Jump to content

Bästa filmen genom tiderna?


Raveen87

Rekommenderade inlägg

  • Moderator

The Thing är en riktigt bra film. Mycket som får en att hoppa till i soffan, skönt dumma effekter och påtaglig klastrofobi (stavas det så?). Otroligt att det är samma regissar som gjort skitfilmer som Vampires och Ghosts of Mars!

Annars är Event Horizon en läskig scifi-film med lite övernaturlig känsla. Pitch Black är också riktigt bra.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 270
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det roliga är väl att allt är så överdrivet och det mekaniska slafset är underbart. Som du säger finns det en påtaglig känsla av klaustrofobi, jag diggar skarpt den filmen lite kul special material där man får reda på hur de gjorde filmen är heller aldrig fel ex hur man i scenen när doktorn får armarna avbitna så har man använt en annan skådespelare som inte hade några armar under armbågarna och sedan hade man klistrat på doktorns ansikte (en kopia då givetvis) på hans ansikte och limmat på gelatin armar på hans armbågar och använt en mekanisk mage som öppnar sig ok verkligen biter till. Mums det ärså man ryser, riktigt uppfinningsrikt.

Link to comment
Share on other sites

Tvåan tycker jag är bra för den utspelar sig samma natt som ettan, men sedan går det utför.

 

Trean har inte ens med myers att göra och den suger. Fyran däremot tycker jag är bra med den lilla flickan. 5 och sexan är mysko och 7 halloween 20 år senare är egentligen bara en kommersiell få-in-pengar-al-a-hollywood.

 

Carpenters namn står ju på alla filmerna men han har ju knappast varit med och regisserat alla

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Han har bara regisserat ettan. Köpte tvåan på video för en massa år sedan och tyckte då den var riktigt läskig. Såg den sedan igen för ett par år sedan och såg då hur otroligt sönderklippt den var. Scener var helt enkelt bortkapade, med musik och allt. Ena sekunden höjer Myers kniven, nästa ligger offret på golvet och musiken låter som om det är ett hack i en LP-skiva.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster

Link to comment
Share on other sites

Det var vad jag trodde, lite fräckt att använda carpenters namn hela tiden. Det är ju ändå den första som är den ultimata kultklassikern. Jag måste säga att halloween (den första) är suverän, suverän musik, underbart enkel och bra filmteknik och Michael Myers är en fruktansvärt kul karaktär. Donald pleanse(hmmm stavning) och jamie lee curtis är heller inte dåliga.

 

det är kult verklig kult. Och den första filmen är ju faktiskt den enda (förutom möjligtvis femman har jag för mig att han drar av sig masken och gråter) man får se hans ansikte.

 

Det mystiskaste är väl hur han kan vara så stark som han är i den filmen när han bryter sig loss efter att i tio år ha varit fastspänd utan att få röra sig, musklerna borde vara en aning förtvinade men det säger de i filmen också

Link to comment
Share on other sites

Hittat detta forum och läger mig i debatten!

 

Visst har många bra filmer nämts av det jag har läst, men de flesta bästa är inte mer än 10 år gamla och inte mycket är utanför USA:s gränser. Därför kommer här gamla godingar (tro nu inte att jag inte störtgillar LOTR, TTT, SW, Matrix, Memento, Kontakt, L.A Konfidentiellt, m. fl de är KANON)

 

Insåg efter ett tag att det blev en liten väl gedigen lista, men hur rankar man bästa film? Här kommer som sagt mycket bra äldre film!

 

Double Indemnity - Kvinna utan samvete (1944)

It´s a wonderful life - Livet är underbart (1946)

Jean de florette (1986) - Ok, inte gammal, men fransk

Les Parapluies de Cherbourg - paraplyerna i Cherbourg (1964, fransk)

Singin´ in the Rain (1952)

Bringing up Baby - Ingen fara på taket (1938)

Vertigo - En studie i Brott (1958)

Casablanca (1942)

Mitt liv som hund (1985)

Shichinin no samurai - De sju samurajerna (1954, japan)

Yojimbo - Livvakten (1961, japan)

Sting - blåsningen (1973)

Some like it hot - I hetaste laget (1959)

Notorius - Kvinna spion (1946)

Rebecca (1940)

Lady Vanishes - En dam försvinner (1938)

North by Northwest - I sista minuten (1959)

The Elephant Man - Elefantmannen (1980)

Die xue shuang xiong - The killer(1989, Hongkong)

Rear Window - Fönster åt gården (1954)

Chinatown (1974)

La Vita è bella - Livet är underbart (1997 ,Italien)

Nuovo cinema Paradiso (1988, Italien)

The General - Så går det till i krig (1927, "Bästa stummisen")

Charade (1963)

Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain - Amelie från Montmarte (2001, fransk)

The Big Sleep - Utpressning (1946)

The day earth stood still - Mannen från Mars (1951)

Manhattan (1979)

Lost Horizont - Bakom horisonten (1937)

 

Listan kunde göras längre på fantastiska filmer men det orkar jag inte. Dock vill jag lägga till en nutida som jag tror inte nämts, Måndag hela veckan.

 

//Howe

 

Ps: Bästa replik -"If I say its safe to surf this beach Captain, then its safe to surf this beach. I mean I'm not afraid to surf this place, I'll surf this whole fucking place!" Lt. Colonel William 'Bill' Kilgore (Robert Duvall i Apocalypse Now)

Link to comment
Share on other sites

Det var en lång lista Howe jag har oerhört svårt att komma på så många när det gäller.

 

Har också mer och mer börjat intressera mig för äldre film men håller mig helst runt 70 och 80 tal, med undantag för kubrick och james bond (den första gjordes ju 62).

 

Har inte hört talas som så många på listan, men de jag tycker är intressanta är de sju samurajerna, elefantmannen och chinatown men har inte sett någon av dem (kul att se fram emot).

 

"Don't try to adjust your set. This is a streaming video bullitin, it cannot be traced, it cannot be stopped and it is the only free voice left in this city"-Logan Cale a.k.a Eyes only played by Michael Wheartely in DARK ANGEL

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Howe, kul att du lyfter fram gamla filmer också. Har inte sett många av filmerna du nämner, men jag känner igen en del av dem.

La vita è bella är en fantastisk film, det håller jag med om. En rolig film med en fruktansvärd inramning.

 

Har också ett favoritreplik, men den är väldigt lång - "Son, we live in a world that has walls, and those walls have to be guarded by men with guns. Who's gonna do it? You? You, Lieutenant Weinberg? I have a greater responsibility than you can possibly fathom. You weep for Santiago and you curse the marines. You have that luxury. You have the luxury of not knowing what I know: that Santiago's death, while tragic, probably saved lives. And my existence, while grotesque and incomprehensible to you, saves lives. You don't want the truth because, deep down in places you don't talk about at parties, you want me on that wall, you need me on that wall. We use words like honor, code, loyalty. We use these words as the backbone of a life spent defending something. You use them as a punch line. I have neither the time nor the inclination to explain myself to a man who rises and sleeps under the blanket of the very freedom that I provide and then questions the manner in which I provide it. I would rather you just said "thank you" and went on your way. Otherwise I suggest you pick up a weapon and stand a post. Either way, I don't give a damn what you think you are entitled to." Col. Nathan R Jessep (Jack Nicholson i A few good men)

 

För er som inte sett filmen repliken är hämtad från (den heter På heder och samvete på svenska kan jag varmt rekommendera den. Jack Nicholson har en liten roll men han är ofattbart bra.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...