Jump to content

Donnie Darko


Rekommenderade inlägg

Har länge funderat över att diskutera den här filmen, undrar varför detta inte skett!!!!!! :cool2:

 

Hinner inte skriva ett långt utlägg om filmen just nu, men om någon svarar *host*Jojje* host* till exempel, så kan jag skriva lite mer ikväll.

 

Filmen har ju ett klart budskap som ställer frågan: Är vårt liv ödebestämt eller kan vi förändra vår framtid. Filmen kunde spårat ur när tidsresorna kom in i bilden, men det handlar om filosofiska tidsresor, inte övernaturliga. Filmen använder tidsresor som ett redskap att försöka spegla människans egen vilja och ödets inverkan.

 

Jag tror själv att människan har den egna rätten att bestämma, men samtidigt står jag inför ett dilemma då jag tror på gud och när det gäller "guds väg" som nämns i filmen så skulle det i sådana fall inte kunna vara omöjligt om man ser till det religiösa.

 

Skulle gärna diskutera vad filmen innebär och hur olika saker hänger ihop. Skulle vara kul om alla som sett filmen säger något eller frågar hur olika saker hänger ihop för det är helt klart intressant....

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Okej nu när det ändå finns en sån här tråd så kan ju jag då passa på att fråga... Är denna filmen värd att se Jag vet redan ditt svar Roadwarrior Har funderat ett tag nu på om jag skall se den, eller skippa den, men eftersom om att jag inte vet riktigt vad den handlar om så skulle det vara lite skojjsigt att höra... Så ge mig lite fakta så kanske även jag går upp i lågor över denna film... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Detta hjälpte verkligen, har nu beslutat att se filmen så fort möjlighet ges, typ nu.. :up: skall orka ta mig till videoaffären som ligger en bit härifrån bara. Men att Jake Gyllenhaal är med är ju också ett plus.. bara älskade honom i The bubble boy...

 

Tack Tack Tack Filmis Blir nog ett tripp ut i regnet senare.....

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Filmlover "kopierat" en mycket träffande recension behöver jag knappast nämna min, skulle kunna vara mina egna ord det där. Precis som det nämns i texten, så känner jag för filmen, en riktig fullträff som skildrar ett vanligt livsöde i en surrealistisk värld.

 

Övernaturligheter förekommer men, som jag nämnt, på ett filosofiskt stadie. Tycker att filmen är värd all lovprisning och synd att den inte gick på bio. Spännande intressant och riktigt riktigt bra.

 

Om du vill *ANNA* så kan du klicka på min "hemliga" länk i min signatur så kan du läsa om upplevelsen jag hade precis efter filmen, alltså min recension av Donnie Darko

 

Föresten skulle gärna som jag sa diskutera filmen närmare

Link to comment
Share on other sites

Okej nu blir jag lite tjatig, men ville inte edita...

 

Skall nu ta och trampa iväg till videoaffären för dom hade Donnie Darko inne, och sedan kan jag nog vara med på ett mer specifikt samtal om denna film, vad jag läste som du Roadwarrior skrivit så känns det som om att detta är en väldigt bra film.. Och jag tror knappast jag kommer att bli besviken, men det har jag sagt om många filmer..

 

Men det återstår att se... Kanske har din "onda" propaganda för gott med sig Roadie

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Om du vill *ANNA* så kan du klicka på min "hemliga" länk i min signatur så kan du läsa om upplevelsen jag hade precis efter filmen, alltså min recension av  Donnie Darko

Meh, kunde du inte ha skrivit SPOILERvarning på det där? Alla kanske inte vill veta vad som är hemligt i hemliga länken ;)

 

Donnie Darko var faktist en upplevelse. Nu kommer ni lyncha mig, men jag laddade faktist ner den på datorn första och enda gången som jag såg den. Bli inte galna, kvaliteten var super och ljudet var också bra, så det var helt ok.

Måste säga att jag blev riktigt imponerad av den. Effekterna ar väl kanske inte det bästa, men vem bryr sig? ilmen hade en bra stämning och jag är förälskad i kaninen Frank. Ok, kanske inte förälskad för att jag är áv manligt kön, men ändå.. :P

Nej, ska klart ses.

Link to comment
Share on other sites

Ja...filmen tilltalar inte alla *ANNA* men jag hoppas du är en av de som tillhör "the good side of the force".

 

Snackade med mina kompisar som sett filmen och jag var säker på att de inte skulle gilla den eftersom några av dem inte är mycket för annorlunda filmer, men jag hade fel och de verkade gilla den. kul.

 

Hoppas du gillar den..... den är grym

 

Och min "onda" propaganda kommer att SEGRA.

 

Läste du min recension eller??

 

Donnie Darko var faktist en upplevelse. Nu kommer ni lyncha mig, men jag laddade faktist ner den på datorn första och enda gången som jag såg den. Bli inte galna, kvaliteten var super och ljudet var också bra, så det var helt ok.

Måste säga att jag blev riktigt imponerad av den. Effekterna ar väl kanske inte det bästa, men vem bryr sig? ilmen hade en bra stämning och jag är förälskad i kaninen Frank. Ok, kanske inte förälskad för att jag är áv manligt kön, men ändå

 

Ingen gick in på länken så jag skrev vad det var får väl byta till en annan "hemlig"

 

Frank är supergrym och jag tycker inte det är fel att ladda hem filmer, särskilt inte när det gäller Donnie darko som inte är så jättekänd.

Ändrad av roadwarrior
Link to comment
Share on other sites

En helt perfekt filmkväll med popcorn, godis i massor, massor av dricka och en superbra film.

Dessutom den bästa tidpunkten på dygnet när syster sover stilla i sitt rum, mor och far i sitt rum och bror i sitt, de ända som är vakna är jag och hamstern, resten sover stilla..

Helt prefekt.

 

En superbraiga filmen jag nämnde är ingen mindre än Donnie Darko….

Roadwarrior din ”onda” propaganda förde gott med sig..

 

Jag kommer aldrig att kunna skriva en recension som är duglig denna film. Det finns andra som redan gjort den denna tjänst You know of how I´am speak

 

Men något jag kan göra är att skriva ner mina känslor innan, under och efter denna film..

 

Innan: Ringde filmen finns inne, ner till affären det begavs, fick dock vänta cirkus två timmar innan jag kunde sätta på filmen eftersom om att det endast finns en tv i detta hushåll..

Dessa timmar spenderade jag självklart här på forumet.. Och lusläste Roadis recension av Donnie Darko…

YES, timmarna flöt förbi och innan jag visste ordet av det satt jag där med allt mumsigt och filmen var på, kalas…

 

Under: Vad händer nu, vad händer, önskar man kunde snabbspola och ändå förstå allt, ville ju veta med en gång. Filmen kändes äkta och väldigt verklig, det som händer är ju något som existerar i verkliga vardagen, Man känner Donnies oro och ständiga förvirran även den skräck som ligger och gror. Jag hade dock svårt att följa med i allt som hände, men lyckades ta mig fram till det borttappade på omvägar, Kaninen Frank tycker jag inte ser så mycket ut som en kanin, när detta beskrivdes i några recensioner så kändes det som om att han framstod som en söt lila kanin, men han kändes mest stor och hemsk och det såg ut som om att han hade tandställning.. En helt perfekt kanin.. Det var ingen av skådespelarna som kändes fel, utan alla kändes perfekta..

 

Efter: Jag måste se den igen, gah klockan är mycket, måste sova men först bio.nu GAAAH funkar inte… Aja, det är i dessa lägen Words kommer in och stöttar upp..

 

Filmen kommer jag att se många gånger till och kanske då kan jag skriva en recension värdig filmen, men inte innan dess. Alla som inte sett den, jag ger er rådet att se den.. GÅ TILL VIDEOAFFÄREN…. Det är värt det…

 

Men faktum är att SoR och mitt stora feta grekiska bröllop står mig närmast, men Donnie Darko får av mig i betyg en 4/5…

 

Tack Roadwarrior för ditt spridande av ”ond” propaganda…

 

Ahhh, underbart nu funkar det igen... :up:

 

EDIT: I slutet när det "där" händer, när den här elaka killen (fick man veta hans namn?) sitter på Donnie, visst hoppades jag på att han skulle bli så där super stark och knuffa bort honom och vinna över sitt "onda" jag. Och slutet kunde varit ett annat, jag ville inte att han skulle.......... ?

 

Filmen satt kvar i tankarna innan man somnade, men den var inte så mörk ändå, det fanns ju lite ljus bakom allt mörkt...

Ändrad av *A n n a*
Link to comment
Share on other sites

Mmm.. det kallar jag en känslofull liten "review" av filmen....visst kan det vara svårt att förstå och visst känns det äkta.

 

Samma sak med mig, hade egentligen inte tid att se den men så fastnade jag och klockan blev mer och mer och tillslut var filmen över och klockanb var tolv på en skoldag vilket är jobbigt om man ska upp vid sex....sedan var jag ju tvungen att fundera över filmen en stund, blev sent den kvällen....

 

Tyvärr vet jag inte vilken kille du menar eftersom det var ett tag sedan jag såg filmen (ska snart se den igen så snart jag får tillbaka den), men jag har vissa aningar.

 

Ursäkta om du trodde kaninen var söt, den är faktiskt riktigt hemsk och har en grym röst...jag älskar kaninen

Link to comment
Share on other sites

Okej nu kommer spoiler att förekomma, men ja det vet ni ju redan... :D

 

Den killen jag menar är denne som hotar Donnie på toaletten och taffsar på Gretchen (weee för en gång skull kan jag mer än ett namn från en film :up: )

 

Han sätter ju en kniv i strupen på Donnie innan Frank i verklig skepnad kommer... Med bilen och allt....

 

Måste också tilllägga att detta är första filmen som verkligen etsat sig fast i huvudet på mig, The Ring har jag redan glömt, brukar bli så... Donnie Darko är verkligen bra...... :up:

 

oj ja just det jag, jag gillar kaninen Frank bättre som den stor Frankenstein kaninen, hade sett rätt knäppt ut och en ullig och gullig lila kanin hade sagt att jorden kommer att gå under om 28 dagar, fast med Frank 1´s röst så hade det kunnat bli rätt coolt åsså....

Ändrad av *A n n a*
Link to comment
Share on other sites

Äntligen har jag sett den här filmen. Jag vill ännu inte uttala mig om vad jag tyckte, först vill jag att alla bitar ska falla på plats. Det var faktiskt en hel del som jag inte riktigt fick att funka.

 

1. Frank...

 

Om han nu bara var tänkt, hur kunde det då komma sig att personen Frank, systerns vän, dök upp sen med dräkten på sig? Han hade väl aldrig sett honom i den dräkten innan? Och varför var det Frank över huvud taget, jag märkte inte att han spelade nån central roll alls.

 

2. Joggaren...

 

Vet inte om ni tänkt på det, men det förekommer en rödklädd joggare fyra gånger i filmen, jag hade hört att han skulle ha en mer eller mindre viktigt roll i handlingen som man fick räkna ut själv. Vad kunde det ha varit? Det enda jag kan tänka mig är att han tipsade de två killarna som *Anna* pratade om. De två gånger jag lade märket till honom var Donnie tillsammans med Gretchen.

 

3. Grandma Death...

 

Det är den här personen jag har mest frågetecken kring. Varför drogs Donnie mot henne? Vad var syftet? Var det för att han någonstans visste att hon var den som kunde varna honom för flygplansmotorn?

 

4. Verkligt eller inte?

 

Roadwarrior, du pratar om filosofi, men jag har lite svårt att förstå hur hand syner kunde leda honom till så mycket, exempelvis pistolen. Hur kunde alla tecken stämma om det inte låg något övernaturligt bakom, till exempel källardörren.

 

 

Det var väl det mesta. När jag har fått svar (om jag nu får det) ska jag försöka se filmen igen och kanske sätta ett betyg på den.

Jag vill tillägga att förklaringen till varifrån flygplansmotorn kom var en av de bästa och mest spännande förklaringar jag nånsin sett. Jag tycker dock att de kunde sagt att det var helt oförklarligt varifrån motorn kom lite tydligare än vad de gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Frank skulle jag vilja sätta som en symbol för tidsresan överhuvudtaget. Frank är ju någon som Donnie ser innan han träffat honom samma sak med motorn som kommer innan olyckan då den faller inträffat.

 

Joggaren ska enligt tex Jojje vara en hemlig agent som kollar upp donnie och varför han inte var på sitt rum när olyckan inträffade. det är en förklaring.

 

Grandma death är ju hon som skrivit boken om tidsresor. Och eftersom hon varit med om samma saker som donnie så vill han självklart kolla upp henne. Och hon är ju också delaktig lite i olyckan: Hon går ut varje dag och kollar posten. Hon väntar liksom på Donnies brev, och när det väl kommer står hon mitt i vägen och bilen svänger undan och kör över Gretchen. Lite lustiga Tidsperspektiv, mycket tänkvärt hur allt hänger ihop ofta

 

När det kommer till filosofin och tidresorna så är det hela egentligen på ett intelektuellt plan. Att han ser "Guds väg" i form av den där plasman som kommer ut genom magen ser jag bara som en visuell bild av tänkandet om att vi kanske inte har en fri vilja utan att allt är förutbestämt. Det är egentligen inte övernaturligt, men man kan ju se det som det. Jag tycker det flyter lite mer på den filosofiska planet och det tror jag filmen vill visa genom att göra det verkligt. Och som sagt Frank är egentligen en symbol för detta och leder honom fram till mötet med den riktige Frank. En rolig sak är att han, när donnie dött sitter i sitt rum och tar sig för ögat där han sedan skulle ha blivit skjuten Kan tolkas på massor av sätt, men min uppfttning är som jag nämnt ovan.

 

Vill du har mer info så kan du ju bara fråga.

Link to comment
Share on other sites

Ja... Det fick mej att tänka ännu mer. Nu måste jag se filmen igen för att se om det blir klarare. Jag gick in på hemsidan igår, DonnieDarko.com, den var om möjligt ännu mer mystisk än filmen.

Efter att ha läst lite saker kom jag fram till något som likande ett spel. Det verkade som om man skulle ändra på en rad av ord till en mening, det fanns en massa olika ord att välja mellan och jag började med Pay, det var det endra förutom I som började med stor bokstav. Efter det bläddrade jag fram attention. Hela meningen blev nåt i stil med: Pay attention you could miss something i want to show. Inget hände.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...