Jump to content

*Struntsnack om film*


Plox

Rekommenderade inlägg

muddy , Pegguth och alla andra som har filmkunskap. Är det ett bra programm eller. Jag har valt det men väntar på svar om det finns plats ledigt eller ej. Är det lagom svårt eller alldeles för lätt?

 

Satte mig vid Tv:n när jag kom hem från skolan och valde mellan att se Hurlyburly på c more film och Boom Town på TCM..Efter en tids övervägande gjorde jag det kloka beslutet att se Boom Town med två underbara legender, Clark Gable och Spencer Tracey. Hade absolut inga förväntningar på den. Dessa två var mycket bra tillsammans men manuset känndes en aning blekt ibland. Men ändå en underhållande och bra film. Stark trea eller en svag fyra. Just nu blir det nog en stark trea. Jag rekomenderar den iallfall.

Detta skulle jag kanske skriva i "Filmer du just sett" men eftersom jag inte skriver säkrilt utförligt passar det säkert bra här också.

Föresten såg jag Charlie and the Chocolate Factory igår också.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 2,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

muddy , Pegguth och alla andra som har filmkunskap. Är det ett bra programm eller. Jag har valt det men väntar på svar om det finns plats ledigt eller ej. Är det lagom svårt eller alldeles för lätt?

 

Jag tycker att det är mest intressant, man lägger numera märke till saker man inte annars tänkt på. Nu kan jag även motivera bättre varför en film jag såg var bra, inte bara att den var det. Jag tycker absolut att du ska läsa kursen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är mest intressant, man lägger numera märke till saker man inte annars tänkt på. Nu kan jag även motivera bättre varför en film jag såg var bra, inte bara att den var det. Jag tycker absolut att du ska läsa kursen.

 

Då verkar det vara precis så jag vill ha det :P

Ja, ja det har inte varit några tivel om jag vill läsa den eller inte men frågan är bara om jag får plats. Eftersom att jag från första början inte visste att det programmet fanns (Vilket var ungefär för 1 år sedan eller nått sånt) så valde jag något annat. Men så fort jag fick syn på Filmkunskap var det ett givet val. Men då hade ju redan folk valt sina individuella program. Så nu sitter jag hemma och håller tummarna för att det ska finnas en ledig plats. Hoppas även ni gör det :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är mest intressant, man lägger numera märke till saker man inte annars tänkt på. Nu kan jag även motivera bättre varför en film jag såg var bra, inte bara att den var det. Jag tycker absolut att du ska läsa kursen.

 

Då verkar det vara precis så jag vill ha det :P

Ja, ja det har inte varit några tivel om jag vill läsa den eller inte men frågan är bara om jag får plats. Eftersom att jag från första början inte visste att det programmet fanns (Vilket var ungefär för 1 år sedan eller nått sånt) så valde jag något annat. Men så fort jag fick syn på Filmkunskap var det ett givet val. Men då hade ju redan folk valt sina individuella program. Så nu sitter jag hemma och håller tummarna för att det ska finnas en ledig plats. Hoppas även ni gör det :D

 

Klart vi håller tummarna! :up:

Det är en väldigt givande kurs! Jag gillade den historiska delen bäst, speciellt när vi läste om Ita. neo-realismen och den nya franska vågen etc. Några av de bästa filmer jag har sett såg jag för första gången under kursen!

 

Vi hade det ganska lätt på vår skola, med en schysst och lite slappare lärare, men det varierar nog från skola till skola. Vi hade ett prov om historian och sedan en längre filmanalys.

Link to comment
Share on other sites

DD: Du gjorde helt rätt i att inte se Hurlyburly. En riktigt ointressant film med dålig handling och är alldeles för lång.

 

Får se.. Kanske tar och ser en film innan Prison Break.

 

Nja; jag hars ett halva Hurly... av nån anledning såg jag aldrig klart den. Trpr att bandet gick sönder.Men jag gillade den. Den är lite i stil med Glengerry Glen Ross. Mer somen teaterpjäs. Gillade det jag såg minns jag. Har glömt bort dem sen.

Link to comment
Share on other sites

Hurlyburly är mycket sämre än Glenn Gary Glenn Ross!! Förstår inte hur du kan jämföra dess två, Ingo. Hurlyburly var fullständigt ointressant och hade ingenting att komma med.

 

 

Ska för övrigt se förhandsvisningen av Saw II med en polare idag.

 

Observera att jag jämför inte filmernas handling utan att båda är som en teaterpjäs mer än en film.

Link to comment
Share on other sites

Klart vi håller tummarna! :up:

Det är en väldigt givande kurs! Jag gillade den historiska delen bäst, speciellt när vi läste om Ita. neo-realismen och den nya franska vågen etc. Några av de bästa filmer jag har sett såg jag för första gången under kursen!

 

Vi hade det ganska lätt på vår skola, med en schysst och lite slappare lärare, men det varierar nog från skola till skola. Vi hade ett prov om historian och sedan en längre filmanalys.

 

Tack! :) Ska skicka ett vädjande brev till läraren nu :P ...

Haha det är ungefär Italiensk neo-realism och den nya vågen som just nu intresserar mig mest. Och som du säger så är filmhistoria mycket intressant det med.

Link to comment
Share on other sites

På tal om vårt fina stadsbiblotek som vi diskuterade lite smått i DVDnytt så uppskattar jag det ritkigt mycket då jag brukar trippa dit varje fredag och hyre en film eller två över helgen då dem har gamla svårtagna filmer som man inte kan hitta på några andra ställen i stan.

Har bland annat hyrt Barry Lyndon, Aguirre, Semestersabotören, CYKELTJUVEN och andra riktigt bra filmer där. Dem som står på tur här näst är Metropolis, Nosferatu (1922), Det Sjunde inseglet (har den hemma någonstans men hittar inte den) och Smultronstället. Och även några Hertzog/Kinski filmer.

Link to comment
Share on other sites

På tal om vårt fina stadsbiblotek som vi diskuterade lite smått i DVDnytt så uppskattar jag det ritkigt mycket då jag brukar trippa dit varje fredag och hyre en film eller två över helgen då dem har gamla svårtagna filmer som man inte kan hitta på några andra ställen i stan.

Har bland annat hyrt Barry Lyndon, Aguirre, Semestersabotören, CYKELTJUVEN och andra riktigt bra filmer där. Dem som står på tur här näst är Metropolis, Nosferatu (1922), Det Sjunde inseglet (har den hemma någonstans men hittar inte den) och Smultronstället. Och även några Hertzog/Kinski filmer.

 

Om du ändå ska hyra Nosferatu så passa på att hyra även den nästan lika fantastiska Nosferatu - Phantom der Nacht av Hertzog.

Link to comment
Share on other sites

Det är synd att du inte tyckte om den, men som de flesta är man splittrad till Hertzogs filmer, likaså jag som varken gillade Woyzek, Fitzcarraldo och Aguirre men tyckte att Nosferatu var en riktigt bra nyinspelning på min favoritvampyrfilm.

 

Du råkar inte ha sett Nosferatu från 1922 förövrigt, ett tips annars?!

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...