lika gärna bli 3-0 till England.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Hålle med om det du skriver om Frankrike, Czech. De har varit ett av mina "hatlag" de senaste mästerskapen, mycket på grund av att jag inte gillat deras inställning i grundspelet. De har alltid gått ut med en synlig attityd av att bara vilja spela av matchen, då de vet att de ska gå vidare. Det irriterande är att de också gjort det, många gånger oförtjänt och på bekostnad av att något roligare lag åt ur.

Dock tyckte jag de kom igång bättre denna gången, visade lite vilja inledningsvis. Tyvärr hann jag bara se första halvlek.

 

Sydkorea - Grekland var en rätt ok match, så långt jag höll mig vaken (är lite krasslig idag, och har sovit en del), men koreanernas snabbhet i omställningarna är en frisk fläckt och jag tycker de vann välförtjänt. Det tröga grekiska laget lyckades väl aldrig skapa några jättechanser.

 

Arentina - Nigeria kunde jag bara se första halvlek av, och Maradona ska vara glad att de fick in det där första nickmålet, med tanke på hur bedrövligt många klara chanser de sumpade matchen igenom. Nigerias taktik fungerade hyfsat i slutet på första halvlek, men det var så dags att försvara sig då, när de redan låg under. Lagerbäcks lag förlorade på slarv, ska de ta sig vidare från gruppen måste de bli betydligt mer noggranna i bollhanteringen.

Lite överraskad av att inte Milito fick starta, vet aldrig hur han skötte sig sedan, när han väl kom in.

Dagens bäste spelare var helt klart Nigerias målvakt, vilket storspel!

Link to comment
Share on other sites

Sydkorea körde ju över Grekland. Grekland har uselt bolltempo och svaga spelare. Förstår inte hur de har lyckats krångla sig till VM från första början.

 

Missade första tio av Argentina-Nigeria men enligt mitt sällskap var det bombande. Gonzalo Higuain och Messi borde brinna i helvetet för att de brände så många chanser i andra halvlek och sumpade mitt tips (mål i båda halvlekarna av Argentina). Milito blir utmobbad av Maradona och får komma in när det är tio minuter kvar och Maradona byter in spelare för att försvara ledningen snarare än att försöka döda matchen. Messi kom igen en gång på slutet efter ett perfekt väggspel med Milito, givetvis Milito, han är kung, men missade. Kan inte bedöma matchen så fasligt mycket när jag ser den i sällskap eftersom att det blir en del snack om annat. Det man kan konstatera är väl att Argentina helt enkelt var ett par nummer för stora för Nigeria men att jag har svårt att se hur de ska kunna vinna hela VM.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Grekland var verkligen inte bra och förlorade mot ett klart bättre Sydkorea. Å andra sidan tror jag matchen kunnat sluta annorlunda om Grekland hade gjort första målet. Istället fick Sydkorea ett tidigt mål och Grekland lyckades inte flytta upp spelet alls. Faktiskt dåligt av dem och de lär inte gå vidare från gruppen.

 

Argentina var bättre än Nigeria, inget snack om saken. Men 1-0 är en bräcklig ledning och Nigeria hade några halvfarliga chanser som de lika gärna kunnat kvittera på. Men utan strålande målvaktspel hade det kunnat bli en tre, fyra mål i baken för Nigeria. Tycker det blev bättre fart på Nigeria när Martins kom in och han borde få chansen från start framöver. I Argentina tycker jag Higuain helt klart borde bänkas till förmån för Milito. Maradona har flera alternativ framåt och personligen tycker jag han valde fel, men en seger är en seger. Argentina spelade kanske inte världsmästarfotboll, men de spelade tillräckligt bra för en vinst. Gillar dem dock inte så hoppas de får grus i maskineriet...

 

En sak jag fann ytterst konstig var att Jonas Gutierrez spelade som högerback då han ju är en offensiv vänsterytter i sitt klubblag Newcastle. Han hade en del problem i defensiven och där kunde Nigeria ha utnyttjat den svagheten. Här fattar jag inte att Javier Zanetti inte är given (vilket nog de flesta håller med om). Sen tycker jag inte Demichelis håller som mittback (är ju gammal defensiv mittfältare som omskolats till mittback). Men Walter Samuel är en klart duglig kollega som får hålla upp skutan.

 

Nu ser jag fram emot en (förhoppningsvis) jämn match mellan England-USA.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Skönt att få in ett resultat idag (England-USA 1-1). Ingen toppmatch (igen), men ändå inte helt ointressant. USA är självklart det nöjdare laget, men eftersom gruppen är relativt svag tror jag England inte är allt för nedstämda. Ja, förutom Robert Green då som jag tyckte väldigt synd om. Frågan är om han kommer få förtroendet framöver eller om man går över till David James istället.

 

En annan fråga är hur det blir med Ledley King och hans problem. Eftersom han fick byta i halvtid tror jag inte han spelar nästa match, kanske inte resten av VM. Carragher hoppade in och det är uppenbart att han inte håller samma klass som för ett par år sen, speciellt snabbheten saknas mot snabba spelare som var väldigt uppenbart. Sen är han och Terry inte alls samspelta vilket kan skapa problem framöver.

 

Tror England vinner sina kommande två matcher (mot Algeriet och Slovenien) och får då både självförtroende och kan spela ihop sig på allvar. Svåraste matchen är ju avklarad, även om Slovenien möjligtvis kan överraska.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Så har England klivit in i turneringen och föga överraskande var detta den hittills tråkigaste matchen. Jag har tidigare klagat på att PL till största del är samma sparka- och spring liga den varit sen Tipextra, med vissa undantag av de fyra stora lagen som ändå har några utländska spelare som kan hantera en boll.

Ser man på landslagets spel är det återigen det klassiska tjongandet, och det är så ofantligt tråkigt att se på. Några fina kombinationer i USAs straffområde fanns det, får jag väl säga, men i stort var det in med bollen mot mål och tryck på som gällde.

Jag har också klagat på det hårda spelet i PL och engelsmännen förnekar sig inte här heller. Milners gula kort var solklart, vilka dumma tacklingar den karlen sprider. Och Heskeys stämpling av USAs målvakt borde varit minst gult kort, han hade ingen chans på bollen och att fullfölja tacklingen där var riktigt fult. Även Girrard (eller Lampard, minns inte) hade en dum stämpling i midjehöjd mot låren på en amerikansk back.

Men så blev det också skillnad när domaren sänkte toleransnivån, engelsmännen förlorade fler närkamper och deras spel kom av sig.

Erkänner villigt att USA också hade nån dum tackling, speciellt den på Lampard, och att de tog Rooney hårt är väl tyvärr rätt förståeligt, de försökte ju inte skada honom för livet i alla fall.

 

Rooney är annars det stora positiva med Englands spel, det syns vad viktig han är för anfallsspelet. Han rör sig fantastiskt och kan både passa och avsluta, får skicka ett erkännande till Tjalan som brukar höja Rooney till skyarna. Rooney kan nog bättre än ikväll, men han var i alla fall en av dem som verkligen försökte.

 

USA fick försvara sig mest hela matchen, det egna spelet var inte speciellt exakt det heller och de ska tacka Green för målet, utan hans tabbe hade de aldrig varit riktigt nära en utjämning.

 

Har svårt att se att England ska komma så långt i denna turnering, att döma av vad de visade idag. Capello må vara en så bra taktiker som ni här brukar säga, men vad tjänar det till med spelare som har i ryggmärgen att slå långbollar och glidtackla.

 

Och till råga på allt satt Jens jag-kan-och-vet-allt Fjällström som bisittare, avskyr den karlen!

Perlskog: "Ja, Backe i studion var ju inne på en oavgjord match i pausen".

Fjällström: "Det sa jag också redan före matchen". :mad2:

Link to comment
Share on other sites

Rooney är kung, ditt Englands-hat är väldigt inskränkt.

 

Matchen var rätt tråkig och England kommer inte att gå särskilt långt, de är inte tillräckligt kreativa offensivt, samtidigt som deras mittbacks- och målvaktsproblem aldrig kommer att ge dem någon ro. De såg ut som ett vinnarlag för ett halvår sen, nu är det gamla, vanliga, fail-England som inte kommer att komma någon vart.

 

Clint "Deuce" Dempsey gillade jag ikväll, precis som alltid. Han är en riktigt underskattad och duktig fotbollsspelare som gillar att underhålla.

 

Spanien ska inte kunna sumpa det här, då är de för jävla klantiga.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Clint "Deuce" Dempsey gillade jag ikväll, precis som alltid. Han är en riktigt underskattad och duktig fotbollsspelare som gillar att underhålla.

Mmm, håller med. Tyckte han nog var bäst på plan. Jobbade hårt och skapade en del med sitt spel och sina löpningar. Han har varit i engelska ligan ett tag nu och brukar vara jämn när jag sett honom.

 

Spanien ska inte kunna sumpa det här, då är de för jävla klantiga.

Det finns ett gäng lag som utmanar, så jag är inte helt säker på att de tar det så lätt. Men visst har de bästa laget om man ser till hur de presterar. Brukar man dock inte säga att när VM spelas utanför Europa brukar sällan europeiska lag vinna och vice versa ? Brukar faktiskt stämma och då borde det luta åt lag som Brasilien och Argentina...

 

EDIT: Så här ser det ut, och traditionens makt brukar vara stark.

 

(År, Värdland, Vinnare)

1930 - Uruguay - Uruguay

1934 - Italien - Italien

1938 - Frankrike - Italien

1950 - Brasilien - Uruguay

1954 - Schweiz - Västtyskland

1958 - Sverige - Brasilien

1962 - Chile - Brasilien

1966 - England - England

1970 - Mexiko - Brasilien

1974 - Västtyskland - Västtyskland

1978 - Argentina - Argentina

1982 - Spanien - Italien

1986 - Mexiko - Argentina

1990 - Italien - Västtyskland

1994 - USA - Brasilien

1998 - Frankrike - Frankrike

2002 - Sydkorea/Japan - Brasilien

2006 - Tyskland - Italien

2010 - Sydafrika - ?

Link to comment
Share on other sites

Ett europeiskt lag har aldrig vunnit utanför Europa, nej. Men innan 2008 hade Spanien aldrig vunnit ett mästerskap, och i år är det dessutom första gången som det spelas i Afrika. Tycker inte att man ska dra för stora växlar av sådant, även om traditionens makt allt som oftast är stor.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ett europeiskt lag har aldrig vunnit utanför Europa, nej. Men innan 2008 hade Spanien aldrig vunnit ett mästerskap, och i år är det dessutom första gången som det spelas i Afrika. Tycker inte att man ska dra för stora växlar av sådant, även om traditionens makt allt som oftast är stor.

Det håller jag med om, första gången i Afrika så visst är det öppet. Och det är ju trots allt i den europeiska tidszonen, så då borde det tala för Europa...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Då ska vi se, dagens matcher har jag tippat på följande vis i mitt tips (ändrar inga tips, men allt tippades innan VM började så vissa skulle man vilja ändra allt eftersom).

 

Algeriet-Slovenien 0-1

Serbien-Ghana 2-1

Tyskland-Australien 2-0

 

Vet inte riktigt var man har Algeriet medan Slovenien kan vara giftiga när de får till det, bl.a. slog de ju ut Ryssland i omspelet. Serbien känns ganska starka, men det gjorde de inför förra VM:et också och då gick det åt skogen när mästerskapet drog igång. Tror det går bättre nu medan Ghana saknar Essien vilket är ett stort avbräck. Kan dock bli oavgjort så här i första omgången då inget av lagen vill förlora. Tyskland känns inte lika starka som senaste mästerskapen, men bör slå Australien, som man i sin tur inte ska underskatta. Åtminstone två bra matcher på förhand som jag ser fram emot.

Link to comment
Share on other sites

Typiskt att det skulle vara en Hammers-spelare som sabbade mitt VM-tips, haha.

 

Missade dessutom matchen då det vankades utgång med discodans.

 

Idag kommer jag dock att se samtliga tre matcher.

 

1. Sydafrika-Mexico X2 (slutade 1-1)

2. Uruguay-Frankrike X2 (slutade 0-0)

3. Sydkorea-Grekland 1X (slutade 2-0)

4. Argentina-Nigeria 1 (slutade 1-0)

5. England-USA 1 (slutade 1-1)

 

Idag:

6. Algeriet-Slovenien 12 (slutade 0-1)

7. Serbien-Ghana 1X

8. Tyskland-Australien 1

Link to comment
Share on other sites

Algeriet-Slovenien sågs ur ena ögonvrån. Ingen minnesvärd match. Algeriets keeper var klart inspirerad av Green.

 

Serbien-Ghana var desto roligare. Båda lagen spelade bra och Serbien känns, trots förlusten, rätt farliga. Man ställer nio riktigt duktiga spelare och två helt värdelösa anfallare på planen idag. Hade man haft mer kvalitet än Lazovic, Zigic och Pantelic hade det gått jävligt mycket bättre. Ett helt fruktansvärt klumpigt rött kort och en Olof Mellberg 2.0 sabbade dagen för serberna.

 

Underbart att se Ghana vinna, mindre underbart att deras dumma förbundskapten håller Derek Boateng på bänken hela matchen. Oacceptabelt. I övrigt såg de lika underbara ut som för fyra år sedan. Asamoah Gyan är precis lika klockren som då och trots att de mest framträdande spelarna från förra VM var på bänken/skadade så fick man nya kärlekar. Asamoah #21 som spelade släpande anfallare bakom Gyan var riktigt snabb och skicklig, Tagoe gav Kolarov massiva problem på högerkanten och Kevin-Prince Boateng var riktigt bra.

 

Det är synd på Grupp D. Man vill att Serbien, Australien och Ghana ska gå vidare, men förmodligen så kommer bara en av de tre avancera. Riktigt synd. Samtidigt finns det en massa jävla dassgäng i samma grupper, typ Algeriet och Slovenien. Även Slovakien och Nya Zeeland i samma grupp och så vidare. Till skillnad från de fyra känns det som både Ghana och Australien kan hota vilket lag som helst på en bra dag samtidigt som Serbien har potential att till och med gå till semifinal (det är som sagt bara anfallarna som saknas).

 

Ikväll har jag ett bet på att Tyskland vinner utan att släppa in mål, men det är lite finnebetting över det, för jag hoppas att de åker på stordäng.

Link to comment
Share on other sites

Min första hela match i detta VM blev Tyskland och Australien, vilket visade sig bli helt ok. Tyskland spelade riktigt inspirerat och "bjöd upp till dans" som det brukar heta. Jag hade aldrig hört talas om Özil innan dagens match, men han spelade riktigt bra och är den viktiga kreativa motorn i Tyskland.

 

Något favorit till guldet är inte Tyskland än för min del. Dels för att Australien inte alls spelade något bra och för att en bra inledning av en turnering, brukar betyda en svagare avslutning. Men det ska bli kul att följa det unga tyska lagets kommande matcher i detta mästerskap.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...