Jump to content

Omgång 7 - Tema "Misär, ångest och krig"


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

46841.jpg

Gå och se!

 

Filmen som tar upp andra världskriget, och dess fasa, har man sett många gånger förut. Men att det berättas ur ett ryskt perspektiv är däremot ovanligare, så det var med spänning som jag tog mig an Elem Klimov's krigsfilm, Gå och se! .

 

Filmen tar sin början när en liten pojke, får tag på ett vapen och ansluter sig till landets armé och dess kamp mot tyskarna.

Gå och se! har egentligen ingen handling, utan följer huvudkaraktärens kamp i den kaotiska tillvaron som följer i krigets väg.

 

dneq9g.jpg

 

Klimov lyckas direkt skapa en tät stämning, där man upplever pojkens svårigheter att klara sig i den utsatta miljön. Man får dyka in i huvudkaraktärens inre och på så sätt fördjupa sig i hans upplevelser. Bland annat så återspeglar sig hans öronskada, som han får vi en bombräd, ganska verklighetstrogen.

 

De nazistiska trupperna skildras som rena monster, utan någon moral eller etik. Denna aspekten har jag läst att vissa klagar på, men jag köper det rakt av.

Jag tolkar filmen som om den är berättad från pojkens upplevelser, och då ser jag inget anledning att han skulle skildra sina motståndare på ett nyanserat sätt.

 

6s5dgp.jpg

 

Men i en scen i slutet, så vänder man på det hela, och visar på ett skrämmande tydligt sätt, att i krig så finns det inga vinnare, enbart förlorare. Här finns inga hjältemodiga insatser som återberättas i andra krigsfilmer, utan här är det bara kaos och elände.

 

På så sätt så är Gå och se!, den krigsfilmen som tar tydligast avstånd från krig, som jag har sett och har således en viktig plats i filmhistorien

 

9/10

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Tänkte jag kunde klistra in min recension som jag skrev när jag såg Gå och se för några år sen. Så den kommer här:

 

Gå och se! (Иди и смотри, 1985)

 

Jaha, det här var nåt helt annat än föregående film. Efter att ha sett denna film var jag helt slut mentalt. Den efterlämnade verkligen spår. Filmen utspelas under andra världskriget (1943) i Vitryssland, där vi får följa pojken Floria (typ 15 år kanske) som lämnar sin familj för att ta värvning i partisanarmén för att strida mot nazisterna.

 

Pust, vilken film! Det här var bland det jobbigaste jag har sett. Visste inte vad jag hade att vänta mig till en början, även om jag hade hört en hel del om filmen, t ex här på forumet. Inledningen var väl inte helt klockren. Kändes lite trög. Men från det ögonblick då galenskapen bryter ut, dvs när Floria blir döv under de sanslösa scenerna under flygbombattacken, så infann sig en märkligt skrämmande känsla. Jag tror aldrig jag har sett en karaktär förändras så mycket i en film. Jag tror inte jag har sett nån se så rädd ut. Rädd på riktigt dessutom, för Florias rädsla kändes inte spelad i vissa scener. Han ser helt förstörd ut, stackaren. Skräckslagen.

 

Delar av filmen är surrealistiska, bl a med en stork som vandrar omkring mitt i galenskapen, och bidrog till den märkliga känslan. Fotot var speciellt. Bitvis grynigt, nästan i dogma-stil. Sen vissa scener som var helt sanslösa. Vet inte hur cinematografen (Rodionov) gjort, men skärpedjupet var bitvis grymt. Han måste ha använda nån typ av dubbla linser, eller nåt. Ni som har sett filmen, la ni märke till vissa scener där man såg en närbild på ansiktet på en person täcka ungefär halva bilden, och i bakgrunden, långt bak i bilden, var det ändå skarpt och man kunde se vad som hände där? Hur som helst, det var skickligt gjort.

 

Hela slutet av filmen är en enda lång plågsam demonstration om hur grymt krig kan vara och vilka monster som det skapar. Jag kände mig på nåt sätt hypnotiserad här och satt liksom som ett fån fram till att det hela var slut, och jag kunde pusta ut och inse att jag hade sett nåt speciellt. Återigen, ni som har sett filmen, la ni märke till slutscenerna då årstiden ändras när kameran färdas genom skogen (plötsligt är det snö!). Det blir snudd på högsta betyg till filmen, men femman hindras av att det tog lite för lång tid för mig att komma in i filmen, och det fanns ytterligare något parti då intensiteten sjönk lite lite.

 

4+/5

 

Originalrecension med bilder finns här.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Hatar ju krigsfilmer i de allra flesta fall. Att visa ofattbar grymhet under förevändning att det är kultur ger mig ingeting. Som att visa porrfilm för någon som blivit kastrerad.

 

Men det jag egentligen skulle säga var att de här trådarna nog måste få innehålla spoilers. Det är ju nästan omöjligt att diskutera film om man inte kan prata om det som verkligen händer. Eller vad säger ni andra?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

All text i den här tråden tycker jag. Bättre att allt är samlat. Och fritt fram för hur många spoilers som helst, både i recensioner och den fortsatta diskussionen.

 

Några frågor som jag ställde i min recension:

 

Bitvis grynigt, nästan i dogma-stil. Sen vissa scener som var helt sanslösa. Vet inte hur cinematografen (Rodionov) gjort, men skärpedjupet var bitvis grymt. Han måste ha använda nån typ av dubbla linser, eller nåt. Ni som har sett filmen, la ni märke till vissa scener där man såg en närbild på ansiktet på en person täcka ungefär halva bilden, och i bakgrunden, långt bak i bilden, var det ändå skarpt och man kunde se vad som hände där? Hur som helst, det var skickligt gjort.

 

Återigen, ni som har sett filmen, la ni märke till slutscenerna då årstiden ändras när kameran färdas genom skogen (plötsligt är det snö!).

Link to comment
Share on other sites

Har nu sett filmen och kommer snart med en recension.

 

Några frågor som jag ställde i min recension:

 

Bitvis grynigt, nästan i dogma-stil. Sen vissa scener som var helt sanslösa. Vet inte hur cinematografen (Rodionov) gjort, men skärpedjupet var bitvis grymt. Han måste ha använda nån typ av dubbla linser, eller nåt. Ni som har sett filmen, la ni märke till vissa scener där man såg en närbild på ansiktet på en person täcka ungefär halva bilden, och i bakgrunden, långt bak i bilden, var det ändå skarpt och man kunde se vad som hände där? Hur som helst, det var skickligt gjort.

Tänkte också på det. Jag tänkte också på att skärpedjupet ibland var riktigt skarpt på personen i förgrunden och även bakgrunden - men konturerna runt förgrundspersonen var i nån slags dimmad oskärpa?!

 

Återigen, ni som har sett filmen, la ni märke till slutscenerna då årstiden ändras när kameran färdas genom skogen (plötsligt är det snö!).
Märkte det inte direkt, men det gör mig sugen att kolla det igen då jag verkligen gillade den avslutande "slutåkningen".
Link to comment
Share on other sites

Angående storken, hur analyserar ni den?

 

Själv så är jag i tankarna på att den symboliserar pojken och hans mamma.

Han trampar i sönder storkens ägg och då inser han verkligen vad han har givit sig in på och att hans barndom har försvunnit.

 

Storken som senare går runt och letar, symboliserar hans mamma, som förtvivlat "letar" efter sin son därhemma. Givetvis så försvinner storken, vad jag minns i alla fall, när Florya återser sitt hem och får senare reda på vad som har hänt sin familj.

 

Och sen är det ju givetvis en stor symbolik för människans påverkan på naturen och hur mycket krig förstör naturen runt omkring. Det vill säga en liknelse för krigets destruktiva beteende.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mina spontana känslor efter att jag sett filmen igår;

 

Gå och se! (1985)

 

idi_i_smotri_su_1985_002.jpg

 

Då har jag sett denna ryska krigsskildring för andra gången i mitt liv, efter första tittningen svor jag på att aldrig se om den, så dåligt fick denna film mig att må. Å andra sidan gillar jag filmer som just får mig att må – i detta fall riktigt jäkla dåligt. Jag tycker det är ett starkt bevis på att filmskaparen verkligen lyckats med sitt verk.

 

Filmen utspelar sig i Vitryssland 1943 – andra världskriget är i fullgång och den unga killen Florya vill inget hellre än att sluta upp med Partisanerna för att slåss i motståndskampen mot den nazistiska ockupationen.

 

Det här är verkligen en tung film, en film som garanterat lämnar spår, en skildring av ett krig man sett i så många sammanhang – men för mig har kriget aldrig skildrats såhär skitigt och realistiskt. Filmen börjar lite trevande, jag gillar förvisso de surrealistiska inslagen – men ett par scener blir lite väl mycket flum och ordbajseri för min del. Men det är verkligen en resa utöver det vanliga Florya tar med oss på och andra halvan av filmen är otroligt mörk. Tänker då på tyskarnas brutala invasion men också på stackars Floryas utveckling och det är bara att lyfta på hatten åt Aleksej Kravtjenko rollprestation, en ung kille helt utan erfarenhet och helt utan skådespelarutbildning, fantastiskt bra filmen igenom.

 

När det kommer till ljud och bild är det också riktigt imponerande, vackert foto och ett par riktigt storslagna scener – men framförallt tycker jag ljudet är magnifikt och vissa stunder känns det verkligen som att man bär Floryas söndersprängda trumhinnor.

 

På det stora hela tycker jag Gå och se! känns som en motsats till dåtidens propagandafilmer och jag kan tänka mig att befinna sig mitt i ett krig känns ungefär som i filmen, total ångest, misär, hat, förvirring, rädsla och uppgivenhet. Så en eloge till regissören Elem Klimov som lyckas förmedla allt detta i en och samma film. För övrigt så var det tänkt att filmen skulle heta ”Döda Hitler” – vilket även det hade varit en passande titel.

 

Tycker faktiskt det är svårt att betygsätta en sådan här film, med tanke på att filmen får mig att må som den gör så borde betyget kanske bli en femma. Men i skrivande stund känns en stark fyra mer på sin plats - kan inte riktigt motivera det.

 

4+/5

Link to comment
Share on other sites

Nit89ram: Haha själv la jag knappt storken på minnet, kommer bara ihåg att Florya trampande sönder de där äggen i början. Jo just ja - storken var väl med där i byn någon gång också ja. Men som sagt - tänkte knappt på det.

 

Jojje: Ja sista scenen med årstiderna är bland de snyggare scenerna i hela filmen tycker jag.

 

Några frågor jag ställer mig. Vad hände med folkmassan ute i träsket egentligen? Sen i slutet springer där runt en ryss (tror jag) med nazist-hjälm och vita hakkors på - ska det föreställa den lille killen från början av filmen (kompisen som Florya letar vapen med på stranden i början)?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...