Jump to content

Memento


Puffie

Rekommenderade inlägg

Nu har jag sett om filmen och jag vill gärna ge dess ivrigaste försvarare... "radarparet" RW/Jojje ... lite rätt. Memento var av någon okänd anledning väldigt mycket bättre denna gång. En 5/5 faktiskt :up:

 

Jag vet att den liggger på imdb:s Top 20 Ever och så vidare men bryr mig inte - man ska alltid bilda sig en egen uppfattning.

 

Kanske beror det på att jag satt och störde mig på den omvända berättartekniken första gången så mycket att jag inte kunde njuta av stämningen. Andra gången kunde jag ta det och t o m se vissa poänger med baklängesköret. Även om jag fortfarande är tveksam till att det är nödvändigt. Kul vore att se den "rättvända" versionen.

 

Egentligen tror jag att regissören Nolan tog ett järn för mycket en ovanligt rökig kväll och slog vad med några kompisar om att han skulle kunna göra en film baklänges - och på den vägen är det... ;)

 

Hursomhelst, trots detta var det mesta begripligt redan första gången - tror jag - men visst finns det en del obesvarade frågor att fundera över. Mest intressant är ptMAe's...

 

Vad jag sedan inte förstår är i slutet (början av berättelsen) när han åker bil och stannar vid tatueringsstudion och man får se en klickbild på när han och hans fru ligger i sängen, där Lenny har tatuerat in "I've done it" på den platsen på hans bröst som nämns i filmen. Det måste ju vara efter att han dödat Teddy, eftersom tatueringen inte finns där innan. Men kan frun bara ha vaknat upp sådär ur koman (om det betydde att hon levde), eller är det bara ett omöjligt mål han vill uppnå?

 

Ett försök till svar...

B) Förhistorien är i princip så som Teddy säger, eller snarare antyder, i slutet. Han säger också lite uppgivet att "I will only make you remember what you really want to remember". Tricket som Nolan så skickligt spelar på är att vi som åskådare vill tro att Lenny är den schysste killen och Teddy (enbart) the bad one - inte undra på med Matrix-Joe Pantolianos djävulskt skickliga gestaltning.

 

Alltså: Lennys fru blir våldtagen och nästan dödad men vaknar ur koman. Därefter hjälper Teddy honom att spåra upp och döda den överlevande förövaren. Sedan tatuerar han in I've done it - såg det inte själv men litar stenhårt på dig ptMAe. Men livet blir inte som de hade tänkt sig - Lenny har sin minnes"condition" och har fru Catherine ett dubbelt trauma; de fasansfulla minnena plus en man som bara med största svårighet fungerar i vardagen (jämför Sammy Jankis och hans förmodade fru). I sin förtvivlan tar Catherine, som verkligen är diabetiker, sitt liv genom att "testa" Lenny. Han minns inte föregående insulindos utan injicerar lydigt gång på gång. Precis det scenario som Lenny sedan förlägger utanför sig själv, till "paret" Jankis.

 

I frustration över att inte kunna minnas ens hämnden - och med den isande misstanken om att Teddy faktiskt har rätt angående hur Catherines verkligen dog - bestämmer sig Lenny i filmens slutminuter (dvs inledningen) för att fortsätta jakten. Och att döda till och med sin hjälpare, Teddy. Därför bränner han de bilder som utgör bevisen för att Teddy har rätt. Men den avgörande tatueringen då? Ja, varför tvärnitar Lenny framför Emmas Tattoo??? Svar: bara ett proffs kan avlägsna tatueringar.

 

En anledning till att jag är övertygad om att Catherine dött ungefär så som Teddy föreslår är att hela historien om Jankis blir märklig, för att inte säga omotiverad, om det inte vore just så att den till största delen är fabricerad av Lennys egen hjärna. I en annan film skulle denna sorts surrealistiska bihandling kunna vara med bara för att - men Memento är alldeles för disciplinerad och tät för att jag ska köpa den förklaringen. [end spoiler] OK. Vad tror ni?

 

EDIT: Nu har jag också sett "I've done it" - ca 30 s från slutet - som jag obegripligt nog lyckats missa två gånger. Tack ptMAe...

Ändrad av Jonas
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Nu har jag sett om filmen och jag vill gärna ge dess ivrigaste försvarare... "radarparet" RW/Jojje ... lite rätt. Memento var av någon okänd anledning väldigt mycket bättre denna gång. En 5/5 faktiskt  :up:

He he, ja, faktum är att jag gillar filmen men nån femma var det inte för mig när jag såg den. Jag gav den 4/5. Tyckte dock, som sagt, att just baklängesgrejen var det som gjorde filmen så intressant eftersom det fanns en poäng att göra just så.

 

OK. Vad tror ni?

Jag tror jag behöver se om den. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 5 months later...
det som jag tycker är desto mer obegripligt i filmen är varför natalie hjälper honom, det borde ju vara helt uppenbart för henne att lenny dödat hennes pojkvän?

 

hon hjälpte väl inte honom? iaf inte i kronologisk början, då hon utnyttjar honom för att få dodd att sluta jaga henne. right?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...