Jump to content

Déjà-vu


efa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänkte ni på hur snyggt det är när den svarta katten i slutet av filmen kommer förbi två gånger?

 

En déjà-vu uppstår ju, som vi får lära oss i första filmen, när något har ändrats inuti Matrix.

Nej det missade jag faktiskt men när du säger det så... :rolleyes:

 

Den svarta katten fanns ju även med i originalet [förlåt, jag menar The Matrix första filmen alltså]. Har för mig att déjà vu där definieras som ett glapp (glitch) i Matrix?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Ja det var faktiskt ganska snyggt. Jag älskar deja vu på film. Är det någon mer än jag som brukar känna av deja vu på riktigt. Jag får ofta känslan av att jag gjort en sak eller ett val förut. Det får en att fundera till lite.

Det händer...En väldigt konstig känsla...Undrar vad det beror på ? Har man upplevt liknande situationer och inbillar sig att man känner igen det som händer eller har man en förmåga att förutse händelser lite då och då ? :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag har hört en förklaring flera gånger. Den går ut på att det ibland blir fel när hjärnan ska lagra syn- och hörselintryck, kanske händer det oftast om man är trött. Hur som helst, det som händer är att intrycken först hamnar på en plats i hjärnan där minnen av saker som hänt ska lagras. Först efter det kommer intrycken till det stället där hjärnan, och man själv alltså, verkligen registrerar att det händer. Men då har redan intrycken lagrats på platsen för minnen av saker som hänt, vilket gör att man då får en känsla av det man upplever redan har hänt. Voila, déjà vu.

 

EDIT: Förresten, skulle bara säga att jag inte kommer se Revolutions förrän efter Sthlm Filmfestival, om ni undrar varför jag inte skriver nåt här i Matrix-forumet. Kommer hålla mig borta härifrån för att undvika spoilers.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hm.. Jag kommer inte ihåg. Vad heter den där filmen där det är en kille som vaknar upp samma dag i evigheter. Han försöker med allt för att få det att sluta. T.o.m. ta livet av sig. *Spoiler* Det hela slutar med att han lyckas få en kvinnlig reporter som han tycker om att bli kär i honom *End of spoiler*

 

P.S. Jag tyckte filmen var ganska usel faktiskt. D.S.

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Jag kommer inte ihåg. Vad heter den där filmen där det är en kille som vaknar upp samma dag i evigheter. Han försöker med allt för att få det att sluta. T.o.m. ta livet av sig. *Spoiler* Det hela slutar med att han lyckas få en kvinnlig reporter som han tycker om att bli kär i honom *End of spoiler*

 

P.S. Jag tyckte filmen var ganska usel faktiskt. D.S.

Höjdarrulle. Se den. "Måndag hela veckan", eller i original, "Groundhog day".

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

den vetenskapliga förklaringen är att handlingen är snabbare än uppfattningen.

 

det vill säga att när du säger något, eller hör något så är det d som går ut först.

du uppfattar det men din hjärna uppfattar det inte helt förens en kort kort kort.. stund senare.

därav kan du situationen kännas bekant eftersom du är rätt trög enligt ärliga vetenskapen.

Link to comment
Share on other sites

den vetenskapliga förklaringen är att handlingen är snabbare än uppfattningen.

 

det vill säga att när du säger något, eller hör något så är det d som går ut först.

du uppfattar det men din hjärna uppfattar det inte helt förens en kort kort kort.. stund senare.

därav kan du situationen kännas bekant eftersom du är rätt trög enligt ärliga vetenskapen.

Om vi bortser från innehållet och ser till själva upplägget här. Så kan man också som lojal forumist få en otäck känsla utav déjà vu... :ph34r:

 

Déjà vu är känslan av att ha upplevt något tidigare, fast man inte har det (kommer från franskan och betyder redan sett). En känsla som många tycker är otäck.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...