Jump to content

Tv-serien du just sett


Plox

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • Svar 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Efter att ha funderat lite på avslutet av LOST och allt så vet jag inte riktigt om jag tycker om det. Skaparna gjorde det lätt för sig och gjorde ett slut som egentligen skulle kunnat ta vilken vändning som helst om man bara gjort om ett par minuter till ett annat. Sedan säger Christian något i stil med att dom skapade detta för att alla döda personer behövde det, och att vissa dog före Jack och andra långt efteråt. Varför finnas alla med på samma plats då? Varför kan vissa personer se döda medans andra inte kan det om alla ändå är döda? Hur kan Desmond komma på att alla är döda då han får tillbakablickar av ön i den parallella världen och resten av gänget?   Har lite mer tankar men ja, vad tycker ni? Sydde man ihop historien på ett bra sätt? Tycker inte det med slutet som var. Man motsäger sig en hel del också enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

wst:

Flash-sidewaysen i sista säsongen är en värld som karaktärerna skapat tillsammans eftersom tiden på ön var den viktigaste tiden i deras liv. Christian säger att vissa dog innan Jack och andra efter - poängen är att alla är döda. Det har väl egentligen inte så mycket att göra med vad som hände på ön ändå, eftersom det utspelar sig efteråt, men historien som vi fick följa på ön hände verkligen. Whatever happened, happened.

 

 

Personligen gillade jag inte alls sluttvisten. Tycker inte alls den befogade den mängd tid som de spenderat på sido-historien, då sido-historien i sig är extremt tråkig. Sjätte säsongen överhuvudtaget var en ganska stor besvikelse, fanns dock en del bra avsnitt. Femte säsongen var min favorit, briljant från början till slut.

Link to comment
Share on other sites

Håller fullständigt med där om att femte säsongen var mycket bra, iofs tyckte jag också sista avsnittet var bra fram tills slutet som jag inte tycker har något med allt att göra egentligen. Som jag skrev så kunde de ha gjort något annorlunda med slutet om man velat och jag tror det hade blivit bättre, något som stämt bättre in med det övriga.

 

I den parallella världen så hände det faktiskt samma sak som det gjorde på ön märkte jag, fast i en annan tappning eller vad man ska kalla det för. Den person som de var på ön var tvärtemot vad de var i den andra och det kunde man ha gjort slutet till annars. Att ön fanns till för att Gud skapat den för att lära människorna där att bli annorlunda, samtliga som fanns där hade ju brister i det riktiga livet eller något. Synd på en överlag bra serie att det skulle sluta på det sättet.   Vissa saker stämmer ju dock bra med det som hände om man tänker efter, men det blir bara konstigt då allt inte kunde kopplas till det slutet. Vet du om det finns någon sida eller avsnitt som tar upp hur allt hänger ihop? Om det nu ens gör det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen riktigt koll på om det finns någon sida faktiskt. Jag håller med dig om att de hade kunnat göra slutet annorlunda och på så sätt gjort det bättre, jag blev som sagt riktigt besviken. Men på något sätt tyckte jag hela sista säsongen tog fel vändning, gillade ju starkt hur femte säsongen var uppbyggd - hade gärna sätt att de fortsatte på det spåret.

Link to comment
Share on other sites

Mm, jag gillade som sagt de två inledande säsongerna bäst. När de sen drog igång med de stora sido-historierna (som mer eller mindre aldrig tog slut) så tröttnade jag efterhand. Men visst, på det stora hela en riktigt bra tv-serie. Men jag tyckte inte det höll riktigt hela vägen om jag ska vara ärlig.

 

Här hittade jag en hel del matigt och diverse "förklaringar".

Link to comment
Share on other sites

"Police Squad!"

Av en slump fick jag nyligen upp ögonen för TV-serien "Police Squad!", en föregångare till The Naked Gun-trilogin där Leslie Nielsen spelar kriminalaren Frank Drebin. Det är en kort serie med en speltid på ungefär 2,5 timmar. Den har ett högt betyg på IMDb, så jag blev lite paff när jag fick syn på den. Varför har ingen talat om för mig att serien existerar? Jag trodde att Frank Drebin först trädde fram i The Naked Gun, men han föddes tydligen 5-6 år innan dess.

 

pol1.png

 

Humorn är ungefär den samma som i filmerna. Vi får en ny historia för varje avsnitt som utspelar sig i en småbisarr värld där ord tolkas bokstavligt och där det på gatan håller till en skopustare som verkligen känner till allt om allting. Det görs narr av filmklichéer, det leks med ord och vi bjuds på lite hederlig slapstick.

 

pol2.png

 

Rollen som Frank Drebin var specialskriven för Nielsen, med all rätt eftersom han är perfekt för den. Han yttrar roliga repliker i en allvarlig och sammanbiten ton precis som om han vore en riktig polis som rapporter om brott. Trots alla galna saker som sker runtomkring tar Drebin ständigt sitt jobb med största seriositet. När han först introduceras för oss berättar han: "My name is Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant, Police Squad. There’d been a recent wave of gorgeous fashion models found naked and unconscious in laundromats on the West Side. Unfortunately, I was assigned to investigate holdups of neighborhood credit unions. I was across town doing my laundry when I got the call on the double killing. It took me twenty minutes to get there. My boss was already on the scene."

 

pol4.png

 

Alla avsnitt börjar med något liknande, att han talar för oss vilket fall han jobbar på. Och hans rank ändras varje gång, ibland är han Sergeant, Detective, Captain eller en mix av flera. Det är såhär riktig parodiering ska se ut, och inte som dagens Scary Movie eller de andra hjärndöda Moviesarna som Jason Friedberg och Aaron Seltzer klämmer fram. "Police Squad!" är en liten pärla som kan rekommenderas till många.

Link to comment
Share on other sites

kollade just på en serie som heter reaper... måste säga att den är en av de tre bästa seriena som jag har sett. Här är min top tre om ni är intresserade

 

The Walking Dead av frank darabont

Reaperav Tara Butters och Michele Fazekas

Terminator The Sarah Connor Cronicles av Josh Friedman

 

även om Friedman förstörde treminator så tycker jag att serien är helt ok :)

 

Reaper handlar om en kille som vid 21 års ålder får reda på att hans föräldrar har sålt hans själ till djävulen och nu får han uppdrag av djävulen att skicka tillbaka demoner som har rymt från helvetet

 

jag rekomenderar starkt denna serien!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

thick_of_it_complete_6_disc_import.jpg

The Thick of It

2009 dök filmen In the Loop upp lite som en blixt från klar himmel och trollband mig totalt. Jag hade knappt hört talas om filmen på förhand, förutom några recensioner på internet, och jag var ytterst tveksam när jag såg den om man kunde göra en rolig och underhållande film om politik. Det kunde man tydligen. Filmen var rå, absurd och tog framförallt sin publik på allvar. Det var något som jag i alla fall inte hade sett tidigare och att filmen sedermera blev Oscarsnominerad för bästa manus förvånade mig inte (även om man aldrig vet säkert med oscarsjuryn). Jag blev dock förvånad när den visades sig vara med i kategorin "efter annan förlaga" istället för "originalmanus".

 

Det visade sig alltså att filmen var baserad på en tidigare förlaga, en TV-serie för att vara mer specifik. En TV-serie vid namn The Thick of It som har visats främst på BBC i olika omgångar sedan 2005. Till skillnad från filmen utspelar sig serien enbart på brittisk mark och här finns en drös nya ansikten som inte var med i filmen. Några skådespelare känner man dock igen i nya, men även gamla roller (däribland den oefterhärmlige Malcolm Tucker (Peter Capaldi)). Den råa tonen är också sig lik, så den som har sett filmen kommer snabbt in serien.

 

thethickofit2.jpg

 

The Thick of It kretsar kring politiker och statsmän inom de brittiska maktkorridorerna och de olika mer eller mindre krångliga uppgifter de utsetts för dagligen. Politiken, likt humorns upplägg i serien, är inte sakfrågorna det viktigaste, utan hur de framförs. De flesta inblandade beter sig mer eller mindre som barnungar i en sandlåda och det viktigaste är att man själva ska se bra ut utåt sett mot sina väljare, än vad man faktiskt genomför för politik i praktiken. Makt för maktens skull.

 

Trots det absurda upplägget i serien och att allt är uppskruvat till max, säger min egen erfarenhet utav politik att serien inte är särskilt långt ifrån verkligheten ändå. Det är enligt min mening briljant satir som framförs, där satiren snarare blir som något tillgängligt i bakgrunden, bland all absurditet, än i den direkta förgrunden. På detta sätt blir satiren enligt min mening mer effektivare då man inte blir nedtvingad åsikter, från manusförfattarna och regissören, och likheten med satiriska mästerverk såsom Dr. Strangelove är slående.

 

På tal om absurditet märks det i serien tydligast via dess svordomar som här, likt filmen, upphöjs till konst. Att inkludera svordomar enbart för dess egensyfte blir som när en 10-åring går runt och säger fula ord "bara för att" och för att försöka tuffa till sig. När nyhetens behag har lagt sig ("så kan du inte gå runt och säga") blir det snabbt enformigt, trist och inte hållbart i längden. Om man däremot jobbar som i The Thick of It där man friskt blandar mellan fula och plumpa ord, kreativa upplägg och formuleringar och jobbar mycket med kontraster och popkulturella referenser blir det till en konst för sig. Ja, nästan som poesi för äldre och mer cyniska öron. Och vem har egentligen påstått att svordomar begränsar sitt språk?

 

thethickofit3.jpg

 

Likt In the Loop har politik sällan varit roligare än i The Thick of It. De dräpande, syrliga och briljanta kommentarerna står som spön i backen och om man inte är tillräckligt uppmärksam riskerar man att mista mycket i förbifarten. Ibland levereras nämligen de bästa citaten (och de är många) i passagen utanför själva huvudberättelsen. Den enda egentliga nackdelen med serien är att det finns alldeles för få avsnitt. Säsong 1 och 2 består enbart utav sex avsnitt totalt (åtta avsnitt säsong 3). Men som tur är dyker det snart upp nya i form av en fjärde säsong. Så snart är det återigen dags att fylla öronen med underbart dräpande och kreativt skapade förolämpningar på det sättet som britterna gör så bra.

 

Rule Britannia!

Britannia rule the waves.

8/10

Link to comment
Share on other sites

Kollade på första avsnittet av The Walking Dead i söndags, riktigt jävla bra måste jag säga. Ser fram emot nästa avsnitt.

Alltså, det första avsnittet är nästan för bra. Jag hade höga förväntningar på serien, och så inleder den med ett helt jävla fantastiskt avsnitt. Efter det var ju förväntningarna alldeles för höga och varje avsnitt efter det första blev lite av en besvikelse trots att de inte var dåliga.

 

Jag kollar igenom Seinfeld just nu. Fy satan vad roligt det är. Det finns inga dåliga karaktärer.

 

Jag hatar Seinfeld när jag var yngre. Tyckte det var helt vansinnigt tråkigt. Antar att det är en sådan serie som går hem mer när man har vuxit upp litegrann, det känns i alla fall som en serie som verkligen är anpassad för vuxna utan något som tilltalar yngre tittare. Klockrent är det hursomhelst. Kramer är helt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...