Jump to content

Plasma, LCD eller projektor?


Plox

Rekommenderade inlägg

Tänkte köpa en billig platt-tv till ett extra rum som vi har, det ligger på nedre våningen med full insyn så jag vill inte ha något stort flådigt som är stöldbegärligt. Är inte ute efter någon jätte monster heller, 25-30 tum räcker gott och väl, 25 kanske är det ultimata.

 

Någon som har ett tipps? Spelar ingen som helst roll om märket är Yokoskita eller Sony... bara den är smidig och går att slötitta på några gamla svartvita filmer, gamla Mythbustersavsnitt etc. Kanske en och annan barnfilm då den kan bli en bra barnvakt i framtiden :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tänkte köpa en billig platt-tv till ett extra rum som vi har, det ligger på nedre våningen med full insyn så jag vill inte ha något stort flådigt som är stöldbegärligt. Är inte ute efter någon jätte monster heller, 25-30 tum räcker gott och väl, 25 kanske är det ultimata.

 

Någon som har ett tipps? Spelar ingen som helst roll om märket är Yokoskita eller Sony... bara den är smidig och går att slötitta på några gamla svartvita filmer, gamla Mythbustersavsnitt etc. Kanske en och annan barnfilm då den kan bli en bra barnvakt i framtiden :whistling:

 

Antar att du har en bättre tv också som du kör dina Lorenzorullar på?

 

Nthandeln är la rätt billig ändå. Typ Netonnet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag fick idag hem min nya insvestering till filmintresset, närmare bestämt en 42 tums Plasma-TV (Panasonic TX-P42X10E) - inte Full HD, då jag i princip bara kommer titta på vanliga dvd:er och då ska tydligen Full HD inte vara lika skonsamt som endast HD Ready.

 

Jag och resten av familjen håller på att flytta in i villa nu, och efter förhandlande så har jag lyckats reservera ett av rummen till att bli ett "filmtittarrum". Då kan jag äntligen kolla på nya tv:n, dämpa belysningen så mycket jag vill, stänga alla dörrar och utnyttja hemmabioljudet till max! Jag ser fram emot att njuta som aldrig förr av de filmer som jag redan sett många gånger - och alla de andra också. Jag tyckte 42 tum var bäst då jag inte är stenrik och prisökningen mellan 42 och 46-50 tum är väldigt stor. Dessutom är det nog bra att inte gå upp på så mycket som 50-tummare om man ändå nästan bara ser vanliga standard-dvd:er.

 

Tidigare har jag kollat på en vanlig gammal 28-tummare så det kändes som att det var dags att göra en uppgradering nu. Nu är det meningen att jag ska kunna ha den här tv-skärmen i åtminstone fem-sex år. Hoppas flytten går fort nu så att jag kan börja kolla film så fort som möjligt igen.

 

Det enda dryga med nya tv:n är att det blivit lite svårt att placera centerhögtalaren i hemmabiopaketet - skärmen är ju numera för smal för att låta högtalaren stå ovanpå. Hur har ni som befinner er i samma situation gjort där hemma? Går det bra att placera "centern" strax under skärmen utan att det låter skumt?? Eller ska jag ha den på en hylla på väggen strax bakom och ovanför skärmen???

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till 42" familjen Yojimbo! :)

Jag köpte min för 3-4 år sedan och är fortfarande nöjd med min Samsung, som även den bara är HD-Ready. Satt också på en 28" tjock-TV och skillnaden i början var enorm.

 

Själv har jag hängt upp min på väggen och placerat centern 10 cm under TVn, en lösning jag är nöjd med. Det svåra tycker jag är att få till bakhögtalarna, detta då mitt rum inte är så lättmöblerat och att soffan i princip står mitt i rummet, men har löst det genom att jag numera får flytta på bakhögtalarna varje gång det vankas storfilm.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jag ska nog kanske sätta en hylla precis ovanför skärmen, så att centern kan stå i linje med den och så nära ovanpå som möjligt.

 

Soffan i mitt rum kommer också stå mitt i rummet, så jag har funderat lite hur jag skulle göra med det. Kruxet med de bakre högtalarna löste jag idag efter lite övervägande. Jag köpte två grova, stadiga Proson-pelare att placera ut bakom soffan. Sedan får jag fästa högtalarna med klisterkuddar under - då ska nog ingen rubba dem förhoppningsvis.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Härlig investering Yojimbo. köpte min Panasinic 42"-plastma (PX80) för nåt halvår sen och den har verkligen förhöjt filmupplevelsen. Den är inte heller Full HD, men både DVD och Blue-ray ser fantastiska ut på den.

 

Håller med om att centern är ett gissel. Har inte löst det än. Nu står centern på höger högtalare mest hela tiden och så får jag sätta den framför (under) tvn när jag ska se film (annars slår Theo 1,5 år sönder den och så är den ivägen för IR-sensorn på TVn).

Link to comment
Share on other sites

Ha vilket sammanträffande att min Plasma TV igår helt dog. Efter som jag har haft den i HELA 37 månader så gäller varken garanti eller reklamationsrätt - kul!

 

Slängde också iväg en förfrågan till en reparatör och enligt honom kommer det att kosta upp till 4000 pix att fixa den första rundan. Så tack för kaffet säger jag. <_>

 

Räknade ut att denna TV har kostat mig cirkus 540:-/månaden - billigt.

Link to comment
Share on other sites

Ha vilket sammanträffande att min Plasma TV igår helt dog. Efter som jag har haft den i HELA 37 månader så gäller varken garanti eller reklamationsrätt - kul!

 

Slängde också iväg en förfrågan till en reparatör och enligt honom kommer det att kosta upp till 4000 pix att fixa den första rundan. Så tack för kaffet säger jag. <_>

 

Räknade ut att denna TV har kostat mig cirkus 540:-/månaden - billigt.

Tråkigt. Jag har i alla fall min försäkrad i tre år, men om min skulle dö i 37 månaden - en månad efter att försäkringen gått ut, då skulle jag bli bitter. Nackdelen med din tv:s död är ju att du väl inte precis känner för att gå ner på en 28:tummare igen?

Link to comment
Share on other sites

Ska man hitta något positivt i det så är det att platt-tv inte alls är så förbannats dyrt som när jag köpte min Samsung. Så istället för att reparera min trasiga TV för 4 papp - kan jag lägga till ungefär lika mycket och få en sprillans ny. Yay - alltid något. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Igår var jag på MediaMarkt och inhandlade den här skönheten:

 

UE40B6050.jpg

 

Samsung 40" LED-TV (Samsung UE-40B6050). Hade tre krav när jag skulle köpa ny TV:

1. Full HD - Check

2. Fler än två HDMI-ingångar - check (4 st)

3. Fem års garanti - check

 

Har inte hunnit pilla särskilt mycket med inställningar etc, men efter mina små Bluray-test igår kan jag bara konstatera att den är den mest knivskarpa bild jag någonsin sett. TV-bilden är som den brukar, sunkig. DigitalTV-bilden är även den riktigt bra, likaså dvd-bilden... Riktigt nöjd hittills!

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...