Jump to content

De, dem eller dom?


Dewil

Rekommenderade inlägg

Har inte heller lärt mig bokstavligt, rakt av - förutom att jag fick lära mig att inte använda ordet "dom". Jag har läst texter, böcker och liknande, och genom det fått en uppfattning om hur jag ska använda ord för att det ska låta bra. Det viktigaste för mig är att det ska gå att läsa upp utan att det stakar sig eller låter onaturligt. Läsandet och talandet ska enligt mig gå hand i hand, men på ett stadium att alla förstår.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Själv är jag ganska värdelös på att skriva, kanske framför allt skriva rätt, men ser det som att övning ger färdighet. Går liksom inte att utvecklas om man inte jobbar på problemet.

 

Så ni får ha överseende med mina miserabla inlägg ett par år till.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Filmstar
Resten av filmen är ett drygt romantisktdrama med en så klassisk dramaturgi att man kan räkna ut filmens alla skeden direkt efter att karaktärerna introducerats.

Den ende som räddar lite värdighet till Bröllopsfotografen är Björn Starrin som faktiskt visar prov på viss komisktajming och närvaro.

Jag vet inte var det här felet kommer ifrån. Det förekommer en hel del på senare tid. En sorts inverterad särskrivning.

 

Det ska alltså vara "romantiskt drama" och "komisk tajming". "Drama" och "tajming" är substantiv medan "romantiskt" och "komisk" är adjektiv. Ska inte skrivas ihop.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...