Jump to content

Omgång 14 - Letter from an Unknown Woman


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

unknown1.jpg

 

Letter from an Unknown Woman (1948) av Max Ophüls

 

Den tyska regissören Max Ophüls har inte varit särskilt omtalad här på forumet, men nu är det dags att ändra på det med kanske hans mest kända och omtyckta filmer.

 

Filmen kan bl.a. köpas fraktfritt på:

 

DVD hos Play.com för runt 105 kr

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Då har jag tagit tag i det hela och sett filmen. Jag tycker definitivt det är en sevärd film och det finns en del saker att diskutera. Så läs inte vidare om du inte sett filmen.

 

-----

 

Det tog inte många sekunder för mig att känna igen rösten tillhörande Louis Jourdan. Till en början tyckte jag det påminde om någon annan skådespelare, men sen kom jag på att det var honom själv jag tänkte på i Bond-filmen Octopussy från 1983. Men att det var han, 35 år innan han var med i Bond, det trodde jag inte förrän jag kollade upp det. Mycket riktigt var det han och visst kände man sen igen honom också. Han har en speciell stämma som man lätt känner igen och en charmig och elegant man var han (eller är då han fortfarande lever).

 

En sak med filmen som jag inte riktigt kunde acceptera var att han inte kände igen henne. Jag kan förstå om han inte känner igen henne med en gång efter alla dessa år (var väl runt tio år senare de träffades), men att han inte skulle känna igen henne sen i lägenheten tyckte jag var lite att ta i, speciellt som de inte visade att han skulle ha problem med minnet eller liknande. Å andra sidan ville de väl under filmens gång visa att han hade flertalet affärer med olika kvinnor och på så vis inte skulle komma ihåg henne, trots att deras tid tillsammans var så minnesvärd. Det är väl det filmen går ut på antar jag, att han har allt mitt framför sig, men förstår det inte förrän det är för sent.

 

Kanske var det just denna detalj, att han inte kände igen henne, som jag fann som lite långsökt och därför inte köpte det hela fullt ut. Det var liksom småsaker som inte gick hem hos mig och som nog påverkade mig negativt när jag såg till helheten. Annars är det en avslutning som jag gillar och som är väldigt tragisk. Det kom också lite plötsligt med allt på slutet och kanske hade jag föredragit att man inte avslöjat det som man gjorde några scener innan när man får se hur de bär bort mannen från tåget. Smådetaljer antar jag, men trots allt viktiga för egen del.

Link to comment
Share on other sites

unknown1.jpg

 

Letter from an Unknown Woman (1948) av Max Ophüls

 

Den tyska regissören Max Ophüls har inte varit särskilt omtalad här på forumet, men nu är det dags att ändra på det med kanske hans mest kända och omtyckta filmer.

 

Filmen kan bl.a. köpas fraktfritt på:

 

DVD hos Play.com för runt 105 kr

 

Ska försöka sen ikväll (får tvinga mig själv att inte läsa ditt inlägg nedan, haha). Återkommer med mitt mycket kvalificerade omdöme!

Link to comment
Share on other sites

Någon annan som planerar att se filmen ? Eller fick jag bara för mig att det var flera som var intresserade ? :whistling: Vore kul att höra andras åsikter och tankar. Sen förstår jag om det blir mindre filmtittande nu under VM, det blir det definitivt för mig.

 

Jag ska ta och se om den under kommande vecka. Slänger iväg mina tankar kring den efter det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fotboll och jobb tar mer tid än vad man först önskar, vilket har gjort att filmsidan har legat lite på is på sistone. Men jag har sett filmen nu och skrivit en liten recension.

 

Min recension

 

Jag ska under de kommande dagarna läsa igenom din recension och tankar, Czechflash, så kan diskussionen börja på allvar. Hoppas fler ansluter också :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kul att du sett den nu, Nit89ram. Håller med om att det är svårt nu när det är så mycket fotboll. Men vissa kvällar har man tid och ork och då tycker jag man ska försöka se denna film.

 

Läste din recension av filmen och håller med om det mesta, vi tycker väldigt lika känns det som. En sak som slår mig är att varje gång jag tänker/läser om filmen så får jag en mysig känsla och funderar på om jag inte var för snål och kritisk. Men ju mer jag läste det du skrev, ju mer insåg jag att vi alltså tyckte väldigt lika och att filmens svaghet låg i just karaktärerna som man inte fattar tycke på fullt ut vilket var väldigt avgörande.

Link to comment
Share on other sites

Kan förstå hur du menar med den mysiga känslan. Läste i din recension nu att du jämförde filmen med Brief Encounter , vilket jag håller med om. Jag håller Letter from an Unknown Woman högre just för, som jag nämnde i min recension, att den här filmen innehåller mer.

 

Sen kan jag även hålla med dig om "minnes"-scenen och det var här jag blev irriterad på karaktärerna. Dels för att mannen inte kände igen henne, vilket han borde och dels för att kvinnan inte sa något, trots att hon märkte att han inte kände igenom honom. Visst symboliken är tydlig att han är en kvinnokarl och även att kärleken är bestämd enligt ödet, men lite får man göra själv också. Jag blev till och med irriterad på betjänten, eller vad han nu var, som kände igen henne men som inte sa något. Varför denna stumhet?

 

I alla fall är det smådetaljer som ruckar på en annars ganska fin helhet.

 

Men om man vill gå vidare med regissörens verk. Vilka filmer är det då som gäller härnäst?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Personligen är jag mest nyfiken på två filmer jag haft ett tag nu och det är The Reckless Moment och Caught, båda film-noirs från 1949. Men den som fått bäst kritik på IMDb (förutom Letter from an Unknown Woman) är annars Madame de eller The Earrings of Madame de som den även heter från 1953 som verkar intressantast. Men i ärlighetens namn var de tre jag på förhand ville se just Letter from an Unknown Woman, The Reckless Moment och Caught.

Link to comment
Share on other sites

Personligen är jag mest nyfiken på två filmer jag haft ett tag nu och det är The Reckless Moment och Caught, båda film-noirs från 1949. Men den som fått bäst kritik på IMDb (förutom Letter from an Unknown Woman) är annars Madame de eller The Earrings of Madame de som den även heter från 1953 som verkar intressantast. Men i ärlighetens namn var de tre jag på förhand ville se just Letter from an Unknown Woman, The Reckless Moment och Caught.

 

Madame de... är fantastiskt bra! Stark fyra från min sida.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...