Jump to content

10 Bästa Krigsfilmerna


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Svar 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • Moderator

Kan inte förstå vad som är så tilltalande med krigsfilmer. En film som Saving Private Ryan ger mig ingenting jag tar med mig ifrån biografen. Varför måste man skildra krigets brutalitet? Det är ju det filmen går ut på, att varva vedervärdiga scener som ska göra tittarna illa berörda. Det är någonting perverst över att detaljvisa sådans som de flesta som medverkat gör allt för att glömma. Och det är lika perverst att tycke filmen är suverän bara för att dödanden är så autentiskt.

 

Jag får hålla med den som tidigare skrev att filmer som handlar om människor som påverkas av krig är mycket bättre. Så om jag får benämna några sådana filmer som krigsfilmer skulle jag nämna:

 

Hotel Rwanda - En svårslagen historia om mänsklighet i en omänsklig tid. 5/5

Schindlers List - 5/5

Livet är underbart - Om hur kärlek och värme ger trygghet där ingen annan trygghet finns. - 4/5

Solens rike - 4/5

 

Dess filmer innehåller också våld och dödande, men i periferin. De innehåller inte långa, utdragna scener där personer vi nyss lärt oss tycka om ska mördas på makabra (om än autentiska) sätt.

 

 

Vis av erfarenhet vill jag förtydliga här att jag inte menar att de som tycker krigsfilmer är bra har fel, jag saknar bara förståelse för varför man tycker så. Alla har rätt till sin egen åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på att jag inte har listat här, de tänker jag itne göra heller men jag kan skriva några som är bra.

 

Tigerland

Apocalypse now

Örnnästet

Platoon

Black hawk down

Saving private ryan

"Band of brothers"

Stalingrad

Tunna röda linjen

Full metal jacket

 

Och en massa massa mer

 

Måste lägga till den grymt gripande filmen Men of honor

Ändrad av rocky_get_heavy
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Vis av erfarenhet vill jag förtydliga här att jag inte menar att de som tycker krigsfilmer är bra har fel, jag saknar bara förståelse för varför man tycker så. Alla har rätt till sin egen åsikt.

Brasklapp av första graden, fegis! :P

 

Bilder från en av de bästa krigsfilmer (om den nu ska kallas för det) jag nånsin har sett:

 

post-22-1112819152.jpg post-22-1112819196.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

He he, jag tänkte jag skulle vara lite klurig och la in en länk till IMDb-sidan för filmen i själva bilderna. Alltså, klicka på nån av bilderna!

 

Sen är det också så att det kommer en recension av filmen här på forumet ganska så snart.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Manethern: Jag tycker också om filmer där man får se hur människor påverkas av krig. Jag tycker oftast att krigsscenerna förstärker den psykologiska aspekten i filmerna. Trots att det bara är på film är det intressant att se hur människor reagerar i krig och hur de blir påverkade.

 

Men jag kan delvis hålla med dig om att för mycket krig på film kan vara onödigt. Poängen i filmerna riskerar att bli lite snedvriden om man visar en film med budskapet, så här ska du inte göra. Men jag antar att människor har många primitiva instinkter som gör krig i form av film till något spännande.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att Apocalypse Now var rätt seg, för det första så var det nog för att jag såg Redux (den förlängda). För det andra har en god och mycket påläst vän sagt till mig att den är baserad på en bok som utspelar sig i USA i början av förra seklet.... Kanske något att tänka på.

 

Jag tycker personligen att "Saving Private Ryan" var skitbra förutom att de gjort så många tabbar så det inte är sant! Till exempel efter att en av dem dött så går han med på ängen... Dessutom är den lite väl patriotisk också.... Och i Gettysburg kör en bil förbi i bakgrunden i slutet, toppen! :up:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...