Plox Skriven 4 April, 2010 Report Share Skriven 4 April, 2010 Kul lista Yojimbo, blev helt klart inspirerad och kommer försöka bryta ner en liknande lista själv. På tal om moderna klassiker så såg jag om Dansar med vargar för någon vecka sedan, jäklar vilken film det är. Älskade den som 12 åring och älskar den lika mycket som 27 åring. Costner var involverad i väldigt mycket storstilade projekt där på 90-talet, vilket man lätt glömmer bort när man ser till hans senare kalkonprojekt. Lista på gång. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 April, 2010 Filmstar Report Share Skriven 5 April, 2010 Yojimbo: Jaha, så Kurosawas drömmar är sevärda. Får försöka se den. Spelade in Himmel och helvete när SVT visade den nyligen. Den och Yume är två rullar som jag inte sett av Kurosawa. Lite annorlunda med Fire Walk with Me som etta. Bra och nåt av det läskigaste jag har sett men blev lite väl märklig i mina ögon. Japp, Kieslowski ska du se. Själv har jag bara sett Dekalogen, Trikoloren och Veronikas dubbelliv. Dekalogen var något av en besvikelse medan både VD och Trikoloren är riktigt bra. Min favorit är nog Den blå filmen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 5 April, 2010 Report Share Skriven 5 April, 2010 Yojimbo: Jaha, så Kurosawas drömmar är sevärda. Får försöka se den. Spelade in Himmel och helvete när SVT visade den nyligen. Den och Yume är två rullar som jag inte sett av Kurosawa. Lite annorlunda med Fire Walk With Me som etta. Bra och nåt av det läskigaste jag har sett men blev lite väl märklig i mina ögon. Kurosawas Augustirapsodi var också mycket nära att ta sig in på 1991-topplistan, men det var hårt med platserna och jag mår lite dåligt över att inte heller Skönheten och odjuret fick plats det året. Överlag har jag gillat de senare filmerna (70-90-talet) av Kurosawa bäst. FWWM är kanske min största filmupplevelse och jag kan inte förneka hur mycket briljans som finns i den filmen. Jag ska ju komma med en recension av den snart - vilket känns lite som ett magnum opus i recensionsväg, men jag ska inte älta med den allt för mycket innan den publiceras. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Skriven 27 Maj, 2010 Report Share Skriven 27 Maj, 2010 (Ingen inbördes ordning) Festen Lock, Stock and Two Smoking Barrels Svart katt, vit katt Moln på drift Trainspotting En vampyrs bekännelse Nyckeln till frihet Flickan från tändsicksfabriken --------- Totala topp 10: Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) +19 Maffiabröder (Martin Scorsese, 1990) +14 De hänsynslösa (Quentin Tarantino, 1992) +12 Fight Club (David Fincher, 1999) +11 Seven (David Fincher, 1995) +11 Nyckeln till Frihet (Frank Darabont, 1994) +11 Forrest Gump (Robert Zemeckis, 1994) +10 Schindler's List (Steven Spielberg) +8 Terminator 2 (James Cameron, 1991) +8 Heat (Michael Mann, 1996) +8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 27 Maj, 2010 Report Share Skriven 27 Maj, 2010 Totala topp 10: Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) +19 Maffiabröder (Martin Scorsese, 1990) +14 De hänsynslösa (Quentin Tarantino, 1992) +12 Fight Club (David Fincher, 1999) +11 Seven (David Fincher, 1995) +11 Nyckeln till Frihet (Frank Darabont, 1994) +11 Forrest Gump (Robert Zemeckis, 1994) +10 Schindler's List (Steven Spielberg) +8 Terminator 2 (James Cameron, 1991) +8 Heat (Michael Mann, 1996) +8 Vad betyder + och siffra efter filmerna, Red? Är det betyg från skala 1-20, eller vad är det? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 27 Maj, 2010 Filmstar Report Share Skriven 27 Maj, 2010 (Ingen inbördes ordning) Festen Lock, Stock and Two Smoking Barrels Svart katt, vit katt Moln på drift Trainspotting En vampyrs bekännelse Nyckeln till frihet Flickan från tändsicksfabriken --------- Totala topp 10: Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) +19 Maffiabröder (Martin Scorsese, 1990) +14 De hänsynslösa (Quentin Tarantino, 1992) +12 Fight Club (David Fincher, 1999) +11 Seven (David Fincher, 1995) +11 Nyckeln till Frihet (Frank Darabont, 1994) +11 Forrest Gump (Robert Zemeckis, 1994) +10 Schindler's List (Steven Spielberg) +8 Terminator 2 (James Cameron, 1991) +8 Heat (Michael Mann, 1996) +8 Ja, och vad är den övre listan för något om den undre är de tio bästa från 90-talet ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Skriven 27 Maj, 2010 Report Share Skriven 27 Maj, 2010 (Ingen inbördes ordning) Festen Lock, Stock and Two Smoking Barrels Svart katt, vit katt Moln på drift Trainspotting En vampyrs bekännelse Nyckeln till frihet Flickan från tändsicksfabriken --------- Totala topp 10: Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) +19 Maffiabröder (Martin Scorsese, 1990) +14 De hänsynslösa (Quentin Tarantino, 1992) +12 Fight Club (David Fincher, 1999) +11 Seven (David Fincher, 1995) +11 Nyckeln till Frihet (Frank Darabont, 1994) +11 Forrest Gump (Robert Zemeckis, 1994) +10 Schindler's List (Steven Spielberg) +8 Terminator 2 (James Cameron, 1991) +8 Heat (Michael Mann, 1996) +8 Ja, och vad är den övre listan för något om den undre är de tio bästa från 90-talet ? Kanske skulle varit mer tydlig Den övre listan är de filmer som jag har betygsatt med en 5:a, har en del starka 4:or också. Den nedre listan är de filmer som flest har på sina listor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 27 Maj, 2010 Report Share Skriven 27 Maj, 2010 (Ingen inbördes ordning) Festen Lock, Stock and Two Smoking Barrels Svart katt, vit katt Moln på drift Trainspotting En vampyrs bekännelse Nyckeln till frihet Flickan från tändsicksfabriken --------- Totala topp 10: Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) +19 Maffiabröder (Martin Scorsese, 1990) +14 De hänsynslösa (Quentin Tarantino, 1992) +12 Fight Club (David Fincher, 1999) +11 Seven (David Fincher, 1995) +11 Nyckeln till Frihet (Frank Darabont, 1994) +11 Forrest Gump (Robert Zemeckis, 1994) +10 Schindler's List (Steven Spielberg) +8 Terminator 2 (James Cameron, 1991) +8 Heat (Michael Mann, 1996) +8 Ja, och vad är den övre listan för något om den undre är de tio bästa från 90-talet ? Kanske skulle varit mer tydlig Den övre listan är de filmer som jag har betygsatt med en 5:a, har en del starka 4:or också. Den nedre listan är de filmer som flest har på sina listor. Aah, så är den nedre listan alltså en sammanställning över trådens alla publicerade listor? Intressant lista i så fall, och bra jobb där! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Skriven 27 Maj, 2010 Report Share Skriven 27 Maj, 2010 (Ingen inbördes ordning) Festen Lock, Stock and Two Smoking Barrels Svart katt, vit katt Moln på drift Trainspotting En vampyrs bekännelse Nyckeln till frihet Flickan från tändsicksfabriken --------- Totala topp 10: Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) +19 Maffiabröder (Martin Scorsese, 1990) +14 De hänsynslösa (Quentin Tarantino, 1992) +12 Fight Club (David Fincher, 1999) +11 Seven (David Fincher, 1995) +11 Nyckeln till Frihet (Frank Darabont, 1994) +11 Forrest Gump (Robert Zemeckis, 1994) +10 Schindler's List (Steven Spielberg) +8 Terminator 2 (James Cameron, 1991) +8 Heat (Michael Mann, 1996) +8 Ja, och vad är den övre listan för något om den undre är de tio bästa från 90-talet ? Kanske skulle varit mer tydlig Den övre listan är de filmer som jag har betygsatt med en 5:a, har en del starka 4:or också. Den nedre listan är de filmer som flest har på sina listor. Aah, så är den nedre listan alltså en sammanställning över trådens alla publicerade listor? Intressant lista i så fall, och bra jobb där! Japp, det är riktigt. Rätt bra blandning av moderna klassiker, prettofilmer & mainstream. Men vad som toppar listan är rätt självklart. För den nyfikna: (* = har sätt) * The, Matrix (Wachowski, 1999) +7 * De misstänkta (Bryan Singe, 1995) +7 Magnolia (Paul Thomas Anderson, 1999) +7 * American Beauty (Sam Mendes, 1998) +6 * Leon (Luc Besson, 1994) +6 * När lammen tystnar (Jonathan Demme, 1991) +6 * Lejonkungen (Rob Minkoff & Roger Allers, 1994) +6 Fargo (Joel Coen, 1996) +6 * Den Tunna Röda Linjen (Terrance Mallick, 1998) +5 * American History X (Tony Kaye, 1998) +5 * Livet från den ljusa sidan (James L Brooks, 1997) +4 * Lock, Stock and Two Smoking Barrels (Guy Ritchie, 1998) +4 * De Skoningslösa (Clint Eastwood, 1992) +4 Ed Wood ( Tim Burton, 1994) +4 JFK (Oliver Stone, 1991) +4 * Måndag hela veckan (Harold Ramis, 1993) +3 * Livet är underbart (Roberto Benigni, 1997) +3 Svarta Änglar (Peter Jackson, 1994) +3 * The Big Lebowski (Joel Coen, 1998) +3 * True Romance (Tony Scott, 1993) +3 * Den gröna milen (Frank Darabont, 1999) +3 * Carlito's Way (Brian De Palma, 1993) +3 * The Game (David Fincher, 1997) +3 * Rädda menige Ryan (Steven Spielberg, 1998) +3 * L.A Konfidentiellt (Curtis Hanson, 1997) +3 * Trainspotting (Danny Boyle, 1996) +3 * Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999) +3 Happiness (Todd Solondz, 1998) +2 Crash (David Cronenberg, 1996) +2 Exotica (Atom Egoyan, 1994) +2 * Will Hunting (Gus Van Sant, 1997) +2 * Jackie Brown (Quentin Tarantino, 1997) +2 * The Insider (Michael Mann 1999) +2 Safe (Todd Haynes, 1995) +2 Pianot (Jane Campion, 1993) +2 * Fear and Loathing in Las Vegas (Terry Gilliam, 1998) +2 * Truman Show (Peter Weir, 1998) +2 * The, Rock (Michael Bay, 1996) +2 * Edward Scissorhands (Tim Burton, 1990) +2 The Straight Story (David Lynch, 1999) +2 * Dansar med vargar (Kevin Costner, 1990) +2 Chungking Express (Wong Kar-wai, 1994) +2 * I huvudet på John Malkovich (Spike Jonze, 1999) +2 * Jacobs inferno (Adrian Lyne, 1990) +2 Farväl Las Vegas (Mike Figgis, 1995) +2 * Gudfadern Del III (Francis Ford Coppola, 1990) +2 * De 12 Apornas armé (Terry Gilliam, 1995) +2 * Casino (Martin Scorsese, 1995) +2 The ice storm (Ang Lee, 1997) +2 * Barton Fink (Joel Coen, 1991) +2 * Frihet - Den Blå Filmen (Krzysztof Kieslowski, 1993) +2 * Festen (Thomas Vinterberg, 1998) +2 * Den Röda Filmen (Krzysztof Kieslowski, 1994) +2 Beautiful Girls (Ted Demme, 1996) +1 Delicatessen (Jean-Pierre Jeunet/Marc Caro, 1991) +1 * Wild at Heart (David Lynch, 1990) +1 Nightmare Before Christmas (Henry Selick, 1993) +1 Dead Man (Jim Jarmusch, 1995) +1 Sphere (Barry Levinson, 1998) +1 * Djävulens Advokat (Taylor Hackford, 1997) +1 Boogie Nights (Paul Thomas Anderson, 1997) +1 Yrrol (Peter Dalle, 1997) +1 * Dum & dummare (Peter Farrelly, 1994) +1 Kulregn över Broadway (Woody Allen, 1994) +1 Alla Säger I Love You (Woody Allen, 1996) +1 * Natural born killers (Oliver Stone, 1994) +1 * Fucking Åmål (Lukas Moodysson, 1998) +1 Short cuts (Robert Altman, 1993) +1 Dobermann (Jan Kounen, 1997) +1 The Butcher Boy (Neil Jordan, 1997) +1 Kikujiros sommar (Takeshi Kitano, 1999) +1 Ängeln På Sjunde Trappsteget (Alan Parker, 1999) +1 Princess Mononoke (Hayao Miyazaki, 1997) +1 * Romper Stomper (Geoffrey Wright, 1991) +1 Pi (Darren Aronofsky, 1998) +1 Teenage Mutant Ninja Turtles 2 - The Secret Of The Ooze (Michael Pressman, 1991) +1 Universal Soldier (Roland Emmerich, 1992) +1 * I skuggan av Bronx (Robert De Niro, 1993) +1 Tomten Är Far Till Alla Barnen (Kjell Sundvall, 1999) +1 State of Grace (Phil Joanou, 1990) +1 Jag älskar soldater (Gabriele Salvatores, 1991) +1 The Crying Game (Neil Jordan, 1992) +1 Wayne's World (Penelope Spheeris, 1992) +1 * Falling Down (Joel Schumacher, 1993) +1 Quiz Show (Robert Redford, 1994) +1 Även en lönnmördare behöver en träff ibland (George Armitage, 1997) +1 October Sky (Joe Johnston, 1999) +1 * Dödsklockan (Daniel Alfredson, 1999) +1 * Trikoloren (Krzysztof Kieslowski, 1993-1994) +1 Underground (Emir Kusturica, 1995) +1 Fallen Angels (Wong Kar-Wai, 1995) +1 Goodbye South, Goodbye (Hou Hsiao-hsien, 1996) +1 Portrait of a Lady (Jane Campion, 1996) +1 * Riket (Lars von Trier, 1994) +1 The Grifters (Stephen Frears, 1990) +1 * Jakten på Röd Oktober (John McTiernan, 1990) +1 Misery (Rob Reiner, 1990) +1 Awakenings (Penny Marshall, 1990) +1 * Den siste mohikanen (Michael Mann, 1992) +1 * Jagad (Andrew Davis, 1993) +1 I skottlinjen (Wolfgang Petersen, 1993) +1 A Simple Formality (Giuseppe Tornatore, 1994) +1 * Braveheart (Mel Gibson, 1995) +1 La haine (Mathieu Kassovitz, 1995) +1 * Copycat (Jon Amiel, 1995) +1 * Toy Story (John Lasseter, 1995) +1 L'Appartement (Gilles Mimouni, 1996) +1 Kolya (Jan Sverák, 1996) +1 Bound (Wachowski, 1996) +1 Du, var är brudarna? (Doug Liman, 1996) Winterschläfer (Tom Tykwer, 1997) +1 Gattaca (Andrew Niccol, 1997) +1 The Interview (Craig Monahan, 1998) +1 En enkel plan (Sam Raimi, 1998) +1 Spring Lola (Tom Tykwer, 1998) +1 * The Ninth Gate (Roman Polanski, 1999) +1 * En kvinnas doft (Martin Brest, 1992) +1 * Gilbert Grape (Lasse Hallström, 1993) +1 Commitments (Alan Parker, 1991) +1 * Alien 3 (David Fincher, 1992) +1 Coneheads (Steven Barron/James Chory, 1993) +1 Strebern (Joel Coen, 1994) +1 The Full Monty (Peter Cattaneo, 1997) +1 * Rushmore (Wes Anderson, 1998) +1 Min bäste ovän (Werner Herzog, 1999) +1 Clerks (Kevin Smith, 1994) +1 Chasing Amy (Kevin Smith, 1997) +1 * Dogma (Kevin Smith, 1998) +1 * Boondock Saints (Troy Duffy, 1999) +1 The Field (Jim Sheridan, 1990) +1 The Double Life of Veronique (Krzysztof Kieslowski, 1991) +1 71 fragment (Michael Haneke, 1994) +1 Breaking the Waves (Lars von Trier, 1996) +1 * Lost Highway (David Lynch, 1997) +1 Evigheten och en dag (Theo Angelopoulos, 1998) +1 Paradisets färg (Majid Majidi, 1999) +1 * The Road Home (Zhang Yimou, 1999) +1 Twin Peaks: Fire Walk With Me (David Lynch, 1992) +1 * Titanic (James Cameron, 1997) +1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Skriven 29 Maj, 2010 Report Share Skriven 29 Maj, 2010 Vilka räknar du som prettofilmer av dom menar du? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Skriven 29 Maj, 2010 Report Share Skriven 29 Maj, 2010 Vilka räknar du som prettofilmer av dom menar du? De flesta med +1 eller +2, typ Exotica, Crash, Lost Highway, Fragment 71 osv. Prettofilm har iofs olika betydelse för olika personer. För mig har det en positiv betydelse, typ motsatsord till mainstream. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ahmed Skriven 9 September, 2010 Report Share Skriven 9 September, 2010 Intressant att Braveheart inte platsar i era listor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 9 September, 2010 Filmstar Report Share Skriven 9 September, 2010 Intressant att Braveheart inte platsar i era listor. Den finns helt klart med på min lista. 1995 var dock ett oerhört starkt år, men den är nära en femma. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldo Skriven 9 September, 2010 Report Share Skriven 9 September, 2010 Braveheart toppar faktiskt min lista. En topp 10 skulle se ut såhär: 1. Braveheart 2. Forrest Gump 3. The Shawshank Redemption 4. Fight Club 5. Schindler's List 6. Léon 7. The Lion King 8. Terminator 2: Judgment Day 9. Pulp Fiction 10. Goodfellas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 23 Mars, 2011 Report Share Skriven 23 Mars, 2011 1. Mor och son (Sokurov, 1997) 5 2. Close-Up (Kiarostami, 1990) 5 3. Anonym (Nilsson, 1991) 4 KORTFILM 4. Veronikas dubbelliv (Kieslowski, 1991) 4 5. Princess Mononoke (Miyazaki, 1997) 4 6. Den röda filmen (Kieslowski, 1994) 4 7. American Beauty (Mendes, 1998) 4 8. Vägen hem (Yimou, 1999) 4- 9. Rosetta (Dardenne, 1999) 4- 10. Outer Space (Tscherkassky, 1999) 4- KORTFILM Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.