Jump to content

Bästa Sci-Fi filmen genom tiderna?


Mattias Nordin

Rekommenderade inlägg

Vadå A,I är lång, tråkig?????????   den är inte längre än Sagan om ringen o harry potter filmerna.

A.I är bäst. Håller inte med dig

 

Men lotr och hp är väldigt bra och underhållande, A.I är ett sömnpiller i tråkig atmosvär! :P

 

 

jaja... smaken är som sagt som baken... vad räknas igentligen till SCI-FI? Allt som är overkligt? Eller framtidsaktigt? Är inte allt påhittat Fiction? Är korrekt översättning: Påhittad vetenskap? Isåfall borde ju spökfilmer ingå här oxå?!?

 

Spöken är ju inte sci-fi då det inte kunnat klargöras om de finns eller inte.

 

Finns det rymdskepp som kan ta oss till andra galaxer? Finns det lasersvärd? hmmm... naeeeej jag vill nog ha en bättre förklaring :P

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vadå A,I är lång, tråkig?????????   den är inte längre än Sagan om ringen o harry potter filmerna.

A.I är bäst. Håller inte med dig

 

Men lotr och hp är väldigt bra och underhållande, A.I är ett sömnpiller i tråkig atmosvär! :P

 

 

jaja... smaken är som sagt som baken... vad räknas igentligen till SCI-FI? Allt som är overkligt? Eller framtidsaktigt? Är inte allt påhittat Fiction? Är korrekt översättning: Påhittad vetenskap? Isåfall borde ju spökfilmer ingå här oxå?!?

 

Spöken är ju inte sci-fi då det inte kunnat klargöras om de finns eller inte.

 

 

Klart att spöken finns.

Link to comment
Share on other sites

Min lista då, utan inbördes ordning

 

* Terminator 2

* Alien 1

* Alien 3

* Battlestar Galactica (nya tv-serien)

* Jeremiah (tv-serie)

* Delicatessen

* Matrix

* Blade runner

* Cube

* Dark City

* 13:e våningen

* Donny Darko

* Eternal sunshine of the spotless mind

* eXistenZ

* Final Fantasy

* Flykten från New York

* Gattaca

* Men in Black

* Pitch Black

* Mad Max 2

* Strange days

* The cell

* X-Men

 

Ett urval... finns många fler bra.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Rosenbaum hade med A.I. på sin topp 100 lista, så måste jag säga att en nedvärdering av någon som tagit upp A.I. är en nedvärdering av även Rosenbaum. Att kalla det en B-film är nog tämligen felaktigt. Jag har inte sett den dock.

Att du gör ett påhopp på min kommentar utan att själv ha sett filmen tycker jag är att gå lite fort fram, det jag säger i föregående inlägg är att:

 

"A.I. är dock knappast lågbudget, däremot alldeles för lång, tråkig och knappast något som ska nämnas i denna tråd."

 

Alltså, läs igenom mitt citat en gång till så ser du nog vad jag menar (knappast = inte). Vad gäller mina övriga kommentarer på filmen, att den är lång, tråkig och inte bör nämnas i denna tråd, kan du knappast (igen, knappast = inte) uttala dig om förrän du sett filmen.

 

Jodå, jag menar den filmen! Kan tyvärr inte se komiken i den... Men visst är den lite läskig!

Hah, nej filmen i sig innehåller inga komiska inslag, dock är den så pass seriöst producerad att jag småfnissar för mig själv då filmen inte håller hela vägen igenom.

 

Vadå A,I är lång, tråkig?????????  :angry:  :angry:  den är inte längre än Sagan om ringen o harry potter filmerna.

A.I är bäst. Håller  inte med dig

Som sagt, smaken är som baken. Ingen tvingar dig att ogilla A.I.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Rosenbaum hade med A.I. på sin topp 100 lista, så måste jag säga att en nedvärdering av någon som tagit upp A.I. är en nedvärdering av även Rosenbaum. Att kalla det en B-film är nog tämligen felaktigt. Jag har inte sett den dock.

Att du gör ett påhopp på min kommentar utan att själv ha sett filmen tycker jag är att gå lite fort fram, det jag säger i föregående inlägg är att:

 

"A.I. är dock knappast lågbudget, däremot alldeles för lång, tråkig och knappast något som ska nämnas i denna tråd."

 

Alltså, läs igenom mitt citat en gång till så ser du nog vad jag menar (knappast = inte). Vad gäller mina övriga kommentarer på filmen, att den är lång, tråkig och inte bör nämnas i denna tråd, kan du knappast (igen, knappast = inte) uttala dig om förrän du sett filmen.

 

Att kalla mitt inlägg ett påhopp är snarare din tolkning än en absolut sanning. Vad jag menade var att du gjorde en faktautsago om att A.I. INTE hör hemma i en sådan här tråd. Eftersom Rosenbaum har sett betydligt mer film än någon annan här inne, så hänvisade jag till honom och hans topp-100. Eftersom även Rosenbaum uppenbarligen gillar A.I. så borde det kunna vara mycket berättigat att nämna just A.I. i en sådan här tråd. Att du inte gillar A.I. är en sak, men att du skall komma och berätta vad som är rätt och fel är en helt annan.

 

Personligen tycker jag det är lite synd att Kubrick inte fick/hann/ville regissera A.I.. Kubrick älskade nämligen berättelsen och manuset, och det var han som tog kontakt med Spielberg och ville att han skulle regissera den.

Link to comment
Share on other sites

Att kalla det en B-film är nog tämligen felaktigt. Jag har inte sett den dock.

Först och främst gällde det din kommentar om att A.I. var lågbudget eller inte, och att du kanske läst mitt inlägg lite för fort.

 

Att kalla mitt inlägg ett påhopp är snarare din tolkning än en absolut sanning. Vad jag menade var att du gjorde en faktautsago om att A.I. INTE hör hemma i en sådan här tråd.

Vilket jag står fast vid, A.I. är inte en av dom bästa Sci-Fi filmerna genom tiderna.

 

Eftersom Rosenbaum har sett betydligt mer film än någon annan här inne, så hänvisade jag till honom och hans topp-100.

Och därmed baserar hela din åsikt om att A.I. är den bästa Sci-Fi genom tiderna?

Link to comment
Share on other sites

Basse: Så att säga. Jag personligen tror verkligen inte att A.I. är en av de bättre Sci-fifilmern genom tiderna. Med tanke på att jag sett iaf en 7-8 filmer med Spielberg, så tror jag att jag vet vad jag kan förvänta mig. Däremot menar jag att det inte är en film som rent faktamässigt kan erkännas som dålig, då det uppenbarligen finns aktade filmkritiker som verkligen gillar den extremt mycket.

 

Sedan att du eller jag inte gillar den: Det är, som sagt, en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Reptile: Men allting handlar ju om att olika personer tycker olika om olika filmer. Att den ena är filmkritiker och den andra fem år spelar ingen som helst roll. Du kanske tycker AI är världens bästa film samtidigt som jag tycker den suger, två olika åsikter helt enkelt. Sen går det inte att säga att du har fel och blablabla eftersom det inte finns något rätt svar på vilken som är världens bästa film. Förstår inte heller vad du menar med faktamässigt dålig. Det är ju skitsamma att t.ex Gudfadern ligger etta på imdb's topplista, jag kan ju ändå tycka den är dålig.

Link to comment
Share on other sites

Reptile: Men allting handlar ju om att olika personer tycker olika om olika filmer. Att den ena är filmkritiker och den andra fem år spelar ingen som helst roll. Du kanske tycker AI är världens bästa film samtidigt som jag tycker den suger, två olika åsikter helt enkelt. Sen går det inte att säga att du har fel och blablabla eftersom det inte finns något rätt svar på vilken som är världens bästa film. Förstår inte heller vad du menar med faktamässigt dålig. Det är ju skitsamma att t.ex Gudfadern ligger etta på imdb's topplista, jag kan ju ändå tycka den är dålig.

 

Vad jag anmärkte på handlade om att Basse verkade tycka att det inte gick att nämna A.I. bland den bästa sci-fifilmerna genom tiderna. Dvs. var det du skrev nu egentligen precis vad jag ville berätta för honom. Att jag nämnde Rosenbaum var ett ytterligare argument för att påvisa att A.I. mycket väl kan "nämnas i sådana här sammanhang" utan att klankas ner på. Jag försvarade egentligen Lorenzo Lamas rätt att tycka att A.I. är riktigt bra. Alltså är ditt och mitt ändamål likadant.

Link to comment
Share on other sites

Att jag nämnde Rosenbaum var ett ytterligare argument för att påvisa att A.I. mycket väl kan "nämnas i sådana här sammanhang"

Ja, dehär går mest runt runt, inget vettigt har hittils kommit ur vår dust. Alla har självklart rätt till sin egen åsikt, men det var inte det du argumenterade om när du droppade ditt första inlägg, att sedan försöka höja rätten att tänka för sig själv genom att påpeka att en aktad filmkritiker har A.I. på en topp 100 lista, och att vi borde tycka som honom (speciellt du som inte sett filmen) detta hela verkar väldigt märkligt och inte riktigt genuint.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...