Jump to content

Nästa Batman?


Yojimbo

Rekommenderade inlägg

Varning för spoilers av Batman Begins och Dark Knight!!!

 

Christopher Nolan har gjort Batman Begins och The Dark Knight - och allting talar för att det kommer ytterligare en Batman-film från Nolan, som fullföljer trilogin. Hur vill ni att det "sista kapitlet" ska se ut?

 

Det har ju ryktats mest om att Riddler kommer att vara nästa antagonist och det har ryktats att Johnny Depp ska spela den rollen. Nu har Depp dock avfärdat de rykterna - inte så konstigt i och för sig, då det ännu inte bekräftats att det kommer ytterligare en Batman-film.

 

Själv har jag varit aningen skeptisk till att se karaktären Riddler i nästa film, eftersom karaktären känns alldeles för lik The Joker och det riskerar att bli för mycket upprepning. Även Mr. Freeze har varit på tal (ismannen som spelades av Arnold i Batman & Robin). Den idén känns inte heller klockren då det nog blir för likt historien om Two-face. Mr. Freeze var ju en hederlig vetenskapsman som förlorade sin älskade fru och blev kriminell för att världen hade svikit honom då de tog ifrån honom hans enda stora kärlek.

 

Själv har jag tänkt mig tanken att Clayface skulle kunna vara antagonist, men den karaktären känns istället lite för "overklig" för att vara med i det nya, mer realistiska Batman-universumet. Där har Riddler-karaktären en fördel. Kanske tillsammans med The Penguin eller ett gäng vanliga kriminella?

 

Så om jag nu försöker ställa in mig på att åtminstone Riddler kommer vara med - vem ska då spela honom? Johnny Depp hoppas jag inte på då han är är för uppenbar och lik Heath Ledger. Jag läste på en amerikansk hemsida där vissa föreslog Robin Williams som Riddler. Det tycker jag är det mest spännande valet, eftersom Williams kan spela riktigt creepy och deppigt psykotisk och är nog en skådis som kan ta karaktären till en annan nivå om manuset är bra.

 

Dessutom hoppas jag att tredje Batman-kapitlet får någon domedagsliknande avslutning som sätter punkt och binder ihop trilogin på något vis. Många hoppas att Harvey Dent ska komma tillbaka på nät sätt.

 

Här är i alla fall en kusligt snygg "fan poster" som jag hittade på nätet och som får mig att fantisera ännu mer om vad uppföljaren skulle kunna handla om. Postern kör lite för mycket på Joker-temat - men annars är den riktigt trevlig!

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har nu reflekterat ett tag över hur nästa (och sista) Batman-filmen skulle kunna se ut. Jag har kommit fram till att det här är tillfället att sy ihop de mörkare Nolan-regisserade Batman-filmerna med den tredje bästa Batman-filmen (efter Nolans) - nämligen Batman: Mask Of The Phantasm.

 

Läs filmens synopsis eller se filmen. Historien passar perfekt in; Ett Gotham som aldrig varit mer dödsdömt och håller på att förlora nu när Batman är försvagad och alla har vänt sig mot honom. Plötsligt dyker det upp en ny vålnad i Gotham som är mycket lik Batman, och orsakar ett mord som Batman blir anklagad för. Historien kretsar mest kring Batmans försvårade kamp mot Gothams undre värld som snider stora planer och där ingen egentlig ljustglimt finns då allt hopp verkar vara ute - samtidigt som Batman måste ta reda på vem den mystiska vålnaden är ute efter.

Det mest intressanta med vålnadskaraktären, The Phantasm, är att personen som döljer sig bakom masken är en kvinna och som har ett personligt förflutet med Bruce Wayne. Hennes alter ego är en mörk och mycket visuellt passande karaktär för Christopher Nolans universum. Att det är en kvinna gör ju att det blir någonting annat jämfört Batmans tidigare motståndare och dessutom löser detta problemet med vem som ska fylla utrymmet efter Katie Holmes och Maggie Gyllenhaal...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag kan tänka mig att se Johnny Depp som The Riddler. Skulle inte ha några problem med det. Däremot tror jag som du säger - Robin Williams skulle vara ett intressantare val och han skulle nog kunna göra mer med rollen. Han har ju också samarbetat med Christopher Nolan tidigare när han på ett bra sätt spelade skurken i Insomnia.

 

Om The Penguin är med måste det bli Bob Hoskins som axlar rollen. Han passar helt enkelt perfekt och är även en mycket bra skådespelare.

 

Nu är jag inte ett Batman-fan, men de två filmerna som Nolan gjort har han lyckats mycket bra med. Hoppas verkligen på en avslutning och en mycket bra sådan. Avvaktar med att se vilka som kommer dyka upp i filmen innan jag känner av vart det kommer leda. Sen är väl också frågan vem som kommer bli nya "Batgirl" ?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Möjligtvisk kanske man dammar av Catwoman för att få in lite kvinnlig dragninskraft till tredje filmen. Skulle kunna tänka mig Jessica Biel i den rollen, men det blir nog Jessica Alba eller Scarlett Johanson i så fall. Dock vet jag inte om Catwoman som karaktär skulle kunna tillföra någonting till Batmanhistorien, förutom kärledsbekymmer.

Link to comment
Share on other sites

The Reaper är också en karaktär som skulle kunna passa in väldigt bra. Den karaktären är också väldigt lik The Phantasm (som egentligen är den karaktären), och även Azrael, som alla har det som jag tycker behövs för att göra även den tredje filmen till någonting eget. De är mycket mörka karaktärer - mörkare än batman, och är mer realistiska än de flesta andra "skurkarna". Dessutom har The Reaper/Phantasm en av de intressantaste historierna gällande personen bakom masken.

 

Catwoman tycker jag inte riktigt ska vara med (men kanske?), då hon redan dykt upp i fler än en film och alltid spelar samma, ganska tråkiga, roll. Hon är intressantare i serierna (särskilt i "Batman: The Long Halloween", som jag läser). Tycker inte heller att Batgirl är en karaktär att ha med i tredje filmen - i så fall som en hjälplös wannabe och inte som någon som hjälper The Batman. Och Robin får inte blandas in över huvud taget. Jag ser helst endast ett hopp för Gotham City. Däremot vill jag gärna att tredje filmen ska innehålla mer mäktiga, kriminella, i den undre världen - typ som Falcone är i The Long Halloween.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Möjligtvisk kanske man dammar av Catwoman för att få in lite kvinnlig dragninskraft till tredje filmen. Skulle kunna tänka mig Jessica Biel i den rollen, men det blir nog Jessica Alba eller Scarlett Johanson i så fall. Dock vet jag inte om Catwoman som karaktär skulle kunna tillföra någonting till Batmanhistorien, förutom kärledsbekymmer.

 

Jag hade mer än gärna sett Jessica Biel i rollen som Catwoman, eller Jessica Alba, men Scarlett är för... Blond, hon lurade inte mig i Lost in translation i annan hårfärg. Visserligen så var ju Kim Basinger blond i Batman Returns

Link to comment
Share on other sites

Hehe, låt dig inte luras av hårfärgen - jag har hört att blonda faktiskt kan vara smarta och ganska lömska varelser. :P

 

Nej men allvarligt, Scarlett Johansson var väl mänskligare än vad någon av Albas eller Biels roller någonsin varit i närheten av? Hennes roll i Lost in translation är en av de absolut bästa kvinnliga rollerna i filmhistorien, enligt mig. Jag ser mycket hellre Scarlett Johansson som Catwoman än någon annan. Men jag vill inte se Catwoman i en till Batman-film, utan ser hellre någon ny, fräsch karaktär med mer djup.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dessutom har The Reaper/Phantasm en av de intressantaste historierna gällande personen bakom masken.

 

Ja, för att inte tala om relationen mellan Bruce Wayne och The Reapers dotter, som ju nu, efter The Dark Knight, skulle passa helt perfekt.

Absolut. Det är min åsikt också. Sedan kan de ha en av de kändare "skurkarna" som birollsfigur. Om nästa film blir den sista så ska den ju väcka känslor, och då räcker det inte med de gamla vanliga historierna som man redan sett om och om igen. Jag hoppas också att rollsättningen blir ungefär lika oväntad som den blev i senaste filmen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jag hoppas också att rollsättningen blir ungefär lika oväntad som den blev i senaste filmen. :)

Och idag släpper The Sun en överraskande nyhet om vilka som är klara för nästa Batman-film.

 

Från aftonbladet.

 

Eddie Murphy ska alltså gestalta Riddler? Oväntat var ordet om det nu stämmer. Shia LeBeouf som Robin är däremot lite för väntat och det får mig att tvivla. Dessutom tror jag inte att Nolan vill göra en film med Robin. The Sun är en skvallerblaska, så det känns inte som sanna uppgifter, och Eddie Murphy lär få jobba hårdare än i Norbit om han ska göra en bra insats som komplex loserskurk. Nej, jag hoppas att nästa batmanfilm blir lite mer än det här materialet, men jag har förväntat mig det oväntade när det gäller valet av Batmans fiende så jag skulle inte vara jätteförvånad om det var sant och heller inte speciellt överraskad om det bara är en falsk sensationnyhet från The Sun's sida.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nej, att Nolan slänger in Robin historien e jag mycket tveksam till. Hittills har han ju hållt sig till den mörkare The Dark Knight-serien där Robin absolut inte passar in. Det är ju just det som skiljer den här omgången filmer från den förra. Men Eddie Murphy som The Riddler låter väldigt intressant i mina öron, dock blir ju uppgiften för vilken batman-motspelare det än är oerhört svår, efter Heath Ledgers prestation. Vad Nolan måste göra är en förvandling från Jim Carrey-stuket på the riddler till någonting mörkare, men detta utan att upprepa förvandlingen från Jack Nicholsson-stuket på Jokern till Heath Ledgers mörkare gestaltning. Frågan är om det över huvud taget är möjligt...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • Moderator
Möjligtvisk kanske man dammar av Catwoman för att få in lite kvinnlig dragninskraft till tredje filmen. Skulle kunna tänka mig Jessica Biel i den rollen, men det blir nog Jessica Alba eller Scarlett Johanson i så fall. Dock vet jag inte om Catwoman som karaktär skulle kunna tillföra någonting till Batmanhistorien, förutom kärledsbekymmer.
Jaha, sa jag inte (nästan) det: skvaller i Aftonbladet.
Link to comment
Share on other sites

Nej, nej! Det köper jag aldrig, har väldigt svårt att tro att hon av alla skulle få en eventuell roll i en Batmanfilm signerad Nolan. Inte bara för att jag tycker hon är bland det sämsta som filmvärlden har skådat, men det känns för uppenbart – på något sätt.

 

Jag tror knappt att "Catwoman" kommer dyka upp i nästa film. Hon har varit med förut, till och med haft en egen film (som sket sig ganska bra).

Link to comment
Share on other sites

Nej, nej! Det köper jag aldrig, har väldigt svårt att tro att hon av alla skulle få en eventuell roll i en Batmanfilm signerad Nolan. Inte bara för att jag tycker hon är bland det sämsta som filmvärlden har skådat, men det känns för uppenbart – på något sätt.

Hoppas verkligen, verkligen inte på den där avskyvärda förförerskan! ;)

 

Nej men allvarligt så är hon verkligen inte vad jag vill se i en Batman-film med Christopher Nolan som regissör. Hon kan inte tillföra en gnutta mer än något snyggt att titta på som man skiter fullständigt i för övrigt.

 

Dessutom kommer rykterna från en engelsk tidning som dessutom är The Sun - det var väl dom som påstod att Eddie Murphy var klar för rollen som Riddler också?

 

Jag tror knappt att "Catwoman" kommer dyka upp i nästa film. Hon har varit med förut, till och med haft en egen film (som sket sig ganska bra).

Det är två mycket bra anledningar. Jag vill varken se Catwoman eller Robin i en potentiell avslutande Batman-film och jag hoppas att bröderna Nolan har bättre fantasi än så.

 

En bra gissning är nog ändå att nån karaktär kommer försöka ta över som Gothams hopp och en annan kommer vara en brottsling som är ett allvarligt hot både för den nye hjälten och för den svarte riddaren. Okej, det låter precis som The Dark Knight, men med andra karaktärer så tror jag att det ganska exakt blir den ploten.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...