Jump to content

Animatrix


Greenleaf

Rekommenderade inlägg

Såg precis första delen och jag tycker det är snyggt tecknat och ganska stämningsfullt. Har ju faktiskt sett en del Anime sedan senast så jag är lite mer hemma på det. Gillar dock INE flummet med de där tjejerna som visar kristaller hela tiden. Ska se nästa avsnitt imorgon KANSKE

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

Jag hoppas på att avsnitten kommer upp snart på internet så att jag kan ladda ner alla och titta på dem. Min kompis skulle tydligen köpa Animatrix, ganska onödigt enligt mig, om man inte är ett freak förstås, men då kan jag gå och kika på de resterande avsnitten.

 

Förresten så laddade jag ner The final flight to the osiris, men den hade risig kvalitet. Nu finns den på nätet med DVDkvalitét.

På tal om den, så kan man lätt klura ut sambanden mellan Reloaded och den.

Här har ni en recension på Animatrixboxen,

http://www.russin.nu/film/review/a/animatrix.shtml

Link to comment
Share on other sites

Hej kamrater!

 

Jag har sett alla (nio) avsnitt och tycker nog att det var över förväntan ändå. Tyvärr är jag inte så säker på att jag tyckt om det lika mycket om det inte var för att "The Matrix" var så jävla bra.

"World record" och "A detective story" är två minst sagt mycket tveksamma avsnitt. Skulle man absolut kunnat klara sig utan även om de är originellt animerade...

"The Final Flight of Osiris" är snyggast, men inte särskilt intressant. Intressantast är naturligtvis "The Second Renaissance Part I & II" där man får reda på bakgrunden. Som är dum. Detta är svagheten i hela matrixidén. Terminatorblahaet att maskinerna tar över. Man skulle verkligen ha kunnat hitta på något bättre tycker man. Typ, en elitistisk grupp människor (auktoritära kommunister eller kapitalister kanske?) som satt fast mänskligheten i matrisen för att "det blir enklast så", enligt någon utilitaristisk princip... men, men - man kan inte få allt.

I vilket fall är det lite spännande att se hur Wachowski (stavas det så?) tänker sig hur det hela startade. De stackars maskinerna blev utnyttjade av oss elaka människor och revolterade, byggde upp egen nation och resten vet ni. Det roligaste av allt är att människorna förmörkar himlen så att maskinerna ska mista sin viktigaste energikälla - solen. Som om det inte var en fundamental energikälla för mänskligheten! Men som sagt, det gäller att se det som är bra också.

Tycker nog att "program" var bäst som tar upp "må bra" contra "vad är verkligt?". Ett gammalt problem som Nozick (filosof) skrev om och som är "matrix" kanske största behållning. Synd bara att alla tjejer alltid är iklädda trosor... stereotyperna undgår inte ens de innovativa matrixskaparna.

"Matriculated" var väldigt psykedelisk och på det sättet intressant. Handlade också om att känslomässigt (!?) få maskiner över på mänsklighetens sida... Suck. AI. Tja, jag tror att det sägs att mänskligheten skapade maskinerna till sin avbild i "the second renaissance" - det kan väl kanske vara en räddning för att få logiken att någorlunda hänga ihop.

Saknar förklaringen till att just Neo skulle vara "the one". Det nämns mycket vagt i "the matrix". Skulle man absolut kunna ha tagit upp i något avsnitt i animatrix... :cool2:

Link to comment
Share on other sites

Kom på vad jag ännu mer saknade.

Jag har inte sett reloaded ännu ska jag först säga och det är möjligt att det utvecklas där. I första matrix säger i vilket fall Smith att den första matrisen var tänkt som ett paradis för mänskligheten, men att det var en katastrof eftersom massor av människor då vaknade upp i den riktiga världen.

Bakom detta finns en oerhört intressant sociologi. Tanken är väl att när människan inte tyngs av massa (pseudo-)problem så kan hon ägna sig åt mer andliga aktiviteter. I den här världen (the matrix?) upplever sig däremot mänskligheten, som Marx konstaterat, som mest mänsklig i sina mest djuriska funktioner (framförallt äta och knulla skulle jag vilja tillägga).

Wachowski skulle här kunnat gå in på varför man i den här matrisen avfärdar allt som inte "vetenskapligt" kan bevisas och varför allt som har med astralresor och liknande avfärdas som flum eller med förklaringar om vissa signalsubstanser som rör sig mellan synapser hit och dit. Varför inte lite New Age helt enkelt?

Är rädd att samhällskritiken kommer att försvinna lite i reloaded och revolutions till förmån för att få ett komplext tankeexperiment att hänga ihop. Därför kunde man ha tagit med detta i animatrix. Vilket ej är fallet.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Har sett den fjärde gratisfilmen som finns nu, The Second Renaissance Part 2. Precis som Quine (välkommen, förresten!) så tyckte jag The Second Renaissance Part 1 & 2 var det intressantaste i Animatrix. Kanske inte snyggast och bäst historia, men intressantast eftersom man skulle få reda på bakgrunden till Matrix. Del 1 tyckte jag var helt OK, del 2 var rätt så tråkig, fast den borde ha varit mest intressant. Tyckte mest det var en massa krigsscener där inget hände egentligen.

 

Och varför kom man på idén att förmörka himlen?! Maskinerna hade väl inte solceller som energikälla antar jag. Snarare drabbas ju människor, och inte minst djur och växter, mest av detta genidrag. Och jag fattar fortfarande inte varför maskinerna, trots den där speciella fusionen, ska behöva människor som energikälla. Vad är det för fel på gammal hederlig kärnkraft? Några Tjernobyl om året stör ju inte maskinerna. Det påpekades t.o.m. i filmen att maskiner inte påverkas av strålning. Nåväl, jag kan ändå acceptera det, även om det känns lite krystat (det gjorde det redan i den första Matrix-filmen).

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Moderator

Köpte Animatrix på en maknad i helgen. Kan uppfattas som *spoilers*

 

Final Flight of the Osiris gillar jag mest. Den är snyggt datoranimerad och har animes typiska signum. Den visar mycket hur bra Matrix-världen gör sig som animerad film. Skulle gärna se mer av detta.

Den påbörjar också händelserna i Reloaded, då man få se början av maskinernas anfall mot Osiris, alltså när de börjar gräva.

 

The Kid´s story förklarade då vad grabben som dyrkade Neo i Reloaded kom i från, men innehåll mindre än vad jag väntat mig. Trodde nog han skulle han någon roll att spela, men det kanske blir så i Revolution.

 

The Second Reniassance I och 2 gav inte mycket. Förklaringen till varför the matrix skapades känns onödig, jag är inte intresserad. Magin från The Matrix håller på att försvinna, med alla förklaringar.

 

Detective Story kändes ändå intressant, eftersom Trinity var med och det kändes lite som en historia som liknar Neos. Gillar dock inte animeringarna.

 

Program var en favorit. Mycket tack vare att jag gillar animationerna här, den är den typ av anime jag brukade se. Det fanns också en bra "twist" på slutet.

 

Beyond var nog den jag gillade mest, tillsammans med Osiris. Här illustreras på ett vackert sätt hur en bugg i systemet kan tänkas uppföra sig. Här kan man också dra mycket paraleller med allt möjligt övernaturligt som finns (?) i vår värld.

 

Matriculated och World Record gav mig inte mycket, kändes som två överdrivet flummiga historier.

 

 

I stort är The Animatrix en besikelse. Trodde inte det skulle se ut som det gjorde, och jag trodde det skulle innehålla mer är de gjorde. Filmen får godkänd 3 av 5 i betyg.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

jag hyrde Animatrix på Brafilm.se istället och ska kolla in resten av avsnittet (har sett fram till 4).

 

Har inte läst det som Quine sagt innan men det var väldigt intressant och stämmer väldigt bra överens med det jag konstaterat om Reloaded, dvs att den första matrixen var "för" bra för människan och därför behövde man något som människan lättare kunde identifera sig med.

Link to comment
Share on other sites

Har nu också sett alla Animatrix avsnitt. Och mitt tycke liknar Manetherens förutom att jag inte gillade Beoynd som var mycket fult gjord eftersom man blandade 3d och tecknat för mycket. Final flight of osiris var helt klart grymmaste även om inledningsfighten är på gränsen till pinsamt kan liknas med MTVorgien i reloaded, väldigt snyggt gjort dock.

 

A Detective story Gillade jag och både The Second Reniassance I och 2 var bra tycker jag, snyggt gjort också

 

Tecknarstilen i world record tyckte jag var skitdålig beroende på den ofattbart äckliga tecknarstilen som jag verkligen inte gillade. Program är också snygg och bra. Matriculated Tycker jag ballade ut totalt när man gick in i den där robotmatrix världen för att omvända robotar, skitmysko.....

 

Men jag fattar inte vad detta skulle ge mig när det gäller matrix, jag tycker inte man uppfattar mer nu änu innan, detta kunde man ju ha räkna ut själv..... De skulle varit lite längre så man hann etablera en story, jag ser gärna mer Osirisliknande filmer i matrix andan för det var njutbart som Manetheren sade

Link to comment
Share on other sites

Har sett The Second Reniassance part I och II och måste till och med erkänna att jag var spänd och förväntansfull innan. Är väl inte helt nöjd med alla de förklaringar de levererade (speciellt det där med blockering av solen) men tyckte väl ändå att det var OK.

 

Dock undrar jag om jag inte hellre skulle vilja ha kvar de fantasier som jag skapat själv.. eller rättare sagt teorier som jag skapat själv. Innan jag såg dessa "förklaringar" kunde jag spekulera kring orsaker och förklaringar. Nu när man "vet" så är fantasin låst och tillrättalagd...

 

Som någon skrev tidigare - magin och mystiken kring matrix håller på att försvinna till en viss del. :(

 

 

Av de övriga delarna har jag sett world record som jag tyckte var dålig rent ut sagt (Instämmer med roadwarrior om att tecknarstilen var grymt äcklig) samt Final Flight of the Osiris som inte bara visade upp en sexig (!?) inledning, utan även en relativt bra handling.

 

Skall nog se de övriga delarna i kväll eller i morgon :up:

Ändrad av Descartes
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Filmstar

Nu har jag sett alla delarna. En snabb sammanfattning.

 

Final Flight of the Osiris

Nog den bästa. Eftersom det handlar om kortfilmer (under 10 min) så har man här satsat på action och det funkar. Men ändå inte mer än 3+/5. Inget speciell knorr.

 

Kid's Story

Nja, inte nåt mästerverk, men OK. 3-/5. Sen kan man ju undra hur killen överlevde i den verkliga världen. Han dog ju i Matrix-världen. "The body can not live without the mind" har ju Morpheus lärt oss.

 

The Second Renaissance I & II

Lite ologisk och hoppig utan vissa förklaringar. Varför gjorde robotarna uppror från början? Hur började dem tänka själv? 3/5.

 

A Detective Story

Fel historia för en kortfilm, men ändå godkänd. 3/5.

 

Program

Bästa animeringen tror jag. Schysst knorr på slutet. 3+/5

 

Beyond

En av mina favoriter. Gillade historien som passade i det korta formatet. Kul att se hur ett fel i matrisen kan se ut. 3+/5. Katten fick mig att tro att vi skulle få se lite déjà vu. :P

 

Matriculated

Annig (ja, flummig alltså), men intressant. Förstod inte riktigt upplösningen. Flummet ledde inte riktigt nånstans, men en rätt så skön resa. 3/5.

 

World Record

Intressant idé men ledde inte heller nånstans. 3-/5.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...