Jump to content

Tv-serien du just sett


Plox

Rekommenderade inlägg

24 är en av mina favoriter - har sett samtliga säsonger och har varit fast från avsnitt 1. Kollar på säsong 7 i "USA-tempo", annars brukar jag alltid köpa hem säsongerna och pressa mig igenom dom på en helg - helt klart den mest "press-vänliga" serien jag har sett. Även om kvalitetsnivån på säsongerna skiljer sig en del åt (har för mig att jag tycker säsong 1-4 är de bästa, 5 & 6 en liten downswing, säsong 7 makalöst bra) så är det ett kul upplägg och bjuder alltid på härlig fart och fläkt. Tre tummar upp och lycka till med pressandet!

 

Dark Angel rekommenderar jag nog inte till den kräsne, men gillar man scifi-action och inte har något emot Albas yttre så går serien an... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Svar 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Firefly (2002)

 

firefly1.jpg

 

För ett par år sedan såg jag och en kompis filmen Serenity, när vi sett klart filmen konstaterade vi att det var en bra film men att det var lite svårt att hänga med i svängarna. Inte så konstigt kanske, för vad vi inte hade en aning om var att Serenity är ”avslutningsfilmen” till TV-serien Firefly. Och det tog ett par år men nu har jag också sett TV-serien Firefly och frågetecknen har minst sagt retts ut.

 

Firefly utspelar sig år 2067, jordens resurser är sedan länge förstörda och människan har nu bosatt sig på andra planeter, månar och rymdstationer. Vi får följa “Malcom Reynolds” och hans besättning på smuggelskeppet Serenity, deras vardagliga liv och deras äventyr.

 

Serien sändes 2002 men redan efter 11 avsnitt fick seriens skapare Joss Whedon (som också ligger bakom Buffy och Angel-koncepten – två serier jag dock aldrig fastnat för) det tragiska beskedet att Fox ”dragit ur pluggen”, detta efter bara 11 avsnitt! Seriens tre resterande avsnitt sändes aldrig på televisionen och fansen fick helt enkelt vänta på DVD-release av den första säsongen. Många arga röster hördes efter nedläggningen och tack vare fansen högljuda protester och en massiv DVD-försäljning av den första säsongen, så lyckades skaparen Joss Whedon förhandla sig till att de i alla fall skulle få göra en avslutningsfilm av serien, och det blev filmen Serenity som kom 2005.

 

Jag förstår verkligen fansen frustration när Fox från ingenstans beslöt att lägga ner denna serie, för maken till välskriven, välspelad, underhållande Science Fiction vad det länge sedan jag såg. Skaparen Joss Whedon har med en högst personlig stil verkligen lyckats med blandningen av Western och Sci-Fi och det är en intressant skildring av hur framtiden kan komma att bli, som man utan tvekan skulle vilja se en fortsättning på.

 

När det kommer till skådespelarna och dess karaktärer så finns det heller inte mycket att klaga på, en väl sammansatt grupp med bl.a. Nathan Fillion som kaptenen ”Mal”, Adam Baldwin (nej ingen av de många Baldwin-bröderna) som den lite korkade men ack så charmige “Jayne” och Summer Glau (som man känner igen från bl.a. Tv-serierna Sarah Connor Chronicles och The 4400) i rollen som den mystiske “River”. Karaktärer som fastnar och som är ytterst svåra att inte förälska sig i.

 

ag kan inte annat än att verkligen rekommendera denna serie till alla människor som uppskattar bra TV och Science Fiction när den är som bäst. Men tänk på att se Tv-serien INNAN filmen. Svårt att dela ut ett betyg när en serie bara rullat knappa en säsong, men det får bli en solid fyra så länge – ett par avsnitt till och femman hade varit given.

 

4+/5

 

Edit 1: glömde förresten berömma Greg Edmonson för den fantastisk välskrivna musiken, bara se och lyssna på Fireflys INTRO (klicka länk) – fantastiskt!

 

firefly_bluray.jpg

 

Edit 2: Dessutom finns nu både Firefly och Serenity i Bluray-format, givna köp!

Link to comment
Share on other sites

Tycker jag du ska göra Yojimbo! Riktigt bra!

 

Hur kommer det sig att så få forumiter kollar TV-serier? En bra TV-serie är ju som en jätte lång bra film - vem tackar nej till något sådant?

 

Nu ska jag ta mig an 5 säsonger Six Feet Under. Lär ju ta i alla fall halva sommaren - så jag återkommer om ett par månader. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att så få forumiter som kollar TV-serier? En bra TV-serie är ju som en jätte lång bra film - vem tackar nej till något sådant.

Personligen är det för att det helt enkelt finns för många bra filmer som jag måste se, och därför har jag inte tid att binda upp mig vid en tv-serie.

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att så få forumiter som kollar TV-serier? En bra TV-serie är ju som en jätte lång bra film - vem tackar nej till något sådant.

 

Håller med. Men tyvärr känner jag att det finns alldeles för få serier som verkar hålla samma klass som dom filmer jag vill se. Men bra TV-serier finns det som sagt gott om. Sopranos, The Wire, The Office (Orginalet), The Shield, Dexter, Homicide: Life on The Streets, NYPD Blue, Oz, Twin Peaks, Extras, PJ's, Hammarkullen. Listan kan göras lång men ingen vinner väll på namedropping.

 

Som sagt finns det många serier som håller väldigt hög klass. Någonting som gör det intressant och roligt att kolla serier är att man måste se nästa avsnitt när en serie är bra. Bara ett avsnitt till. Bara ett avsnitt till. Det blir lätt att man kör serie-maraton tills man kollat på alla säsonger och återgår till filmtittandet.

Link to comment
Share on other sites

Yojimbo: Ja det kan jag hålla med om, har själv hundratals filmer på min att-se-lista, men det kan vara ett sköt avbräck från filmtittandet att slänga på lite ett avsnitt Seinfeld, The Shield eller någon annan trevlig TV-serie. :)

 

MK47: Jo visst är det så, men precis som du skriver så är det nåt extra när man hittar en TV-serie som verkligen tilltalar en och som man bara inte kan sluta titta på. Jag har förvisso en tendens att fastna för alla serier jag börjar titta på, mest pga av min hjärnskada - att jag måste slutföra allt jag påbörjar haha...

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att så få forumiter som kollar TV-serier? En bra TV-serie är ju som en jätte lång bra film - vem tackar nej till något sådant.

 

Håller med. Men tyvärr känner jag att det finns alldeles för få serier som verkar hålla samma klass som dom filmer jag vill se.

Det är också en av de stora orsakerna för min del. Alla tv-serier är oftast så konventionella att jag tycker det blir tråkigt att bry sig ibland. De är Hollywood-stöpta i karaktärsmässighet och fotomässighet, till exempel. Finns så många serier som jag bara suckar åt och försöker avlägsna mig från. Det är inte den där känslan som jag älskar att få av filmer som jag gillar. Men som sagt så finns det ju några få serier som lyckats med något eget ända ut i tåknölarna - Twin Peaks, Office, X-files, Spaced, antagligen Sopranos och The Wire... och nån till. 24 har ju lite Hollywood över sig, men konceptet är suveränt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dexter – Säsong 2

 

dexter1.jpg

 

Igår kväll satte jag mig ner i soffan med tanken att ta mig an i alla fall inledningen av andra säsongen av Dexter, men efter tio timmar, en snus dosa, en kanna kaffe och två timmar kvar till uppstigning - kunde jag konstatera att Dexter alltjämt är ruskigt beroendeframkallande och förbannats bra. Säsong 1 lämnades - till min stora glädje - utan cliffhangers - och även om andra säsongen givetvis är en fortsättning så står den ändå ganska bra på egna ben.

 

”Trots att han är fast besluten att skipa rättvisa på sitt eget skruvade sätt börjar Dexter att tvivla på sin egen mördarförmåga och han fortsätter att jagas av sitt plågsamma förflutna. Hans problem växer när bevis på hans dödliga fritidssysslor börjar komma upp till ytan och FBI kallas in för att undersöka stadens senaste seriemördare “Bay Harbor Butcher”. Informationen hämtad från discshop.se! Över 18.000 titlar i lager. Beställ före 1600. Leverans nästa dag. Dexter får inte en lugn stund när snaran dras åt och frågorna duggar tätt. Kommer han kunna fortsätta sitt seriemördarliv? Eller kommer Dexters mörka förflutna att avslöjas till slut?”

 

Tv-serier har en tendens att bli bättre och bättre med tiden och Dexter är inget undantag. Man behöver nästan en säsong på sig för att lära känna karaktärer och känna sig hemma i miljöer osv. Denna andra säsong känns på något sätt mer fullspäckad och betydligt mer händelserik än den första och det är som sagt inga problem att klämma alla tolv avsnitten i en enda sittning. Och måste jag ranka de båda säsongerna så tycker jag nog att denna andra säsong är något bättre (även om den första var ruskigt bra den med!).

 

Jag är fortfarande fascinerad över att skaparna till serien lyckas med hjärntvätteriet så bra, jag menar man sitter och håller tummarna för mördaren – genialt! Sen gillar jag också, trots den röda tråden i serien, att det bakas in så pass många intressanta och underhållande sidostoryn här i den andra säsongen, dock utan att någon gång ens vara i närheten av att bli grötigt. Karaktärerna ges också mer utrymme här i den andra säsongen, vilket kan vara skönt efter att vi fått skrapa lite på ytan i den första säsongen. Michael C Hall är helt perfekt i rollen som Dexter, sen gillar jag verkligen Julie Benzs utveckling i rollen som Dexters ”Martha Stewart liknande” flickvän. Men coolast i den andra säsongen är utan tvekan Jennifer Carpenter i rollen som Debra, Dexters syster, en karaktär jag inte alls gillade i den första säsongen men som verkligen tog fyra kliv framåt här i den andra och som med sitt hetsiga temperament och sin smutsiga mun verkligen är lysande.

 

Dexter är verkligen en nyfunnen favorit hos mig, en serie som har det mesta och bästa när det kommer till TV, bra skådespel, intressanta och lättomtyckta karaktärer, skön story, bland de snyggaste titelsekvenserna någonsin (se länken

) och dessutom en helt egen stil. Kort och gott - fantastiskt!

 

5/5

Link to comment
Share on other sites

Plox: Härligt att du gillade andra säsongen.

Dessutom var det roligt att manusförfattarna kunde ta egna steg och skapa en intressant historia. Första säsongen är nämligen baserad nästan helt uteslutande från den första Dexter-boken, men den andra säsongen är en egenkomponerad historia från manusförfattarna.

 

Själv ska jag börja läsa böckerna snart, då jag vill ta del av ännu mer av det psykologiska spelet i Dexter. Det är en av seriens stora bibehållning, att dissekera det mänskliga psyket och ondska överlag.

Link to comment
Share on other sites

Nit89ram: Ja jag hörde att första säsongen helt är baserad på böckerna, medans den andra var helt egenförfattad.

Det psykologiska spelet är grymt intensivt - påminner lite om ett parti schack i turbo fart. Men jag tyckte nästan det blev som bäst under den andra säsongen faktiskt...

 

Jag är igen direkt bokmal så några böcker blir det nog inte för mig. Men jag ser fram emot att sätta tänderna i säsong 3 så småningom! :up:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har egentligen aldrig varit ett större fan av tv-serier. Det jag har följt någorluna är "Lost" i två säsonger. Samtidigt som jag även såg på "Prison Break". Både "Lost" och "Prison Break" misslyckas stort efter en eller två, tre säsonger: de lyckas aldrig förnya sig utan går på någon slags repeat. Vilket gör att jag tröttnar. Speciellt när första säsongen alltid öppnar upp galet bra, spännande med en intressant intrig.

 

Tv-serier är som en cancer som drar ut på allt, du får liksom aldrig dö. Utan får fortsätta att vänta på döden (läs: nästa avsnitt), vecka efter vecka. Det är jag inte förtjust i, jag vill se allt på en gång: här och nu.

"Dexter" fick jag upp ögonen redan -06. Men jag började aldrig kolla, drog ut på det. Trots att jag någonstans i mitt medvetande var intresserad av det lilla jag visste vad serien gick ut på. Så nu när både första och andra säsongen finns ute på dvd satte jag mig ned och kollade; även tredje säsongen är avklarad nu.

 

...och oj, vilken serie. Jag är helt frälst. Det är naket, spännande, våldsamt med humor inblandat. Precis allt vad jag gillar. Men bäst av allt: serien lyckas förnya sig, triggar upp allt till nästa nivå; hittar andra infallsvinklar och så vidare. Men en blandning av olika karaktärer som både roar och underhåller, hur det sakta byggs upp för ge dig en nervkittling av rang; kan jag inget annat än att starkt rekommendera "Dexter" till alla som är förtjusta i "Crime/Thriller/Drama"-genren.

Link to comment
Share on other sites

Spög: Håller med om Prison Break, helt klart. Fantastisk första säsong, ganska trevlig andra men sedan blev det skit. Däremot kan jag inte hålla med om LOST. Även om jag tycker att säsong 1 och 2 är helt otroliga så är det ju i säsong 3 som serien på riktigt blir intressant. Har man sett säsongsavslutningen för tredje säsongen har man dessutom bevittnat något av det bästa som nånsin gjorts. Sedan spinner serien vidare och den förnyar sig verkligen både fjärde och femte säsongen. Där är den briljant. Tycker du ska ge de sista säsongerna en chans om du kommit så långt.

 

Personligen längtar jag galet mycket efter sjätte och sista säsongen. Jag hoppas verkligen att den är lika bra som de senaste och att de kan knyta ihop serien.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...