Jump to content

Boktips som berör film


Plox

Rekommenderade inlägg

Jag har precis upptäckt den sagolikt bra sidan bokbörsen (detta är ingen smygreklam, har inget med sidan att göra). Har hittat en del riktigt fina böcker, bla: Samtal i Hollywood ( Sundgren) och Fellini om Fellini.

 

Så nu skulle jag vilja ha tips på andra bra böcker som berör film, just nu är jag grymt sugen på att läsa en biografi av någon trevlig människa. Har precis läst klart Monroes, så den kan vi räkna bort. :)

 

Så vad finns det som är läsvärt? Ös på bara!

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 48
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har precis upptäckt den sagolikt bra sidan bokbörsen (detta är ingen smygreklam, har inget med sidan att göra). Har hittat en del riktigt fina böcker, bla: Samtal i Hollywood ( Sundgren) och Fellini om Fellini.

 

Så nu skulle jag vilja ha tips på andra bra böcker som berör film, just nu är jag grymt sugen på att läsa en biografi av någon trevlig människa. Har precis läst klart Monroes, så den kan vi räkna bort. :)

 

Så vad finns det som är läsvärt? Ös på bara!

 

Att älska som en porrstjärna. En sedelärande historia av Jenna jameson.

Vadå??? Det är ju film :rolleyes::P

Link to comment
Share on other sites

Tror jag hoppar över den Ingo! :D

 

Dumt för den är jävligt bra. Förövrigt skriven av samme man som skrev boken om Mötley Crüe och Marilyn Mansons biografi.

Asså den flickan har levt ett jävligt udda liv.

 

Håller med att den är riktigt bra även om jag enbart gillar en av Jennas många filmer, The Masseuse regisserad av Paul Andersson, en av Vivids bästa nutida regissörer. Neil Strauss heter Rolling Stone-journalisten som skrivit böckerna.

 

Annars kan jag rekommendera Art of Darkness om man gillar Dario Argento eller Make your own god damn movie av Lloyd Kaufman om man gillar b-film och Tromas filmer, samt Trier om von Trier om man gillar galna danskskallen Lars von Trier.

Link to comment
Share on other sites

Haha okej trodde inte det var ett seriöst tips angående Janna-boken, får kanske kolla in den då...

 

Trier om von Trier och 1001 böcker står redan i hyllan, mycket trevliga böcker båda två.

 

Fyndade ytterligare tre böcker från bokbörsen; Hitchcock om Hitchcock, Greta Garbo berättar och Ingrid Bergman - Mitt liv.

Link to comment
Share on other sites

Några boktips:

Bo Widerberg - författaren, teatermannen, filmskaparen - Ingmar Björkstén (skriven 1971, sträcker sej således till "Joe Hill")

1001 filmer du måste se innan du dör

Woody om Allen - Stig Björkman

Groucho: The Life and Times of Julius Henry Marx - Stefan Kanfer

 

Sen så är Groucho och Harpo Marx olika memoarer mycket läsvärda. Filmlitteratursläsning handlar mycket om intresse, jag läser hellre en bok om Stanley Kubrick än en bok om t.ex. Lars von Trier, eftersom Kubrick intresserar mej mycket mer. Då blir dessutom chansen att jag uppskattar Kubrick-boken mer större. En nyutgiven bok som jag rekommenderar är Klas Gustafsons biografi Tage Danielssons tid, i den finns ett helt kapitel om filmregissören Tage.

Link to comment
Share on other sites

My Boring-Ass Life: The Uncomfortable Candid Diary of Kevin Smith kan jag rekommendera om man tycker om den underbara mannen. Blir lite tråkig här och var men den avslutar snuskigt starkt med Me & My Shadow, Kevins berättelse om Jason Mewes' (Jay i filmerna) knarkande, och när han berättar om sin lilla roll som Warlock i Live Free or Die Hard. Boken är f.ö. bara hans blog, som också heter My Boring-Ass Life, när han fick frågan om dom (utgivarna) fick göra en bok av den, frågade han bara om han behövde göra nåt. Eftersom han inte behövde anstränga sig blev den en bok.

 

Sen ska jag köpa hans första bok också, Silent Bob Speaks. Får inte nog av hans berättelser, vad han än snackar om är det fan roligt på ett eller annat sätt. Kung Kevin Smith.

 

1001 filmer har man ju också (på engelska f.ö., fick den av min morbror året innan jag började läsa att folk hade fått den i julklapp (med andra ord, fuck you all, jag var först)), den är väl okej att titta igenom då och då när man sitter på muggen. Ska nog sätta mig och märka alla filmer jag har sett i boken och sakta men säkert arbeta mig igenom alla filmer, även om stumfilmerna från 00- och 10-talet (1900-talet då alltså :>) inte lockar ens lite.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du gjorde förbannat rätt i att köpa Hitchcock om Hitchcock. Tipsade manne om den för några veckor sedan och den är ju beryktad som förmodligen en av de mest kända böcker om film. Enligt mig levde den upp till sitt rykte i allra högsta grad. Fantastisk bok.

Skulle också precis tipsa om Laterna Magica men det gjorde jojje åt mig. Har boken hemma men ännu inte läst den. Den ska iallfall vara den mest djupgående bok om Bergman.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...