Jump to content

The 1,000 Greatest Films


NoName

Rekommenderade inlägg

Shaun of the dead skulle lätt platsa bland 2000-talets 100 bästa filmer på min lista även om den tappar lite mot slutet.

 

där går våra åsikter definitivt isär. Det är en kul film men lååååångt ifrån något mästerverk eller att den är mycket bra.

 

Det är som sagt en kul film men känns ändå mest som en i mängden och den har inget speciellt anser jag.

 

När det gäller top 100 kan det nog aldrig bli en lista som vi kan känna oss ense om. Tänker på årtalen på filmerna då. Det är ju en omöjlighet att vi är ense om filmerna. Och så ska det ju vara.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 48
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Moderator
Ögnade igenom listan, såg fyra filmer från 80-talet, inga andra senare. En, i min smak, ofantigt trist och ensidig lista.

Tittar vi på samma lista? Filmerna finns listade efter år också och då visar det sig ju att det är ganska många filmer från 80-, 90- och 2000-talet (minst från 2000-talet av förklarliga skäl). Fast du kanske menade topp-100?

Ja, precis, jag kollade in top 100 bara.

Tycker också att Shaun of the Dead också platsar högt, just för att igen är så nyskapande. En uppföljare skulle, även om det var en bättre film, aldrig kunna komma högre på min lista, då iden redan är använd så att säga. Jag tycker att originalitet (obs, ska inte förväxlas med obegriplighet) är nåt som höjer betyg mycket.

Link to comment
Share on other sites

Ögnade igenom listan, såg fyra filmer från 80-talet, inga andra senare. En, i min smak, ofantigt trist och ensidig lista.

Tittar vi på samma lista? Filmerna finns listade efter år också och då visar det sig ju att det är ganska många filmer från 80-, 90- och 2000-talet (minst från 2000-talet av förklarliga skäl). Fast du kanske menade topp-100?

Ja, precis, jag kollade in top 100 bara.

Tycker också att Shaun of the Dead också platsar högt, just för att igen är så nyskapande. En uppföljare skulle, även om det var en bättre film, aldrig kunna komma högre på min lista, då iden redan är använd så att säga. Jag tycker att originalitet (obs, ska inte förväxlas med obegriplighet) är nåt som höjer betyg mycket.

 

Det hör kanske inte riktigt hemma här i detta forum nu men ni får ursäkta, vad är så nyskapande med Shaun of the dead?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Måste väl svara på det då. :D

 

Har aldrig sett en parodi på en Zombiefilm. Det är det en sak. Det som skiljer filmen från Scary Movie-konceptet är att om man flyttade kameran från huvudpersonerna i en av de traditionella Zombiefilmerna till en "medelsvensson" så skulle det nästan kunna vara så. Hur skulle vi reagera om det hände här. Man har lekt med tankarna runt mötet mellan film och verklighet på ett roligt sätt. Humorn känns genomtänkt, det är inte bara buskishumor. Tycker iden är helt lysande, som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Måste väl svara på det då. :D

 

Har aldrig sett en parodi på en Zombiefilm. Det är det en sak. Det som skiljer filmen från Scary Movie-konceptet är att om man flyttade kameran från huvudpersonerna i en av de traditionella Zombiefilmerna till en "medelsvensson" så skulle det nästan kunna vara så. Hur skulle vi reagera om det hände här. Man har lekt med tankarna runt mötet mellan film och verklighet på ett roligt sätt. Hurmorn känns genomtänkt, det är inte bara buskishumor. Tycker iden är helt lysande, som sagt.

 

Okej, jag tycker den är kul men tycker ändå inte att det känns direkt nyskapande.

 

Jag skulle nog inte jämföra den med Svary movie för det är ju rena parodier som rippar från andra filmer. Detta är mer en skräckkomedi mer i stil med titta vi spökar i så fall.

 

Fick en tanke att om folk här hostade upp sina 10 favoriter så kunde man kanske ha en omröstning utifrån det typ... på nått sätt eller.... a ja de var en tanke.

 

Kanske nån har en idé om hur det kan vidareutvecklas.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Okej, jag tycker den är kul men tycker ändå inte att det känns direkt nyskapande.
Det måste ju innebära att du "sett det förut". Vilken/vilka filmer tänker du på som var före Shaun of the dead?

 

Fick en tanke att om folk här hostade upp sina 10 favoriter så kunde man kanske ha en omröstning utifrån det typ... på nått sätt eller.... a ja de var en tanke.
Ja, var inne på nåt liknande. Tänkte att alla kunde ta ut sina tio egna favoriter från IMDBs top 100-lista och sen kunde man se vilken film som fått flest röster.
Link to comment
Share on other sites

Okej, jag tycker den är kul men tycker ändå inte att det känns direkt nyskapande.

Det måste ju innebära att du "sett det förut". Vilken/vilka filmer tänker du på som var före Shaun of the dead?

 

 

Kan inte komma på att jag just sett en Zombiekomedi. Men jag kan inte påstå ändå att den är nyskapande. Helst eftersom en del zombiefilmer nästan blir som komedier i sig.

 

Men som jag sa samma stil är väl Titta vi spökar. Nu minns jag inte om det är ettan eller tvåan jag tänker på. Minns ine riktigt vilken som var vilken dom är lite olika. Har för mej att tvåan är mer komedi.

 

Och som jag sagt. Jag tycker den är klart kul och att du jämförde den med Scary movie är ju en förolämpning :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, var inne på nåt liknande. Tänkte att alla kunde ta ut sina tio egna favoriter från IMDBs top 100-lista och sen kunde man se vilken film som fått flest röster.

 

Gudfadern lär ju "vinna" det känns det som :)

 

Varför skulle den så säkert göra det?

 

Den skulle inte ens komma med på min 10 i top

Link to comment
Share on other sites

Ja, var inne på nåt liknande. Tänkte att alla kunde ta ut sina tio egna favoriter från IMDBs top 100-lista och sen kunde man se vilken film som fått flest röster.

 

Gudfadern lär ju "vinna" det känns det som :)

 

Varför skulle den så säkert göra det?

 

Den skulle inte ens komma med på min 10 i top

 

jag går efter forumets generella favoritfilmer..och tror Gudfadern hade varit i topp.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
En uppföljare skulle, även om det var en bättre film, aldrig kunna komma högre på min lista, då idén redan är använd så att säga.
Tycker tvärtom. En bättre film är en bättre film.
Mja, fast risken är stor att det blir upprepning.

Visst. Och om det då gör det hela till en sämre filmupplevelse så ser jag det som en sämre film (vilket oftast är fallet). Men om samma idé är bättre genomförd och jag uppskattar filmen mer så blir det givetvis ett högre betyg och därmed en högre listplacering.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
En uppföljare skulle, även om det var en bättre film, aldrig kunna komma högre på min lista, då idén redan är använd så att säga.
Tycker tvärtom. En bättre film är en bättre film.
Mja, fast risken är stor att det blir upprepning.

Visst. Och om det då gör det hela till en sämre filmupplevelse så ser jag det som en sämre film (vilket oftast är fallet). Men om samma idé är bättre genomförd och jag uppskattar filmen mer så blir det givetvis ett högre betyg och därmed en högre listplacering.

Jo,det låter ju riktigt, men jag kan inte komma på nån film som exempel på detta. Kan du?
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...