Jump to content

Sympathy for Lady Vengeance


Rekommenderade inlägg

Apropå Harry Lime, så får du, Harry Lime alltså, gärna skriva nånstans (i Spoileravdelningen eller var som helst) vilken den där usla scenen i Lady Vengeance egentligen var. Vet inte riktigt vad du menar nämligen, och är nyfiken.

Scenen jag tänker på är den när hjältinnan har fångat läraren och använder honom som tolk för att för att kunna tala till sitt barn. Bara det att det faktum att han, läraren, villigt översätter allt trots att han vet att han är väldigt illa ute är ju rätt mysko och filmen försöker inte förklara varför han gör det eller varför hon litar på honom. Men det som verkligen gör scenen usel är den engelska rösten de lagt på. Det märks ju så tydligt att de har använt en amatörskådis som inte har en blekaste aning om i vilket sammanhang replikerna kommer att användas fast ändå försöker göra dem med känsla. I mina öron lät replikerna mycker mer som berättarrösten i en talbok för barn än repliker från en kidnappad man med en pistol riktad mot huvudet.

 

Om det är tillåtet så skulle jag kunna lägga up scenen som mp3.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ha ha, ja, nu när du säger det så tyckte jag nog den scenen kändes lite märklig. Tyckte uppenbarligen inte den var sååå usel som du själv tycker, eftersom jag inte riktigt visste vad du var ute efter. Men ändå fanns det nånstans i bakhuvudet att det fanns en viss scen som kändes lite fel. Kunde bara inte komma på vilken, vilket tyder på att jag kanske inte tyckte den var så dålig trots allt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Lånar tråden och ställer frågan, varför sköt Geum-ja hundvalpen? Och varför tyckte ungen att det var helt normalt beteénde? Även om koreaner troligtvis värderar hundar lite annorlunda än vad vi gör så finner jag ingen som helst logik i den handlingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Såg om den nu och det stämmer att hon inte hade skutit något levande ännu. När hon får pistolen av gubben så frågar han om hon har någonstans som hon kan öva, det är då hon köper hunden och åker iväg ut i skogen och sjuter den, men jag tycker fortfarande att det är grymt konstigt att inte hennes unge säger något.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...