Jump to content

Searching for Sugar Man - varför 15 år?


marta

Rekommenderade inlägg

Kan någon berätta för mig varför Searching for Sugar Man är censurmärkt med 15 år. Är filmen våldsam? Eller handla det om att filmbolaget inte vill bekosta censurgranskning och sätter 15 år för säkerhets skull. En gammal filmmaskinist berättade för mig att en del filmbolag gör så, alltså skippar granskning för att slippa betala och sätter slentrianmässigt 15 år, så slipper man utlägget. Kan detta stämma?

 

Alltså, två frågor: 1) Varför har Searching for Sugar Man 15 årsgräns? 2) Kan det stämma att en del filmbolag kan skippa censurgranskning, om det sätter 15 år som åldersgräns?

Link to comment
Share on other sites

Också min gissning i det aktuella fallet - ja. Filmen verkar inte ha granskats av svensk myndighet (Statens Medieråd).

 

Klippt från myndighetens hemsida:

 

Om distributören inte har för avsikt att visa filmen för en publik under 15 år behöver filmen inte lämnas in för beslut av Statens medieråd.

 

Avgiften ligger på cirka 1000 kr per biograf som visar filmen.

 

Den har fått PG-13 i USA.

Link to comment
Share on other sites

Beror nog på att få under 15 går på dokumentärer. Och dokumentärer brukar heller inte locka så mycket folk som den här lite oväntat har gjort. Därav valde man säkert att spara in dessa pengar. Det är filmbolaget/distributören som står för avgiften så biografen har inte mycket med det beslutet att göra.

 

Har du sett filmen?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...