Jump to content

Blu-ray


Plox

Rekommenderade inlägg

Kände att det var dags att slänga upp en tråd som helt går i BR:ns tecken.

 

Har ägnat veckan åt att forska och luska och beslutat mig för att avvakta BR-inköpen ett litet tag till. Har en PS3:a men har alltså ännu inte en enda film att spela på den. Den tidigare anledningen var att filmerna var på tok för dyra om man ser till vad man får. Nu har priserna gått ner till en åtminstone rimlig nivå och nya filmer kostar i en del fall inte mer än ett par tior mer än vad filmerna gör på DVD - dvs 180-200:-

 

Själv kommer jag att köpa mina absoluta favoriter på BR, dvs runt 70 filmer (då jag alltid vill kunna se mina favoriter i absolut bästa format och ha den bästa utgåvan av filmen i min ägo). Sen när det vankas smasksiga utgåvor med mycket tillbehör kan jag nog tänka mig att gå ifrån min plan en smula.

 

Det fina i kråksången är ju att en hel del BR-filmer ges ut som Region 0, dvs att de kan spelas på vilken spelare som helst. Och i måna fall MED svensk undertext (viket bara det är helt fantastiskt). R0 kan man alltså köpa från bla USA för mycket mindre pengar än vad man köper samma utgåva för här hemma i Sverige.

 

För egen del ska jag till USA i april - och jag tänkte hålla mig ifrån att köpa för mycket BR tills den resan. Den enda film jag just nu har beställt är denna smaskiga utgåva av klassikern Casablanca (för ynka 277:- också)

 

casablanca.jpg

 

casablanca1.jpg

 

Så vad tycker ni andra? Hur ska ni göra? Vad tycker ni om Blu-ray? Tänker ni gå över till det nya formatet eller nöjer ni er med DVD? Luften är fri.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har två filmer i blu-ray. 2001: A Space Odyssey och Blade Runner.

 

Jag tänker inte köpa en massa blu-ray. Bara mina absoluta favoriter som känns ännu bättre med superbra bild. Som de filmer jag nämnt ovan.

 

Dessutom kollar jag recensioner av BRutgåvor, för en del är inte alls bättre än dvd så det bör man kolla. blu-ray.com är bra.

 

Till exempel så köpte jag Big Fish på BR och den var verkligen inte bra för att va just det. Jag sålde den och nöjer mig med dvdn.

 

Skulle vilja ha Baraka http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?i...how=screenshots

 

Men tänk på det, att bara för att det är blu-ray så behöver det inte va superbild och ljud. Så kolla upp det först.

Link to comment
Share on other sites

Många bra tips där NoName, tackar för det. Big Fish var faktiskt en av de 70 filmerna jag till en början tänkt köpa (då det är en av mina favoriter) - men det hoppar jag nog över nu.

 

Problemet tycker jag också är att de svenska BR-släppen är ju ruskigt undermåliga om man ser till extramaterial etc. Jag vill inte gå och köpa tex Kill Bill helt utan extramaterial när jag en maffig DVD med hur mycket material till som helst. Det är ju lite till att köpa ner sig.

 

Krayzie - håller med 250:- för en film är för dyrt. Men priserna sjunker verkligen rekord snabbt och nu hittar man ju hyfsat många titlar för kring 150:- och en del helt nya filmer för 199:- (The Dark Knight tex). Och 199:- är ju inte dyrt om man ser till att den kostar 170/180:- på DVD.

 

Själv hade jag tänkt köpa den där über feta Blade Runner-väskan - men gör det nog när jag är i USA i April. Tror det blir biliigare så med tanke på frakt/tull osv. Är du nöjd med väskan NoName? Var köpte du den?

Link to comment
Share on other sites

Ja såg att axelmusic hade en hel del intressanta R0-utgåvor.

 

Har ägnat helgen åt att blocka ut 300 DVD-filmer som jag ska sälja, ett jäkla jobb var det. Filmer som jag sett men som jag antagligen aldrig mer kommer att vilja se om. Och en del som jag hittat på BR som jag ska uppgradera.

Link to comment
Share on other sites

Ja såg att axelmusic hade en hel del intressanta R0-utgåvor.

 

Har ägnat helgen åt att blocka ut 300 DVD-filmer som jag ska sälja, ett jäkla jobb var det. Filmer som jag sett men som jag antagligen aldrig mer kommer att vilja se om. Och en del som jag hittat på BR som jag ska uppgradera.

 

Ska du sälja alla i en klump? Du kan väl lista dom så jag får se. Du kanske har nåt jag vill ha.

 

De jag har på BR hade jag redan på dvd och har kvar dom dessutom. Vill inte alltid köra genom ps3an.

Link to comment
Share on other sites

Ja mina favoriter sparar jag så jag kan se dom både på BR och DVD sen - en del utgåvor har ju dessutom smaskigt extramaterial som man inte får till BR-utgåvorna. Så då måste de sparas.

 

Ska tyvärr åka in och lämna alla filmerna hos en butik här i Malmö och förhoppningsvis få ett prisförslag på alla. Men återkommer när jag fått besked om vilka som blir kvar (har svårt att tänka mig att han vill ha samtliga - men hoppas på det givetvis). Kan ju tröstade dig med att det är mycket skräp och lite kvalités-film. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Eftersom jag planerar att köpa en Bluray-spelare ganska snart så håller jag på att kolla in eventuella spelare som jag ska köpa, men det finns lite frågetecken inför ett köp.

 

 

Hur pass viktigt är det att bluray-spelaren är Regionsfri och inte har "endast" Region 2?

 

Har hört talas om att bluray-filmer brukar kunna vara region 0 och alltså kompatibla med alla bluray-spelare, men hur pass ofta är filmerna det?

 

Det finns en funktion som jag tror kallas "Deep color" på vissa bluray-spelare - är det något att ha eller gör det egentligen bilden sämre?

 

Har någon testat att koppla in ett 5.1-system eller liknande direkt in i bluray-spelarens ljuduttag, analogt alltså? Kan det vara en bra väg att gå om man vill ha de nya HD-ljuden och då slippa köpa en ny HD-ljud-kompatibel reciever för en herrans massa tusen?

 

Har ni någon bluray-spelare att rekommendera? Det jag helst söker är en bluray-spelare som stödjer så många HD-ljud som möjligt, gärna med två HDMI-uttag, USB-intag och stöd för mkv-filer.

 

 

Tacksam för svar av alla möjliga slag.

Link to comment
Share on other sites

Hur pass viktigt är det att bluray-spelaren är Regionsfri och inte har "endast" Region 2?

Det fina är att på en region2-spelare kan du även köra region0 och jag kan säga att det mesta som släpps som är intressant släpps antingen på R0 eller R2. Så någon helt regionsfri-spelare tycker jag inte man behöver prioritera.

 

Har hört talas om att bluray-filmer brukar kunna vara region 0 och alltså kompatibla med alla bluray-spelare, men hur pass ofta är filmerna det?

De flesta samlingsutgåvorna etc släpps oftast (säg i 9 fall av 10) som R0 - givetvis för att så många som möjligt ska kunna spela upp de på sina spelare.

Det finns en funktion som jag tror kallas "Deep color" på vissa bluray-spelare - är det något att ha eller gör det egentligen bilden sämre?

Pass

Har någon testat att koppla in ett 5.1-system eller liknande direkt in i bluray-spelarens ljuduttag, analogt alltså? Kan det vara en bra väg att gå om man vill ha de nya HD-ljuden och då slippa köpa en ny HD-ljud-kompatibel reciever för en herrans massa tusen?

Vet faktiskt inte hur pass bra ljudet är om man kör det analogt. Men jag kan ju säga att jag inte är någon "ljud-snubbe" och jag hör ingen större skillnad på mitt "HD-ljud" och mitt vanliga "DVD-ljud".

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Någon här som sett 300 i både bluray och dvd, alternativt bara bluray, och kan avgöra för mig vilken utgåva av filmen jag ska köpa? För jag vet att bluray-versionen inte ska vara så speciell sett till filmens potential, men har den överhuvudtaget bättre bildkvalitet än dvd-versionen?

 

Förresten, Plox, med svaret du gett ovan om HD-ljud och DVD-ljud - menar du att du brukar köra HD-ljudspåren på icke-HD-kompatibel "utrustning" och det låter bra ändå? Som typ Dolby True-HD eller så?

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra. Och "bluray-bok"-utgåvorna är någonting extra dessutom så det låter som en bra julklapp.

 

Kan du tipsa om någon till sån där "bluray-bok" som uppfyller kraven på både bra bildupplevelse och filmupplevelse? Jag vet att du gjort reklam för ett antal i en annan tråd...

Link to comment
Share on other sites

Förresten, Plox, med svaret du gett ovan om HD-ljud och DVD-ljud - menar du att du brukar köra HD-ljudspåren på icke-HD-kompatibel "utrustning" och det låter bra ändå? Som typ Dolby True-HD eller så?

Vet inte om jag riktigt är med, men såhär: Jag har en PS3, ljud och bild från den in i en stärkare med en HDMI-kabel, stärkaren är av modell vanlig (typ 5-6 år gammal). Så om jag har en HD-kompatibel utrustning eller inte vet jag inte riktigt, har jag det? :)

 

Jag rekommenderar nog alla bluray-böckerna, det roliga är att WB (som ger ut de flesta) har ganska bra spridning på sina filmer när det kommer till dessa utgåvor, alltifrån JFK till The Matrix. Så börjar man samla på filmerna för utgåvornas skull så får man en trevlig liten samling i samlingen, med ett par filmer man antagligen inte skulle sett annars - tex. How the West Was Won.

 

Men sen har jag inte sett alla som jag samlat på mig, så bildupplevelse kan jag inte säga särskilt mycket om.

 

När jag gjorde min jättebeställning från axelmusic för ett tag sen så tror jag att jag fick med mig alla bluray-böckerna, så det finns inte sådär jätte många att välja på. Skulle gissa på att det finns 14-15 totalt. Några som jag saknar i samlingen som jag planerar att köpa:

 

northnortwestbd450.jpg

North by Northwest

 

WillyWonka-BD.jpg

Willy Wonka And The Chocolate Factory

 

bm-789867.jpg

Batman

 

original.jpeg

Bonnie & Clyde

Link to comment
Share on other sites

Schysst med tipsen! Den 300-utgåvan blri det - dessutom känns North by Northwest-utgåvan som ett bra köp då jag bara har en halvtaskig utgåva av den sedan tidigare och dessutom skjutit upp en fullständig titt på den i hela mitt liv.

 

Förresten, Plox, med svaret du gett ovan om HD-ljud och DVD-ljud - menar du att du brukar köra HD-ljudspåren på icke-HD-kompatibel "utrustning" och det låter bra ändå? Som typ Dolby True-HD eller så?

Vet inte om jag riktigt är med, men såhär: Jag har en PS3, ljud och bild från den in i en stärkare med en HDMI-kabel, stärkaren är av modell vanlig (typ 5-6 år gammal). Så om jag har en HD-kompatibel utrustning eller inte vet jag inte riktigt, har jag det? :)

Nej, då har du inte HD-kompatibel utrustning, eftersom allt hänger på om förstärkaren är anpassad för de nya bluray-ljuden, som Dolby Digital Plus, DTS-HD, Dolby True-HD, Cinema Master HD och allt vad de heter - alltså ljud med bättre bithastighet än Dolby Digital och vanlig DTS och vissa blurays kan spela 7.1-kanalers ljud om man har så pass många högtalare och som sagt en förstärkare med 7.1-kanalsystem. Allt som allt så hänger det på om förstärkaren är gjord för dessa ljud och är den det så brukar den kosta ganska rejält.

 

Men det jag menade var om du kan spela typ Dolby Digital Plus eller något annat av de här ljudformaten jag nämnde och om det då lät "normalt" eller om det låter över huvud taget? För jag vet när farsan hade en förstärkare som inte kan spela DTS så märktes det och jag undrade om det märks om du spelar de så kallade HD-formaten på din "icke- HD-kompatibla" utrustning?

 

Hoppas du hängde med något i alla fall? :)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...