Jump to content

What is The Meatrix?


Peo

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...

Fast nu handlar väl inte filmen om att äta veganskt eller ens vegetariskt, utan om att äta lokalproducerat och miljömärkt? "Kött från glada grisar smakar bättre", eller vad man nu säger.

 

Vi har i Sverige inte de "köttfabriker" som filmen nämner. Nåja, inte för kor och grisar i alla fall. Vårt jordbruk är överlag mycket småskaligare än USA:s.

 

Som avslutande knorr på diskussionen kastar jag ut följande citat:

Om man inte ska äta DJUR, varför är de då gjorda av KÖTT?

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Ja, inte vet jag. Det var inte jag som sade det först.

 

Vad man menar är i alla fall att det är bättre att köpa kött från grisar som mått bra, haft ett gott liv och varit glada än från grisar som mått dåligt, varit stressade och ledsna.

 

Om man är orolig eller har dåligt samvete över att grisen som köttbiten kommer ifrån var en ledsen gris så kommer nog köttbiten att upplevas som mindre smaklig.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Dewil - budskapet är inte att man ska vara vegan. Slarvigt av mig, borde veta bättre [är mer eller mindre omgiven av vegetarianer].

 

Nu äter jag gärna kött själv men jag sympatiserar starkt med dem som inte gör det. Jag köper självklart KRAV-märkt när det finns - men det är tyvärr inte ofta. Har inte märkt någon smakskillnad men jag tycker helt enkelt att djurstallarna, även de svenska, är vidriga. Av det skälet äter jag aldrig ägg om de inte är KRAV-märkta [värphönsen är nog de som har de värst i konventionell produktion].

 

Det faktum att ledsna och rädda varelser - grisar som människor - utsöndrar stresshormoner gör att de skulle kunna smaka sämre. Knappast bättre, iallafall.

 

Men frågan kvarstår: är det Laurence Fishburne vi hör? Knappast troligt med håll med om att det är bra imiterat isåfall.

 

:up:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
  • 4 years later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...