Jump to content

Favoriternas kamp


Novocaine

Rekommenderade inlägg

Favoriternas kamp

 

Om ni inte har något emot det, tänkte jag lätta upp stämningen med en ny lek, turnering... vad du än vill kalla det. Alla tycker vi olika, och när det kommer till filmer kan vi tycka till om mycket - inte minst om vilken skådespelare som egentligen är den bästa någonsin. Det är en evighetsfråga, som vi antagligen aldrig kommer få svar på. Och det på grund av alla åsikter som flyger omkring. Men tänkte ändå ta tag i den frågan, för att grunda den här turneringen på den. Tanken är att vi ska få fram en bild på vad majoriteten tycker, genom att låta våra favoritskådespelare tävla mot varandra.

 

Det hela är uppdelat i tre olika steg, som förklaras nedan:

 

Steg 1: Nomineringar

Det blir inget spel utan de tävlande - skådespelare. Det är här vi medlemmar kommer in för första gången. Alla som vill vara med och nominera, ska kopiera nedanstående text och fylla in sina favoritskådespelare som är födda inom varje årtionde. För att göra det så rättvist som möjligt, är det en man och en kvinna som gäller. Annars kanske männen hade haft övertaget, eller ja... tvärtom. Och såklart alla åldesgrupper. Det är tillåtet att skicka sina nomineringar till mig (via meddelande) under en månads tid, sen kan vi gå över till nästa steg.

 

Skådespelare födda mellan 1880-1889: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1890-1899: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1900-1909: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1910-1919: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1920-1929: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1930-1939: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1940-1949: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1950-1959: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1960-1969: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1970-1979: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1980-1989: Man / Kvinna
Skådespelare födda mellan 1990-1999: Man / Kvinna

 

Steg 2: Elimineringar

I och med att det blir tjugo skådespelare per medlem som nominerar, blir vi tvungna att göra oss av med de flesta innan det riktiga spelet kan börja. Det kommer gå till så att de delas in i ett antal grupper slumpvis, som sedan kommer att ha en avgörande roll när vi ska rösta bort överflödet. Majoriteten från varje grupp (får se exakt hur många senare) så vilka som är med i vilka grupper kan betyda mycket! De som lyckas få minst röster här, får stanna kvar till nästa steg.

 

Steg 3: Matcher

Nu kommer det roliga, det som vi har förberett oss för i de två första stegen. Här har vi gräddan av de skådespelarna som har nominerats, och det är dags för dem att möta varandra. Varje dag kommer ett flertal matcher att hållas, där vi som medlemmar helt enkelt ska välja den kandidat vi tycker är bäst. Resultatet kommer hela tiden att kunna följas på första sidan, där en tabell kommer att finnas. Efter varje match får varje vinnare tre poäng, medan förloraren inte får något. Ett poäng för varje match som slutar lika. På så sätt kan vi lätt se hur vi alla tycker, tills alla har mött alla. Det kommer att hålla på ett tag, men vi har väl ingen brådska! Kan säga det innan, att tanken är att kombinera nytta med nöje. Även om det är meningen att rösta - som är det viktigaste, är det bara roligt om diskussioner föds. Kan tänka mig att intressanta sådana kan skapas.

 

Hoppas att jag har förklarat hur det hela kommer att fungera, så bra som möjligt. Annars är det bara att fråga, så ska jag försöka förklara bättre. :)

 

Skådespelartabell

 

Poäng för vinst: 3, lika: 1 och förlust: 0.

M: Antal matcher, V: Vinster, L: Lika, F: Förluster, F: Röster för, E: Röster emot, +/-: Röstskillnad, P: Poäng.

 

01. Robert De Niro ^

M: 6| V: 5| L: 1| F: 0| F: 33| E: 4| +/-: 29| P: 16

 

02. Jack Nickolson ^

M: 6| V: 5| L: 1| F: 0| F: 31| E: 5| +/-: 26| P: 16

 

03. Charlie Chaplin ^

M: 6| V: 5| L: 1| F: 0| F: 27| E: 9| +/-: 19| P: 16

 

04. James Stewart

M: 4| V: 4| L: 0| F: 0| F: 21| E: 6| +/-: 15| P: 12

 

05. Clint Eastwood

M: 6| V: 4| L: 0| F: 2| F: 15| E: 18| +/-: -3| P: 12

 

06. Johnny Depp

M: 6| V: 3| L: 1| F: 2| F: 22| E: 15| +/-: 7| P: 10

 

07. Bill Murray ^

M: 6| V: 3| L: 1| F: 2| F: 21| E: 15| +/-: 5| P: 10

 

08. Cary Grant

M: 5| V: 3| L: 1| F: 1| F: 16| E: 13| +/-: 3| P: 10

 

09. Marlon Brando

M: 6| V: 3| L: 1| F: 2| F: 16| E: 17| +/-: -1| P: 10

 

09. Sean Penn

M: 5| V: 3| L: 1| F: 1| F: 14| E: 15| +/-: -1| P: 10

 

11. Peter Sellers

M: 3| V: 3| L: 0| F: 0| F: 16| E: 2| +/-: 14| P: 9

 

12. Henry Fonda v

M: 5| V: 3| L: 0| F: 2| F: 13| E: 18| +/-: -5| P: 9

 

13. Dustin Hoffman ^

M: 6| V: 2| L: 1| F: 3| F: 18| E: 13| +/-: 5| P: 7

 

14. Naomi Watts

M: 4| V: 2| L: 0| F: 2| F: 9| E: 14| +/-: -5| P: 6

 

15. Christian Bale v

M: 7| V: 0| L: 1| F: 6| F: 14| E: 32| +/-: -18| P: 1

 

16. Daniel Day-Lewis

M: 6| V: 0| L: 0| F: 6| F: 13| E: 23| +/-: -10| P: 0

 

17. Meryl Streep

M: 3| V: 0| L: 0| F: 3| F: 4| E: 16| +/-: -12| P: 0

 

18. Audrey Hepburn v

M: 6| V: 0| L: 0| F: 6| F: 7| E: 28| +/-: -21| P: 0

 

19. Gregory Peck v

M: 5| V: 0| L: 0| F: 5| F: 3| E: 26| +/-: -23| P: 0

 

20. Edward Norton v

M: 6| V: 0| L: 0| F: 6| F: 5| E: 32| +/-: -27| P: 0

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så kan det vara, hade själv för för 40- och 50-talet där de flesta av mina favoriter finns. Men såg att du ändå lyckades få fram ett flertal nomineringar. Tack för det, nu är vi uppe i 51 st skådespelare/skådespelerskor - en vecka efter spelets start. Det finns förstås gott om tid för er som ännu inte har fått era nomineringar klara. Hoppas på så många som möjligt, så att vi tillsammans kan utse en så värdig vinnare som det bara går. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

En månad känns nästan för länge för nomineringarna. Visst kan det dyka upp nya medlemmar, men de flesta aktiva medlemmarna röstar nog inom två veckor eller så är de inte intresserade. Någon annan som gärna vill se deadlinen skjutas fram lite ?

 

För även om det är så att vi inte har bråttom så är det lätt hänt att man tappar intresset med så lång väntetid.

Link to comment
Share on other sites

Ivrig att få sätta igång, Czechflash? :P Nej, men kan faktiskt hålla med dig. När jag postade den här tåden lät en månad som rimligt, men nu har endast en fjärdedel av tiden gått. Trodde helt enkelt att tiden skulle gå fortare! Om det är okej med er, kortar jag gärna ner tiden till en vecka, så att vi kan sätta igång det hela den 16/9. Med förhoppning att få in fler nomineringar innan dess, kan vi då gå vidare till nästa steg - där vi ska ta bort överflödet av skådespelare inför det riktiga spelet. Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Tack för dina nomineringar, tokstolle. Har lagt till dem med de andra nu. Att du hoppade över 90-talet kan jag förstå, hade själv svårt att hitta skådespelare där - många är för unga än. Men kunde ändå inte strunta i att ha med årtiondet. Det finns några som är födda i början, som jag förstått att folk har fastnat för. Behöver dock inte vara likadant här, vi får se. Annars var 1800-talet på damsidan lika svår, kan inte så många därifrån. Men det som en del hoppar över kanske andra kompletterar. Hur som helst är vi uppe i över 60 skådespelare nu... så det börjar allt likna något nu!

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...