Jump to content

Tv-serien du just sett


Plox

Rekommenderade inlägg

Tänkte det var dags att städ upp lite i Tv-delen här på forumet. Denna tråd motsvarar "Filmer du just sett" i film-delen, och här kan recenserar, betygsätta Tv-serien du precis pressat dig igenom.

 

Återkommer under dagen med min Dark Angel-recension, 3 avsnitt kvar. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dark Angel (2000-2001)

 

darkangel.jpg

 

I James Camerons (manusförfattare och producent, tillsammans med Charles H. Eglee) Dark Angel får vi följa den genmodifierade soldaten Max (Jessica Alba), hennes kamp för rättvisa och frihet. Allt detta i ett fiktivt Seattle år 2020 och Dark Angel. Jag fick upp ögonen för denna serie redan när den visades på televisionen för ett par år sedan – men tyckte den var tillräckligt bra för att invänta ett DVD-släpp. Nu tog det förvisso 8 (!) år innan serien införskaffades – men sent ska syndaren vakna.

 

Cameron har skapat en riktigt härlig framtidsutopi och även om inte varken dialog eller skådespel håller världsklass så måste man ändå berömma grundidén och farten i denna serie. I den första säsongen ägnas väldigt mycket tid åt enbart Max och Logan (Michael Weatherly), som mer eller mindre tillsammans bekämpar stadens kriminalitet i bästa Batman-anda och det bli kanske lite för mycket superhjältinna över det hela. Men den röda tråden finns där och grundstoryn håller riktigt bra kvalité.

 

Andra säsongen tar en ganska stor vändning och karaktärerna blir fler. Bla. kommer Alec (Jensen Ackles) in i bilden och rör om i grytan lite. De tre sista avsnitten är utan tvekan seriens bästa, det säsongsavslutande avsnittet regisserades också av Cameron själv och bjöd på härlig upplösning och förutsättningarna för den tredje säsongen kunde inte vara mer lovande. Men pang! Fox beslutar sig för att lägga ner serien, detta trots att de tidigare givet grönt ljus för en tredje säsong och Cameron och grabbarna var i full gång med planeringen och manusskrivandet. Fox anledning var höga produktionskostnader och svajande tittarsiffror (inte så konstigt kanske när de flyttat TV-tiden från tisdag till fredag för den andra säsongen) och Fox ville lägga alla pengar på den nystartade Sci-Fi serien Firefly (som i sin tur bara överlevde en säsong).

 

Jag vill absolut inte påstå att Dark Angel är en serie för alla, men gillar man Postapokalyptisk Science-Fiction så är den verkligen ett måste. Serien innebar Jessica Albas stora genombrott, men även Jensen Ackles blev omåttligt populär och han kan vi efter Dark Angel-tiden bl.a. hitta i serier som Supernatural, Smallville och Dawson’s Creek. Det har länge också ryktats om en film som ger oss fans svar på alla de ouppklarade frågorna som ännu hänger löst, men i skrivande stund ser det ganska mörkt ut då Cameron och Fox inte alls verkar kunna komma överens. Men för att dra ännu en skröna – hoppet är det sista som överger människan.

 

darkangel2.jpg

 

Fotnot: Jag rekommenderar alla er som är sugna på serien att köpa den brittiska utgåvan (som har svensk text för övrigt och går bl.a. att köpa på brittiska Amazon), för det första är den mycket snyggare paketerad än den svenska utgåvan och för det andar så blir det mycket billigare.

 

Helhetsbetyg: 3+/5

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ Plox!

 

Skriv gärna recensioner av tv-serier här. Jag tycker inte det behöver vara hela tv-serier. Det räcker med om du sett en säsong och vill ge den säsongen ett omdöme eller till och med bara första delen av en ny serie som börjar gå på tv.

Link to comment
Share on other sites

Nä jag tycker absolut inte heller det behöver vara hela TV-serien, men åtminstone en säsong. Sen behöver man ju inte skriva en hel uppsats heller om man inte känner för det, räcker med ett par välformulerade radar om vad man tyckte osv.

 

Själv är jag en sucker för bra TV-serier och ser en hel del - men plöjer gärna en serie åt gången oavsett antal säsonger. Så man känner sig riktigt nödrigt insnöad när man precis sett klart en hel serie och skriva av sig lite är ju alltid trevligt. :)

 

Ser fram emot dina Twin Peaks-åsikter Yojimbo, har precis införskaffat mig hela boxen och har den högst upp på prio-listan (efter Dexter - säsong 1 :whistling: )

Link to comment
Share on other sites

Dexter – Säsong 1

 

dexter.jpg

 

Jag drog mig länge för denna serie, kommer ihåg att jag såg första avsnittet på televisionen när det vankades, men serien lyckades inte alls fånga mitt intresse. Men sen när i stort sett alla jag känner tjatat på mig att ge den en ny chans så passade jag på att köpa hem första säsongen.

”Dexter Morgan jobbar som detektiv för polisen i Miami men lever samtidigt ett väldigt speciellt dubbelliv. Under dagtid letar han efter spår och bevis som kan fälla mördarna rent juridiskt, medan han om nätterna jagar de kriminella själv och tar livet av dem. Dexter är en seriemördare, men han mördar endast de mest fruktade kriminella, dom som samhället inte lyckats fälla med sina lagar och regler.”

Upplägget är ju ganska komplext och det är egentligen ganska bisarrt att Dexter är seriens ”hjälte” – dvs. det blir honom man håller på – en seriemördare. Men tro mig – det funkar hur bra som helst. Dexter Moran spelas av Michael C. Hall (mest känd för sin oförglömliga roll som David Fisher i Six Feet Under) och Michael är ungefär hur bra som helst. Annars är nog min favorit karaktär Angel Batista, spelad av David Zayas (mest känd från Tv-serien Oz), en karaktär som verkligen växte ju längre den första säsongen led och hoppas han får mer tv-tid under andra säsongen.

 

s1dex.jpg

 

Dexter levde verkligen upp till hypen, en härlig mystik omger varje avsnitt, många härliga twister och vändningar och för en gångs skull avslutas inte en sådan här bra serie med någon cliffhanger. Vilket gör att man kan se fram emot andra säsongen i lugn och ro (andra säsongen har inte svensk DVD-release förrän i juni!). Intressanta karaktärer, kul koncept och vansinnigt snyggt allting också.

 

4+/5

Link to comment
Share on other sites

A1.jpg

 

Twin Peaks

 

Handling: I det isolerade lilla skogssamhället Twin Peaks hittas den 17-åriga skönhetsdrottningen Laura Palmer mördad. FBI-agent Dale Cooper kopplas in för att lösa fallet, men inne i de djupa skogarna döljer sig många hemligheter och den öppensinnade Cooper är inte sen att ta till okonventionella metoder för att hitta sanningen om vem som mördade Laura Palmer.

 

Twin Peaks är samhället där alla känner alla och inget är som det verkar...

 

A2.jpg A3.jpg A4.jpg

 

Omdöme: Jag upptäckte Twin Peaks på allvar efter att det kom på tal under en lektion på gymnasiet. Jag införskaffade mig snabbt serien och ägnade mina mörka, regniga och ensamma kvällar åt att sjunka in i David Lynchs och Mark Frosts postmodernistiska tv-serie som fick ett helt folk att bänka sig framför tv:n, gärna med en rykande kopp svart kaffe och en bit körsbärspaj. Jag var totalt fast och det kändes som hela mitt liv hade strävat åt känslan som jag fick när jag såg Twin Peaks. Den berörde mig så djupt in i själen, det var som en dröm från mitt förflutna - underbar och hemsk på samma gång.

 

Jag fick en ny syn på tv-serier efter detta och även om jag inte såg speciellt mycket av dem innan så gjorde Twin Peaks att jag fick en slags distans till allt övrigt på televisionen. David Lynch kommer vid de bästa sekvenserna i denna serie till sin karriärs esse, och tack vare tv-serieformatet så lyckas han bjuda på hela spektrat av sitt auteurskap. Den absurda blandningen mellan drama, humor, mystik, såpopera, parodi, deckare och rysare gör Twin Peaks till något som fortfarande är smått unikt, och det gör att beundrarskaran så här 19 år senare är större än någonsin och fortfarande växer (bland annat så gjorde Nike nyligen en skomodell till seriens ära).

 

A8.jpg

FBI-agent Cooper har en del att ta i tu med.

 

Den första säsongen består av det inledande, långfilmslånga pilot-avsnittet och sju efterföljande avsnitt. David Lynch har själv regisserat piloten och avsnitt 2. Vi får bekanta oss med den hjälpsamme Sheriff Truman (Michael Ontkean), skogshuggargubben Pete Martell (suveränt spelad av Eraserhead-bekantingen Jack Nance) och den underliga Log-ladyn. Vi lär också känna Twin Peaks ungdomar, som den unge ensamvargen James Hurley, odågan Bobby Briggs och femme fatalen Audrey Horne. Men i centrum, framför alla original och virrpannor, står rättvisans man - Dale Cooper (spelad av Kyle MacLachlan), och försöker vägleda oss till lösningen.

 

Den andra säsongen inleder även den med ett långfilmslångt avsnitt, regisserat av David Lynch (som regisserade ytterligare tre avsnitt, inkluderat finalen), och fortsätter i ytterligare 21 avsnitt. Eftersom den andra säsongen är längre så blir intensiteten ganska frånvarande under en serie avsnitt, och innehåller en del fåniga sidestorys (som kommit till på grund av påtryckningar från produktions-bolaget), men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Den andra säsongen innehåller - tillsammans med pilot-avsnittet, de mest minnesvärda avsnitten.

 

A5.jpg A6.jpg A7.jpg

 

Det går inte att tala om Twin Peaks utan att nämna musiken av Angelo Badalamenti. Hans musik är hjärtat i serien och kan tillskrivas åtminstone 40 procent av den speciella atmosfären - därför är det ingen vits med att snåla med ljudet när du ser tv-serien. Jag tycker att du ska göra som jag gjorde; sätt dig ner i ett mörkt rum, skruva upp volymen och avskärma dig från eventuella spoilers på internet och i extramaterial. Det sista tipset ska du ta extra noga i akt, då det finns mycket i Twin Peaks som man bara inte vill veta förens det verkligen är dags. Jag hade turen att veta väldigt lite på förhand ända tills det sista avsnittet.

 

Oavsett om du kommer älska eller hata denna tv-serie efter att du sett den, så kommer du inte glömma vad som en gång hände i det lilla samhället Twin Peaks…

 

5/5

 

 

Fotnot: Efter serien gjorde David Lynch en långfilm som fungerar som en prequel till serien, men som i största grad innehåller spoilers och därför ska undvikas att se innan tv-serien. Dock är filmen min favoritfilm av Lynch och väl värd att se när så är dags. "Fire walk with me" heter den.

Link to comment
Share on other sites

Ohh vad sugen jag är på Twin Peaks nu!

 

En fråga Yojimbo. Det var ganska länge sedan jag såg första säsongen - kommer ihåg det mesta av den. Men är det nödvändigt/mest givande/bäst att se om den första säsongen innan man tar sig an den andra? Eller får man någon form av genomgående summering av den första, korta, säsongen i "inledningsfilmen" till den andra säsongen?

Link to comment
Share on other sites

Ohh vad sugen jag är på Twin Peaks nu!

 

En fråga Yojimbo. Det var ganska länge sedan jag såg första säsongen - kommer ihåg det mesta av den. Men är det nödvändigt/mest givande/bäst att se om den första säsongen innan man tar sig an den andra? Eller får man någon form av genomgående summering av den första, korta, säsongen i "inledningsfilmen" till den andra säsongen?

Man får ingen riktig summering av första säsongen, även om man i stort fattar vad som hänt av det som sägs i "avsnitt 8". Men jag anser det mest givande och nästan obligatoriskt att se om första säsongen just för att komma in the mood med karaktärerna och det som händer. Annars är risken att man tappar lite av nerven om man bara kastar sig in någonstans. Vill man få ut så mycket som möjligt av fortsättningen så skulle jag se första säsongen först - och har man inte sett resterande avsnitt så rekommenderar jag starkt att se det andra före.

Link to comment
Share on other sites

Jo det blir nog att jag ser om första säsongen innan jag tar mig an den andra.

 

Lite "märkligt" att du håller Fire walk with me som den bästa Lynch-filmen, folk brukar vara ganska överens om att den filmen är en ganska luddig och en ganska dålig avslutning på serien (i alla fall de jag känner). Men kommer nog vara hyfsat sugen på även den när jag sett båda säsongerna. Lite drygt bara att Fire walk with me inte följer med Twin Peaks Definitive Gold Box Edition..?

 

Återkommer när jag plöjt igenom allt - lär ju ta ett tag... ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite "märkligt" att du håller Fire walk with me som den bästa Lynch-filmen, folk brukar vara ganska överens om att den filmen är en ganska luddig och en ganska dålig avslutning på serien (i alla fall de jag känner). Men kommer nog vara hyfsat sugen på även den när jag sett båda säsongerna. Lite drygt bara att Fire walk with me inte följer med Twin Peaks Definitive Gold Box Edition..?

 

Återkommer när jag plöjt igenom allt - lär ju ta ett tag... ;)

Det finns skiftande läger när det gäller Fire Walk With Me. Det finns dem som mest gillade humorn i tv-serien och därför blev besvikna över att FWWM inte innehöll samma "quirkiness" och utelämnade saker från serien. Sedan finns det dem (som jag) som tycker att det är den "ultimata Lynch-filmen" och verkligen rör vid det bästa i serien.

 

Anledningen till att FWWM inte följde med i boxen är nog för att den dels tillhör ett annat filmbolag och för att det fortfarande finns en liten chans att den i framtiden kan släppas med åtminstone ett urval av de knappt två timmar av scener som klipptes bort och som innehöll flera av karaktärerna i tv-serien. David Lynch fick ju klippa om filmen efter premiärvisningen på Cannes-festivalen '92, eftersom majorieteten av publiken ställde sig upp och buade ut filmen i sju minuter typ.

 

Fire Walk With Me är 90-talets mest underskattade film enligt mig, och en film som blivit mer accepterad på senare år.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att FWWM inte följde med i boxen är nog för att den dels tillhör ett annat filmbolag och för att det fortfarande finns en liten chans att den i framtiden kan släppas med åtminstone ett urval av de knappt två timmar av scener som klipptes bort och som innehöll flera av karaktärerna i tv-serien. David Lynch fick ju klippa om filmen efter premiärvisningen på Cannes-festivalen '92, eftersom majorieteten av publiken ställde sig upp och buade ut filmen i sju minuter typ.

 

Haha får väl hoppas att Cannes-publiken hade dålig koll på Twin Peaks helt enkelt...

 

Jag får helt enkelt köpa på mig Fire Walk With Me också - men som sagt lite tråkigt att de inte samlat allt som har med serien att göra i boxen - de brukar ju de olika bolagen kunna lösa med lite procentuell-fördelning av intäkterna... Men men inte mycket att be för...

Link to comment
Share on other sites

Ja, man tycker ju det. Men Paramount känns väldigt motsträviga eftersom dem vägrar släppa de borttagna scenerna även fast Lynch själv och massor av fans har bett dem otaliga gånger om det. Lynch har till och med plockat ut och restaurerat vissa delar med ljud och specialskriven musik - men ändå är det tydligen svårt. De tjänar ju mer på att släppa materialet än att bara låta det ligga, kan man tycka.

 

Fire Walk With Me finns just nu på CDon för 69 kr, men priset brukar gå upp och ner om vartannat mellan 60 och 140 kr.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...